Conscriptiunile familieloru nobile romàne din a. 1862. PAGINA 40
- 40-
VII. Comitatulu Aradului.
1. Tractulu Halmágy.
Sterca Siulutiu (Sterka-Sulutz) de Kerpenyes, in comunele Abrudu, Blasiu, Ibasiufaleu, Mociu,
Clusiu, Bai’a de Crisiu, Halmagiu [Hălmagiu este o
comună în județul Arad, Crișana, România, formată din satele Bănești, Bodești,
Brusturi, Cristești, Hălmagiu (reședința), Ionești, Leasa, Leștioara, Poienari,
Tisa și Țărmure. Este situată în depresiunea cu același nume, la confluența
râului Hălmăgel cu Crișul Alb, la poalele Munților Bihor,]. — Comitele secuilor, principele Transilvaniei,
Michaelu Apafi I, de Apanagyfalu [Nușeni,
Bistrița-Năsăud]. 1685, Iuniu 22. Ursu strapunsu cu
lancea, stându in 2 picióre cu gur’a si cu bratiele deschise, cu scutu
militarescu in deschilinite modruri, etc. 12 patrifamilie. (blazon)
Janko de
Brotuna,
in comun’a Brotuna [Brotuna este un
sat în comuna Vața de Jos din județul Hunedoara, Transilvania, România.], Stei’a [Șteia este un
sat în comuna Tomești din județul Hunedoara, Transilvania, România.
Satul
Șteia este unul dintre cele opt sate componente ale comunei Tomești și se află
situat în nord-vestul județului Hunedoara la 8 kilometri distanță de Baia de
Criș (fosta reședință a comitatului Zarand) și la 10 kilometri de Panteonul moților de la Țebea. Este un mic sat de munte ai
cărui locuitori sunt în totalitate români și majoritatea covârșitoare
ortodocși. Denumirea satului nu a fost pe deplin elucidată. Unii cercetători
susțin că denumirea satului ar proveni de la șcheiul de piatră pe care este
situată biserica. Ipoteza nu poate fi considerată valabilă datorită faptului că
vatra satului nu a fost în trecut aceiași cu cea de astăzi, iar biserica
satului se află pe acest amplasament abia din anul 1809. În tradiția satului se
susține că denumirea s-ar deduce a fi “cheia văii Obârșa”așa cum susțin în
cronicile lor atât preotul Florea Toma cât și învățătorul Ioan Pop care-l
citează în acest sens pe fostul primar al satului, Leontin Banciu. Ultima
ipoteză pare mai realistă stiut fiind faptul că șchei înseamnă ținut de
margine, satul fiind situat la marginea ținutului Hălmagiului și având în
trecut o poziție cheie, atât din punct de vedere strategic, Dealul Măgura prin
înălțimea sa fiind un bun post natural de observație până la distanțe mari (de
aici se vede până la Brad și până la Hălmagiu), cât și datorită faptului că
Dealul Prislop era în perioada medievală cel mai important punct de trecere din
ținutul Hălmagiului în cel al Bradului. Cele mai vechi urme ale existenței
omului pe teritoriul satului Șteia există de peste cinci milenii, din perioada
de tranziție de la Neolitic la Epoca bronzului așa cum arată descoperirile
arheologice din dealul Prislop care au identificat aici o locuire preistorică
aparținând culturii Coțofeni, dar și o continuitate a acestei așezări până spre
sfârșitul Epocii bronzului. Datorită faptului că în zona Munților Apuseni a
existat timp de milenii o civilizație a lemnului, nu există alte dovezi
arheologice ale continuității existenței umane pe acest spațiu. Datorită
vicisitudinilor istorice, lipsesc și documentele referitoare la istoria acestei
zone a Zarandului. Primele atestări documentare a
satelor de pe valea Crișului Alb apar abia la 1439 când sunt menționate satele aparținătoare
domeniului cetății Șiria.
Nefăcând
parte din cele 110 sate aparținând acestui domeniu, satul nu apare menționat la
această dată așa cum apar majoritatea satelor vecine. Istoricul Coriolan Suciu,
menționează prima atestare documentară a satului abia la anul 1760, dar există
și documente mai vechi care vorbesc despre existența satului înainte de această
dată. Recent, profesorul Cosmin Herbeiu a găsit în arhivele din Budapesta un
document din anul 1640 (nepublicat încă) în care era menționat și satul Șteia.
Locuitorii satului au fost implicați activ în toate evenimentele istorice care
au avut loc în această zonă. Prima acțiune eroică în care sunt menționați
locuitorii satului Șteia a fost rezistența împotriva uniației care a avut loc
în perioada 1749-1754. În anul 1733
comitatul Zarand
este transferat de la Ungaria
la Transilvania. Din punct de vedere confesional locuitorii satelor
aparținǎtoare de districtul Hǎlmagiu (unul dintre cele patru districte ale
comitatului) erau în totalitate ortodocși,. Aceasta crea o situație
inadmisibilǎ pentru autoritǎțile politice și cele bisericești unite, și anume
existența de facto a unor comunitǎți ortododoxe în Transilvania, care era
declaratǎ în totalitate greco-catolică. Se cerea deci, luarea unor mǎsuri
imediate de convertire a românilor din protopopiatul ortodox al Hǎlmagiului
(protopopiat de care aparținea atunci și satul Șteia) la uniație. Aceste mǎsuri
au întârziat până când în fruntea Bisericii greco-catolice a ajuns episcopul
Petru Pavel Aron. În urma unei vizite efectuată la Hălmagiu în luna decembrie
1749, acesta reușește să convertească la uniație pe protopopul Simeon Popovici
și încă doi preoți dar declară autorităților că au fost convertite 38 de sate
și în anii următori, cu sprijinul autorităților și a armatei habsburgice
încearcă convertirea în forță a locuitorilor acestor sate. Încercarea eșuează
pentru că locuitorii satelor cu toată prigoana suferită (bătăi, arestări,
confiscări de bunuri materiale), rămân statornici în credința strămoșească și
înaintează numeroase memorii atât autorităților bisericești ortodoxe: Episcopia
Aradului și Mitopolia de Carloviț precum și autorităților politice:
guvernatorul Transilvaniei, Cancelaria Aulică a Transilvaniei și chiar
împărătesei Maria Tereza. Printre semnatarii acestor petiții s-au aflat și
locuitorii satului Șteia care în frunte cu bătrânul lor preot Petru Popovici au
îndurat toate persecuțiile autorităților habsburgice, dar și-au păstrat
credința strămoșească. Datorită rezistenței împotriva uniației și a
numeroaselor proteste înaintate autorităților, în primăvara anului 1754 este
trimisă de către împărăteasa Maria Tereza o comisie de anchetǎ la Hălmagiu sub
conducerea consilierul aulic Martin Zaharia Vankhel de Seeberg. Comisia a luat
hotǎrârea deplaseze capii de familie din fiecare localitate la Hǎlmagiu în ziua
stabilită de comisie. Târgul Hǎlmagiului a fost timp de o sǎptǎmânǎ martorul
unor scene în care cete nesfârșite de români, sat de sat, declararǎ rǎspicat cǎ
vor sǎ-și pǎstreze legea veche pe care au moștenit-o de la înaintașii lor. La
15 mai a venit rândul locuitorilor din Șteia să se declare în unanimitate
pentru păstrarea credinței ortodoxe contribuind astfel la o primă victorie a
ortodoxiei împotriva prozelitismului uniat. Despre implicarea locuitorilor
satului Șteia în răscoalele din 1759-1761 și cea din 1784 nu avem dovezi, însă
există numerose izvoare privind implicarea locuitorilor satului în Revoluția de
la 1848-1849. În evenimentele petrecute în acei ani revoluționari locuitorii
satului Șteia și-au adus tributul lor de sânge pentru păstrarea ființei naționale
și a credinței strămoșești. În fruntea revoluționarilor s-a aflat însuși
păstorul lor sufletesc, preotul Pavel Feier în vârstă de 58 de ani, care
împreună cu țăranul Oprea Pavel din Șteia, vor conduce trupele de moți în
bătălia de la Poienari din data de 6 noiembrie 1848. Înfrânți, au plătit cu
viața fiind spânzurați de către honvezii unguri la Hălmagiu în ziua de 7
noiembrie 1848 alături de alți șase preoți.ortodocșil Alături de preot au fost
uciși în acele evenimente încă 11 săteni, unii în bătălia de la Târnava de
Criș, din data de 8 noiembrie 1848, iar alții măcelăriți în propria lor casă
sau pe câmp. Tot atunci a fost luate vitele și alte bunuri materiale ale
locuitorilor satului, au fost incendiate 25 de case și s-a încercat chiar
incendierea bisericii, dar în cele din urmă a fost salvată prin insistențele
locuitorilor . În anii ce au urmat revoluției, odată cu abolirea iobăgiei viața
țăranilor români din Transilvania s-a schimbat. Aceasta s-a datorat mai ales
eforturilor făcute de Sfântul Andrei Șaguna pentru afirmarea națiunii române.
Și locuitorii satului Șteia se vor implica în aceste acțiuni, fiind alături de
locuitorii altor 71 de sate din Zarand, ctitori ai Gimnaziului greco-ortodox din
Brad (actualul Colegiu Național „Avram Iancu” Brad) înființat în anul 1869 prin
contribuția acestor sate și a Mitropoliei Ardealului. În 1905 cu ocazia
alegerilor pentru deputați în Parlamentul de la Budapesta, locuitorii din Șteia
care aveau cel mai mare număr de alegatori din tot Cercul electoral Baia de
Criș (52), în ciuda faptului că preotul local Ioan Ștefea susținea candidatura
maghiarului Hollaki, în frunte cu epitropul Bulz Teodor s-au mobilizat și au
votat în unanimitate pe candidatul român, protopopul Vasile Damian de la Brad,
determinând alegerea acestuia ca deputat la Budapesta Locuitorii satului și-au
dat tributul de sânge și în cele două conflagrații mondiale prin jertfa a
șaptesprezece tineri. După instaurarea regimului comunist în România, la fel ca
majoritatea locuitorilor țării, și locuitorii satului Șteia au avut de îndurat
atrocitățile acestui regim diabolic. Între sutele de mii de deținuți politici
ai acestei perioade s-au numărat și cinci dintre locuitorii satului Șteia:
învățătorul satului Ioan Pop, epitropul bisericii Ioan Bulz, țăranii Ioan
Banciu și Nicolae Uliță precum și maistrul Costin Meltiș (stabilit ulterior în
Arad). Satul nu a scăpat nici de încercarea de cooperativizare. Astfel în anul
1959 în sat își fac apariția mai mulți activiști de partid care încearcă să-i
convingă pe locuitorii satului să formeze o gospodărie colectivă. Propaganda a
eșuat și atunci s-a trecut la măsuri coercitive: amenințări, arestări, bătăi,
confiscări de bunuri, dar toate s-au dovedit zadarnice deoarece după trei ani
de presiuni, satul a rămas tot necooperativizat. Drept pedeapsă pentru aceasta,
cele mai fertile terenuri ale satului au fost confiscate și trecute în
patrimoniul I.A.S. Mintia, promițându-se țăranilor că vor primi alte terenuri
în schimb.Mai multe delegații ale sătenilor s-au dus la Deva pentru a obține
aceste terenuri promise, dar fără rezultat. Atunci sătenii au trimis la
București o delegație formată din Banciu Leontin (fost primar) și Meltiș Viorel
, dar s-au întors doar cu promisiuni . Vâzând că autoritățile comuniste nu se
țin de promisiune, în toamna anului 1969 țăranii au alungat tractoarele și
angajații I.A.S. Mintia și au intrat cu plugurile în terenurile care le
aparținuseră. Fiind vorba de o adevărată răscoală, pe care autoritățile locale
și cele județene nu au putut să o anihileze, s-a cerut intervenția
autorităților centrale de la București și chiar înnăbușirea în sânge a
răscoalei. În acest scop s-au deplasat în sat mai mulți înalți funcționari de
la București printre care: Virgil Trofim ( membru al Comitetului
Politic-Executiv al P.C.R.), Angelo Niculescu (ministrul agriculturii) și Emil
Georgescu (Șeful Procuraturii generale) . De asemenea militarii unității din
Brad au luat poziție de tragere pe Dealul Măgura iar satul a fost împânzit de
securiști și milițieni. Salvarea locuitorilor s-a datorat lui Emil Georgescu
(cel care ulterior va deveni celebrul crainic al postului de radio „Europa
Liberă”) precum și colonelului de securitate Baicu, care convinși de
nedreptățile făcute țăranilor, s-au opus oricărei forme de represiune, iar țăranii
au primit terenuri agricole în schimbul celor confiscate, unele la distanțe de
peste 30 de Km. Abia după Revoluția din 1989, locuitorii satului Șteia au putut
reintra în terenurile lor. în urma dememersurilor făcute la Ministerul
Agriculturii de o delegație formată din : Preotul Tiberiu Pavel , Banciu Ioan,
Meltiș Iancu, Banciu Dionisie și Meltiș Victor. Ca sat românesc și ortodox,
satul Șteia a avut biserică încă din cele mai vechi timpuri dar nu se păstrează
documente istorice elocvente despre aceasta decât din ultimele trei secole.
Despre existența unor biserici vechi în sat vorbesc două toponime: “Besericoi”
și “Dealul Bisericii” cea ce dovedește că în acele locuri au existat în negura
timpurilor biserici. Despre existența unei biserici la “Besericoi” vorbește
tradiția locală dar și urmele unui cimitir descoperite în acel loc. Despre
acestă biserică tradiția locală spune că ar fi fost o “biserică turcească”
adică o moschee. Ținându-se cont de faptul că turcii au stăpânit această zonă
doar scurt timp (1659 -1693) , precum și de faptul că suprafața cimitirului
este destul de mare, se poate trage concluzia că la “Besericoi” a existat o
veche biserică ortodoxă transformată de către turci în moschee, în locul căreia
locuitorii satului retrași din calea cotropitorilor pe dealurile din
împrejurimi și-au construit o nouă biserică de lemn pe “Dealul Bisericii” .
Această biserică este menționată în statistica episcopului Sinesie Jivanovici
al Aradului (1751-1768) din anul 1755 cu mențiunea “biserică de lemn veche cu
hramul Intrarea în Biserică a Maicii Domnului.” și conform Hărții iosefine din
anul 1783 era situată nu departe de locul actualei biserici. Despre modul cum a
dispărut această biserică nu se știe, fie a ars, fie a fost demolată de către
enoriași.
Probabil
datorită situației materiale precare, locuitorii satului nu și-au permis
construirea unei biserici noi, de aceea au găsit soluția de a cumpăra o veche
biserică de lemn din satul
Roșia și a
o aduce cu carele cu boii în sat. Această acțiune a avut loc în anul 1809 în
timpul păstoriri preotului Pavel Popovici. Despre această biserică înainte de
aducerea la Șteia, singurele date extrem de laconice sunt cele descoperite de
către academicianul Silviu Dragomir într-o statistică sârbescă din anul 1759.
Biserica a fost așezată pe un loc mai ridicat din centrul satului, loc parcă
predestinat pentru ridicarea unei biserici, dându-i acesteia un aspect
deosebit. Lăcașul este construit din bârne groase de stejar îmbinate la colțuri
în tehnica “coadă de rândunică”. Forma de plan este cea dreptunghiulară, cu
absida altarului nedecroșată, poligonală cu cinci laturi.Deasupra pronaosului
se înalță turla clopotniță, înaltă, viguroasă, cu foișor deschis pe console și
fleșă cu baza pătrată, înaltă,ascuțită, învelită toată în tablă. Lungimea
edificiului este de 15 metri iar lățimea de 6,80 metri. Cu ocazia lucrărilor de
reparații din anul 1966 în timpul păstoririi preotului Toma Florea (1965-1974)
bisericii i s-a adăugat un pridvor cu lungimea de 2,5 metri. În starea
originală biserica așa cum se poate observa și din forma arhitectonică, a avut
un acoperiș de șindrilă. Acest acoperiș a fost refăcut în anul 1854 cu suma de
155 florini. Din rațiuni practice, datorită faptului că acoperișul de șindrilă
nu avea o rezistență prea mare în timp, acesta a fost înlocuit la sfârșitul
secolului al XIX-lea în timpul păstoriri preotului Ioan Ștefea ( 1878-1932) cu
un acoperiș de tablă. Nu se cunoaște anul executării acestei modificări, dar
este notat la baza turlei numele meșterilor Petru Bobariu din Sohodol și Iosif
Draia din Tomnatec care au efectuat lucrarea. Probabil tot atunci a fost și
tencuită biserica la exterior. Lucrări de reparație a edificiului au avut loc
în anul 1966, precum și între anii 1986-1989 în timpul păstoririi actualului preot
paroh, Tiberiu Pavel. Modificările la acoperiș, precum și tencuirea exterioară
a edificiului, au știrbit valoarea sa istorică și arhitecturală, probabil din
această cauză biserica din Șteia nefiind trecută în lista bisericilor monument
istoric. Cea ce îi dă o valoare inestimabilă bisericii, este însă celebra sa
pictură interioară realizată între anii 1823-1824 de către binecunoscutul
pictor Nicolae din Lupșa Mare. Pictura cuprinde numeroase scene realizate pe
lemn și pânză de o profunzime teologică și o valoare artistică deosebită. Pe
bolta altarului este pictată sub formă de medalion “Sfânta Treime.” La
picioarele Sfintei Treimi este prezentată Maica Domnului ca “Împărăteasă a
cerurilor” cu pruncul Iisus în brațe înconjurată de cetele îngerești. În stânga
Maicii Domnului se află Arhanghelul Gavriil cu o floare în mână, simbol al
Buneivestiri iar în dreapta un alt înger cu o cădelniță în mână. Pe pereții
altarului este prezentată “Liturgia cerească”, Mântuitorul îmbrăcat în veșminte
arhierești stând în jilț înconjurat de un “sobor” de sfinți ierarhi. În dreapta
sa se află reprezentați: Sf. Ioan Zlataust (Gură de Aur), Sf. Grigorie
Bogoslovul (Teologul), Sf. Spiridon, Sf. Nicolae, Sf. Atanasie și Chiril ai
Alexandriei. În stânga sunt reprezentați Sf. Vasile cel Mare și Sf. Silvestru
al Romei. Soborul este flancat în partea dreaptă de Sf. Arhidiaconi Ștefan și
Lavrentie îar în stânga de Sf. Arhidiacon Evlu. Tot în partea stângă este
prezentat Sf. Petru al Alexandriei binecuvânta de către Mântuitorul, iar deasupra
proscomidiarului este prezentată scena cu “Jertfa lui Avram”. Iconostasul este
realizat din bârne groase și scândură, fiind închis în partea de sus. Pe el se
află prezentate patru rânduri picturale. Pe primul rând este pictată scena
Răstignirii Domnului înconjurată de chipurile a doisprezece prooroci
veterotestamentari. Pe al doilea rând este prezentată în centru, scena cu
Mântuitorul îmbrăcat în veșminte arhierești stând în jilț având alături pe
Sfânta Fecioară Maria și pe Sfântul Ioan Botezătorul, înconjurat de cei
doisprezece apostoli. Pe al treilea rând sunt ilustrate cele douăsprezece
praznice împărătești. Al patrulea rând pictural se află de o parte și de alta a
sfintelor uși. Pe ușile împărătești este pictată Bunavestire și chipurile
regilor David și Solomon. De o parte și de alta se află icoanele Mântuitorului
și ale Maicii Domnului. În dreapta ușilor diaconești este icoana Sf.Arhangheli
Mihail și Gavriil, vechiul hram al bisericii, iar în stânga icoana Sf. Ierarh
Nicolae. De o parte și de alta a acestor icoane se ală pictați în stânga
Sf.Simeon Pustnicul iar în dreapta Sf. Parascheva. Naosul are deasupra un tavan
boltit semicircular. Aici sunt pictați încadrați în trei medalioane Mântuitorul
Iisus Hristos ”Pantocrator”, Sfântul Duh în chip de porumbel și Maica Domnului.
Ceea ce dă originalitate picturii, pe lângă reprezentarea Sfântului Duh, este
faptul că cei patru evanghelisti nu sunt reprezentați ca flancând doar icoana
Pantocratorului ci toate cele trei scene. În partea de jos a boltei sunt prezentate
cinsprezece scene cuprinzând Patimile Domnului de la ”Cina cea de Taină”și până
la “Punerea în mormânt”, în următoarea dispunere: șapte deasupra peretelui din
dreapta începând de la Sf. Altar, două pe peretele din spate și cinci deasupra
peretelui din stânga. Pe peretele din dreapta naosului sunt pictați șase sfinți
militari: Gheorghe, Dimitrie, Pantelimon, Teodor Tiron, Ermolae și Hristofor.
În partea stângă a naosului este pictat Sf. Mucenic Procopie (prăznuit la 8
iulie) care are o cinstire deosebită în Zarand și Duminicile
Penticostarului de la “Duminica Sf.Toma” până la “Duminica Orbului”.
Pe
peretele din spate al naosului este reprezentată scena “Judecății de Apoi” unde
elementele teologice se combină cu elemente populare. Mântuitorul este prezentat
pe jilțul de judecător înconjurat de șase aposoli și patru arhangheli. Sf.
Arhanghel Gavriil și încă unul sună din trâmbițe. La picioarele Mântuitorului
se află Sf. Arhanghel Mihail cu balanța în mână. În partea dreaptă este
prezentat raiul sub forma unei grădini la poarta căreia stă Sf. Petru cu cheia
în mână. În grădină sunt Patriarhii Avram,Isac și Iacov iar un înger aduce
sufletele drepților. Iadul este prezentat în partea stângă sub forma unei
fântâni de smoală unde sunt aduse de un diavol suflete păcătoșilor,
reprezentate goale (goliciunea de fapte bune).Un alt demon aduce sufletul
morăriței probabil un simbol al lăcomiei. Naosul are deasupra un tavan plat
foarte jos (2 metri înălțime) și este despărțit de naos printr-un perete cu
trei străpungeri. Pe tavan sunt pictate în medalion “Iisus Hristos Emanuel”,
“Maica Domnului” și “Sf. Ioan Botezătorul” La cele patru colțuri sunt pictate
simbolurile celor patru evangheliști: vulturul, leul, taurul și îngerul. Pe
peretele din față și pe cel din dreapta sunt pictate chipuri de sfinte femei
fără a li se indica numele. Pe peretele din stănga este prezentată “Tăierea
capului Sf.Ioan Botezătorul” și Sf. Mucenică Marina ( prăznuită pe 17 iulie), o
sfântă cu o evlavie deosebită în zonă.
Pe
peretele din spate este pictată în partea dreaptă căderea în păcat a
protopărinților Adam și Eva, iar în partea dreaptă “Judecata păcătoșilor”. Un
înger având în spatele său moartea în chipul unui schelet cu coasa în mână
arată cu deigetul păcătoșilor iadul. Aici iadul este prezentat sub forma unei
balene cu gura larg căscată care aruncă flăcări și îi înghite pe păcătoși.
Alături este prezentat Lucifer ca împărat al iadului stând pe tron cu coroana
pe cap având alături un demon. Un alt demon aduce spre iad un bărbat și două
femei simbolizând probabil păcatul desfrânării, iar în plan îndepărtat doi
demoni aduc un preot, scenă prin care probabil pictorul vrea să-i avertizeze pe
preoți asupra responsabilității misiunii lor. Această pictură s-a păstrat în
condiții bune ea fiind restaurată în anul 1989 de către pictorii Radu și
Alexandrina Jitaru fără a i se aduce modificări. Prin arhitectura sa, prin
trecutul istoric multisecular și mai ales prin pictura sa, Biserica Sf. Ierarh
Nicolae din Șteia este și va rămâne peste timp o nestemată din salba
bisericilor de lemn din Transilvania. Printre preoții care au slujit la Sfântul
Altar al bisericii din Șteia sunt cunoscuți următorii: Petru Popovici,
menționat în conscripțiile Episcopiei Aradului din 1755 și 1767 ca fiind
„bătrân, fără școală”. Este preotul care a păstorit cu cinste pe credincioșii
săi în cumplitele încercări dintre anii 1749-1754. Pavel Popovici, menționat în
conscripția Episcopiei Aradului din 1782. Tot numele preotului Pavel Popovici
apare menționat și în pisania din biserică de deasupra ușii naosului scrisă cu
ocazia pictării bisericii în anul 1823. Este posibil să fie vorba fie de două
persoane diferite cu același nume,fie de un singur preot cu o păstorire
îndelungată și plină de realizări. Pavel Feier, ucis de către unguri la
Hălmagiu pe data de 7 noiembrie 1848 la vârsta de 58 de ani, Petru Feier (fiul
acestuia) 1848-1867, Iovu Feier 1867-1869, Ilie Indries 1869 - 1876, Iovu Feier
1875 -1878, Ioan Stefea 1878 - 1931, Romulus Chis 1931 - 1947, Gheorghe Indries
1947 - 1965.
Odată
cu trecerea la cele veșnice a preotului Gheorghe Indrieș, satul Șteia va pierde
statutul de parohie devenind filie la Parohia Tomești și fiind păstorită în
continuare de către următorii preoți: Toma Florea 1965 - 1974, Miron Brusturean
1974 - 1976, Silviu Marian 1976 - 1977, Tiberiu Pavel din 1977.
Prin
vechimea sa și prin pictura de o deosebită valoare istorică și artistică,
Biserica „Sfântul Ierarh Nicolae” din Șteia este una dintre cele mai[formulare
evazivă] reprezentative biserici din Zarand, simbol al unui
sat de oameni vrednici care în decursul istoriei au știut să-și păstreze cu
demnitate și jertfelnicie identitatea națională și credința ortodoxă.]. — Leopoldu I. 1701, Iuliu 3. Scutu
vênatu-rosiu-albu in câmpu “rosa”, inima împunsă cu 9 săgeţi, coróna si
aquilla. 7 patrifamilie.
Lucs de Lyjasza, in comun’a Lyjasza
[Leasa este un sat în comuna Hălmagiu
din județul Arad, Crișana, România. Sövényes, numele satului Lésza a fost
menționat pentru prima dată în 1439 într-un act sub numele Leza . În 1670 Lésza
, între 1760–1762 Leasza , în 1808 Lyásza ~ Lász, Laas în 1888 Leásza
(Sovántfalva, Lyásza) , în 1913 a fost scris ca Sövényes.]. Contele de Barcelona. ducele de Parma
și Piacenza, duce de Teschen,
duce de Burgundia, duce de Luxemburg, ducele de Brabant, ducele de
Milano, arhiducele de Austria, prințul moștenitor al Austriei, rege al Germaniei, al Siciliei, al Sardiniei, al
Aragonului, al Valenciei, al Majorcăi, al Corsicii, al Spaniei, al Indiilor, al
Sardiniei, al Napoli, al Republicii Cehe, al Ungariei, al
Croației, și elector al Boemiei, hertog von Brabant, Carol al VI-lea de Habsburg, împărat al Sfântului
Imperiu Roman, 1720, Augustu 13. — Scutu militare in faci’a ceriului, in elu
unu agricultoru ostenitu siediendu lânga unu agru. 10 patrifamilie. (blazon)
But de
Strimba,
in comun’a Strimb’a [Strâmbu (în
maghiară Horgospataka, în trad. „Pârâul Strâmb”) este un sat în comuna
Chiuiești din județul Cluj, Transilvania, România.]. Contele
de Barcelona. ducele de Parma și Piacenza, duce de Teschen, duce de Burgundia, duce de
Luxemburg, ducele de Brabant, ducele de
Milano, arhiducele de Austria, prințul moștenitor al
Austriei, rege al Germaniei, al Siciliei, al Sardiniei, al Aragonului, al Valenciei, al Majorcăi, al
Corsicii, al Spaniei, al Indiilor, al Sardiniei, al Napoli, al Republicii Cehe, al
Ungariei, al Croației, și elector al Boemiei, hertog von Brabant, Carol al
VI-lea de Habsburg, împărat al
Sfântului Imperiu Roman, 1720, Aprilie 17. — Insemnele nu
se vedu, càci diplom’a e fórte mâncata de molie, 6 patrifamilie. (blazon)
Daró de
Tisza (Tiszafalva),
in comun’a Tisza [În raionul
Gurahonț, comun’a Tisza este semnaalaată în anul 1952.]. — Principele Transilvaniei, Margravul de Moravia, contele de Tirol, ducele de
Luxemburg, de Silezia, de Burgundia, de Brabant de Teschen, arhiduce de Austria și al Austriei Interioare
(Styria, Carintia, Carniola), rege al Germaniei, rege al Ungariei, al Boemiei,
al Republicii Cehe, al Croației și Slavoniei; împăratul Sfântului Imperiu
Roman; Leopold I de Habsburg. 1701, Aprilie
5. Scutu vênatu, in elu pomu de auru in pamentu rosiu. 40 patrifamilie. (blazon)
Száv de Bucsava, in comun’a Bucsava [Buceava-Șoimuș este un sat în comuna Brazii din
județul Arad, Crișana, România.]. Contele de Barcelona. ducele de Parma și Piacenza, duce de Teschen, duce de Burgundia, duce de
Luxemburg, ducele de Brabant, ducele de Milano, arhiducele de Austria, prințul moștenitor al Austriei, rege al Germaniei, al Siciliei, al Sardiniei, al Aragonului, al Valenciei, al Majorcăi, al
Corsicii, al Spaniei, al Indiilor, al Sardiniei, al Napoli, al
Republicii Cehe, al Ungariei, al Croației, și
elector al Boemiei, hertog von Brabant, Carol al VI-lea de Habsburg, împărat al Sfântului Imperiu Roman, 1720, Aprilie 17.
— Scutu militarescu de auru, din fondulu càrui ese érba
inflorita, in elu 2 mâni cu vase versându apa curata, de-asupr’a deadema regésca. 12 patrifamilie.
(blazon)
Moczina de
Kishésza,
in comun’a Lesteór’a (Kishésza) [Leștioara este
un sat în comuna Hălmagiu din județul Arad, Crișana, România.]. Contele de Barcelona. ducele
de Parma și Piacenza, duce de Teschen, duce de Burgundia, duce de
Luxemburg, ducele de Brabant, ducele de Milano, arhiducele de Austria, prințul moștenitor al Austriei, rege al Germaniei, al Siciliei, al Sardiniei, al Aragonului, al Valenciei, al Majorcăi, al
Corsicii, al Spaniei, al Indiilor, al Sardiniei, al Napoli, al
Republicii Cehe, al Ungariei, al Croației, și
elector al Boemiei, hertog von Brabant, Carol al VI-lea de Habsburg, împărat al Sfântului Imperiu Roman, Augustu 13.
— Scutu militarescu rosiu, pe vêrfulu unui délu se vede unu
omu dormindu sub unu copaciu, désupr’a deadema regésca. 24 patrifamilie. (blazon)
Juga de Magulicse, in comun’a Magulicse –Csutsiu
[Măgulicea este un sat în comuna Vârfurile
din județul Arad, Crișana, România.]. Contele de Barcelona. ducele de Parma și Piacenza, duce de Teschen, duce de Burgundia, duce de
Luxemburg, ducele de Brabant, ducele de Milano, arhiducele de Austria, prințul moștenitor al Austriei, rege al Germaniei, al Siciliei, al Sardiniei, al Aragonului, al Valenciei, al Majorcăi, al
Corsicii, al Spaniei, al Indiilor, al Sardiniei, al Napoli, al
Republicii Cehe, al Ungariei, al Croației, și
elector al Boemiei, hertog von Brabant, Carol al VI-lea de Habsburg, împărat al Sfântului Imperiu Roman, Aprilie 17.
— Scutu militarescu de argintu, in elu mâna omenésca tienêndu
spice de grâu, de-asupr’a liliu cu flori deschise, in vêrfu diadema regésca. 35 patrifamilie.
(blazon)
Szida de
Halmágy,
in comun’a Halmagiu [Hălmagiu este o
comună în județul Arad, Crișana, România, formată din satele Bănești, Bodești,
Brusturi, Cristești, Hălmagiu (reședința), Ionești, Leasa, Leștioara, Poienari,
Tisa și Țărmure. Este situată în depresiunea cu același nume, la confluența
râului Hălmăgel cu Crișul Alb, la poalele Munților Bihor]. Principele Transilvaniei, Margravul de Moravia, contele de Tirol,
ducele de Luxemburg, de Silezia, de Burgundia,
de Brabant de Teschen, arhiduce de
Austria și al Austriei Interioare (Styria, Carintia, Carniola), rege al Germaniei,
al Ungariei, al Boemiei, al Republicii Cehe, al Croației și Slavoniei;
împăratul Sfântului Imperiu Roman; Leopold I de Habsburg, 1701. Aprilie 5. Scutu militarescu vênatu, in elu mâna
omenésca cu cununi de lauri, de-asupr’a’ deadema regésca in pamentu rosiu. 3 patrifamilie. (blazon)
Pagh de
Kristesty,
in comun’a Krastestiu, Lesteria, Banestiu [Bănești este un sat în comuna Hălmagiu din județul Arad, Crișana, România.].— Comitele secuilor, principele
Transilvaniei, Michaelu Apafi I, de Apanagyfalu [Nușeni, Bistrița-Năsăud], 1664. 11 Maiu.
Scutu militarescu vênatu in patru cornuri, in elu calaretiu cu frâulu in mân’a
stânga, in mân’a drépta lance tienend’o in susu, de-asupr’a deadema regésca. 10 patnfamilie.
(blazon)
Leocsán de
Lyáncz,
in comun’a Leanczu, Dobroczu [Dobroț este un
sat în comuna Tomești din județul Hunedoara, Transilvania, România.], Birtmu [Birtin este un
sat în comuna Vața de Jos din județul Hunedoara, Transilvania, România.], Bodestiu [Bodești este un
sat în comuna Hălmagiu din județul Arad, Crișana, România.]. — Principele Transilvaniei, Margravul de Moravia, contele de Tirol, ducele de
Luxemburg, de Silezia, de Burgundia, de Brabant de Teschen, arhiduce de Austria și al Austriei Interioare
(Styria, Carintia, Carniola), rege al Germaniei, al Ungariei, al Boemiei, al
Republicii Cehe, al Croației și Slavoniei; împăratul Sfântului Imperiu Roman;
Leopold I de Habsburg, 1701, Aprilie
11. Scutu militarescu vênatu, in mijlocu unu omu intregu imbracatu in rosiu, cu
sabia in téca si cu lance, in ea capu de turcu, de-asupr’a deadema regésca. 21 patrifamilie.
(blazon)
Wlád de
Lyáncz,
in comun’a Leanczu, Dobroczu [Dobroț este un
sat în comuna Tomești din județul Hunedoara, Transilvania, România.], Prihodiste [Vața de Jos (în
maghiară: Alváca) este o comună în județul Hunedoara, Transilvania, România,
formată din satele Basarabasa, Birtin, Brotuna, Căzănești, Ciungani, Ocișor,
Ociu, Prăvăleni, Prihodiște, Tătărăștii de Criș, Târnava de Criș, Vața de Jos
(reședința) și Vața de Sus.]. Principele Transilvaniei, Margravul
de Moravia, contele de Tirol, ducele de Luxemburg, de Silezia, de Burgundia, de Brabant de Teschen,
arhiduce de Austria și al Austriei
Interioare (Styria, Carintia, Carniola), rege al Germaniei, al Ungariei, al
Boemiei, al Republicii Cehe, al Croației și Slavoniei; împăratul Sfântului
Imperiu Roman; Leopold I de Habsburg,
1701, Augustu 1. — — 15 patrifamilie.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu