Conscriptiunile familieloru nobile romàne din a. 1862. PAGINA 70
-70-
XV. Comitatulu Clusiu.
1. Comun’a Ajton.
Trifán* Petrus
impetrator nobilitatis de Keménye linqua materna
Kreminye [Trifán Petrus, dobânditorul
nobilității la Keménye, limba maternă a Kreminye (Carpaților – cremenea =
piatră, stâncă, rocă)]. Residentu in
Keménye. Quator patrum familias, in Hosszu Matskás tres. Parochus fungitur in
Ajton [Patru familii de
tați de famiilie, trei în Hosszu Matskás. Preotul lucrează în Ajton] [Aiton (în maghiară Ajton, în germană
Eiten) este satul de reședință al comunei cu același nume din județul Cluj,
Transilvania, România. Pe teritoriul satului au fost descoperite urmele mai
multor vechi așezări din neolitic (cultura Turdaș, mileniul al IV-lea î.e.n.),
din epoca bronzului, din epoca fierului (Hallstatt și La Tène), din perioada
stăpânirii romane și din timpul migrațiilor. Tot aici au mai fost scoase la
iveală un mormânt de incinerație (sec. I î.e.n. - sec. I e.n.) și o villa
rustica, în care s-a găsit o fructieră dacică (sec. II î.e.n.). În perioada
romană localitatea se afla pe drumul roman Potaissa - Napoca. Inițial, o
porțiune a acestuia a fost lăsată descoperită în curtea vecină cu cea a școlii,
marcată de o colonetă ce reproduce inscripția de pe borna kilometrică din anul
108, însă acum micul sit este acoperit de deșeuri. Aici a fost centrul unei
unități spaniole ecvestre. Prima menționare documentară a satului Aiton cu
numele Villa Ohthunth este din 1320, iar în 1329 cu toponimul Ahthon. Din 1456
apare sub denumirea actuală Ayton. În 1658 localitatea a fost arsă la o invazie
a turcilor și tătarilor. Pe Harta Iosefină a Transilvaniei din 1769-1773
(Sectio 095) apare sub numele de Ajton.] parochia gr. -cath. districtus Colos. Celsissimus
princeps Michael Apafi, 1667 die 5 Mensis Xbria. Serenissimus princeps Michael
Apafi, 1682. A sinistris Nomen principis, a dextris Ioannes Bethlen consiliarius,
inferius Franciscus Lugosi secretarius. Scutum militare coelestini coloris, in cnjus
area brachium quodam humanum humero tenus resectum, ensem evaginatum fortiter
comprehensum tenere visitur. Supra scutum galea militaris clausa est posita,
qnam contegit diadema
Regium gemmis atque
unionibus variegatum. Ex cono vero galea elemnisci variorum colorum, hinc inde
defluentes utrasque oras ipsius scuti pulcherime ambiunt et exornant. 8 patres familias complectitur, quorum unicus parochus in comitatu Kolos in Ajton fungitur
a tempore ordinationis. Ubique in præliis hastiludiis monomachiis duellis et in
quibusvis exerciciis militaribus generose se exhibuerunt. Verba adhibui ipsius Diplomatis.
In cujus rei veritatem has propria manus
subscriptione et usuali sigillo extractas extradandas duxi litteras ex
originali a parente meo pie defuncto Constantino Trifán de Keménye mihi
relictas. Ajton 13/25 Junii 1862. [parohie greco –catolică, cartierul Cluj - Napoca.
Alteța Sa Mihail Apafi, 1667 la 5 a X-a (lună). Serenissimus prinț Michael
Apafi, 1682. Din stânga, (apare scris) numele principelui, din dreapta, Ioan
Bethlen, consilierul, Francis Lugosi, secretarul, (apare scris) jos. Scut militar
de culoare cerească, în partea inferioară a brațului (reprezentat) reunit cu un
umăr uman tăiat fin, se vede că ține bine apucată o sabie dezvelită. Deasupra
scutului este amplasată o cască militară închisă, care acoperă diadema regală
împestriță cu bijuterii și
uniuni. Iar din vârful căștii elemnisuri** de diverse culori, curgând dintr-o
parte în alta a marginilor scutului, îl înconjoară și îl împodobesc frumos.
Cuprinde 8 tați de familii, al căror singur păstor din județul Kolos (Cluj) în
Ajton, slujește încă de la momentul hirotoniei. Peste tot în bătălii, turnee,
dueluri de monomachi*** și în toate exercițiile militare, s-au afișat cu mare
generozitate. Am folosit însuși cuvintele diplomaților. În adevărul căreia
mi-am luat libertatea de a preda aceste extrase, semnate de propria mea mână și
cu sigiliul obișnuit, din scrisorile originale lăsate mie de dragul meu părinte
decedat Constantine Trifán de Keményc. Ajton 18/25 iunie 1862.]
** (Plante)
oricare dintre diversele rășini parfumate obținute din copaci tropicali, mai
ales arbori din familia Burseraceæ: utilizate la fabricarea lacurilor,
unguentelor, cernelurilor etc.
*** Primele apariții ale numelui sunt neclare
și se pot referi mai degrabă la supranumiți membri ai familiei. Un episcop
iconoclast din Nicomedia al cărui numele este menționat în hagiografia din secolul
al IX-lea a Sfântului Ioanichie, în timp ce un oficial fervent anti-iconoclast
a fost Patriciul Niketas Monomachos la începutul secolului al IX-lea, care a
fost mai târziu declarat sfânt. Se spunea că familia ar fi fost “veche”, dar nu
a ieșit în prim-plan decât în secolele al X-lea și al XI-lea: în primul rând
cu Pavlos Monomachos, un nobil negustor bogat care s-ar fi căsătorit cu o Dukaina,
urmat de fiul lor, Theodosios ( născut c. 970), un birocrat important sub
Vasile al II-lea și, în sfârșit, Constantin Monomachos care a devenit împărat
cunoscut drept Constantin al IX-lea. O fiică a lui Constantin al IX-lea s-a
căsătorit cu marele prinț al Rusiei din Kiev din dinastia Riouriciților (născut
în jurul anului 1030 mort la13 aprilie 1093 în Vyshhorod ), care a domnit între
1078 și 1093. Fiul lor Vladimir II Monomakh a adoptat numele de familie al
mamei sale; într-adevăr, moștenirea Monomachos va înflori cu faimoasa coroană a
Monomachilor, iar în Rusia imperială, cu legenda Capului Monomakh, se presupune
că dăruit de Constantin al IX-lea nepotului său, Vladimir al II-lea Monomakh.
Până la sfârșitul secolului al XI-lea, în perioada
comnenilor, familia căzuse într-o relativă obscuritate. Singura excepție a fost
George Monomachos, duce de Dyrrhachium sub Nichifor al III-lea Botaniates (r.
1078–1081), dar demis de Alexios I Comnenos (r. 1081–1118).
De la începutul secolului al XIII-lea și până la
pierderea regiunii în fața turcilor la începutul secolului al XIV-lea, membrii
familiei sunt înregistrați și în Asia Mică, de ex. Ioan Monomachos
(fl. 1304–1324), un prieten al omului de stat Nikephoros Choumnos și al
generalului Alexios Philanthropenos. Contemporanii săi, frații George Atouemes
Monomachos și Mihail Senachereim Monomachos, au devenit înalți oficiali și
generali. Printre ultimii membri ai familiei atestați s-a numărat și arhitectul
George Monomachos din Salonic în c. 1421.
Láttam:
Vajna Pál,
Elias
Trifán,
jegyző parochu gr. -cath- Ajtonensis
*
[Pg. 516 (646
pdf) 4. Olympul Triphyliu din insula Pancheei.
În
insula Pancheea - după cum ne spune Evbemer - se află un munte consacrat zeilor,
care mai întâi se numise Scaunul lui Uran, iar mai târziu Olympul Triphyliu.
Acest
munte sfânt al Pancheei purta după Evhemer conumele de Tριφδλος, fiindcă
locuitorii acestei memorabile insule se compuneau din trei ginţi, τρίίς şi φυλή, trib. Conform unei etimologii
viciose, Triphylul din insula Pancheea nu putea să fie decât un Trimonțiu sau
Tρίφυλλον, de la τρίς şi φϐλλον, în cazul de faţă vârf sau pisc, după cum în
timpurile lui Pliniu un munte al Campaniei* se numia Trifolium1) şi
după cum un munte cu toponimul de Trifoiu se află în judeţul Prahova (România)
spre nord-vest de cătunul Scurtesci 3).
*
Campania este o regiune din Italia de sud, la Marea Tireniană, la sud de Lazio.
Numele vine direct din latină, așa cum era spus de Romani, Campania felix
(pământ norocos).
Încă din cea mai obscură antichitate, credinţele
poporale atribuiseră o putere mistică numărului combinat trei. Trinitatea este
o veche dogmă religioasă, pe care o aflăm xsprimată în mod simbolic în formele
rituale şi pe diferite monumente ale epocii pelasge. Marele zeu din Pancheea se
numise Tριφύλιος, sau mai corect Tριφύλλιος, nu după numărul ginţilor din
Pancheea, ci după cele trei înălţimi ale muntelui sfânt, întocmai, după cum la
greci Joe avea conumele de Όλύμπιος, la troieni Idaeus şi la romani
Capitolinus, după munţii consacraţi maiestăţii divine ca o reşedinţă demnă pe
pământ.
O reminiscenţă religioasă despre Olympul Triphylliu
din părţile de jos ale Istrului, o aflăm şi astăzi în tradiţiile locuitorilor
români din Dobrogea.
Colindele române din această parte a Dunănrii de jos
celebrează cu deosebită pietate pe Maica Domnului care, luând în braţe pe Fiul
de curând născut, pleacă să urce cei trei munţi sfinţi - vechea reşedinţă a
divinităţilor antecreştine din această regiune.
Reproducem
aici un specimen din aceste colinde particulare ale Dobrogei:
Iar
Maica sfântă Maria,
Fiu
la braţe că-şi lua,
Cărăruia
şi-o lua,
Cărăruia
la trei munţi,
Urcă-şi
munte, urcă-şi doi,
Când
fuse la munte de trei
Puse
jos să s’odihnească,
Coconaş
să-şi primenească
De asemenea mai aflăm şi astăzi în aceste părţi ale
Istrului de jos unele resturi importante din vechiul cult al lui Zεύς
Tριφύλλιος.- Tradiţiile populare de pe teritoriul Dobrogei, precum
şi din unele părţi ale judeţelor vecine, Brăila şi Covurlui**, atribue o
deosebită importanţă religioasă unul sfânt cu numele de Trif sau Triful, ale
cărui caractere însă sunt cu totul antecreştine. Acest sfânt Trif sau Triful
este - după credinţele populare române - divinitatea care dă rod pământului. El
fructifică ţarinele sau câmpurile de arătură, grădinile, pomii, viile; le apără
de distrugerea gadinilor { Animale
sălbatice} şi a fiarelor sălbatece; el este mai mare peste turme şi vite,
favorizează producţia livezilor, peste tot el este protectorul întregii
economii rurale şi pastorale1).
1)
Pliniu
H. N. Lib. XIV. 8. 9.
2)
Un
oraș cu numele de Tρίφουλον este amintit de Ptolemeu (III. 8) în Dacia, în
regiunea de sus a Prutului.
3)
Comunicată
de înv. I. Negrescu, com. Parachioi, jud. Constanța. O variantă la Burada (O
călătorie în Dobrogea, p. 51 - 53), iar alte variante din același județ în
colecția noastră inedită.
**
Județul Covurlui a fost o unitate administrativă de ordinul întâi din Regatul
României, aflată în regiunea istorică Moldova. Reședința județului era
municipiul Galați.
Cultul lui Trif sau Triful întrece după cum vedem pe
al tuturor celoralalţi sfinţi creştini. El este un fel de conducător al
naturii. El mai are şi astăzi o parte din atributele divinităţii supreme, a lui
Zεύς εΰοπα, care după Hesiod, face pământul să producă cele trebuincioase
pentru traiul oamenilor, face să crească în munte ghinda pe stejari, înmulţește
albinele, face ca oile să fie încărcate cu lâna, şi câmpurile să producă
recolte abundente 2). Atât după nume, cum şi după caracterele
cultului său, Trif sau Triful este identic cu marea divinitate, pe care Evhemer
o numește Zεύς Tριφύλιος.
În fine, în alte colinde române, care se ocupă cu
lucrările şi binefacerile agriculturii, s-a mai conservat o importantă
reminiscenţă despre un stâlp misterios de aur, unde se adunau şi trierau
recoltele de pe câmpurile arate:
Apoi carele pornia
La stâlpul de aur
Cu aria de argint,
Ca şi care nu mai sunt;
Grâul pe arie-1 întindea . . . 3)
Sau
în altă variantă:
S’o dus la stâlpul de aur,
La aria de argint,
Unde boierii nu mai sunt . . . 4)
Este afară de orice îndoială, că acest stâlp de aur,
de care fac amintire colindele agrare române, nu era o ficţiune poetică, ci o
columnă reală istorică de o însemnătate particulară, ridicată în timpurile
preistorice lângă un templu oarecare. Agricultorii din Pancheea - ne spune
Evhemer - lucrează pământul, iar fructele le aduc şi le pun în comun, pe care
apaoi preoţii le înpart între agricultori, după meritele şi activitatea
fiecăruia. Însă dacă aest stâlp de aur al tradiţiilor române este identic cu
columna de aur de care ne vorbește Evhemer, nu putem ști. Noi ne mărginim a
constata aici numai
1) După. răspunsurile primite la
Chestionarul nostru istoric din comunele: Gârliciu, Gârdănești, Oltina,
Seimeuii -mari, j. Constanţa, şi Gârla-mare, j. Mehedinţi.
2) Hesiod Opera et Dies,
LIBRORVM MSS. ET VETERVM EDITIONVM LECTIONIBVS COMMENTARIOQVE INSTRVXIT DAVID
IACOBVS VAN LENNEP. AMSTELODAMI APVD IOANNEM MVELLER MDCCCXLVII, TYPIS C. A.
SPIN & FILII v. 230 seqq. <•
3) SIMEON
C. Mândrescu, Literatură şi obiceiuri poporane din comuna RÂPA DE JOS Comitatul
MUREȘ –TURDA (TRANSILVANIA) BUCUREȘTI TIPOGRAFIA CURȚII REGALE, F. GöBL FII 12
Pasagiul Român, 12, 1892, p. 220.
4) Ion Pop Reteganul, Colecţiune
inedită. Partea I. Datinele Crăciunului, p. 435, în Biblioteca Academiei
Române.
faptul
că, în ţările române, mai exstă şi astăzi reminiscenţa unui celebru stâlp de
aur al timpurilor arhaice, cântat în colindele plugarilor 1).
Inscripţiunea
de pe columna cea memorabilă de aur, de lângă rîul Oceanos, sau Istru,
consacrată marilor divinități pelasge, lui: Uran, Saturn, Joe, Apollo şi
Dianeî, conţinea, după Evhemer, o descriere sumară a evenimentelor mart
politice şi religioase, ce se petrecuseră în timpurile acestei dinastii divinizate.
Cu alte cuvinte, această inscripţie cuprindea istoria întemeriii marelui
imperiu pelasg, despre care vom vorbi mai târziu; monument de o extremă
importanţă pentru civilizaţia veche europeană, şi care foarte probabil a
dispărut pentru totdeauna.
1) În colindele române, în care
se cântă magnificenţa Mănăstirii albe, din insula de lângă gurile Dunării, se
mai face amintire, în unele despre un «jeţ
de aur scris», în care şade Dumnezeu, iar în altele de «jeţuri de aur scrise», în care şed Bunul Dumnezeu şi Moş Crăciun. În Babilon
- după cum ne spune Herodot (I.183) - încă se afla un mare simulacru de aur,
ce-l reprezenta pe Joe şezând. Lângă zeu se afla aşezată o masă mare de aur, un
scăunel pentru picioare și un tron, tot de aur.] (blazon)
2. Comunele Szamosfalva, Gadelin si
Bányabük.
Germán de
Rohi,
in comun’a Somesfaleu [Cartierul
Someșeni, (în maghiară Szamosfalva) (în germană Mikelsdorf), este un cartier
predominant cu case al municipiului Cluj-Napoca. Localitatea Someșeni apare
atestată documentar de la 1280. Numele german al localității, Mikelsdorf,
menționat pe harta lui Johannes Honterus, provine de la numele familiei
nobiliare Mikola, care a dat și numele Niculei. Pietre funerare ale familiei
Mikola se găsesc în zidul sudic al bisericii Sf. Elisabeta. Până în secolul al
XX-lea a fost o comună suburbană a municipiului Cluj, Transilvania, România. Pe
Harta Iosefină a Transilvaniei din 1769-1773 (Sectio 083), localitatea apare
sub numele de „Szamosfalva”.], comit. Clusiului. — Comitele secuilor, principele
Transilvaniei, Michaelu Apafi I, de Apanagyfalu [Nușeni, Bistrița-Năsăud], 23 Novembre, 1662. Scutum videlicet militare erectum
coeleslini coloris triangulare, in cujus campo sive area Eques quidam armatus
sago viridi pileoque cristato amictus, manuum dextera sclopetum — tenere, sinistra
vero habenas equi dirigere visitur. Supra scutum galea militaris clausa est
posita, quam contegit diadema regium gemmis atque unionibus decenter exornatum.
Ex cono autem galeæ teniæ seu lemnisci variorum colorum hinc inde defluentes,
utrasque oras seu margines ipsius scuti pulcherrime ambiunt et exornant [Scut militar, de fapt, ridicat triunghiular de culoare
albastră, în câmpul căruia se vede un cavaler înarmat cu o manta militară verde
și o pălărie cu creastă, ținând o pușcă în mâna dreaptă, în timp ce în stânga
conduce frâiele calului său. Deasupra scutului este așezată o cască militară
închisă, care este acoperita de o diademă regală decorată decent cu bijuterii
și uniuni decent decorate. Iar din vârful căștii atârnă lemnisci**** de diverse
culori care se preling de aici încolo, înconjoară și decorează foarte frumos
ambele margini ale căștii sau marginile scutului în sine.] 1 patrifamilia. S’a datu armalele pentru servitele fidele făcute cu sclopetulu (Vulgo
Tersényi Puska) atâtu principelui domnitoriu, câtu si predecessoriloru lui. (blazon)
****
Bandă atașată
coroanelor dar și palmelor învingătorilor sau ornând capetele participanților
la o petrecere.
Papp de
Oláh -Kályán,
in comun’a Gadelinu din Barei [Gădălin (în maghiară Kötelend) este un sat în comuna
Jucu din județul Cluj, Transilvania, România. Pe Harta Iosefină a Transilvaniei
din 1769-1773 (Sectio 084), localitatea apare sub numele de “Kötelend”. Numele lui Kötelend a fost menționat pentru
prima dată într-un certificat în 1320 ca fiind Keduelen. Variantele ulterioare
ale numelui său au fost: în 1326 - silva Kedlen, în 1329 - v. Keduelen, în 1332
p. Kedelenteluk, în 1391 p. Kethelend, în 1733 Kötelend, în 1750 Gedelin, în 1808
Kötelend h., cu Gedeliná, în 1861 Kötelend, Gedelin, în 1913 Kötelend. În 1326
, era proprietatea nobililor Suki, care în 1332 au împărțit Köteendtelke în
două. În 1329, satul a fost jefuit de slujitorii voievodului Tamás Szécsényi.
Pe vremea aceea era hotarul lui Zsuk. În 1391 p. Proprietarii Kethelend erau
următoarele familii: 1 Suki, 2 Suki Darabas, 3 Lepséni, 4 Suki Erdélyi, 5 Geszti,
6 Sándorházi și alte familii. La 24 iulie 1438, Suki au fost încorporați în
moșia Kewthelen ca donație perpetuă din ordinul margrafului
Moraviei, duce de Austria, de Stiria, de
Carintia, de Luxemburg, rege al Ungariei, al Croației, al Dalmației, al
Boemiei, al Romanilor, Albert al II-lea de
Habsburg. Și în 1468,
Miklós Csupor a primit ca donație regală fosta semi-moșie Suki din Kethelen,
iar în 1474 Sukii erau și ei co-proprietari aici, iar din parțialitatea Suki au
plătit-o pe Krisztina Mihályné Tompa Suki, Sukii din Szentmihálytelki. Înainte
de Tratatul de pace de la Trianon, județul Cluj aparținea raionului Mocsi.] comitatu
Clusiului. — — Principele Transilvaniei, margravul de Moravia, contele de Tirol, ducele de
Luxemburg, de Silezia, de Burgundia, de Brabant de Teschen, arhiduce de Austria și al Austriei Interioare
(Styria, Carintia, Carniola), rege al Germaniei, al Ungariei, al Boemiei, al
Republicii Cehe, al Croației și Slavoniei; împăratul Sfântului Imperiu Roman;
Leopold I de Habsburg, 10 Iuliu, 1700. Scutum videlicet militare erectum coelestini
coloris, cujus fundum monticulus virens occupat, super quo palnia enata, flavis
coloribus conspersa vento agitari cernitur. Supra scutum galea militaris craticulata,
cui superimpositum diadema
regium, gemmis
unionibusque decenter redimitum, super quo columba alba cxpansis alis, olivam
rostro tenens conspicitur etc. 8 patrifamilie. S’au datu armalele pentru
servitiele utile càtra Domnitoriu [Cu alte cuvinte, scut militar ridicat de culoare cerească,
al cărui fundal este ridicat pe un deal verde, pe care se vede un palanchin,
acoperit cu culori galbene, fiind mânat de vânt. Deasupra scutului se află o
cască militară macabră, pe care este suprapusă o diademă regală, decent ornată cu bijuterii și uniuni, pe care se vede un
porumbel alb cu aripile întinse, ținând în cioc o rămurică de măslin etc]. 8 paterfamilie.
S’au dat armalele pentru servitile utile catra Domnitoriu. (blazon)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu