sâmbătă, 5 septembrie 2015

Menționările lui Gog și Magog

http://remacle.org/bloodwolf/apocryphes/sibylle.htm

   Coranul

Menționările lui Gog și Magog. Dumnezeul Cel Prea Înalt, a declarat: Atunci vând va lua hotărârea, Domnul îl va tăia în două, [121], se subînțelege că se referă la baraj. Dumnezeu știe ce se spune în cărțile care-i descriu pe Gog și pe Magog. Toată lumea este de acord că aceștia trăiesc între Est și Nord*. Se relatează că Mekh'oul a zis: “Partea locuită pe pământ măsoară o sută de ani (de mers pe jos), din care 80 aparțin lui Gog și Magog, 10 negrilor și 10 restului națiunilor. Gog și Magog sunt două popoare, cuprinzând fiecare 400.000 de națiuni diferite unele de altele”. 

https://www.google.ro/searchq=coranul&biw=931&bih=585&tbm=isch&imgil=VNNMbx0Ge_J_SM%253A%253BIupyo7kzfr6WxM%253Bhttp%25253A%25252F%25252Fwww.divin.ro%25252F%25253F53t4l%25252526v7f2k%2525253D3913&source=iu&pf=m&fir=VNNMbx0Ge_J_SM%253A%252CIupyo7kzfr6WxM%252C_&usg=__tlP4ZykPUZb7zgnVMCyoOuSCsJg%3D&ved=0CEEQyjdqFQoTCLingZGg4McCFWOn2wodCicAUA&ei=0Q_rVfj6JePO7gaKzoCABQ#imgdii=VNNMbx0Ge_J_SM%3A%3BVNNMbx0Ge_J_SM%3A%3BJKMRR_SmXiOeYM%3A&imgrc=VNNMbx0Ge_J_SM%3A&usg=__tlP4ZykPUZb7zgnVMCyoOuSCsJg%3D
   Coranul

Potrivit lui Ez Zohri [Muhammad ibn Muslim ibn Ubaydullah ibn Shihab al-Zuhri, decedat în anii 741/742 d. Hr.], ei formează trei națiuni: Mansak, Taouil și Tadris; una dintre ele egalează cedrii prin înălțime; la a doua, lățimea fiecăruia este egală cu înălțimea sa; la a treilea, oamenii își întind una dintre urechi ca pe-un covor și se-nfășoară în cealaltă. [122] De asemenea, se spune că înălțimea fiecăruia este de o palmă și ceva, că vor apare după ce Domnul nostru Iisus Hristos îl va ucide pe Antihrist; la timpul hotărât, Dumnezeu va rupe în bucăți peretele, așa cum a menționat în cartea Sa; atunci Gog și Magog vor ieși și se vor răspândi în întreaga lume. Se relatează că avangarda lor va atinge Siria, că ariergarda lor va mai fi încă în Bactria** încă (Balkh); că avangarda lor va ajunge la lac și va bea apa, apoi armata centrală va veni și va linge ceea ce a mai rămas umid și că ultimii vor spune la sosire: “A fost apă aici”. Șederea lor pe pământ va fi de șapte ani. Apoi, ei vor spune: “Noi am terminat cu oamenii de pe pământ; haidem, să
-i dăm jos, să-i batem și să-i facem prizonieri pe locuitorii cerului”;

https://www.google.ro/searchq=foto+desen+daci+tr%C4%83g%C3%A2nd+s%C4%83ge%C5%A3i+%C3%AEn+nori&biw=931&bih=585&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0CEIQ7AlqFQoTCJjeksii4McCFYdtFAodcG8B4Q#tbm=isch&q=foto++daci+arca%C8%99i&imgdii=8yv_5Xl6a9sfbM%3A%3B8yv_5Xl6a9sfbM%3A%3BTBTJaF5ncwupEM%3A&imgrc=8yv_5Xl6a9sfbM%3A
  Daci trăgând săgeți spre cer

și ei vor trage săgeți împotriva cerului pe care Dumnezeu le va întoarce însângerate; [123] își vor spune atunci: “Am terminat cu locuitorii cerului”; dar Domnul le va trimite viermi în gât, și dimineața vor fi toți morți. Dumnezeu va face să plouă asupra lor și corpurile lor vor fi aruncate în mare.
Conform relatării lui Ka'ab*** ei rod în fiecare zi zidul cu țepi de fier; apoi se întorc a doua zi, dar 

barajul se reconstituie așa cum a fost, până la 

timpul stabilit; Dumnezeu îl va abandona limbii

 unuia dintre ei și atunci vor ieși. Se spune că ei 

vor linge perete. Se spune că există în mijlocul 

lor un grup de oameni având fiecare patru ochi, dintre care doi în cap și doi pe piept; alții n-au decât un picior pe care sar; alții sunt acoperiți cu păr ca niște fiare; printre aceștia, există un trib care nu mănâncă decât carne de om și nu bea decât sânge; nici unul nu moare decât atunci când îi apare pe rinichi o mie de ochi ce privesc.

  Tora 

Este scris în Tora (Biblia): «Gog și Magog vor apare în zilele lui Mesia și vor spune: “israeliții dețin bogății și obiecte numeroase”; ei vor mărșălui împotriva Ierusalimului, jefuindu-l pe jumătate, dar cealaltă jumătate va scăpa. Dumnezeu va da drumul împotriva lor unui țipăt [comparabil cu tunetul] și vor muri până la ultimul. După aceea, copiii lui Israel vor găsi în materialul lor de război suficient lemn pentru a face focul timp de șapte ani. 


https://en.wikipedia.org/wiki/Book_of_Zechariah#/media/File:Aleppo_Codex_Joshua_1_1.jpg
Joshua 1:1 as recorded in the Aleppo Codex  cartea lui Zaharia

Acestea sunt relatările despre Gog și Magog în cartea lui Zaharia (Zakaria) pe tema mântuirii. [124] Se spune că, după nimicirea lui Gog și a lui Magog, oamenii vor petrece douăzeci de ani făcând pelerinaj și vizitând locurile sfinte.


[120]) Qorân, XLIV, 9.
[121]) Qorân, XVIII, 98.
[122] Conform termenului de Enotocœtes al lui Megasthenes, recunoscuți datorită urechilor lungi care le atârnă până la picioare și-i înfășoară atunci când dorm. Strabon, Geographica, l. XV, cântecul VI, § 57.

https://ro.wikipedia.org/wiki/Strabon#/media/File:Strabo.jpg
  Strabon

[123] Această tragere a săgeților împotriva cerului**** și care în cădere capătă nuanța sângelui, există în legende iudeo-arabe, dar Nimrod, le este eroul (a se vedea Tabari, Cronica, tradusă de Zotenberg, Paris, 4 v. in-8, vol. I, p. 148, 150), sau constructorii Turnului Babel (Cartea Dreptului, de Israel Levi, în Revista de studii iudaice, 1881, Vol. III, p. 359, notă: a se vedea, de asemenea, Migne, dicționar al Apocrifelor, volumul 3 Paris, 1853 t, II, col 1107) .... La mandeenii din Eufratul de Jos, Nimrod este înlocuit cu Ședdâd (Siouffi, Studii privind religia poporului subbas sau a sabeenilor, Paris, 1880, în-8, p. 149). 

https://ro.wikipedia.org/wiki/%C3%8Emp%C4%83ratul_Wu_din_dinastia_Han#/media/File:%E6%BC%A2%E6%AD%A6%E5%B8%9D.jpg
   Împăratul Wu din dinastia Han 

Îi găsim în China, dar însoțiți de-o explicație materială: Împăratul Wu din dinastia Han (156 î.Hr. –29 martie 87 î.Hr.) trage săgeți împotriva cerului și întrucât el 
a lansat în aer vezici pline cu sânge, (deci le- a ascuns în aer), fără a informa publicul,  când organiza trageri cu arcul, săgețile sale care atingeau vezicile pline cu sânge, cădeau însângerate (Darmesteter, Săgeata lui Nimrod, Jurnal asiatic, februarie, martie, aprilie 1885, p. 220-224). Această legendă datează din vremea francezei medievale și scena are loc la Lagny unde un libertin dependent de jocurile de noroc este pedepsit pentru sacrilegiul comis în același fel (Etienne de Bourbon, Anecdote istorice, Paris, 1887 în- 8, p. 341). 

https://en.wikipedia.org/wiki/Kay_K%C4%81vus#/media/File:KavoosAir.jpg
  Regele persan Kai-Kaus zbură, asemeni lui Nimrod, spre cer, pentru a lupta cu arcul și săgețile (Ferdowsi, Shah-Nameh, ed. Vüllers, I, 411).


Găsim în antichitate exemple de acest gen, dar detaliul săgeții căzând însângerată, nu mai există: tracii, potrivit lui Herodot (L. IV, 94) trag săgeți împotriva cerului înnorat când tună și fulgeră (Explicația lui Bergmann, Geții, Strasbourg, 1859, în-8, p. 160, este inadmisibilă); 

https://hu.wikipedia.org/wiki/I._D%C3%A1rajavaus_perzsa_kir%C3%A1ly#/media/File:Darius-Vase.jpg

Dárajavaus alakja a Dárajavaus-vázán    Darius, fiul lui Histaspe

Darius, fiul lui Histaspe, trage o săgeată spre cer la aflarea știrii privind incendierea cetății Sardes de către ionieni (Herodot, L. IV, ch 105.); 

      https://ro.wikipedia.org/wiki/St%C3%A2rc_cenu%C8%99iu
  Stârcul


Stârcul, fiu al lui Sesostris, făcând același lucru împotriva Nilului, devine orb (Herodot, L. II, ch 3;  
Diodor de Sicilia, I, 59);

http://www.lekti-ecriture.com/editeurs/Ethiopia-orientale.html 






Istoria Etiopiei de răsărit

Regii kaffiri se răzbună în același fel (Joâo dos Santos, Istoria Etiopiei de răsărit, tradusă de Charpy, Paris, 1688, în-12, ch. IV, p. 157). Vezi Melusine, t. I, col. 501; t. III, col. 263, 313, 526; t. IV, col. 34.

   Zaharia

[124] Capitolele XII, XIII și XIV ale lui Zaharia, menționează ravagiile și nenorocirile Ierusalimului, dar nici unul dintre detaliile prezentate nu concordă cu acestea.

*Ori de câte ori cineva invocă profeția, localizând 

pe hartă o țară sau vreo localitate prin indicarea 

arealului geografic al zonei pentru referin, punctul 

de referință profetică, punctul de vedere geografic

 de unde pornește observația, va fi întotdeauna Ierusalimuloraș având deci ca și coordonate geografice, 31° 47 ҆ latitudine nordică și 35 ° 13 ҆ longitudine estică.

Bucureștiul are 44° 06 ҆ latitudine nordică și 26° 

06 ҆ longitudine estică. Dacă ne raportăm la 

meridianul zero [https://ro.wikipedia.org/wiki/Meridianul_Zero], înțelegem că între

 Ierusalim și București există o diferență de 13°.

 Roma are 41° latitudine nordică.


   harta Pământului

Harta Pământului arătând liniile de latitudine, care

 apar aici drepte şi orizontale, dar care sunt de fapt

 circulare cu raze diferite.


** https://fr.wikipedia.org/wiki/Bactriane
https://ro.wikipedia.org/wiki/Regatul_Greco-Bactrian#/media/File:Greco-BactrianKingdomMap.jpg
Localizarea Regatului Greco-Bactrian     regatul greco - bahtrian

Bactriana sau Bactria (din greaca veche Βακτριανὴ / Baktrianê) este o regiune transzonală statelor actuale din Afganistan, Tadjikistan și Uzbekistan, situată între munții Hindu Kush și râul Amu Darya . Este un stat fondat în jurul cetății Bactria (acum BALKH, oraș din nordul actualului Afganistan), care a fost capitala sa administrativă și centru de putere, de unde provine, de asemenea, denumirea sa de “Bactriana”.
Cândva a fost mult mai mare. Avea ca limite: la sud Paropamisade și India; la nord, Sogdiana; la est, Sciția; la vest, Hyrcania, și conține, printre alte țări, Margiana, Guriana, Bubacèna, țara Tochares și a Marucenilor.

https://fr.wikipedia.org/wiki/Bactriane#/media/File:BactriaMap.jpg

Cuprins
1 Istoric

Bactria în jurul anului 320 î. Hr.


Bactria a fost la o epocă foarte îndepărtată, centrul unui imperiu puternic și extrem de civilizat. Unii o consideră drept leagănul Imperiului persan și al religiei lui Zoroastru.


Capitala sa era Bactria (acum BALKH, din nordul actalului Afganistan. Indienii i-au dat numele de Bahlikâ și chinezii pe cel de DAXIA (în chineza simplificată :. ; pinyin: da Xia, “Marea vară”).
Marea vară a anului 2015, reprezintă vara cu cele mai mari temperaturi de când se fac măsurătorile de temperatură. Această vară confirmă două versete din Apocalipsă ce s-au împlinit în anul 2015: 



  înger sunând din trompetă

8.  “ Şi al patrulea înger a vărsat cupa lui în soare şi i s-a dat să dogorească pe oameni cu 

focul lui.

9.   Şi oamenii au fost dogoriţi cu mare arşiţă şi 


au hulit numele lui Dumnezeu, Care are putere 

peste urgiile acestea, şi nu s-au pocăit ca să-I 

dea slavă”. (Apocalipsa 16: 8,9).

       Tot spre slava Domnului, rezultă că BALKH

este rădăcina numelui munților Balcani, România 

fiind și azi o țară balcanică. Cu privire la numele 

de DAXIA, înțelegem că acest nume se compune 

din literele D A C S I A și că eliminând consoana

 “s”, vom identifica numele de Dacia!


    înger sunând din trompetă în al XII-lea ceas!


*** Ka ҆b ibn al-Ashraf (în arabă: كعب بن الاشرف)
(- 624) d. Hr., poet și unul dintre liderii tribului evreiesc din Medina Banu Nadir, s-a opus lui Mohamed după bătălia de la Badr [17 martie 624]. Asasinarea sa la ordinele Profetului a fost urmată de expulzarea tribului său.
La bataille de Badr; Représentation de la bataille au musée impérial de Topkapi d'Istanbul  bătălia de la Badr
Născut dintr-o mamă a tribului Banu Nadir și dintr-un tată arab, el a urmat religia mamei sale 1,2.
Nemulțumit de numărul mare de morți din rândul liderilor quraișiți, rezultați în timpul bătăliei de la Badr1,3, Ka ҆b ibn al-Ashraf a călătorit la Mecca pentru a-și demonstra sprijinul pentru acest trib, stabilind în ​​conformitate cu unele surse4  o alianță cu Abu Sufyan contravenind Constituției de la Medina. El ar fi pus la cale eliminarea profetului. Conform cu al-Zamakhshari al-Tabarsi, al-Razi și al-Baydawi, Arhanghelul Gavriil, l-ar fi informat pe profet despre intrigă 4.

Lui Ka ҆b ibn al-Ashraf, i s-ar mai putea reproșa, apariția unui poem erotic având ca subiect femeile de religie musulmană 1,4.

Atunci când profetul Mohamed a ordonat asasinarea lui Ka ҆ib ibn al-Ashraf 5, Muhammad ibn Maslamah s-a prezentat voluntar. Voluntarul și-a ales patru complici, dintre care unul frate adoptiv al lui Ibn al-Ashraf 5.
Muhammad ibn Maslama l-a atras pe Ka ҆ib ibn al-Ashraf în afara zidurilor sale într-o noapte cu lună plină, sub pretextul unei negocieri 1,3,6. Acest lucru a avut loc în al treilea an al Hegirei.

Anul următor, Banu Nadir încearcă să-l asasineze pe profet. Ca represalii, tribul lui Banu Nadir a fost atacat apoi expulzat; membrii, tribului lui Banu Nadir s-au refugiat în Khaybar, dar au fost urmăriți și învinși de musulmani în anul 628 sau 629, în bătălia de la Khaybar2.


Medina
Bătălia de la Khaybar
Triburi de musulmani și de evrei din Yathrib
1.     a, b, c și d William Montgomery Watt, PJ 

Bearman, Th. Bianquis, CE Bosworth, E. van 

Donzel, WP Heinrichs Enciclopedia Islamului 

Brill 

Academic Publishers ISSN 1573-3912

 2.     a și b Norman Stillman, Evreii din țările arabe: O istorie și cartea sursă, Societatea Publică evreiască din America, Philadelphia, 1979, ISBN 0-8276-0116-6, p. 13
 3.     a și b Ibn Hisham, Al-Sira al-Nabawiyya (Viața Profetului)
 5.     Această crimă este menționată în romanul lui Barouk Salame “Testamentul siriac”, p. 416-418

 6.     Sahih Bukhari [1] [arhiva] 

**** - RELIGIA TRACILOR -
Ca orice popor apărut în istorie și afirmat putemic de-a lungul veacurilor, neamul tracilor a avut o religie caracterizată printr-o înaltă spiritualitate. Bineînțeles, la început religia era simplă, legată de fenomenele naturii, de animalele care inspirau frica și impuneau respect. 




       Tracia

Sentimentele umane se exteriorizau sub forma simbolică a totemului cu funcție de apărare, comportând jertfe de tot felul și chiar sacrificii umane. Prin evoluția cultului, cel jertfit devenea un sol, cu o misiune bine precizată, mijlocind pe lângă divinitatea supremă și “tratând” sau “pledând” pentru cauza celor vii. Trecerea de la formele religioase primordiale la cele superioare s-a făcut destul de lesne, întregul proces de umanizare a zeilor, credințelor și riturilor străvechi — ca cel în legătură cu adorarea focului purificator, s-a păstrat și în această perioadă. NU întâmplător, iubitorul de oameni, întruchipat de miticul personaj Prometeu, a fost domiciliat nu numai în Grecia, dar și aici, în nordul Dunării.

   Prometeu


Fustel de Coulabges, în Cetatea Aniica, expune cu detalii felul în care se săvârșea adordarea focului sacru. Cultul focului era simplu: întotdeauna în altarul casei se aflau cărbuni aprinși; în anumite ore ale zilei se puneau pe foc ierburi uscate și lemne de un anume fel, și atunci zeul focului strălucea cu flăcări luminoase. I se aduceau sacrificii, turnându-se în foc undelemn, mirodenii, grăsimea animalelor sacrificate. În India, focului i se adresau rugăciuni, iar legile sacre impuneau brahmanului să nu mănânce din orezul recoltat înainte de a fi fost oferit focului sacru, deoarece focul este flămând de grâne și când nu i se dă dijma cuvenită, se supără și-l arde pe brahmanul uituc sau neglijent.



        divinitatea focului Agni

La indieni, divinitatea focului a luat numele de Agni și, în Rig-Veda, i s-au închinat imnuri, spunându-i-se “apărător și părinte”, “protector al omului”. I se cerea glorie, belșug, sănătate, înțelepciune și iertare. Ca și în Europa, ochiul vinovat nu putea să se apropie de focul sacru înainte de purificare. Ceremonie importantă în religia străveche, romanii o practicau la întâi martie dedicând-o zeului Marte. Tracii cei vechi săvârșeau această tradiție primăvara, când toți membrii familiei săreau peste flăcări, în semn de ardere a păcatelor.

   divinitatea focului Agni

Multe au fost totemurile triburilor, dar Tracii au păstrat în mod deosebit unul și la acesta n-au renunțat niciodată, chiar când religia lor a evoluat spre forme superioare, spiritualizate. Este vorba de totemul lupului sau al capului de lup, care se confundă cu însuși neamul trac, și îndeosebi cu tribul Dacilor. Acest totem devenit și balaur, a fost apoi adoptat ca steag de luptă și prin gura lui deschisă vuia vântul. Șuierul lui produs de corzile ce atârnau și fluturau în urmă, imita oarecum urletul lupilor în goana după vânat. Aceasta îi îmbărbăta pe vitejii traci, binecunoscuți ca războinici fără frica de moarte. Nu poate să ne scape relația evidentă a “lupului” dacic, cu “lupoaica” devenită simbol al Romei.

Credința în nemurire îi făcea să disprețuiască moartea și să se arunce cu curaj sălbatic în bătălii, convinși fiind că se vor duce într-o lume mai bună și mai frumoasă. Ideea reînvierii exista la traci cu mult înainte de apariția creștinismului, ca și ideea dragostei de aproapele nostru. Un scriitor din Heracleia, Nymohides, cu trei secole înainte de Domnul nostru Iisus Hristos, arăta că Sabazios nu era altul decât Dionisie, cel adorat prin strigăte. Se fac dese apropieri între Sabazios și Sabaoth, “făcătorul cerului și al pământului”, precum se fac apropieri între colina Zilmissus, unde se afla templul rotund, cu acoperișul întredeschis ca să primească razele soarelui, și numele misterios al lui Zalmoxe. Acest Zalmoxe, profetul vieții fără sfârșit, s-ar fi ascuns în pământ spre a reaparea după patru ani, înfățișând astfel ideea învierii cu secole înainte de Hristos.

  totemul lupului 

Spiritualitatea religiei tracilor s-a reflectat în sistemul politeist. Mitologia romană și istoria străină arată că tracii au creat și au dăruit altor neamuri pe propriii lor zei: Dionisie, Bendis, Ares, Hermes, Apollo s.a. Dionisie, iubitorul de oameni, era zeul bucuriei și petrecerii cu prinos de nectar al viilor trace. Însușit de greci, a devenit Dyonisos, iar la romani Bacchus, cu fruntea încununată de ciorchini, iar sărbătorile închinate lui, se repetau de mai multe ori pe an, mai ales primăvara și toamna. Zeița Bendis a devenit la greci — Artemis, iar la romani — Diana, cu tolba plină de săgeți, în căutarea vânatului în codrii sacri, cu poieni unde se puteau organiza ceremonii și pelerinaje. Diana avea și un oraș în Italia numit Lucus Dianae, Lugo de astăzi. 

  

Uranus
Geea
v
OceanusHyperionCoeusCriusIapetusMnemosyne
Cronos
RheaTethysTheiaPhoebeThemis
Zeus
HeraHestiaDemetraHadesPoseidon
AresHefaistosHebeEileithyiaEnioEris
Metis
Maia
Leto
Semele
Afrodita
Atena
Hermes
Apollo
Artemis
Dionis
Genealogia zeilor în mitologia greacă


  Apollo 

Tracii erau cunoscuți ca popor adânc religios. Dar cum se împăca — ne-am putea întreba — cultul zeului suprem, Zalmoxis, cu pluralitatea zeilor ? Unii istorici și arheologi (deoarece religia e legată și de templele cu urme vizibile ale invizibilului) atribuie cultul politeist și orgiastic numai tracilor din sudul Dunării și din alte părți, rezervându-l pe Zalmoxis marelui trib geto-dacic din nordul Dunării. “Antichitatea e unanimă a recunoaște geților o adâncă și severă religiozitate, care le pătrunde și determină viața în toate împrejurările, fie de zilnica închinare puterilor supranaturale, fie de catastrofala unire cu divinitatea nemuritoare, prin renunțarea de bunăvoie la viața chinuită în pace, ori biruită în război”, scrie Vasile Pârvan.

     



Hermes

Faptul că daco-geții credeau într-un zeu suprem (alături de care existau divinități mai mici) și în existența unei lumi de dincolo, arăta grecilor că se află în fața unei concepții superioare despre Univers. Primele informații despre credințele traco-gete ni le-a dat Herodat, în legătură cu Zalmoxis, despre care povestește o istorie anacronică. Îndoielile manifestate de Herodot față de povestirea grecilor despre Zalmoxis nu reprezintă altceva decât o demascare a raționalismului grecesc, o naivitate grecească, după cum spune același istoric. Caracterul abstract al religiei traco-gete îi face pe greci să-i caute originea în filosofia lui Pitagora sau în Egipt, deși Zalmoxis, regele-zeu, a trăit înaintea lui Pitagora. Herodot face distincție netă între existența sa ca om și divinitatea întruchipată de el. Vorbind despre cultul lui Zalmoxis, Herodot precizează: “Iată cum se cred nemuritori geții: ei cred că nu mor și că cel care dispare din lumea noastră se duce la zeul Zalmoxis”. Herodot continuă: “Tot la al cincelea an ei trimit la Zalmoxis un sol tras la sorți, cu porunca să-i facă cunoscute lucrurile de care de fiecare dată au nevoie”. 



  solul lui Zalmoxis

Ca să-l trimită pe sol zeului, tracii înfigeau în pământ trei sulițe cu vârful în sus, îl luau pe cel ales de mâini și de picioare, îl azvârleau în așa fel, încât acesta trebuia să cadă în vârful sulițelor. Dacă cel aruncat în suliți murea, era semn ca zeul a primit solia, iar daca nu, tracii îi reproșau că este un ticălos și alegeau pe altul ca să fie trimis la ceruri. Remarcând în treacăt că asemenea sacrificii se oficiau și la celți din patru în patru ani, pentru a sublinia caracterul divin al lui Zalmoxis, Herodot reproduce următoarea informație: “Aceiași traci, când tuna și fulgera, trag cu săgețile în sus spre cer și amenință divinitatea care provoaca aceste fenomene, deoarece ei cred că nu există alt zeu în afară de al lor”.

https://www.youtube.com/watch?v=HQOijvucerA


În Periplul său, Monaseas din Patras îl compara pe Zalmoxis cu Kronos, Strabon îl pune alături de Licurg, alții îl confunda cu profetul. Dio Chrysostomos îl număra pe Zalmoxis între regi, Hellanicos, Lucian, lulian văd în el pe profetul vieții fără de sfârșit, tot astfel cum pentru Clement din Alexandria, Zalmoxis devine erou, setos de moarte, imaginând o “călugărie” înainte de creștinism și predicând ascetismul și claustrarea. Mai mult decât atât, Hellanicos afirma că Trerii și - Crobisii, neamuri trace, credeau în nemurire, socotind că cei morți pleacă la Zalmoxis și se vor întoarce cândva, din care pricină “la înmormântări îi aduceau jertfe și banchetuiau”. Diodor din Sicilia spune, despre credința geților, că “La așa-numiții geți, care se cred nemuritori, Zalmoxis susținea că și el a intrat în legătură cu zeița Hestia”. 

   zeița Hestia

Vasile Pârvan considera, în baza unor mărturii antice, că geții erau buni, austeri și cu o predispoziție aparte pentru viața spirituală. “Sufletul e nemurior” — spunea Pârvan. Trupul este o împiedicare pentru suflet de a se bucura de nemurire: de aceea nu are nici un preț, poftele lui nu trebuie ascultate.


https://www.youtube.com/watch?v=HQOijvucerA

Dac jertfit

   La război el trebuie jertfit fără părere de rău. Omul nu poate ajunge la nemurire decât curățindu-se de orice fel de patimă: cariera, vinul, femeile sunt o murdărie a sufletului. Mai ales vinul aduce ticăloșirea omului: în muntele divinității, Marele Preot al Națiunii cere distrugerea viței de vie în întregul regat. Nimic deci din nebunia dionisiacă traco-frigică nu e admis sau tolerat la Geți. Oamenii sfinți vor fi la ei asceții “care nu vor să mai știe nici de lume, nici de femei, ci în renunțarea la orice bucurie a trupului, se devotează gândului bun despre nemurirea de dincolo de viața lupului, căci abia prin moarte omul înviază la viața veșnică”.

https://www.google.ro/searchq=zeul+dionysos&espv=2&biw=931&bih=585&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0CDkQ7AlqFQoTCP7K_Piy88cCFcE9GgodBfUL8w#imgdii=c3LWOzU2Yavw1M%3A%3Bc3LWOzU2Yavw1M%3A%3BudtAYij1eAeoSM%3A&imgrc=c3LWOzU2Yavw1M%3A
  zeul Dionisos ținând în mâini cupa cu vin


Lucian Blaga considera că Zalmoxis nu este altceva decât o divinitate supremă, iar mitologia getă nu poate fi exclusiv uraniană, peutru că nici un popor arian nu a avut o asemenea mitologie. Credința Geților în nemurire nu este o credință în nemurirea sufletului, ci o trecere a trupului pe un alt tărâm, așa cum ne sugerează credințele populare românești. Chiar spusele lui Platon trebuiesc interpretate ca o nemurire a trupului și nu a sufletului. Blaga credea că Geții au avut totuși și alte divinități. El spune: “De multe ori memoria istorică se refugiază în povești. Chiar dacă această Mumă a Pădurii n-ar fi o rămășiță arhaică, și nu vedem de ce n-ar fi, a îngăduit să bănuim în dosul unor atari figuri, palpitându-ți străfund de mitologie și de magie a pădurii, un străfund geto-trac” .În “frunza verde”, expresie cu care încep cântecele populare românești, Lucian Blaga vedea o reminiscență a unei vechi mitologii: 

https://ro.wikipedia.org/wiki/Uranus#/media/File:Uranus2.jpg
Uranus2.jpg  Uranus

“Noi vedem în această frunză verde ceva mai mult, adică: ecoul preistoriei îl întrezpărim în dosul cuvintelor, un verde arhaic, de mitologie și magie a pădurii și a zeităților vegetale. Frunza verde are ceva dintr-o rituală invocare a stihiilor vegetale, care ocrotesc viața și sunt mai ales dătătoare de viață”.

La un popor la care vitejia era socotită suprema virtute, nu se putea să nu existe un cult al eroilor, al acelor viteji care îi întrec uneori pe zeii înșiși, devenind mai devreme sau mai târziu ei înșiși divinități. Eroul trac sau Cavalerul trac, “demonul erou”, va fi trecut uneori alături de Zeus. Prestigiul de care se bucurau avea să-i ajute a trece mai întâi în mitologia greacă, apoi în cea romană.

https://www.google.ro/searchq=Zeus++foto&espv=2&biw=931&bih=585&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0CCkQsARqFQoTCOymlfG188cCFQecGgodJeMM3g#imgrc=uo_r8bdBTFGrbM%3A
  Zeus

Așa rămâne Silvanus,- ocrotitorul semănăturilor. Cavalerul sau eroul trac apare la Adamclissi ca “neînvinsul”. 
Dar, alături de această față luminoasă a lumii supranaturale, Tracii gândeau și o lume a demonilor, a duhurilor rele, pe care o regăsim iarăși în credințele și superstițiile populare, într-un amestec sacru și profan care ne explică într-un fel și “amestecul” de zei și de credințe din antichitate.

https://www.google.ro/searchq=Dionysos+Bassaros++foto&espv=2&biw=931&bih=585&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0CDMQsARqFQoTCJz18cy288cCFQM_Ggodsg0AUA#tbm=isch&q=+Adamclissi+++eroul+trac++foto&imgrc=zegS3tAeyknEYM%3A
   eroul trac

Clement din Alexandria, vorbește despre doctrinele întunericului, despre Dionysos Bassaros, despre șarpele care intră în sân, ca mijloc de inițiere în misterele sabazice. Șarpele e duh al răului, dracul decăzut din starea lui inițială, adversar al lui Dumnezeu. Însuși dragonul-lup de pe steagul Dacilor ne poate duce cu gândul la aceste vechi credințe, așa cum unele elemente, legate de adâncurile pământului, de peșteri, îndeosebi, de galeriile de mină, au creat o simbolică mistică ce s-a transmis la Greci și la Romani, dăinuind în legendele populare până în zilele noastre.

https://www.google.ro/searchq=Dionysos+Bassaros++foto&espv=2&biw=931&bih=585&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0CDMQsARqFQoTCJz18cy288cCFQM_Ggodsg0AUA#tbm=isch&q=+Adamclissi+++eroul+trac++foto&imgrc=B2C_Fh3vAl6mxM%3A
   Șarpele cu cap de lup, drapel al tracilor

De religie și de preocupările pentru mântuirea sufletului și trupului, erau legate și practicile ce țin de cultul morților. Ni s-au păstrat câteva informații cu privire la ritualul de înmormântare la Traco-Geți. Nu toți Tracii obișnuiau să înmormânteze, unii folosind incinerarea. La Trausi, ne povestește Herodot, pe lângă datinele comune cu celelalte triburi trace, existau unele speciale, privind nașterea și moartea. Rudele stăteau în jurul noului născut și plângeau nenorocirile pe care urma să le îndure în timpul vieții. La înmormântare, aceleași rude glumeau și se bucurau amintind toate nenorocirile de care scăpase mortul.

https://www.google.ro/searchq=Dionysos+Bassaros++foto&espv=2&biw=931&bih=585&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0CDMQsARqFQoTCJz18cy288cCFQM_Ggodsg0AUA#tbm=isch&q=+Adamclissi+++eroul+trac++foto&imgrc=MzVHJbIcjMBLzM%3A
   coif tracic

Așadar, s-ar putea spune că religia tracă era politeistă avându-l însă și pe Zalmoxis, care s-a impus Tracilor de pretutindeni și le-a probat nemurirea. Credința lor i-a dus la formarea unei concepții originale despre viață, a Weltanschauung-ului care i-a făcut să disprețuiască moartea, să fie viteji în război, printre ei Geții fiind cei mai viteji și mai drepți. Spiritualitatea lor a fost exprimată în toată profunzimea de Mihail Eminescu, în Odă (în metru antic), pe care o reproducem în întregime în acest final de capitol :

https://www.google.ro/searchq=Dionysos+Bassaros++foto&espv=2&biw=931&bih=585&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0CDMQsARqFQoTCJz18cy288cCFQM_Ggodsg0AUA#tbm=isch&q=eminescu+foto&imgrc=HjCaUG5vjjJlPM%3A
  Mihail Eminescu

«Nu credeam să-nvăț a muri vrodată, Pururi tânăr, înfășurat în manta-mi, Ochii mei nălțam visători la steaua Singurătății.
Când deodată tu răsăriși în cale-mi, Suferință tu, dureros de dulce... Până-n fund băui voluptatea morții Ne-ndurătoare.

Jalnic ard de viu chinuit ca Nessus,
Ori ca Hercul înveninat de haina-i.
Focul meu a-l stinge nu pot cu toate Apele Mării.
De-al meu propriu vis, mistuit mă vaiet, Pe-al meu propriu rug, mă topesc în flăcări.., Pot să mai re-nviu luminos din el ca Pasărea Phoenix ?

https://www.google.ro/searchq=Dionysos+Bassaros++foto&espv=2&biw=931&bih=585&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0CDMQsARqFQoTCJz18cy288cCFQM_Ggodsg0AUA#tbm=isch&q=+++Pas%C4%83rea+Phoenix+foto&imgrc=LueG1on6JmcGrM%3A
 Pasărea Phoenix

Piară-mi ochii tulburători din cale,
Vino iar la sân nepăsare tristă,

Ca să pot muri liniștit, pe mine Mie redă-mă» !

https://www.google.ro/searchq=Dionysos+Bassaros++foto&espv=2&biw=931&bih=585&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0CDMQsARqFQoTCJz18cy288cCFQM_Ggodsg0AUA#tbm=isch&q=+Mihail+Eminescu++morm%C3%A2nt+foto&imgrc=P6GJulEiwSQnHM%3A
   mormântul lui Mihail Eminescu

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu