Istoria unui
mit celtic: Gog și Magog
Patrice Lajoye
https://fr.wikipedia.org/wiki/Fran%C3%A7ois_Rabelais#/media/File:Gargantua_en_r%C3%A9volutionnaire.jpeg
satiră a Revoluției franceze. Gargantua și suita sa consultă oracolul pentru a ști viitorul monarhiei
În cea mai mare parte a cronicilor gargantuice, scrise la începutul secolului al XVI-lea, este vorba atunci când Gargantua este în serviciul regelui Arthur, luptând împotriva adversarilor Gotz și Magotz1. Putem ghici ușor că sub aceste nume, îi identificăm pe Gog și Magog, personaje rezultate din Apocalipsa Sfântului Ioan. Sfântul Ioan [Teologul] a deformat o informație provenind din Facerea, menționându-i pe Gamer sau Gomer și Gog, din țara Magog2.
https://fr.wikipedia.org/wiki/Fran%C3%A7ois_Rabelais#/media/File:Rabelais.jpg
Portret anonim al lui François
Rabelais, începutul secolului xvii
Patrice Lajoye
https://fr.wikipedia.org/wiki/Fran%C3%A7ois_Rabelais#/media/File:Gargantua_en_r%C3%A9volutionnaire.jpeg
satiră a Revoluției franceze. Gargantua și suita sa consultă oracolul pentru a ști viitorul monarhiei
În cea mai mare parte a cronicilor gargantuice, scrise la începutul secolului al XVI-lea, este vorba atunci când Gargantua este în serviciul regelui Arthur, luptând împotriva adversarilor Gotz și Magotz1. Putem ghici ușor că sub aceste nume, îi identificăm pe Gog și Magog, personaje rezultate din Apocalipsa Sfântului Ioan. Sfântul Ioan [Teologul] a deformat o informație provenind din Facerea, menționându-i pe Gamer sau Gomer și Gog, din țara Magog2.
https://fr.wikipedia.org/wiki/Fran%C3%A7ois_Rabelais#/media/File:Rabelais.jpg
Portret anonim al lui François
Rabelais, începutul secolului xvii
Prin ce procedee aceste
personaje biblice s-au văzut confruntate cu Gargantua?
Totul începe de fapt de la o scriere apocrifă a Vechiului Testament, intitulată Cartea Jubileelor. În două pasaje diferite, autorul, care scria probabil în jurul secolului al II-lea î. Hr., îmbină ceea ce a citit în Facerea cu date provenind de la geografii greci arhaici3.
Jubilee, VIII, 25-304:
Lui
Iafet i-a revenit a treia parte, (localizată), dincolo de fluviul Tanais, la
nord de izvoarele
sale. (Frontiera sa) duce spre nord-est, la teritoriul lui Gog și tot ceea ce este la est de aceasta. Ea continuă și mai la nord, spre munții Celtici, spre nord, în direcția mării Mâouk, și ajunge la est de Gadir, la malul mării. Ea continuă spre fluviul Tanais, în direcția nord-est, până când ajunge la marginea apelor sale, direcțional spre Munții Rifees, întorcându-se spre nord. Iată limitele țării ce a căzut în moștenirea lui Iafet și a fiilor săi, ceea ce va poseda pentru totdeauna, el și fiii săi și familiile lor: cinci insule mari și un pământ mare la nord. Doar că este rece, în timp ce în țara lui Ham, este cald. În țara lui Sem, nu este nici cald, nici rece, este temperat de rece și de cald.
http://www.dontourism.ru/upload/poi/dynimg67.png
fluviul Don
Cartea Jubileelor, IX, 7-13:
Iafet a împărțit de asemenea între fiii săi pe teritoriul moștenit de el. Prima parte i-a revenit lui Gomer, la răsărit, de la nord, până la fluviul Tanais. În partea de nord, întreaga (zonă) interioară a revenit lui Magog, până la țărmul mării Meotide. Lui Madai i-a ieșit prin sorți, partea ce o posedă (un teritoriu se întinde) de la vest de cei doi frați, până la insule și la coastele (situate în fața) insulelor. Lui Iavan i-a căzut a patra parte: toate insulele și (mai ales) insulele situate în fața lui Lud. Lui Tubal i-a căzut a cincea parte: mijlocul limbii (de pământ) ce înaintează spre partea lui Lud, până la a doua limbă, și pe partea cealată a celei de-a doua limbi < > o a treia limbă.
Lui Meșec i-a căzut a șasea parte: tot ceea ce este dincolo de a treia limbă, până la limita estică cu Gadir. Lui Tiras i-a căzut a șaptea parte: patru insule mari în mijlocul mării, aproape de partea lui Ham.
Lauvergnat- Gagnière și Demerson, 1988.
http://pp3.sourceforge.net/wiki/ori.jpg
2 Spre amintire, iată istoria internă a Bibliei, cu
privire la Gog și Magog. Numele lui Magog
apare în Facerea, 10: 2, cu ocazia enumerării
fiilor lui Iafet, fiul lui Noe. El este fratele lui
Gomer. Îl regăsim mai târziu în prima carte a
Cronicilor, 1: 5, care reia Facerea.
Iezechiel (secolul V î. Hr.) în viziunea sa, 38-39,
a introdus numele de Gog, din "țara lui Magog."
Gog este prezentat ca un prădător, un jefuitor,
individ persuasiv, seducător, personaj ce se face
atrăgător prin maniere cochete.
Ultima caracterizare a lui Gog duce la
Apocalipsa Sfântului Ioan [Teologul], 20: 8,
așezându-i pe Gog și Magog printre națiunile
înșelate de Satana.
fiii lui Noe [...], Gomer, din care descind
capadocienii, și Magog, din care vin caldeii
http://images.google.fr/imgresimgurl=http://www.turcotour.org/cartes/regionsturquieplan/regionsturquiecappadoce.gif&imgrefurl=http://www.turcotour.org/turquie/cappadocecarte.html&h=251&w=400&tbnid=7vI4rqE0gMn2oM:&tbnh=90&tbnw=143&docid=b1NTwwRJQRF4yM&usg=__cGFJVdtXBSclEzJ4cApaSuWC8VE=&sa=X&ved=0ahUKEwiqjuf4zJfLAhUEvBQKHS0nAbwQ9QEIOzAD
Cappadocia
Totul începe de fapt de la o scriere apocrifă a Vechiului Testament, intitulată Cartea Jubileelor. În două pasaje diferite, autorul, care scria probabil în jurul secolului al II-lea î. Hr., îmbină ceea ce a citit în Facerea cu date provenind de la geografii greci arhaici3.
Jubilee, VIII, 25-304:
fluviul Tanais
sale. (Frontiera sa) duce spre nord-est, la teritoriul lui Gog și tot ceea ce este la est de aceasta. Ea continuă și mai la nord, spre munții Celtici, spre nord, în direcția mării Mâouk, și ajunge la est de Gadir, la malul mării. Ea continuă spre fluviul Tanais, în direcția nord-est, până când ajunge la marginea apelor sale, direcțional spre Munții Rifees, întorcându-se spre nord. Iată limitele țării ce a căzut în moștenirea lui Iafet și a fiilor săi, ceea ce va poseda pentru totdeauna, el și fiii săi și familiile lor: cinci insule mari și un pământ mare la nord. Doar că este rece, în timp ce în țara lui Ham, este cald. În țara lui Sem, nu este nici cald, nici rece, este temperat de rece și de cald.
http://www.dontourism.ru/upload/poi/dynimg67.png
fluviul Don
Cartea Jubileelor, IX, 7-13:
Iafet a împărțit de asemenea între fiii săi pe teritoriul moștenit de el. Prima parte i-a revenit lui Gomer, la răsărit, de la nord, până la fluviul Tanais. În partea de nord, întreaga (zonă) interioară a revenit lui Magog, până la țărmul mării Meotide. Lui Madai i-a ieșit prin sorți, partea ce o posedă (un teritoriu se întinde) de la vest de cei doi frați, până la insule și la coastele (situate în fața) insulelor. Lui Iavan i-a căzut a patra parte: toate insulele și (mai ales) insulele situate în fața lui Lud. Lui Tubal i-a căzut a cincea parte: mijlocul limbii (de pământ) ce înaintează spre partea lui Lud, până la a doua limbă, și pe partea cealată a celei de-a doua limbi < > o a treia limbă.
Noé | |||||||||||||||||||||||||||
Sem | Ham | Jafé | |||||||||||||||||||||||||
Elam | Cuș | Gomer | |||||||||||||||||||||||||
Așur | Mițraim | Magog | |||||||||||||||||||||||||
Arfaxad | Put | Madai | |||||||||||||||||||||||||
Lud | Canaan | Iavan | |||||||||||||||||||||||||
Aram | Tubal | ||||||||||||||||||||||||||
Uț | Meșeh | ||||||||||||||||||||||||||
Hul | Tiras | ||||||||||||||||||||||||||
Gheter | |||||||||||||||||||||||||||
Maș | |||||||||||||||||||||||||||
Tabel genealogic al urmașilor lui Noe
Lui Meșec i-a căzut a șasea parte: tot ceea ce este dincolo de a treia limbă, până la limita estică cu Gadir. Lui Tiras i-a căzut a șaptea parte: patru insule mari în mijlocul mării, aproape de partea lui Ham.
1Vezi Ediția Chroniques
gargantuines în
Lauvergnat- Gagnière și Demerson, 1988.
http://pp3.sourceforge.net/wiki/ori.jpg
Constelația Pleiadele
2 Spre amintire, iată istoria internă a Bibliei, cu
privire la Gog și Magog. Numele lui Magog
apare în Facerea, 10: 2, cu ocazia enumerării
fiilor lui Iafet, fiul lui Noe. El este fratele lui
Gomer. Îl regăsim mai târziu în prima carte a
Cronicilor, 1: 5, care reia Facerea.
Iezechiel (secolul V î. Hr.) în viziunea sa, 38-39,
a introdus numele de Gog, din "țara lui Magog."
Gog este prezentat ca un prădător, un jefuitor,
individ persuasiv, seducător, personaj ce se face
atrăgător prin maniere cochete.
Ultima caracterizare a lui Gog duce la
Apocalipsa Sfântului Ioan [Teologul], 20: 8,
așezându-i pe Gog și Magog printre națiunile
înșelate de Satana.
Orfeu în mijlocul animalelor
, mozaic roman din Museo archeologico
regionale di Palermo, fotografie Giovanni
Dall'Orto.
3 Astfel noțiunea despre toponimicul Tanais care
sugerează fluviul ce curge de la munții Ripees
până la țărmul mării Meotis, apare în epopeea
grecă Argonautiques orphiques, text care fie
datează din secolul al V-lea î. Hr., fie
reutilizează elementele geografilor greci arhaici.
, mozaic roman din Museo archeologico
regionale di Palermo, fotografie Giovanni
Dall'Orto.
3 Astfel noțiunea despre toponimicul Tanais care
sugerează fluviul ce curge de la munții Ripees
până la țărmul mării Meotis, apare în epopeea
grecă Argonautiques orphiques, text care fie
datează din secolul al V-lea î. Hr., fie
reutilizează elementele geografilor greci arhaici.
https://ro.wikipedia.org/wiki/Orfeu#/media/File:Orpheus_death_Louvre_G416.jpg
Moartea lui Orfeu, stamnos
attic cu figuri roşii de Hermonax, ca. 470
î.Hr., Musée du Louvre, G 416.
4Traducere în Biblia. Scrieri intertestamentare,
ediție publicată sub conducerea lui André
Dupont-Sommer și Marc Philonenko 1987,
Paris, Gallimard, "Pleiade".
Moartea lui Orfeu, stamnos
attic cu figuri roşii de Hermonax, ca. 470
î.Hr., Musée du Louvre, G 416.
4Traducere în Biblia. Scrieri intertestamentare,
ediție publicată sub conducerea lui André
Dupont-Sommer și Marc Philonenko 1987,
Paris, Gallimard, "Pleiade".
10
https://en.wikipedia.org/?title=Orpheus#/media/File:Orpheus_Thracians_Met_24.97.30.jpg
Orfeu cântând din liră
https://en.wikipedia.org/?title=Orpheus#/media/File:Orpheus_Thracians_Met_24.97.30.jpg
Orfeu cântând din liră
Avem
acolo un exemplu perfect de cultură
elenistică a iudeilor epocii respective.
elenistică a iudeilor epocii respective.
Tradiția
ebraică
Aceste informații vor fi reluate și ulterior
deformate de istoricul iudeu Flavius Josefus, din
primul secol după Domnul nostru Iisus Hristos,
în lucrarea Antichități iudaice:
Aceste informații vor fi reluate și ulterior
deformate de istoricul iudeu Flavius Josefus, din
primul secol după Domnul nostru Iisus Hristos,
în lucrarea Antichități iudaice:
Flavius Josefus, Antichități
iudaice, I, 122-1235:
munții Taurus
Copiii lui Noe avură fii ce au devenit primii
ocupanți ai anumitor regiuni onorate prin
atribuirea numelui lor populațiilor acestora.
Iafet, fiul lui Noe, a avut șapte fii; aceștia au
început să trăiască în munții Taurus și Amanus,
înaintânt în Asia până la Tanais și în Europa
până la Gadeira, ocupând teritoriul întâlnit; și,
cum nimeni nu i-a precedat, au dat numele lor
popoarelor. Cei pe care grecii îi numeau Galezi,
au fost numiți Gomeriți, întrucât îl aveau ca
stămoș pe Gomer; Magog fondă spița
Magogiților, numiți de după el, pe care grecii îi
numeau sciți.
https://en.wikipedia.org/wiki/Scythians#/media/File:Scythian_Warriors.jpg
războinici sciți
ocupanți ai anumitor regiuni onorate prin
atribuirea numelui lor populațiilor acestora.
Iafet, fiul lui Noe, a avut șapte fii; aceștia au
început să trăiască în munții Taurus și Amanus,
înaintânt în Asia până la Tanais și în Europa
până la Gadeira, ocupând teritoriul întâlnit; și,
cum nimeni nu i-a precedat, au dat numele lor
popoarelor. Cei pe care grecii îi numeau Galezi,
au fost numiți Gomeriți, întrucât îl aveau ca
stămoș pe Gomer; Magog fondă spița
Magogiților, numiți de după el, pe care grecii îi
numeau sciți.
https://en.wikipedia.org/wiki/Scythians#/media/File:Scythian_Warriors.jpg
războinici sciți
Flavius devine mult mai precis și interpretează
datele Jubileelor în funcție de popoarele știute de
el. Astfel de la Tanais la Gadir, el n-a văzut
decât galezi (în timp ce în Cartea Jubileurilor se
mulțumesc să vorbească despre munții celtici,
fără a cita popoarele), ce devin astfel, fiii lui
Gomer; în timp ce sciții deven descendenții lui
Magog.
datele Jubileelor în funcție de popoarele știute de
el. Astfel de la Tanais la Gadir, el n-a văzut
decât galezi (în timp ce în Cartea Jubileurilor se
mulțumesc să vorbească despre munții celtici,
fără a cita popoarele), ce devin astfel, fiii lui
Gomer; în timp ce sciții deven descendenții lui
Magog.
Afirmațiile lui Flavius vor fi din nou deformate,
exclusiv în cercurile iudee, regăsindu-le astfel în
Talmudul babilonian:
https://fr.wikipedia.org/wiki/Monts_Nur#/media/File:Nurgebirge.png
munții Amanus, azi numiți Nur
exclusiv în cercurile iudee, regăsindu-le astfel în
Talmudul babilonian:
https://fr.wikipedia.org/wiki/Monts_Nur#/media/File:Nurgebirge.png
munții Amanus, azi numiți Nur
Talmudul Babilonian, Seder
Moʼed, vol. III,
Yoma, p. 426:
[...] Pentru că este scris: fiii lui Iafet: Gomer,
Magog, Madai, Iavan, Tubal, Meșec și Tiras,
“Gomer”, adică, Germania;
“Magog”, respectiv Kandia [Goția în alte
versiuni].
Analogia Gomer / Germania ar aduce zâmbetul
pe buzele unui lingvist, dar ea rezultă din
Ambiguitatea goți / sciți, este foarte frecventă în
Textul lui Flavius va trece de asemenea și în
Ipolit al Romei, Cronica, IV, 1.56-72:
Ipolit îi face pe:
capadocieni să descindă din Gomer;
pe celți și pe galateni să descindă din Magog.
El continuă citându-i pe chitioi, popor misterios,
Yoma, p. 426:
[...] Pentru că este scris: fiii lui Iafet: Gomer,
Magog, Madai, Iavan, Tubal, Meșec și Tiras,
“Gomer”, adică, Germania;
“Magog”, respectiv Kandia [Goția în alte
versiuni].
Analogia Gomer / Germania ar aduce zâmbetul
pe buzele unui lingvist, dar ea rezultă din
etimologiile epocii. Magog se dorește a fi creditat
cu ascendența goților, născut din Scandia
(Kandia).
https://fr.wikipedia.org/wiki/Scandinavie#/media/File:Scandinavia.jpg
Scandinavia
cu ascendența goților, născut din Scandia
(Kandia).
https://fr.wikipedia.org/wiki/Scandinavie#/media/File:Scandinavia.jpg
Scandinavia
Ambiguitatea goți / sciți, este foarte frecventă în
textele antice.
Cronici
creștine
Textul lui Flavius va trece de asemenea și în
domeniul creștinătății. Amestecată cu credința
identității între țara lui Magog
și Cappadocia sau
Pamfilia, [această credință] va conduce la ceea
ce susține Ipolit al Romei, în lucrarea lui, scrisă
în secolul al III-lea, după Domul nostru Iisus
Hristos:
Ipolit al Romeice susține Ipolit al Romei, în lucrarea lui, scrisă
în secolul al III-lea, după Domul nostru Iisus
Hristos:
Ipolit al Romei, Cronica, IV, 1.56-72:
Ipolit îi face pe:
capadocieni să descindă din Gomer;
pe celți și pe galateni să descindă din Magog.
El continuă citându-i pe chitioi, popor misterios,
menționat
printre descendenții lui Iafet. De fapt
chitioi,
sunt deja menționați în Biblia
Septuaginta, în calitate de urmași ai lui Iafet7. O
confuzie cu cheltoi era deja posibilă, iar acest
lucru este, probabil, prezentat de autorul
Jubileurilor atunci când vorbește despre «munții
celtici».
Septuaginta, în calitate de urmași ai lui Iafet7. O
confuzie cu cheltoi era deja posibilă, iar acest
lucru este, probabil, prezentat de autorul
Jubileurilor atunci când vorbește despre «munții
celtici».
Această cronică a lui Ipolit va fi tradusă în limba
latină, cu
adaptările și erorile de utilizare. Astfel
în Cronica din Alexandria se susțin următoarele:
:
Ipolit al Romei
Chronicum Alexandrinum, 35-378:
Cei enumerați de Septuaginta, sunt: fiii lui Iafet,
fiii lui Noe [...], Gomer, din care descind
capadocienii, și Magog, din care vin caldeii
(sic!) și galatenii.
https://ro.wikipedia.org/wiki/Cappadocia#/media/File:Cappadocia_Aktepe_Panorama.JPG
Muntele Aktepe din Capadocia
Muntele Aktepe din Capadocia
5 Traducere Etienne
Nodet, Paris, Cerf, 1990.
6 Traducere rabinul
dr. Leo Jung, s. d., The
Soncina Press, Londra.
7 În Facerea, 10: 4,
Chitim este fiul lui Iavan,
fiul lui Iafet.
8 Traducere
personală.
11
În Cartea Genealogiilor pentru anul 427,
elaborată
în secolul al cincilea:
Liber genealogus anni CCCCXXVII,
168-170
și 175-1769:
și 175-1769:
De la ei [Noe și Ruth] s-a născut primul
Gomer, care
este “măsura”. De la el vine
Cappadocia.
Cappadocia
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu