Erminia bizantină,
manual de artă bisericească și instrument didactic
Erminia
bizantină retrospectivă
Erminia - expresie a canonicității artei
ecleziale.
https://es.wikipedia.org/wiki/Catacumbas_de_Priscila#/media/File:Good_shepherd_01_small.jpg
Frescă din Catacomba Priscillei, reprezentându-L pe Bunul Păstor
Frescă din Catacomba Priscillei, reprezentându-L pe Bunul Păstor
Istoria artei cunoaște în general două
modalități de a practica și (re)simți arta: mimetic
(ars mimesis) și canonic. În primul caz prevalează imboldul personal,
subiectiv, care se exprimă ghidându-se (liber) după natură, în cel de al
doilea, această inițiativă personală, fie ea ctitorală, fie artizanală, se
conformează unor norme (liber) consimțite, în raport cu opera, pe de o parte,
și în relația cu beneficiarul, comunitatea sau autoritatea, pe de alta.
https://es.wikipedia.org/wiki/Catacumbas_de_Priscila#/media/File:Jonah_catacomb.jpg
Frescă din Catacomba Priscillei, reprezentându-l pe proorocul Iona
Frescă din Catacomba Priscillei, reprezentându-l pe proorocul Iona
În această ordine de idei, este de la
sine înțeles că arta religioasă în genere și arta eclezială în special, a fost
și este definită ca artă prin excelență canonică. Circumstanțele alcătuirii
Cortului Mărturiei, sunt și în această privință paradigmatice: odată cu Legea,
Moise a primit în muntele Sinai și modelul viitorului locaș de închinare, cu
toate detaliile constructive și decorative - în termenii celei mai riguroase
erminii, am zice - și cu meșterii investiți special (Exod, cap.31). Or, ideea
unui prototip scripturistic (vetero-testamentar) a ceea ce mai târziu va fi Erminia,
faptul exercitării autorității(religioase) pe tot parcursul lucrărilor, de la
proiect la târnosire, precum și uzanța consacrării (harismatice) a artizanilor,
situează dintru început, problematica artei religioase în sfera “canonicității”.
Frescă din Catacomba
Priscillei, reprezentându-i pe tinerii evrei în cuptorul încins din porunca
regelui Nabucodonosor.
Este de observat totuși, în ceea ce
privește arta creștină, îndeosebi, că acest caracter quasi-normativ, are în
vedere propriu-zis conținutul, concepția mai degrabă, decât expresia, conform
unei practici statornicite, devenită de-a lungul timpului tradiție, consfințită
ca atare de Sinodul al VII-lea ecumenic de la Niceea (provincia Bitinia, Asia
Mică) reunit între 24 septembrie şi 13 octombrie 787, la iniţiativa împărătesei
regente Irina, care lasă meșteșugul la latitudinea artistului, conținutul sau
concepția decurgând însă din autoritatea spirituală a Părinților.
Frescă din Catacomba Priscillei, reprezentând o femeie acoperită cu văl, rugându-se. Pictură din secolul al III-lea.
Pe de altă parte, o intervenție
normativă a Bisericii, materializată în canoane sau dispoziții cu referință
expresă la arta bisericească, nu s-a produs decât în măsura în care a fost
reclamată de împrejurări cu totul speciale, generate de erezii, schisme sau
alte frământări, ce vizau direct sau tangențial, în cadrul cultului îndeosebi,
fenomenul artei ecleziale sub diversele sale aspecte: arhitectură, iconografie,
imnografie etc..
https://en.wikipedia.org/wiki/Catacomb_of_Priscilla#/media/File:Good_Shepherd_Catacomb_of_Priscilla.jpg
Frescă din Catacomba Priscillei, reprezentându-L pe Bunul Păstor
Frescă din Catacomba Priscillei, reprezentându-L pe Bunul Păstor
Nu exista, prin urmare, un corpus
sistematic de norme canonice sau disciplinare, destinat să reglementeze în
amănunt arta bisericească, ci dispoziții cu caracter fie general, fie incidental,
apte însă de o aplicabilitate mai generalizată, dispoziții care, sintetizate
într-un ansamblu coerent, să poată oferi structura necesară constituirii unei
doctrine canonice ortodoxe privitoare la acest domeniu al vieții bisericești.
https://fr.wikipedia.org/wiki/Catacombe_de_Saint-Calixte#/media/File:Catacombe.jpg
Catacombele Sfântului Calixt - Roma.
Catacombele Sfântului Calixt - Roma.
Complementar există, într-o măsură
considerabilă chiar, însăși realitatea care a făcut și face obiceiul acestor
norme și reglementări, respectiv patrimoniul vast al artei creștine,
materializat în monumente și piese iconografice și există, totodată, o
substanțială dimensiune a literaturii care abordează direct sau indirect fenomenul
artei eclcziale, literatură concretizată în lucrări cu caracter apologetic,
aghiografic, mistagogic și liturgic, în contextul cărora reflexia teologică a
putut edifica și dezvolta, pe lângă elementele esențiale ale unei iconologii
biblice și patristice, o cuprinzătoare și subtilă ermineutică a spațiului
eclezial, în dubla sa articulare, arhitectonică și iconografică.
https://fr.wikipedia.org/wiki/Catacombe_de_Saint-Calixte#/media/File:Rom,_Calixtus-Katakomben,_Krypta_der_P%C3%A4pste.jpg
Catacombele Sfântului Calixt – Roma – cripta papilor
Catacombele Sfântului Calixt – Roma – cripta papilor
Or, atât zestrea plastică și
monumentală, cât și patrimoniul ideatic, s-au ivit și s-au dezvoltat într-o
inextricabilă îngemănare, constituind, în cadrul mai larg al Tradiției bisericești, o tradiție iconografică
propriu-zisă, deopotrivă plastică și literară.
https://fr.wikipedia.org/wiki/Catacombe_de_Saint-Calixte#/media/File:Baptism_-_Saint_Calixte.jpg
Catacombele Sfântului Calixt – Roma – botezarea unui neofit
Catacombele Sfântului Calixt – Roma – botezarea unui neofit
Pe măsura amplificării și rafinării acestei
tradiții, a diversificării ei în timp și spațiu, rațiuni de ordin practic, mai
ales, au impus și consemnarea ei in scris, la început sub forma unor simple
colecții fie de rețele de atelier, fie de portrete aghiografice (literare) sau
iconografice (desene), pentru ca, treptat, să fie codificată
sub forma unor corpusuri tot mai complexe, cuprinzând atât rețetare tehnice (cu
unele indicații stilistice), cât și repertorii extinse de teme iconografice (cu
indicarea distribuirii lor în spațiul bisericii), ori, în fine, colecții de
desene (modele sau izvoade) de scene și portrete.
https://fr.wikipedia.org/wiki/Catacombe_de_Saint-Calixte#/media/File:Eucharistic_bread_and_fish.jpg
Catacombele Sfântului Calixt – Roma – Pictarea peștelui și a pâinii euharistice pe un perete din cripta Lucina
Catacombele Sfântului Calixt – Roma – Pictarea peștelui și a pâinii euharistice pe un perete din cripta Lucina
Astfel de corpusuri, specifice îndeosebi
Răsăritului Ortodox, au proliferat în mediile artizanale și monastice,
circulând în manuscris sub denumiri precum Erminia zugravilor) ori Erminia
zugraviei etc, împrumutând deseori caracteristici care le apropie de cărțile
populare, dar revendicându-se aproape totdeauna de la tradiția
bizantină, de factură athonită îndeosebi, prin invocarea unor nume
celebre precum Panselin sau Teofan, fie în precuvântări, ca autori ai unor
opere vrednice de urmat, fie în rețetare chiar, ca posesori sau creatori ai
unor anumite rețete sau procedee tehnice ori stilistice mai deosebite.
https://it.wikipedia.org/wiki/Catacombe_di_San_Callisto#/media/File:Good_shepherd_02.jpg
Catacombele Sfântului Calixt – Roma – Bunul Păstor
Catacombele Sfântului Calixt – Roma – Bunul Păstor
Finalitatea eminamente pragmatică a
acestor corpusuri și-a pus desigur pecetea nu numai asupra cuprinsului lor,
circumscris în mod necesar și aproape exclusiv exigențelor practicii curente de
atelier sau de șantier, ci și asupra carierei sau destinului lor așa-zicând livresc,
de cărți cu viață scurtă, mânuite pe schele și mai puțin în scriptorii sau
biblioteci, așadar copiate des, în funcție de necesități și compilate frecvent,
în funcție de nevoi, preferințe și opțiuni personale - și mai puțin sau deloc
din rațiuni de bibliofilie.
https://it.wikipedia.org/wiki/Catacombe_di_San_Callisto#/media/File:Agape_feast_04.jpg
Catacombele Sfântului Calixt – Roma – Taina Sfintei Euharistii
Catacombele Sfântului Calixt – Roma – Taina Sfintei Euharistii
Din acest statut aparte al erminiilor, de
producții de necesitate și nu de răgaz, decurg o serie de consecințe importante,
privitoare la ceea ce se numește “tradiția manuscrisă” a acestora.
https://en.wikipedia.org/wiki/Catacomb_of_Callixtus#/media/File:Early-Christians-Worship-in-the-Catacombs-of-Saint-Calixtus.jpg
Mesă celebrată în Catacombele Sfântului Calixt – Roma –
Mesă celebrată în Catacombele Sfântului Calixt – Roma –
Se constată bunăoară că este greu, dacă
nu imposibil, de stabilit o relație ascendentă certă, sau cât de cât coerentă,
a multitudinii de variante existente, către un manuscris originar comun al
erminiilor, întrucât este puțin sau deloc probabil să fi existat un singur
original de acest gen.
Catacombele Sfântului
Calixt – Roma –Rit vechi de rugăciune cu brațele întinse – pictură murală, din
secolul al III-lea
Spre deosebire de Evanghelii, de pildă,
care, avându-și izvorul unic în persoana și propovăduirea Domnului Iisus
Hristos, s-au transmis totuși în (patru) redactări distincte, aparținând unor
autori (re)cunoscuți - evangheliștii - totdeauna, menționați ca atare, Erminia
constituie prin însăși natura sa, o operă anonimă, de compilație și nu de
autor, care sintetizează o tradiție tehnică și
iconografică milenară, din multiple surse, uneori disparate, izvorând
din practica unor personalități artistice tutelare pe de o parte, iar pe de
alta din inepuizabila diversitate a (recurselor aghiografice și ermineutice:
biblice, martirice, omiletice, imnografice, mistagogico-liturgice etc.
https://ro.wikipedia.org/wiki/Arta_paleocre%C8%99tin%C4%83#/media/File:Christ_with_beard.jpg
Reprezentarea Domnului nostru Iisus Hristos de la sfârșitul secolului la IV-lea (catacomba Commodilla)
Reprezentarea Domnului nostru Iisus Hristos de la sfârșitul secolului la IV-lea (catacomba Commodilla)
Având în vedere specificul artei
bisericești, precum și faptul că iconograful lesne putea fi dublat de aghiograf
și vice-versa, conform unei tradiții ilustrate cu precădere în ambianța
monastică și care se revendică de la Evanghelistul Luca, sunt ușor de
întrevăzut circumstanțele ce au favorizat apariția erminiilor, și anume, posibilitatea
accesului direct și personal la sursele de inspirație și ușurința consemnării
lor în scris.
https://ro.wikipedia.org/wiki/Arta_paleocre%C8%99tin%C4%83#/media/File:Ponziano_Wilpert.JPG
Reprezentarea Domnului nostru Iisus Hristos în catacomba Ponziano
Reprezentarea Domnului nostru Iisus Hristos în catacomba Ponziano
Călăuzit de principii evident
pragmatice, zugravul (monahul) autor de Erminie, a colecționat și colaționat
date utile, ținând fie de meșteșug (tehnică și stil), fie de concepție
(chipuri, teme și orânduiri iconografice) și, desigur nu în ultimul rând, așa-numitele
izvoade (schițe sau desene).
https://ro.wikipedia.org/wiki/Arta_paleocre%C8%99tin%C4%83#/media/File:VirgenNino.jpg
Fecioara și Pruncul, pictură murală dintr-o catacombă din regiunea Romei (secolul al IV-lea)
Fecioara și Pruncul, pictură murală dintr-o catacombă din regiunea Romei (secolul al IV-lea)
Cele mai prețioase izvoare în
acest sens vor fi fost, fără îndoială, cele care conjugau informația
(de)scrisă, verbal și figurat, în cuvinte, dar și în imagini,
anume manuscrisele ilustrate ale cărților Vechiului și Noului Testament, apoi
manuscrisele, de asemenea ilustrate, ale martirologiilor sau sinaxarelor de mai
târziu.
Reprezentarea Domnului
nostru Iisus Hristos ca fiind Orfeu; pictură
murală din catacomba sfinților Petru și Marcellinus
Din punct de vedere iconografic, adică
al îngemănării dintre imagine și cuvânt, dintre vizual-sensibil și inteligibil-conceptual,
se poate afirma că sursele de acest gen au furnizat, deopotrivă, principiul și
conținutul, in nuce, al viitoarelor erminii.
https://en.wikipedia.org/wiki/Early_Christian_art_and_architecture#/media/File:Healing_of_a_bleeding_women_Marcellinus-Peter-Catacomb.jpg
Domnul nostru Iisus Hristos vindecând-o pe femeia cu scurgere de sânge, catacombele romane, anii 300-350
Domnul nostru Iisus Hristos vindecând-o pe femeia cu scurgere de sânge, catacombele romane, anii 300-350
Nu este mai puțin adevărat însă, că
manuscrisele ilustrate, prețioase în sine și foarte rare, erau totodată privite
(și păstrate) cu considerația acordată în general obiectelor sacre (Oros-ul
Sin.VII Ec), încât este greu de imaginat că o practică uzuală purtarea lor din
skevophilakion pe schelă (și cu atât mai puțin din scriptorii sau biblioteci pe
șantiere), pentru a se substitui erminiilor; ele au fost și au rămas monumente
(piese) privilegiate (și greu accesibile) ale confluenței cuvânt/imagine, cu o
circulație restrânsă la ambianța anumitor centre de cultură: palatine,
metropolitane, monastice.
https://en.wikipedia.org/wiki/Early_Christian_art_and_architecture#/media/File:Noah_catacombe.jpg
Noe rugându-se în arca sa, catacombele romane
Noe rugându-se în arca sa, catacombele romane
Pentru producerea lor, caligraful
trebuia dublat de miniaturist (rareori în una și aceeași persoană, în general),
lucru mai greu de obținut în scriptoriile obișnuite, fapt pentru care unele
manuscrise - rotuli, mai cu seama - au păstrat spațiile goale lăsate de
caligraf pentru intervenția ulterioară a miniaturistului, care, dintr-un motiv
sau altul nu s-a mai produs.
https://en.wikipedia.org/wiki/Early_Christian_art_and_architecture#/media/File:Moses_striking_the_rock_in_the_desert.jpg
Moise lovind stânca în deșert, la râul Meriba, un prototip de botez (Ieșire 20: 2- 13)
Moise lovind stânca în deșert, la râul Meriba, un prototip de botez (Ieșire 20: 2- 13)
Ceea ce este interesant însă și merită
subliniat ca atare, este faptul că aceste spații goale conțineau uneori anumite
indicații iconografice - ermineutice în sensul propriu al cuvântului - cărora
miniaturistul era îndatorat să li se conformeze, traducându-le în imagini.
Această abilitate presupunea un anumit mediu de comunicare, o tradiție koini
quasi-codificată, sau măcar un vocabular standard apt să înlesnească fără
echivoc convertirea indicațiilor verbale în imagini.
https://en.wikipedia.org/wiki/Early_Christian_art_and_architecture#/media/File:XV14_-_Roma,_Museo_civilt%C3%A0_romana_-_Adorazione_dei_Magi_-_sec_III_dC_-_Foto_Giovanni_Dall%27Orto_12-Apr-2008.jpg
Capac de sarcofag pentru înmormântare - secolul III - pentru Catacombe, gravat cu Adorația Magilor - Roma
Capac de sarcofag pentru înmormântare - secolul III - pentru Catacombe, gravat cu Adorația Magilor - Roma
Totodată, această codificare putea servi
în același timp și la convertirea imaginilor în cuvinte; astfel se și explică
faptul că nu de puține ori, pentru a suplini lipsa portretului iconografic
propriu-zis (miniatură sau icoană), s-a recurs tot mai frecvent la completarea
portretelor aghiografice din sinaxare cu descrieri ale trăsăturilor fizionomice
ale protagoniștilor martiriilor, menite a-i individualiza pe sfinți și a le
conserva totodată chipurile în memoria Bisericii; colecțiile de astfel de
portrete și scene (biblice și martirice) se vor fi constituit apoi, treptat,
alături de rețetare și desene, în ceea ce numim astăzi erminiile de pictură.
Cameră a catacombelor :
Persoană ce se roagă, Iona și cașalotul, Moise lovind stânca (stânga), Noe
rugându-se în arcă, adorarea magilor. Picturi dintre anii 200-250
În lumina celor de mai sus, se poate
conchide cu deplin temei, că acestea s-au alcătuit prin codificarea tradiției plastice și iconografice în interiorul Tradiției
Bisericii, ca expresie a canonicității artei ecleziale și instrument, cu
caracter mai mult oficios decat oficial-normativ, al reglementării practicii
iconografice.
https://en.wikipedia.org/wiki/Early_Christian_art_and_architecture#/media/File:Santa_Sabina.JPG
Biserica Sfânta Sabina, Roma, interior (secolul V).
Biserica Sfânta Sabina, Roma, interior (secolul V).
Erminia - icoană a iconomiei
https://es.wikipedia.org/wiki/Arte_Paleocristiano#/media/File:Sarcophagus_of_Junius_Bassus_-_Cast_in_Rome.jpg
Sarcofagul lui Junius Bassus, Roma, la mijlocul secolului al-IV. D. Hr.
Sarcofagul lui Junius Bassus, Roma, la mijlocul secolului al-IV. D. Hr.
În ceea ce privește obiectul propriu-zis
al acestei codificări, respectiv conținutul Erminiei, trebuie avute în vedere
mai întâi multiplele surse, istorico-biblice, omiletice-aghiografice,
imnografico-ecfrastice, mistagogico-liturgice etc, care au contribuit la
constituirea acesteia. Ele conțin și exprimă toate, cu mijloace specifice,
doctrina și cultul Bisericii, transmițându-le ca atare Erminiei.
https://de.wikipedia.org/wiki/Fr%C3%BChchristliche_Kunst#/media/File:Frammenti_di_ceramica_sigillata_africana,_da_tunisi,_360-420_dc_02.JPG
Fragmente de ceramică din Africa de Nord – Samian - ornate cu decorațiuni creștine.
Fragmente de ceramică din Africa de Nord – Samian - ornate cu decorațiuni creștine.
Or, atât doctrina cât și cultul,
gravitează fundamental în sfera soteriologiei, doctrina expunând și explicitând
(discursiv-conceptual), iar cultul actualizând (sacramental) “taina cea din
veac ascunsă” a istoriei mântuirii - oikonomia -, pe care iconografia, în
esența ei codificată - Erminia - , o expune și o ilustrează (simbolic-figural).
https://de.wikipedia.org/wiki/Fr%C3%BChchristliche_Kunst#/media/File:Resurrection_of_Lazarus-stained_glass.jpg
Partea inferioară a unui pocal de aur reprezentând învierea lui Lazăr.
Partea inferioară a unui pocal de aur reprezentând învierea lui Lazăr.
După cum se poate ușor constata, orice
“scară” sau “tablă de materii”, care însoțește de regulă manuscrisul unei
erminii, corespunde punctual întregului cuprins al
Scripturii, deoarece puține sunt episoadele sau persoanele biblice din
Vechiul ori din Noul Testament, care să nu-și fi aflat, de-a lungul timpului,
expresia vizuală în miniaturi, în icoane sau în pictura murală. Stă mărturie în
acest sens, întregul patrimoniu de piese și monumente iconografice, din arta
paleocreștină, până în zilele noastre.
https://it.wikipedia.org/wiki/Arte_paleocristiana#/media/File:Good_sheperd_pushkin.jpg
Bunul Păstor, Cetatea Vaticanului, Muzeul Laterano
Bunul Păstor, Cetatea Vaticanului, Muzeul Laterano
Conținutul Bibliei regăsindu-se, deci, în
quasi-totalitatea sa, în transpunere iconografică, se poate afirma, la rigoare,
că biblic, cel puțin, însăși istoria mântuirii - oikonomia - constituie
obiectul Erminiei.
https://it.wikipedia.org/wiki/Arte_paleocristiana#/media/File:Basilica_di_aquilieia,_museo_e_scavi_,_mosaici_aula_teodoriana_17_gallo_vs_tartaruga.JPG
Cocoșul și broasca țestoasă, artă paleoceștină, mozaic Biserica Aquileia
Cocoșul și broasca țestoasă, artă paleoceștină, mozaic Biserica Aquileia
Nu este mai puțin adevărat, apoi, că în
descrierea scenelor iconografice, răzbate de fapt ecoul întregii tradiții bisericești, respectiv aportul ideatic și expresiv
al omileticii, imnografiei, rânduielilor de cult etc., amplificând,
diversificând și îmbogățind datum-ul scripturistic originar.
https://it.wikipedia.org/wiki/Arte_paleocristiana#/media/File:Agnello_che_benedice_i_pani,_met%C3%A0_del_IV_secolo,_affresco_40x28cm_catacomba_di_commodilla,_roma.jpg
Mielul binecuvântând pâinile, jumătatea secolului al IV-lea 40x28cm frescă din catacombele Commodilla Roma
Mielul binecuvântând pâinile, jumătatea secolului al IV-lea 40x28cm frescă din catacombele Commodilla Roma
Acest fapt se verifică încă din arta paleocreștină care propune, între alte premise
ale iconografiei ulterioare, simbolurile genuin creștine ale Orantului
(sufletul mântuit) și al Păstorului Cel Bun (Mântuitorul), ambele de inspirație
biblică și cu semnificație evident soteriologică.
https://it.wikipedia.org/wiki/Arte_paleocristiana#/media/File:Christ_teacher.jpg
Hristos învățându-i pe Sfinții Apostoli, frescă 130x38, începutul secolului al IV-lea, Catacombele Domitilla, Roma
Hristos învățându-i pe Sfinții Apostoli, frescă 130x38, începutul secolului al IV-lea, Catacombele Domitilla, Roma
În același timp, ambele reprezintă și
atitudini cultice, Orantul ca expresie însăși a rugăciunii, iar Păstorul Cel
Bun, ca emblemă ceva mai complexă, ce corespunde unui leit-motiv profetic
vetero-testamentar (Ps. XX: 1-2), figurează Persoana Mântuitorului - “Păstorul
Cel Bun” (Ioan X: 11) și ilustrează soteriologic unul din cele mai vechi texte
liturgice din slujba înmormântăriii (Ordo commendationis animae) referitor la
“oaia cea pierdută”.
https://ca.wikipedia.org/wiki/Catacumbes_de_Priscil%C2%B7la#/media/File:Agape_feast_05.jpg
Frescă din Catacomba Priscillei, reprezentând Taina Jertfei euharistice
Frescă din Catacomba Priscillei, reprezentând Taina Jertfei euharistice
O trecere sumară în revistă a temelor
paleocreștine, întărește constatarea că ele gravitează, în genere, în sfera soteriologică,
a iconomiei mântuirii, tipurile biblice vetero-testamentare zugrăvind cu
precădere eroi și episoade ale unor salvări miraculoase (Noe, Avraam, Isaac,
Daniil între lei etc.), iar în rândul reprezentărilor nou-testamentare extinzând registrul
temelor taumaturgice, de la tămăduiri (Orbul), până la învierea din morți
(Lazăr), ca tot atâtea mărturii ale lucrării mântuitoare a Domnului, Păstorul
cel Bun: în chip firesc, tematica soteriologică culminează, doctrinar și
iconografic, cu Persoana și lucrarea Mântuitorului Însuși.
https://es.wikipedia.org/wiki/Catacumbas_de_Priscila#/media/File:Madonna_catacomb.jpg
Frescă din Catacomba Priscillei, reprezentând-o pe Fecioara Maria ținându-L pe pruncul Iisus în brațe, și pe profetul Valaam. Acesta datează din secolul al II-lea cel mai târziu, este cea mai veche reprezentare cunoscută a Fecioarei Maria.
https://es.wikipedia.org/wiki/Catacumbas_de_Priscila#/media/File:Madonna_catacomb.jpg
Frescă din Catacomba Priscillei, reprezentând-o pe Fecioara Maria ținându-L pe pruncul Iisus în brațe, și pe profetul Valaam. Acesta datează din secolul al II-lea cel mai târziu, este cea mai veche reprezentare cunoscută a Fecioarei Maria.
În această ordine de idei, chiar și teme
soteriologice mai specific liturgice, precum cea a Jertfei euharistice, își
află ilustrarea, încă la finele veacului al II-lea, în catacomba Priscillei, într-o
formulare destul de complexă, caracteristică de altfel unei iconografii prin
definiție simbolice, și cu atât mai proprie unui subiect din ordinea
sacramentală definită (și operând eficace) prin simboluri; catacomba lui
Callist, o încăpere ilustrând in extenso tematica Tainelor, a fost supranumită
chiar “Capela Sacramentelor”.
https://it.wikipedia.org/wiki/Arte_paleocristiana#/media/File:Consegna_della_legge_(dettaglio_cristo_imberbe),_santa_costanza_roma_IV_secolo.jpg
Hristos fără barbă, detaliu din mozaicul scenei aducerea Legii, lungime 6,50 m, la sfârșitul secolului al IV-lea, Mausoleul Sfânta Costanța, Roma
Hristos fără barbă, detaliu din mozaicul scenei aducerea Legii, lungime 6,50 m, la sfârșitul secolului al IV-lea, Mausoleul Sfânta Costanța, Roma
Pe de alta parte, sincronismul
răspândirii, la scara întregii oikoumene, a acelorași teme și motive
iconografice, confirmă constatarea că, alcătuind pentru cei inițiați un limbaj
inteligibil, coerent și complet, validează totodată aserțiunile privitoare la
fenomenul codificării; așa-zicând ermineutice, a temelor iconografice.
https://it.wikipedia.org/wiki/Arte_paleocristiana#/media/File:Sarcofago_di_Costantina_-_lato_corto.jpg
Sarcofagul lui Constantin I Cel Mare, acum adăpostit în Muzeul Vaticanului, plasat inițial în mausoleul lui
Sarcofagul lui Constantin I Cel Mare, acum adăpostit în Muzeul Vaticanului, plasat inițial în mausoleul lui
Există un paralelism evident între
procesul de constituire a zestrei iconografice propriu-zis, pe de o parte, și
fenomenul de codificare iconografică, adică de constituire a Erminiei, pe de
alta; ambele vor ieși la lumină din zodia catacombelor, în secolul al IV-lea,
când, așa cum s-a mai spus, ceea ce fusese doar un idiom
rezervat unor inițiați, va trebui să capete anvergura unui limbaj
universal-.
https://it.wikipedia.org/wiki/Arte_paleocristiana#/media/File:9815_-_Milano_-_Sant%27Ambrogio_-_Sarcofago_di_Stilicone_-_Foto_Giovanni_Dall%27Orto_25-Apr-2007.jpg
Sarcofagul lui Stilicon, detaliu din partea centrală, Bazilica Sf. Ambrozie, Milano
Sarcofagul lui Stilicon, detaliu din partea centrală, Bazilica Sf. Ambrozie, Milano
Un exemplu mai mult decât edificator
privind amplitudinea, dar și coerența acestui limbaj, îl poate oferi
acumularea, din varii surse, a unei extraordinare bogății de idei și imagini,
întrețesute inextricabil în ceea ce s-ar putea numi fundalul pe care se
proiectează, de pildă, scena Nașterii Domnului.
https://it.wikipedia.org/wiki/Arte_paleocristiana#/media/File:Byzantinischer_Mosaizist_des_5._Jahrhunderts_002.jpg
Mozaic din Palatul Imperial al Constantinopolului
Mozaic din Palatul Imperial al Constantinopolului
Numeroase alte exemple arată că aproape
orice episod biblic, rafinat prin reflexia teologică, asimilat liturgic în
cult, filtrat prin sensibilitatea artistică și stilizat
cu mijloacele artei, a putut deveni și temă iconografică, în dubla sa ipostază, plastică-figurală, respectiv
descriptiv-ermineutică.
https://it.wikipedia.org/wiki/Arte_paleocristiana#/media/File:SabinaCrucify.jpg
Răstignirea basorelief, poarta Santa Sabina – artă paleocreștină
Răstignirea basorelief, poarta Santa Sabina – artă paleocreștină
Dar, dacă Erminia reproduce, așa-zicând,
Scriptura, nu este mai puțin adevărat că ea se află într-o relație similară cu
Liturghia.
https://it.wikipedia.org/wiki/Arte_paleocristiana#/media/File:Hipodrom_B19-26.jpg
Cub sub obeliscul lui Teodosie I de la Karnak, mutat la Hipodromul din Constantinopol, Istanbul
Cub sub obeliscul lui Teodosie I de la Karnak, mutat la Hipodromul din Constantinopol, Istanbul
Pentru ca, atunci când se examinează
problema Erminiei sub aspectul programului iconografic, se constată indubitabil
că acesta este astfel structurată încât, pe de o parte să pună în evidență
punctul culminant al Iconomiei, Jertfa mântuitoare, ca și Liturghia, al cărei
miez este Jertfa euharistică, iar pe de altă parte, să (re)producă - mai concentrat
sau chiar in extenso - o replică spațială a ciclului liturgic al anului
bisericesc, ciclu perceput la rândul său ca “icoana” aceleiași Iconomii, doar
că în alt registru de expresie, cel temporal.
Obeliscul lui Theodosius I în Istanbul.
Astfel, ca expresii distincte ale
aceluiași conținut - oikonomia - atât iconografia cât și Liturghia, ilustrând,
fiecare, dimensiunea spațială și respectiv cea temporală, dar îngemănate
complementar în ambianța eclezială, au putut fi definite printr-o sintagmă
atotcuprinzătoare, aceea de “Biserică-Liturghie”.
Legis Traditio, din Sfânta Sfintelor - altar din Biserica Aquilino a Sfântului Lorenzo, Milano
Or, dacă iconografia se definește pe de
o parte ca echivalent plastic vizual al mesajului evanghelic și al istoriei
biblice în general, iar pe de alta ca icoană, alături de Liturghie, a istoriei
mântuirii, atunci și expresia sa codificată - “erminia” - se poate legitima, la
rigoare, ca eikon tes oikonomias, în registrul descriptiv, cu un statut bine
definit, oferindu-se ca atare studiului.
Bunul Păstor - frescă
realizată în ancadramentul unui arc roman din Mausoleul Galla Placidia, de la
Ravenna, în prima jumătate a secolului al V-lea.
Erminia - instrument didactic
Înainte însă de a fi constituit obiect
de studiu; Erminia a fost, în forma sa consacrată de
tradiție, aceea de manual, un instrument de studiu.
Cina cea de Taină, Sfântul Apollinare cel Nou, Ravenna, începutul secolului al VI-lea.
Pentru mai multe generații de zugravi,
monahi sau mireni, ea a fost, dacă nu “carte de căpătâi”, atunci măcar o “carte
la îndemână”, atât în ateliere, cât și pe schelele bisericilor de zugrăvit,
contribuind decisiv nu numai la perpetuarea tradiției
bizantine în pictura țărilor ortodoxe - ori la stabilitatea, în “hotarul”
canonic, a tipicului iconografic ortodox - ci și la păstrarea
nealterată a specificului artei bisericești și, în bună măsură, a
chipului propriu al Ortodoxiei.
Mozaic de la Helios (Hristos?) mormântul lui Sextus Julius Cezar, consul din anul 157 d. Hr.
Dacă asupra utilității erminiei, în
trecut și prezent, în practica atelierelor ori pe șantierele de pictură și
restaurare, pe întregul parcurs al lucrărilor, de la întocmirea proiectului de
deviz, până la (re)scrierea pisaniei, puține lucruri ar mai fi de spus, în ceea
ce privește destinația ei de instrument didactic, sunt de avansat unele precizări.
Mozaic din absida Bisericii Sfânta Pudenziana, o biserică romană din Rione Monti de pe Via Urbana.
Ca manual, destul de complex, de altminteri,
Erminia sintetizează unitar, într-o manieră specifică, o tradiție milenară -
iconografică și artizanală - verificată în practică și validată de Biserica
ortodoxă, sub expresia ei codificată, concisă și destul de aridă, se aflau
stratificate, pe lângă datele tehnice și plastice ale unei îndelungi experiențe
umane în domeniu, și ecourile unei subtile și adânci reflexii teologice, care
i-a însoțit permanent devenirea, determinându-i conținutul cel puțin, dacă nu și
forma.
Fragment de mozaic din Basilica Patriarhală din Aquileia, (de asemenea, cunoscută sub numele de Basilica Santa Maria de Assunta) cea mai mare construcție religioasă din orașul Aquileia din provincia Udine, în Friuli-Veneția Giulia, prezentând istoria lui Iona
Este greu de aproximat bogăția întregului tezaur de doctrină și viață creștină disimulat sub codificarea
ermineutică, dar ce se cere, fie și parțial, descifrat.
Odată identificat și decodificat,
acest inepuizabil conținut, poate fi reactualizat
și pus în valoare, laolaltă cu Erminia însăși,
ca instrument didactic, sub forma cea mai proprie,
aceea de manual de artă bisericească.
Împăratul Iustinian înconjurat de magistrații instanței de judecată. Mozaic din Basilica di San Vitale - o basilică italiană datând din secolul al VI-lea, situată în Ravenna, regiunea Emilia-Romagna.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu