FAMILIA
NOBILĂ CHIFOR DIN BOIU MARE, JUDEȚUL MARAMUREȘ, REACTUALIZARE DE DATE,
CERTITUDINI ȘI IPOTEZE PRIVIND MOMENTUL RIDICĂRII ACESTEIA LA RANGUL ÎNALTEI
NOBILIMI PARTEA A XI-A
PUNCTUL DE VEDERE AL HERALDIȘTILOR ASUPRA SUBIECTULUI TRATAT PARTEA A III-A
MOLDOVA (SEC. XIV—XIX)
109
bătălia de la Baia 1467
ne indică desigur marcarea şi în domeniul heraldic —
important pe atunci — a orientării politice nete a
acestui voievod către Ungaria, dând astfel precădere florilor de crin
angevine (conservate prin tradiţie în stema dinastică a Moldovei, deşi familia
regală de Anjou — Ungaria se stinsese cu peste şase decenii în urmă), însemne ce constituiau totuşi o aluzie la vechile legături
feudale ce existaseră în secolul al XIV-lea între cele două ţări. Să nu
uităm de asemenea că Petru al II-lea era căsătorit cu o soră a lui Iancu de
Hunedoara, după cum se ştie, voievod al Transilvaniei din anul 1441 şi apoi
regent al Ungariei din anul 1446, cu care voievodul moldovean a întreţinut
excelente raporturi, Iancu ajutându-şi cumnatul să capete domnia ţării, iar
acesta cedând în anul 1448 cetatea Chiliei protectorului său. Scutul dinastic
despicat, cu conţinutul inversat al câmpurilor sale dăinuie însă şi pe anumite
vestigii heraldice din timpul domniei lui Ştefan cel Mare ca spre exemplu
inscripţiile de la Cetatea Albă din anii 1476 şi 1479; faptul e mai greu de
explicat date fiind relaţiile foarte încordate între acest voievod şi Ungaria,
din pricina azilului oferit în Transilvania de
către Matei Corvin lui Petru Aron, relaţii încă mai înăsprite ulterior reluării
Chiliei în anul 1465 şi apoi a înfrângerii dezastruoase din anul 1467 de la
Baia a aceluiaşi rege al Ungariei. De aceea presupunem că în prima parte a
domniei, Ştefan, absorbit de gravele probleme de stat — politice şi militare —
cunoscute, s-a preocupat într-o mai mică măsură şi de cele heraldice, lăsând
deocamdată stema dinastică în forma preluată de la antecesorii săi imediaţi;
constatăm însă că pe monedele sale aparţinând primului tip, fasciile se menţin
— e drept — în cartierul senestru al scutului despicat, în schimb crinii
angevini nu mai apar, fiind înlocuiţi printr-o cruce şi o roză plasate în pal.
Cu toate că în cea de a doua parte a domniei sale, Ştefan cel Mare s-a
interesat în mod deosebit să alcătuiască, într-o formă cât mai satisfăcătoare
pentru el, stema dinastică a Moldovei, încercând felurite formule până la
fericita realizare a « sintezei heraldice » în stema din anul 1494, totuşi
fasciile nu-şi vor recăpăta locul de onoare în cartierul dextru nici în restul
domniei lui Ştefan, nici în cele ale urmaşilor săi imediaţi, fiind restabilite
pe locul iniţial de-abia — după cum am văzut — de către Alexandru Lăpuşneanu în
stema dinastică de pe aversul monedelor sale emise în anul 1558, fiind
conservate apoi în acelaşi loc şi de către Petru Şchiopul, pe bula sa aurită
din anul 1575 (fapt explicabil dacă ele proveneau din stema Basarabilor).
http://www.crestinortodox.ro/biserici-manastiri/mitropolia-moldovei-bucovinei/manastirea-slatina-68098.html
http://www.crestinortodox.ro/biserici-manastiri/mitropolia-moldovei-bucovinei/manastirea-slatina-68098.html
Înainte de a încheia
capitolul dedicat fasciilor din armele familiei domnitoare a Moldovei, se
cuvine să mai facem o scurtă menţiune şi despre steagul fasciat din gravura
cronicii lui Ioan de Thuróczi, ediţia din anul 148881. Este vorba de
înfăţişarea unei scene de luptă din campania din anul 1467 a lui Matei Corvin
în Moldova, în care e reprezentat şi Ştefan cel Mare în mijlocul oştii sale,
ţinând în mâna dreaptă un gonfalon82 a cărui flamură este aparent
striată de dungi alternate, în pal (deci paralele cu mânerul banierei de război
terminate în vârf de lance), peste care broşează un cap de bour văzut din faţă.
Întrucât, după cum se
ştie, acest gen de steaguri de luptă cunoscute încă de pe timpul cruciadelor,
înfăţişau întotdeauna pe flamura lor piesele sau mobilele heraldice plasate în
poziţia lor normală (adică pe axul longitudinal şi nu pe cel lateral al pânzei),
însemna că dungile de pe stindardul lui Ştefan cel Mare nu erau paluri ci
fascii alternate, peste care broşa capul de bour (ce, corect, ar fi trebuit
81 Acest steag
a fost semnalat, descria şi interpretat de I. N. Mănescu, op. cit., (articol), p. 38—39 şl p. 40, fig. 2, cît şl IDEM, op.
cit., (mss.), p. 10—11.
82 Gonfalonul,
la origine banieră de luptă a unul senior feudal sub a cărui flamură combăteau
vasalii săi, devine cu timpul steagul seniorilor ecleziastici şi mai apoi chiar
prapor bisericesc, cu flamura triplă, detaşată de hampă şi agăţată de o baghetă
perpendiculară pe mânerul său.
110
http://istoria.md/articol/84/Petru_Rare%C5%9F
http://istoria.md/articol/84/Petru_Rare%C5%9F
Petru I
reprezentat cu coarnele îndreptate spre hampă, şi nu
cu ele paralel cu aceasta). Respectivul steag constituie aşadar o altă
încercare de combinare a armelor ţării (capul de bour văzut din faţă) cu
fasciile dinastice, aşa precum mai întâlnisem cazuri ca spre exemplu pe aversul
monedei lui Roman al Il-lea menţionată mai sus, în care fasciile şi capul
bovideului heraldic apăreau fiecare în câte un cartier al scutului despicat al
familiei domnitoare (XXXVI, 3 b). I. N. Mănescu crede că drapelul reprezentat
pe gravura din cronica maghiară amintită, ar putea fi eventual, descendentul
unui vechi steag fasciat de învestitură (cu valoare deci de arme de familie) pe
care Petru I să-1 fi primit din partea suzeranului angevin83. Nu
excludem o atare ipoteză, însă autorul în cauză mai afirmă că fasciile de pe
gonfalonul lui Ştefan cel Mare ar fi fost verzi şi galbene 84, deci
identice cu cele din stema dinastică a Basarabilor. În ceea ce ne priveşte,
raliindu-ne părerii Iui Octavian Iliescu pe care o raportăm şi la Moldova,
credem puţin probabil ca Ludovic de Anjou să fi conferit lui Petru I ca vasal,
arme în care să figureze un metal, în speţă aurul, superior în scara ierarhică
a smalturilor heraldice argintului ce alcătuieşte, alternat cu roşu, fasciile
din stema regatului ungar. Dacă suveranul amintit a putut eventual conferi lui
Petru vreo stemă fasciată, aceasta — opinăm noi — a trebuit să fie în smalturile
roşu şi argint din stema Ungariei, bazându-ne pe procedeul
feudal frecvent prin care unii suzerani acordau unor vasali — parţial sau
integral — propriile lor arme. Ulterior, afirmăm în continuare, atunci
când Roman I unifică şi mai apoi Alexandru cel Bun recuperează teritoriile
sudice ale Moldovei care aparţinuseră Basarabilor, stema dinastică a putut fi
schimbată — spre a consfinţi această întregire a ţării — operîndu-se un
transfer de smalturi; în cazul în speţă, scutul dinastic despicat al
Muşatinilor ar conţine, de la cei doi voievozi menţionaţi încolo, la dextra
fasciile verzi şi aur simbolizând Ţara de Jos, preluată din armele Basarabilor
foştii posesori, iar la senestra florile de crin,
concedate foarte probabil lui Petru I, simbolizând Ţara de Sus asupra căreia
domnise acest voievod. Ipoteza noastră este plauzibilă deoarece dacă în secolul al XIV-lea au existat două Moldove şi două
coroane85, nimic nu a împiedicat desigur, să existe şi două
steme ale fiecăruia dintre aceste teritorii.
3. Florile de crin. Mobile ale scutului dinastic atestate în mod cert
odată cu fasciile de şase piese, florile de crin plasate iniţial în câmpul al
doilea al scutului dinastic despicat de pe reversul primelor emisiuni monetare
ale lui Petru I (XXXV, 1 b) constituie, după cum am mai spus, o probabilă
concesiune angevină, ulterioară însă ca apariţie pieselor onorabile din primul
câmp al stemei familiei domnitoare a Moldovei din veacul al XIV-lea.
Pe cele dintâi monede
cunoscute ale acestui principat, florile de crin apar
în număr de şapte (aşezate 2, 2, 2, 1), însă pe emisiunile mai târzii din
domnia aceluiaşi voievod, ele se vor reduce la două, plasate una sub cealaltă
(XXXV, 2 b). O încercare de a se introduce un element din stema dinastică în
stema ţării cu capul de bour văzut din faţă de pe aversul86
monedelor moldovene de la acea epocă, o constituie prezența în unele emisiuni
ale lui Petru I a unei flori de crin
83 v. I. N. MĂNESCU,
op. cit., p. 39 (art.) şi op. cit.,
p. 11 (mss.).
84 v. ibidem,
p. 38 (art.).
85 v. ŞERBAN
PAPACOSTEA, op. cit., p. 48 şi nota
18.
86 Asupra
faptului dacă în primele emisiuni monetare ale lui Petru I, legenda latină din
bordură a respectivelor piese nu ne-ar face să consideram aversul cu capul de
bour drept revers şi reversul cu scutul dinastic drept avers, v. explicaţiile
şi interpretarea textului legendei la C. MOISIL, Legendele monetelor lui Petru Mușat, în Cr. N. A., XVII, 1943, p,
124—125, cât şi OCTAVIAN ILIESCU, Despre
legendele celor mai vechi monede moldoveneşti, în Anal. Instit. Ist. şi
Arh. (Iaşi), III, 1966, p. 201-202.
MOLDOVA
(SEC, XIV—XIX)
111
cu lujer pe care o ţine în bot bourul heraldic.
Această tentativă de îmbinare a două mobile de provenienţă diferită, bourul din
stema de stat şi crinul din armele dinastice nu va da rezultate întrucât — deşi
reprezentarea va apărea, e drept şi pe unele emisiuni ale urmaşilor la tron ai
lui Petru I (Ştefan I şi Alexandru cel Bun) — ea nu se va mai întâlni ulterior
pe nici o altă serie monetară ale domnilor moldoveni următori, dispărând deci
la începutul veacului al XV-lea.
https://www.google.ro/search?q=Alexandru+cel+Bun+FRESCA&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=8D_eU4CZFcb-4QT544CgAg&ved=0CCcQsAQ&biw=1024&bih=667#facrc=_&imgdii=_&imgrc=rifSlkOer6eRiM%253A%3Bw_mtDyNsa3wn5M%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.moldovenii.md%252Fresources%252Ffiles%252Fphoto%252F8%252F1%252F81dd2ba222b04fb65f845646f847060c_592.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.moldovenii.md%252Fmd%252Flibrary%252Fphoto%252Falbum%252F592%252Fid%252F10722%3B400%3B352
https://www.google.ro/search?q=Alexandru+cel+Bun+FRESCA&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=8D_eU4CZFcb-4QT544CgAg&ved=0CCcQsAQ&biw=1024&bih=667#facrc=_&imgdii=_&imgrc=rifSlkOer6eRiM%253A%3Bw_mtDyNsa3wn5M%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.moldovenii.md%252Fresources%252Ffiles%252Fphoto%252F8%252F1%252F81dd2ba222b04fb65f845646f847060c_592.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.moldovenii.md%252Fmd%252Flibrary%252Fphoto%252Falbum%252F592%252Fid%252F10722%3B400%3B352
Alexandru cel Bun
După cum se ştie, din
domnia lui Roman I (1391—1394) nu se cunosc emisiuni monetare, dar sub
voievodul următor Ştefan I (1394—1399), florile de crin se menţin tot două la
număr, ca şi în ultimele emisiuni ale lui Petru I, plasate în acelaşi fel în
acelaşi câmp al scutului ca şi precedentele.
Alexandru cel Bun a
bătut în lunga sa domnie, numeroase serii de monede, împărţite de numismaţi în
trei categorii distincte: a) în prima dintre acestea, cele două flori de crin
apar în continuare tot în câmpul al doilea al scutului dinastic despicat, în
formă şi poziţie identică cu cele din emisiunile domnilor anteriori, cu
diferenţa doar că uneori respectivul scut este timbrat şi flancat la dextra şi
la senestra de câte o floare de acest fel; b) categoria a doua e caracterizată
prin revenirea la cele şapte flori de crin din primele emisiuni ale lui Petru I
(dispuse de asemenea 2, 2, 2, 1), scutul dinastic fiind timbrat de data aceasta
de un minuscul coif plasat din profil; în sfârşit c) ultima categorie se
distinge prin numărul fluctuant al florilor de crin de pe diversele emisiuni,
variind de la trei până la şapte. Scutul dinastic e timbrat fie de o rozetă,
fie de un cap de bour (care broşează şi peste şeful scutului), fie de o siglă,
fie de o coroană deschisă.
Pe emisiunile monetare
ale lui Iliaş I (1432—1433 şi asociat 1435—1442), se remarcă apariţia ecvestră
a domnului cu cimierul cu cap de bour deasupra coifului de paradă precum şi
menţinerea coroanei deschise ca timbru al scutului dinastic, ultima
caracteristică fiind preluată şi de monedele lui Ştefan al Il-lea (1435—1447).
Emisiunile comune ale acestor doi voievozi (1435—1442) conservă de asemenea
numărul mare al florilor de crin (în genere
şapte), constatate în ultima serie de monede ale tatălui lor Alexandru cel Bun
(XXXV, 4 b).
În scurta domnie a lui
Roman al Il-lea (1447—1448), venit la tron cu ajutor polon, voievodul va
exclude florile de crin angevine de pe monedele
sale, înlocuite în câmpul al doilea al scutului despicat şi fasciat (de opt
piese în primul câmp) cu un cap de bour văzut din faţă (XXXVI, 3 b), alta încercare de a asocia elemente din stema de stat cu cele din
stema dinastică, sortită de asemenea eşecului, o atare reprezentare
nemaifiind nicicând întâlnită pe vreo altă emisiune monetară moldoveana
cunoscută. În schimb, după cum am văzut, asociatul şi apoi succesorul la tron
al lui Roman al II-lea şi anume Petru al II-lea, în perioada când va domni
singur (1448—1449), nu numai că va reintroduce florile
de crin în scutul dinastic, dar le va plasa şi în primul câmp, de
onoare, al acestuia, mutând fasciile în al doilea, date fiind strânsele sale
relaţii cu Ungaria expuse mai sus; trebuie însă să mai adăugăm că acest voievod
modifică pe monedele sale aspectul uzual al florilor de
crin întâlnite pe toate emisiunile anterioare, creând din două astfel de
flori (plasate, precum am văzut, una sub cealaltă pe monedele lui Petru I,
Ştefan I şi Alexandru cel Bun) un singur element heraldic alcătuit din doi crini opuşi şi reuniţi la extremităţile lor
inferioare (floare de crin dublă), ce se va menţine şi la unii dintre domnii
următori şi cu precădere la Ştefan cel Mare, care o va folosi din plin pe
diverse reprezentări armoriate din timpul domniei sale. Într-adevăr, dacă
Ştefan va renunţa la folosirea pe monedele sale a florilor
de crin angevine din scutul dinastic de tip mai vechi, pe considerentele
cunoscute ale relaţiilor de neprietenie cu regatul ungar (aceste mobile apărând
totuşi în număr de trei, plasate în pal, în primul cartier al scutului dinastic
despicat şi fasciat la
ARTA HERALDICĂ
senestra, aflat pe inscripţiile de la Cetatea Albă
din anii 1476 şi 1479 (XXXIX, l şi
XXXVIII, 3), în schimb el va folosi în mare măsură floarea de crin dublă,
inaugurată de Petru al Il-lea pe emisiunile sale dintre anii 1448—1449, atât pe
stemele de pe pisanii, de pe plăcile de teracotă din reşedinţele domneşti, cât
şi de pe clopote, de pe manuscrise etc., etc. Astfel, pe pisania de la Putna
din anul 1481 (am arătat mai sus că o considerăm totuşi autentică, doar
restaurată nedibaci în secolul al XVIII-lea), floarea
de crin dublă apare plasată la senestra în scutul dinastic (a cărui
linie de despicare nu e marcată) aflat sub coif şi dominat de uriaşul cap de
bour cu gât flancat de roză (XL, 1); de asemenea, pe plăcile de teracotă găsite
la reşedinţele domneşti de la Hîrlău şi Suceava întâlnim două tipuri de astfel
de reprezentări: a) cele cu scutul dinastic despicat, timbrat de coiful
având capul de bour cu gât în cimier iar
în câmpul al doilea, o floare de crin dublă asuprind o roză şi b) cele cu stema
dinastică conţinând cele patru mobile ale scartelatului de mai târziu, fără ca
scutul să aibă încă vreo porţiune oarecare, elementele componente fiind plasate
liber în câmpul său87. « Sinteza heraldică » astfel realizată
incipient, va fi tradusă efectiv în fapt pe stema de pe clopotul dăruit în anul
1494 de Ştefan cel Mare mănăstirii Bistriţa;
totuşi înaintea acestei alcătuiri, mai trebuie menţionat un tip
intermediar şi anume acel înfăţişat de pisania (probabil din anul 1492) găsită
în reşedinţa domnească din cetatea Sucevii, în care scutul scartelat conţine în
primul cartier floarea dublă de crin, loc de
onoare pe care această mobilă îl avusese numai în stema monetară a lui Petru al
II-lea, deoarece în toate reprezentările cu scut despicat din domnia lui Ştefan
cel Mare, respectivul însemn ocupase doar câmpul al doilea. De data aceasta era
însă vorba de un scut scartelat de o factură nouă care va prefigura stema aflată
pe clopotul de la Bistriţa. Într-adevăr, ansamblul heraldic aflat pe acest
clopot va constitui armele dinastice
definitive ale acestui voievod, elaborate după multiplele tatonări heraldice
cunoscute, în care cele două flori de crin reunite,
plasate oblic (în bară), se vor găsi incluse în cartierul patru (ultimul!) al
scutului domnesc scartelat (XXXIX, 2). Aşadar reminiscenţele vechilor legături
ale Moldovei cu Ungaria nu erau omise, dar în schimb erau aşezate în cel din
urmă câmp al scutului cu armele familiei domnitoare.
În sfârşit, Tetraevanghelul din anul 1502 ne
înfăţişează — cu singura deosebire importantă că este vorba de o reprezentare
policromă — aceeaşi amplasare, poziţie şi formă a florii
de crin duble întâlnite în stema dinastică precedentă (XXXVIII, 5).
Dintre urmaşii la tron
ai lui Ştefan cel Mare ce vor mai folosi stemele de neam ale Muşatinilor
realizate de acest voievod, steme dotate şi cu flori de
crin, menţionăm mai întâi pe Alexandru Lăpuşneanu care — după cum am
văzut — ne-a lăsat trei reprezentări heraldice dotate cu armele dinastice
moldovene dintre care prima cu scut despicat, constituind una din formele de
tranziţie de acest gen elaborate de presupusul său bunic, iar celelalte două
preluând tipul cu scutul scartelat, inaugurat de clopotul de la Bistriţa în
anul 1494. Astfel, pe pisania din anul 1559 de la Putna, crinul dublu este plasat (în pal) în primul câmp al
scutului (XXXVIII, 4) ; în celelalte două reprezentări — monedele armoriate
emise la 1558 şi apoi pisania cu stemă de pe turnul bisericii Sf. Dumitru din
Suceava — floarea de crin dublă apare situată în
cartierul patru al scutului scartelat, plasată în bară, şi, întocmai ca pe
modelele iniţiale din anii 1494 şi 1502, cu o jumătate de soare broşând peste
şeful cartierelor inferioare (XXXIX, 5 şi XXXVII, 3 a).
https://www.google.ro/search?q=biserica+sf+dumitru+din+suceava&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=EUTeU6WELO3b4QTo-oCAAQ&ved=0CCoQsAQ&biw=1024&bih=667#facrc=_&imgdii=_&imgrc=bJftTAZUBNWCWM%253A%3BijMvpztxFdiKPM%3Bhttp%253A%252F%252Fupload.wikimedia.org%252Fwikipedia%252Fcommons%252Fthumb%252F4%252F45%252FBiserica_Sf._Dumitru_din_Suceava34.jpg%252F350px-Biserica_Sf._Dumitru_din_Suceava34.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fro.wikipedia.org%252Fwiki%252FBiserica_Sf%2525C3%2525A2ntul_Dumitru_din_Suceava%3B350%3B263
https://www.google.ro/search?q=biserica+sf+dumitru+din+suceava&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=EUTeU6WELO3b4QTo-oCAAQ&ved=0CCoQsAQ&biw=1024&bih=667#facrc=_&imgdii=_&imgrc=bJftTAZUBNWCWM%253A%3BijMvpztxFdiKPM%3Bhttp%253A%252F%252Fupload.wikimedia.org%252Fwikipedia%252Fcommons%252Fthumb%252F4%252F45%252FBiserica_Sf._Dumitru_din_Suceava34.jpg%252F350px-Biserica_Sf._Dumitru_din_Suceava34.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fro.wikipedia.org%252Fwiki%252FBiserica_Sf%2525C3%2525A2ntul_Dumitru_din_Suceava%3B350%3B263
biserica Sf. Dumitru din Suceava
Ceea ce ni se pare
totuşi curios, e faptul că nici unul dintre urmaşii direcţi (şi legitimi) ai
lui Ştefan cel Mare — ne referim în special la Bogdan al III-lea şi
87 v. M.
BERZA., op. cit., p, 82 şi 84, fig.
15.
MOLDOVA (SEC. XIV—XIX)
113
https://www.google.ro/search?tbm=isch&source=univ&sa=X&ei=ikLeU_fXEIaF4gT994DoAQ&ved=0CBwQsAQ&biw=1024&bih=667&q=VOIEVODUL%20Alexandru%20L%C4%83pu%C5%9Fneanu%20FOTO#facrc=_&imgdii=_&imgrc=Hv_6hd3Xb49XIM%253A%3B4EDERHoGh1LYUM%3Bhttp%253A%252F%252Fbeletristica.com%252Fwp-content%252Fuploads%252F2010%252F09%252Falexandru-lapusneanu.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fbeletristica.com%252Fbeletristica%252Falexandru-lapusneanul-c-negruzzi.html%3B275%3B284
Alexandru Lăpuşneanu
Ştefăniţă— n-au folosit (sau cel puţin nu ni s-a
păstrat vreun vestigiu de acest gen de la dânşii) stema dinastică definitivă, elaborată
şi rezolvată în mod atât de fericit de către tatăl şi respectiv bunicul lor. A
trebuit, cu aproape o jumătate de secol după moartea marelui Ştefan, ca
impunătorul însemn heraldic să fie dublu arborat tocmai de unui dintre coborâtorii
săi prezumaţi, Alexandru Lăpuşneanu, a cărui ascendenţă domnească este incertă
(personal, şi ca genealogist, ne îndoim puternic că respectivul voievod să fi
fost — chiar şi ilegitim — fiul lui Bogdan al IlI-lea). Probabil că din acest
motiv şi anume al paternităţii echivoce, pentru a se lega efectiv de familia
domnitoare a Moldovei, Lăpuşneanu a urmărit şi căsătoria — presupus cvasi-incestuoasă
— cu domniţa Ruxandra Rareş (Bogdan Lăpuşneanu avea asigurată măcar ascendenţa
maternă ca fiind cert domnească), cât şi afişarea cu atâta ostentaţie pe monete
şi pe pisanii a stemei lui Ştefan cel Mare, pentru a încerca, aparent, să
demonstreze apartenenţa sa la dinastia muşatină pe care mulţi dintre contemporani
o puneau, cu drept cuvânt, în dubiu.
http://romaniancoins.org/robogdan.html
http://romaniancoins.org/robogdan.html
groși dubli Bogdan al IlI-lea
http://romaniancoins.org/rodespot.html
taler Despot Vodă
Cu mult mai tristă
devine însă postura armelor dinastice ale Moldovei în stema mare cu 16 cartiere
de pe talerii din anii 1662 şi 1663 ai lui Despot Vodă. În afară de faptul că
prezenţa stemei familiei domnitoare în scutul acestui uzurpator nu-şi găsea
vreun rost — Iacob Heraclid neavând absolut nici o contingenţă cu dinastia
ţării peste care domnea — dar în plus, poziţia minoră hărăzită acestei steme
(cartierul trei şi mai ales al treisprezecelea!) în pretenţiosul amalgam
heraldic realizat de posesorul său imitând armele lui Carol Cvintul, este de-a
dreptul jignitoare, cu atât mai mult cu cât Despot şi-a îngăduit să modifice şi
conţinutul armelor dinastice, schimbând aspectul şi amplasarea unor mobile,
precum în cazul ce ne interesează, a florii duble de
crin care este mutată în cartierul trei şi metamorfozată într-un fel de
frunză plasată în bandă (XXXVII, 5). Desigur că prezenţa stemei lui Ştefan cel
Mare arborată de respectivul uzurpator îşi găseşte explicaţia tot în dorinţa
acestuia de a-şi legitima nejustificata ascensiune pe tronul Moldovei.
În sfîrşit, ultima
apariţie a florii de crin duble e semnalată pe
bula armoriată din anul 1575 a lui Petru Şchiopul studiată mai sus (XXXIX, 6)
în care ea se află într-o poziţie, formă şi amplasare identice cu cele din
stemele precedente din domnia lui Lăpuşneanu şi deci implicit şi cu modelele
din anii 1494 şi 1502. Această apariţie se produce de asemenea la un voievod ce
va purta armele unei dinastii de care e străin ca sânge (deşi ramura familiei
domneşti din care se trage e legată cu Muşatinii prin două alianţe matrimoniale
de recentă dată la acea epocă). Astfel, cu toată diferenţa sensibilă faţă de
situaţia lui Lăpușneanu sau Despot, Petru Şchiopul — deşi descendent al
ilustrei stirpe a Basarabilor — va folosi stema dinastică a Moldovei tot pentru
a-şi justifica şi legitima într-un fel, ocuparea tronului respectivului principat
de care era totuşi străin.
4. Roza, Apariţia acestei
vechi mobile din stema atât a ţării cât şi a dinastiei Moldovei este semnalată
iniţial după cum am văzut, pe unele dintre primele emisiuni monetare ale lui
Petru I. Întrucât prezenţa şi evoluţia rozei în stema de stat — atât pe monede,
pe sigilii sau pe alte vestigii armoriate — am studiat-o şi urmărit-o într-un
capitol anterior, vom reveni să mai semnalăm doar prezenţa ei pe un desen
executat în anul 1819, descoperit foarte recent în arhivele ruseşti88,
ce reprezintă stema Moldovei sculptată pe o lespede de piatră plasată deasupra
uneia din intrările citadelei Cetăţii Albe ridicată în etapa iniţială
(sfârşirul secolului al XIV-lea) a construirii acestei cetăţi. Respectiva
reprezentare epigrafică este reprodusă în
http://romaniancoins.org/ro_asprokastru_tip2.html
monedă de aramă emisă la Cetatea Albă
88 v. V. A.
VOIȚEHOVSKI, Inscripţiile de construcţii
pe pereţii cetăţii de la Cetatea Albă- Nirtru (titlu tradus din lb. rusă),
în vol. Europa de sud-est în Evul-Mediu (titlu de asemenea tradus din lb.
rusă), Chişinău, I, 1972, p, 371-374 + 3 ilustr.
ARTA HERALDICĂ
126
în primele copii germane, scutul cu cele trei capete
de mauri apare ca un însemn aparţinând de astă dată Moldovei; respectiva
confuzie poate fi datorată iniţial unor intervertiri de ilustraţii efectuate
neintenţionat de unii copişti mai puţin atenţi în urmărirea textului original,
însă ulterior, perpetuarea unei atare confuzii a fost comisă poate cu bună
ştiinţă pentru a simboliza prin amintitele capete de necredincioşi, marile izbânzi
asupra turcilor ale lui Ştefan cel Mare şi ale unora dintre urmaşii săi,
succese repurtate după cum se ştie, începând din a doua jumătate a secolului al
XV-lea, Afirmăm aceasta întrucât la data primelor reprezentări heraldice
atribuite Ţării Moldovei dotate cu capete de negri şi anume stema din Codex-ul
din Aulendorf (Baden), copiat între cca. 1433—1450110 cât şi cea din
manuscrisul aflat în biblioteca Universităţii din Praga, datând din anul 1464111
(XXIV, 3), lupta anti-otomană făţişă nu începuse încă între domnii moldoveni şi
sultani, aceştia din urmă aflându-se doar la începutul expansiunii lor
europene. De-abia ulterior, şi anume în ediţia operei lui Richenthal datorată
lui Anton Sorg şi tipărită la Augsburg în anul 1483ll2 (XXIV, 1), cât
şi mai apoi, în ediţiile Heinrich Steiner din anul 1536113 şi Paul
Refeler şi Siegmund Feyerabend din anul 1575114, ne putem gândi să
legăm atribuirea stemei cu capete de arapi Moldovei, pe considerentul luptei
sale împotriva cotropitorilor otomani, atât însemnatele victorii ale lui Ştefan
cel Mare şi ecoul lor prelungit pe mai multe decenii, cât şi succesele militare
ale lui Ştefăniţă asupra aceloraşi temuţi adversari, precum în sfârşit şi
eroismul lui Ion Vodă cel Viteaz în faptele sale de arme contra turcilor,
puţind justifica prezenţa acestor mobile în stema atribuită Moldovei cu
semnificaţia războinică amintităll5.
http://romaniancoins.org/ro_stefanita.html
http://romaniancoins.org/ro_stefanita.html
groși emiși de Ştefăniţă
Odată cu apariţia la Nürnberg
în anul 1596 a Cronologiei
olandezului Levinus Hulsius116, reprezentarea heraldică a stemei
considerate ca aparţinând Moldovei se schimbă ca aspect, de data aceasta fiind
vorba de un scut incluzând două crengi încrucişate terminate la extremităţile
lor superioare prin câte un cap de negru (XXIV, 4). Acelaşi gen de reprezentare
fusese atribuit anterior fie Imperiului româno-bulgar al Asăneştilorll7,
fie mai ales Bosniei, atât de către heraldiştii occidentali118,
http://saccsiv.wordpress.com/2011/11/25/imperiul-romano-bulgar-taratul-vlaho-bulgar-1185-1258-se-intindea-de-la-adriatica-si-pana-la-nistru-romanii-sunt-daci-ce-limba-vorbeau-dacii/
http://saccsiv.wordpress.com/2011/11/25/imperiul-romano-bulgar-taratul-vlaho-bulgar-1185-1258-se-intindea-de-la-adriatica-si-pana-la-nistru-romanii-sunt-daci-ce-limba-vorbeau-dacii/
Imperiului româno-bulgar monedă cu inscripția în bulgară Caloian, țarul bulgarilor
110 v. Codex-ul
din Aulendorf, f. CCCCLXXII, cf. CONST.
KARADJA, Delegaţii din ţară noastră la Conciliul din Constanţa (în Baden) în
anul 1415, p. 61 şi 81 şi STELIAN METZULESCU, Un document heraldic, p. 140
111 cf. CONST,
KARADJA, Portretul și stema lui Grigore
Ţamblac și misiunea sa la Conciliul din Constanța, pl.X, fig. 12 b; v. şi
ST. METZULESCU, op. cit., p. 131,
fig. 8 bis.
112 v. ediţia
Anton Sorg, f. 109 rev., cf. CONST. KARADJA, Delegaţii din ţara noastră ..., p, 59-67 şi 80, pl. VII, fig. 2; v.
şi ST. METZULESCU, op. cit., p. 135.
113 v. C.
KARADJA, op. cit., p. 60, ST.
METZULESCU, ibidem.
114 v. ibidem,
p. 141.
115 v. ibidem,
autorul în cauză considerând prezenţa capetelor de arapi în stema atribuită
Moldovei de către heraldiştii occidentali, drept ceea ce B. P. Hasdeu a numit
un « rebus heraldic ».
116 v. LEVINUS
HULSIUS GANDENSIS: Chronologia in quae
provinciae sequente pagina nominatae . . ., Nümberg, 1596, cât şi ediţia
aceleiaşi lucrări din anul 1597, precum şi harta alcătuită tot de respectivul
autor şi publicată la Nürnberg în anul 1630; v. şi ST. METZULESCU, op. cit., p. 131, fig. 10 şi p. 135, cât
şi IDEM, Crucea Sf. Andrei simbol heraldic, p. 1029, fig. 14 şi p.
1030.
117 În tabloul
său istoric « Doco-Romane » publicat la 1861, CEZAR BOLLIAC atribuie imperiului
Asăneştilor (stema cu nr. XX) herbul cu cele două crengi încrucişate terminate
prin câte un cap de arap (fără însă să indice sursa documentară de unde a
reprodus numita stemă); v. şi ST. METZULESCU, op. cit., p. 1030 şi nota 21.
118 v.
manuscrisul cronicii lui Richenthal (copia Aulendorf, aflată în National
Bibliothek din Viena, nr. 52239 C), cât şi varianta tipărită la Constanţa
(Baden) din anul 1536 în care apare stema Bosniei cu capetele de negri în
vîrful a două crengi încrucişate (cf. MIHAI POPESCU, Capetele de arabi din stema Basarabilor, p. 152 şi nota l şi p.
153, fig. 8), apoi ediţia aceleiaşi cronici tipărite de Anton Sorg la 1483 (v.
ibidem, cât şi ST. METZULESCU, op. cit.,
p. 1026); ulterior aceeaşi stemă mai este întâlnită ca aparţinând Bosniei şi în
Cosmografia lui SEBASTIAN MÜNSTER,
ediţia din anul 1541 (cf. St. METZULESCU, ibidem), în armorialul lui MARTIN
SCHROT, Wappenbuch der heiligen römischcn
Reich und allgemeiner Christenheit in Europa, tipărit la München în anul 1581
MOLDOVA (SEC. XIV—XIX)
127
http://saccsiv.wordpress.com/2011/11/25/imperiul-romano-bulgar-taratul-vlaho-bulgar-1185-1258-se-intindea-de-la-adriatica-si-pana-la-nistru-romanii-sunt-daci-ce-limba-vorbeau-dacii/
Ioan Asan II. Sus în stânga, numele său nu este nici Ivan nici Ioniţă ci “Iôan” (cu omega).
cât şi de către autorii diverselor armoriale balcanice
de origine sud-slavă ce circulau în respectivul spaţiu geografic la acea epocă,
armoriale ce se vor perpetua şi ulterior119.
Cauza atribuirii
acestui nou tip de stemă Moldovei, cercetătorul Stelian Metzulescu o explică
prin aceea că imaginea din scut ar constitui de asemenea ca şi în cazul
capetelor de mauri, un alt rebus heraldic, reprezentarea amintită semnificând o
ţară invadată şi prădată de năvăliri turco-tătare pe teritoriul ei120
(precum fusese Bosnia distrusă de tătari la 1241, apărând pentru prima oară cu
un atare însemn heraldic în perioada următoare acestei invazii), înclinăm să
credem că explicaţia poate fi valabilă, întrucât la epoca de care este vorba
(domnia lui Ieremia Movilă), Moldova fusese într-adevăr victima unor incursiuni
de pradă a oştilor tătăreşti ale hanului Crimeii în anul 1595, la instigarea
Turcilor121. De asemenea în harta anexată unei lucrări anonime
tipărite la Nürnberg în anul 1688 ce descrie ţările aflate pe malurile sau în
apropierea Dunării122, Moldova apare iarăşi cu stema reprezentând
crengile încrucişate cu capete de arapi la extremităţile superioare şi aceasta
probabil datorită tot faptului că la epoca respectivă, principatul în cauză
fusese din nou teatrul unor invazii tătăreşti cu jafuri şi distrugeri ale
aşezărilor ţării, atât în timpul domniei lui Gheorghe Duca şi anume în anul
1682123, precum şi câţiva ani mai târziu în anul 1686 în timpul
domniei lui Constantin Cantemir124. Această tradiţie heraldică s-a
perpetuat mai ales printre heraldiştii unguri, întâlnind stema cu crengile
încrucişate (mai degrabă cu aspect de chei) terminate la extremităţile
superioare prin capete de etiopieni cu şuviţe de păr atârnând, atribuite Moldovei
în unele armoriale ungare din secolele XVIII şi XIX, ca de pildă cel al
preotului călugăr Ioan Szegedi, tipărit la 1734125, sau cel al lui
Ivánfi Ede din anul 1869126, fără însă să se explice cauzele unei
atare atribuiri (XXVI, 5 şi 6).
https://www.google.ro/search?q=constantin+cantemir&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=8pHfU-7ZEMbT4QS1hIHIAw&sqi=2&ved=0CC0QsAQ&biw=958&bih=495#facrc=_&imgdii=_&imgrc=Nht7S8d9LCenCM%253A%3BPK4HnfmqsJdzDM%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.beltsymd.ru%252Fstudents%252Fromanian%252Fimages%252Fdimitrie-cantemir.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.beltsymd.ru%252Fstudents%252Fromanian%252Fdimitrie-cantemir1.php%3B230%3B334
Constantin Cantemir
(semnalat de MIHAI POPESCU, op. cit., p. 153 şi nota 3) cât şi în DU
CANGE, Illyricum, tipărit la 1746,
etc. (v. ST. METZULESCU, Pagini de istorie
religioasă reprezentată în cartografie şi sigilografie, în Gl. Bis., XX,
1961, nr. 5 și 6, p. 557, fig. 6 şi p. 558).
119 Cea mai
veche reprezentare cunoscută a armelor Bosniei sub forma de crengi încrucişate terminate cu capete
de negri o aflăm în armorialul
pseudo-Rupcić, alcătuit între anii 1580—1590 din porunca amiralului don Pedro
Ohmucević (v. nota 102 din capitolul anterior dedicat stemei Ţării Româneşti),
imaginea respectivei steme perpetuându-se sub forma arătată mai aus, şi în
colecţiile heraldice apărute ulterior, derivând din acest armorial prototip.
Astfel, putem cita copiile: din anul 1595 a lui Korenić Neorić, a lui Mavro
Orbini din anul 1601, a lui Marko Skoroević din anul 1636, apoi manuscrisele
din Beograd, Novi-Sad şi cel de la mănăstirea Fojniţa din Serbia, copiat la
1800. De asemenea armele Bosniei având acelaşi aspect, sunt semnalate şi în
armorialele sârbeşti tipărite, precum cel al lui Paul Ritter Vitezović,
imprimat în latineşte la Viena în anul 1701, cel inspirat direct din acesta
(fiind o traducere a sa în limba sârbă) datorat lui Hristofor Jefarović din
anul 1741, în sfîrşit tabelul heraldic al lui Mihai Simid din 1857 (cf.
informaţiilor comunicate nouă de heraldistul bulgar Hristo Dermendjiev); v. şi
ST. METZULESCU, op. cit., p. 1024 şi
nota 6.
120 v. ibidem,
p. 1030-1031 şi nota 24.
121 v. MIRON
COSTIN, Letopiseţul Țării Moldovei de la
Aron Vodă încoace, în Opere, Ed. P. P. Panaitescu, Buc., 1958, cap. I, p.
44 şi urm.; v. şi ST. METZULESCU, op. cit.,
p. 1031.
122 v. Die Donau der Fürst aller Europaischen Flüssen . .., Nürnberg, 1688, harta anexă (cf. ST. METZULESCU, Pagini de istorie religioasă reprezentate în
cartografie și sigilografie, p, 545, fig. 5 şi p. 546).
123 v. ION
NECULCE, Letopiseţul Țării Moldovei,
Ed. Iorgu Iordan, Buc., 1955, p. 155 — 156 (cf. ibidem, p. 549).
124 v.
DIMITRIE CANTEMIR, Vita Constantini
Cantemyrii, Ed. N. lorga, Buc., 1923, p. 25, 27 şi 36, cât şi I. NECULCE, op. cit., p. 173 şi urm. (cf. ibidem).
125 v. R. P.
IOANNES SZEGEDI, Cerographia Hungariae seu Notitia de insignibus et sigillis
regni Mariano-Apostolid. Tyrnaviae, Typis Acad. per Leopold Berger, 1704, tab.
I, fig. XIV.
126 v. IVÁNFI
EDE, A magyar birodalom vágy Magyarország
a Részeinek cimere. Pest, 1869, p. 98 şi pl. F, fig. 4 (cf. ST. METZULESCU,
Crucea sf. Andrei simbol heraldic, p.
1029, fig. 15 şi p. 1031 și nota 25).
https://www.google.ro/searchq=constantin+cantemir&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=8pHfU7ZEMbT4QS1hIHIAw&sqi=2&ved=0CC0QsAQ&biw=958&bih=495#facrc=_&imgdii=_&imgrc=-1lyXbR65rnaxM%253A%3BpbQhcaUn2RL58M%3Bhttp%253A%252F%252F2.bp.blogspot.com%252FWboo0GoDhX4%252FUQaE_DFS0FI%252FAAAAAAAAZ-Y%252Fr4EHsE4K1iQ%252Fs1600%252F800px-Coa_Dimitrie_Cantemir_1734.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fjurnalmasonic.blogspot.com%252F2013%252F01%252Fdimitrie-cantemir-unul-din-marii.html%3B800%3B586
ARTA HERALDICĂ
128
Conform lui Stelian
Metzulescu, semnificaţia mobilelor considerate a fi aparţinut Moldovei în
armorialele occidentale de la Levinus Hulvius încoace, ar indica — în
ermetismul respectivului rebus al heraldicii medievale europene — o ţară (ca şi
Bosnia) care a îndurat de-a lungul veacurilor nenumărate calamităţi (ramurile
sau cheile încrucişate în forma crucii pe care a suferit martiriul Sf. Andrei,
colorate de obicei în roşu, însemnând răspândirea de sânge şi răbdarea în
perioade de cruntă apăsare, iar capetele de negri din vârful crengilor,
semnificând de asemenea cotropiri şi lupte împotriva unor invadatori
turco-tătari), calamităţi provocate de către duşmani proveniţi din afara
hotarelor ei.
În orice caz, aşa
precum am arătat în cazul Ţării Româneşti, stema cu capete de arapi cât şi cea
cu crengile încrucişate atribuite Moldovei la diferite epoci şi apărute în
heraldica balcanică şi occidentală, au avut de asemenea o circulaţie exclusiv
în afara graniţelor acestui principat, încadrându-se în categoria herburilor
ermetice de provenienţă central sau vest-europeană şi neavând nici o influenţă
ori vreo difuziune oarecare pe meleagurile Moldovei. Am socotit totuşi necesar
să facem menţiune de această reprezentare heraldică atribuită Moldovei, ea
fiind frecvent întâlnită în armorialele străine de epocă127, trebuind
deci să-i lămurim atât semnificaţia cât şi să precizăm rolul exact ce 1-a avut
în istoricul stemei acestui principat.
Cu aceasta am încheiat
capitolul dedicat stemei Moldovei, analizând toate aspectele importante sub
care ea a fost studiată de cercetătorii anteriori, aducând şi modesta noastră
contribuţie în unele dintre controversatele probleme ce s-au ivit în
investigaţiile heraldice asupra originii şi istoricului armelor de stat şi
dinastice ale acestui principat.
127 Totuşi în
armorialele balcanice, stema cu crengile încrucişate şi terminate prin capete
de arapi fiind constant atribuită Bosniei, Moldova va apare cu armele sale
clasice, adică cu capul de bour văzut din faţa (v, de pildă PAUL RITTER VITEZOVIĆ,
Stemmatographia sive armorum Illyricorum
delineatio, descriptio et restitutio, Viennae, 1701, p. 81, nr. 5 şi după
el, HRISTOFOR JEFAROVIĆ Stematografia
izobrajenie orujih Iliriceskih, Viena, 1741, p. 34, etc., etc.).
CAPITOLUL
7
STEME
BOIEREŞTI
A. MOLDOVA
ŞI TARA ROMANEASCĂ
a)
Epoca
clasică (sec. XIV-XVI)
Problema existenţei şi
valabilităţii stemelor boiereşti în Ţara Românească şi Moldova a suscitat ample
discuţii şi multiple controverse între heraldiştii români. În introducerea
studiului de faţă am abordat această problemă, tratând-o însă în ansamblul ei,
adică enunţând anumite constatări cu caracter general, atât cât era necesar
pentru o asemenea succintă prezentare de debut. De data aceasta însă este cazul
să intrăm în amănunte şi să documentăm temeinic susţinerile cât şi concluziile
la care am ajuns după preocupări de peste trei decenii în domeniul heraldicii
boiereşti din Ţara Românească şi Moldova.
După cum am afirmat în
introducere, amintim că în nici o perioadă a istoriei celor două ţări nu s-a
înregistrat cazul ca vreunul din voievozii munteni sau moldoveni să confere sau
să pună în discuţie problema conferirii sau recunoaşterii vreunui titlu
nobiliar de factură; occidentală boierilor lor, titlu însoţit şi de stema
aferentă. Cu toate acestea, apariţia însemnelor heraldice boiereşti este cert
constatată documentar în Moldova la sfârşitul veacului al XlV-Iea şi în Ţara
Românească la începutul celui de al XV-lea, fapt ce necesită explicaţii atât
privitor la provenienţa cât şi la valabilitatea acestor steme nobiliare.
O constatare ce se
impune de la început în acest domeniu se referă la împrejurarea că de-a lungul
veacurilor, boierimea moldo-valahă a manifestat în mod constant o dorinţă vie
de a poseda însemne heraldice şi de a uza de ele, gravându-le în deosebi pe sigiliile
cu care îşi întărea atât actele oficiale de stat, cât şi cele private, de
familie sau de afaceri. În această situaţie, respectivele însemne intră — după
cum am mai spus — în categoria aşa-numitelor arme de asumpţiune, adică dobândite prin auto-concedare; întrucât ulterior
n-a mai intervenit — ca în cazul stemelor occidentale sau central europene — o
confirmare a lor de către un suzeran oarecare, în cazul în speţă a domnilor
Moldovei şi Ţării Româneşti, devenind astfel arme de concesiune, problema autenticităţii şi valabilităţii lor se
pune în mod direct şi obligatoriu.
Dacă ţinem seama de
faptul că stemele sigilare boiereşti (gravate pe inele sau pe peceţi de buzunar
sau de masă) serveau la întărirea semnăturii posesorilor lor pe acte oficiale
de stat de cea mai mare însemnătate (tratate de pace, tratate de alianţă, acte
de omagiu, etc.), întărind în acelaşi timp semnătura însăşi a domnului ţării —
conferindu-i astfel un plus de autoritate — este greu de presupus că ele nu
erau aprobate şi recunoscute cel puţin de fapt, în mod tacit, de către voievozii
munteni sau moldoveni care îngăduiau ca pecetea domnească să fie flancată de
peceţile armoriate ale sfetnicilor şi dregătorilor din divanul ţării. Această
practică, constantă în diplomatica celor două ţări româneşti de-a lungul
veacurilor, nu poate fi explicată — raliindu-ne părerii în acest sens a
regretatului prof. C. Moi-
ARTA HERALDICĂ
sil1 — decât prin existenţa unui drept cutumiar (binecunoscutul obicei al [pămân-tului)
care în unele cazuri s-a bucurat de mai multă
autoritate decât însuşi dreptul scris; în cazul de faţă este mai mult
decât probabil că folosirea cât şi transmisiunea stemelor boiereşti moldovene
şi muntene — atât la epoca apariţiei lor cât şi
ulterior — să fi fost supuse autorităţii unor dispoziţii având un caracter
consuetudinar, care din pricina facturii lor orale,
nefiind nicăieri consemnate, nu s-au putut păstra pentru posteritate, în orice
caz, în absenţa unui drept heraldic românesc scris,
existenţa de fapt a stemelor
boiereşti, cât şi folosirea lor constantă şi oficială în toată seria de
documente emise de cancelariile domneşti — moldoveana şi munteană — ne indică
clar recunoaşterea lor, într-un sens, şi de
drept, ca însemne autentice, investite cu
autoritatea indispensabil necesară întrebuinţării lor în locurile şi cazurile
arătate.
În momentul apariţiei
lor, aceste steme sigilare boiereşti — concepute în genere conform regulilor
heraldice pe atunci în vigoare în regatele Ungariei şi Poloniei, cât şi în
principatul Transilvaniei — au fost folosite de posesorii lor atât pe peceţile
atârnate, cât şi pe cele aplicate direct pe documente. Hrisoavele domneşti
cosigilate, dotate cu capsule sigilare atârnate, ale boierilor divanului sau
altor mari dregători, au fost folosite de către cancelaria domnească a Moldovei
între secolele XIV—XVI atât pe documente externe de felul celor amintite mai
sus, cât şi pe acte interne, ca de pildă întăriri de judecăţi asupra posesiunii
de moşii boiereşti sau mănăstireşti, confirmări de donaţiuni domneşti sau
boiereşti, ori de cumpărări de proprietăţi imobiliare etc. etc. În Ţara
Românească la aceeaşi epocă, folosirea hrisoavelor prevăzute cu sigilii
multiple şi atârnate va fi mai restrânsă decât în Moldova, acest gen de
documente fiind emis de cancelaria principatului muntean numai pentru acte
privind relaţiile externe ale ţării nu şi pentru cele cu caracter intern2.
Examinând respectivele
acte cosigilate cu peceţi atârnate provenind din cancelariile celor două ţări
româneşti, constatăm că peceţile boiereşti, confecţionate din ceară de sigilat
în diverse culori (de regulă verde sau neagră, uneori în Ţara Românească şi în
ceară albă, cea roşie fiind un apanaj exclusiv al Domnului ţării), erau incluse
în capsule (căuşuri) din ceară de albine, în majoritatea cazurilor mult mai
redus dimensionate decât cele domneşti, întrucât ca formă şi aspect general se
înregistrează destule deosebiri între acest fel de însemne sigilare din Moldova
şi cele din Ţara Românească, vom analiza separat fiecare din cele doua
categorii de de reprezentări de sfragistică heraldică.
Studiul diplomaticii
moldovene din veacurile XIV—XVI ne arată că peceţile boiereşti de la acea epocă
— atârnate sau aplicate — se prezintă în genere sub o formă circulară (mai rareori
ovală sau octogonală), având în bordură — liniară sau perlată — legenda în
caractere chirilice, cuprinzând numele şi dregătoria posesorului lor, iar pe
centru, în majoritatea cazurilor incluse în scuturi de format
francez sau germanic, mai rar direct în mijlocul sigiliului, câte o
mobilă heraldică sau respectiv câte o emblemă. Mobilele conţinute în scuturile
amintite sunt fie figurative, fie mai ales simple semne grafice al căror
caracter alfabetic rămâne discutabil, în prima categorie (LXXXVII, l, 2, 4—6,
LXXXVIII, l, 2, 5 şi 6) întâlnim, ca şi în stemele nobiliare contemporane,
transilvănene şi poloneze, reprezentări de arme (arcuri, săgeţi), aştri (soare,
lună crai-nou, stele cu cinci sau şase raze), animale (şerpi, acvile), plante
(flori de crin, stilizate sau nu), cruci (simple, duble, triple sau însoţite de
aştri plasaţi în diferite poziţii), alte obiecte (ancoră, precum şi
1 v. CONST.
MOISIL, O pagină de heraldică românească veche, Bucureşti, 1949, p. 8 — 9.
2 v. EMIL
VÎRTOSU, Despre dreptul de sigiliu,
în S.C.N., III, 1960, p. 337,
precum şi IDEM, Din sigilografia Moldovei şi a Țării
Româneşti, în D.I.R., Introd., vol. II, Buc., 1956, p, 409—410.
STEME BOIEREŞTI
167
reprezentări neidentificabile, fie din cauza
imprimării defectuoase a peceţilor, fie din proasta lor stare de conservare)3;
în cea de a doua categorie (LXXXVII, 3, LXXXVIII, 3 şi 4) se includ
aşa-numitele sigle heraldice, frecvente în special în stemele polono-lituaniene
de la acea epocă, însemne cu caracter geometric, uneori sub formă de litere
împerecheate şi cu semnificaţie fie directă, fie simbolică. Mobilele întâlnite
în heraldica Moldovei din această perioadă, sunt de certă
influenţă externă; ca şi în sigiliile armoriate ale nobilimii celor două
regate vecine, scuturile din stemele boierilor moldoveni nu sunt însoţite — cu
câteva excepţii doar4 — de vreunul din ornamentele lor exterioare
(devenite ulterior uzuale), precum coroană, coif, lambrechini, tenanţi sau
suporţi, deviză, etc.; de asemenea nu este redată nici reprezentarea simbolică
a culorilor ce va fi, în heraldica europeană, reglementată şi generalizată
ulterior5. Referitor la siglele întâlnite mai ales în herburile
polono-lituane, insuficienţa studiilor privind corelaţia între respectivele
herburi şi reprezentările de pe stemele boierimii moldovene, nu ne îngăduie
încă să ne putem pronunţa cu certitudine; semnalăm doar cu titlu provizoriu că
ar fi posibil ca între cele două heraldici în cauză să
nu existe neapărat un raport de descendenţă, în sensul că arta
blazonului în Moldova să fie în mod obligatoriu tributară — sub aspectul
prezenţei amintitelor sigle — celei polono-lituane. Un
examen amănunţit, în măsura posibilului, asupra unei heraldici dezvoltate între
secolele XIII—XIV în spaţiul geografic cuprinzînd teritoriile maramureşene,
nord-moldovene şi sud-galiţiene, heraldică derivând direct din herbul
Sas aparţinând familiei voievodului Dragoş, ar putea permite susţinerea
ipotezei foarte plauzibile a unei scoborâri din aceste prototipuri
dragoside pe de o parte a elementelor întâlnite în unele steme gentilice
poloneze şi lituaniene, pe de alta a celor aflate în sigiliile armoriate ale
boierilor moldoveni din epoca clasică a heraldicii respectivului principat.
Observarea chiar superficială a siglelor de tip herbul Sas aflate în cele două
categorii de armoriale menţionate mai sus, ne-ar putea indica — după părerea
noastră — înrudirea între heraldica lituano-polonă şi cea moldoveană ca
rezultanta unui proces de influenţă nu prin filiaţiune directă, ci printr-una
colaterală, ambele derivând deci dintr-un prototip
comun, dezvoltându-se ulterior în paralel, şi păstrându-şi fiecare
specificul propriu.
În privinţa heraldicii
boiereşti muntene de la aceeaşi epocă, trebuie să subliniem că — în afara
faptului că este constatată documentar cu câteva decenii mai târziu decât cea
moldoveană de categorie similară — ea nu va prezenta, sub nici o formă, caracteristici
deosebite, fiind în genere tributară heraldicii transilvane contemporane.
Peceţile — atârnate sau aplicate — ale boierilor din Ţara Românească între
secolele XV şi XVI (conservate în mult mai mică măsură şi într-o stare mai
puţin bună decât cele din Moldova), se înfăţişează din punct de vedere al
aspectului, sub formă fie circulară, fie ovală sau octogonală, dotate cu o
bordură liniară sau perlată în care se înscrie şi legenda — îndeobşte în
caractere chirilice — conţinând numele şi atribuţia dregătorului respectiv. Ca
mobile heraldice aceste peceţi includ, fie în scuturi
de format în genere germanic, fie direct în câmpul sigilar, elemente ca:
arme (buzdugan, săgeţi), aştri (soare, lună crai-nou, stele cu număr variabil
de raze), cruci (de felurite dimensiuni şi formate), animale (vultur, cal),
animale himerice (vultur bicefal), plante
(flori de crin), alte obiecte (cheie, toiag), precum
3 v.
C. MOISIL, op. cit., p. 10.
4 Printre
aceste excepţii, v. stema lui Mihail logofătul, dregător al lui Petru III Aron
(în albumul nostru, LXXXVI, 4), stemă dotata cu coif, cimier (repetând mobila
din scut, un cap de şarpe-balaur) şl lambrechini.
5 v. p. 67,
nota 86 din capitolul dedicat stemei Ţării Româneşti.
ARTA HERALDICĂ
168
şi figuri umane (cavaler, cap de om cu căciulă, busturi
omeneşti afrontate), etc.6 (LXXXIX, l—6). Comparativ cu
reprezentările de pe peceţile contemporane ale boierilor moldoveni, cele din
Ţara Românească, în această primă perioadă de dezvoltare a heraldicii în ţările
române, înfăţişează în genere mobile având un aspect
mai arhaic, de o factură mai mult emblematică decât heraldică, iar din
punct de vedere iconografic — după cum am mai afirmat — tributare în cea mai mare măsură armorialului extern de la acea epocă.
În plus, unii dintre boierii munteni mai întrebuinţau în chip de peceţi şi geme
antice, gravate cu diverse divinităţi păgâne sau cu alte reprezentări simbolice
din tradiţia religioasă greco-romană, obicei
statornicit în Ţara Românească prin filieră bizantină.
În privinţa tehnicii
sigilare întrebuinţate de cancelariile domneşti din ţările române, anumite similitudini
pot fi observate. În cazul sigiliilor aplicate, ele erau fie în ceară (în
culorile având dreptul a fi folosite de boieri: verde, negru sau alb), fie în
negru de fum; cât priveşte peceţile atârnate, ele îşi suspendau capsulele
cerate de hrisovul respectiv fie prin fâşii de piele sau pergament (purtând
uneori o inscripţie cu numele şi dregătoria posesorului), fie prin şnururi de
mătase de culoare verde, albastră sau neagră, de o grosime fireşte mai redusă
decât cel de mătase roşie al Domnului ţării. Referitor la numărul acestor
peceţi atârnate, el era variabil — în funcţie de însemnătatea actului emis —
pornind de la un minim de trei şi ajungând până la 22 de sigilii pe acelaşi
document7.
Contestatarii
existenţei unei heraldici autohtone — începând cu Ştefan D.
Grecianu — au negat orice valoare heraldicii sigilare, pe care tocmai se bazează cele mai vechi şi mai autentice
reprezentări din domeniul artei blazonului în ţările române. Valabilitatea
stemelor de pe peceţile boiereşti — atât moldovene cât şi muntene — mai ales în
primele două perioade de dezvoltare ale heraldicii moldo-valahe, a fost
tăgăduită de aceşti contestatari pe următoarele considerente:
a) unele dintre piesele
ce mobilează scuturile sau câmpul sigilar al peceţilor în cauză, ar fi nişte
simple figuri geometrice (având uneori un caracter ornamental) şi nu elemente
heraldice propriu-zise;
b) în unele cazuri, se
constată că aceleaşi reprezentări heraldice au fost
folosite — concomitent sau succesiv — de mai multe persoane fie înrudite, fie
neavând vreo legătură de rudenie între ele;
c) aceleaşi personaje
apar la epoci diferite cu peceţi heraldice în care elementele componente ale
stemei sau emblemei respective, variază de la un sigiliu la altul8.
Prima obiecţiune, care
se referă în special la siglele din peceţile boiereşti moldovene din secolele
XIV—XVI, indică din partea autorilor ei o cunoaştere insuficientă a heraldicii
Moldovei, cât şi a celei polono-lituane, întrucât reprezentările de format
geometric constituie tocmai specificul împerecherilor de monograme sau
figuraţiilor ermetice întâlnite încă din perioada arhaică în numitele arte
heraldice. Elementele vizate de obiecţiunea
enunţată pe primul loc, formează incontestabil mobile heraldice în toată regula
(recunoscute ca atare şi în arta blazonului din ţările germanice, scandinave,
ruseşti) cu egală valoare cu reprezentările figurative curente în heraldica
europeană generală.
Cât priveşte a doua
obiecţiune referitoare la lipsa exclusivităţii însemnului sigilar, problema se
pune sub un dublu aspect: a) al frecvenţei cu care apar unele
6 v. IOAN BOGDAN, Documente privitoare la relaţiile Ţării
Româneşti cu Braşovul fi cu Ţara Ungurească în secolele XV și XVI, Vol. I,
1413-1508, Buc. 1905, p. 248, 249, 254, 263, 276, 293, 297, 300, 303, 307, 327,
355, etc.
7 v. E.
VÎRTOSU, op. cit., p. 432-433.
8 v.
C. MOISIL, op, cit., p. 7.
STEME BOIEREȘTI
169
mobile în heraldica continentală curentă, aceleaşi
elemente (spre ex. leu, vultur, spadă, stea, floare, etc. etc.,) putând fi
adoptate în decursul vremurilor de persoane aparţinând familiilor din cele mai
diverse ţări sau regiuni şi b) al uzurpării unor atari mobile —caz de asemenea
întâlnit uzual şi în arta blazonului din diferitele state europene — printr-o
substituire conştientă şi voluntară de către uzurpator a pieselor din stema fie
a unui învins în luptă, fie a unei persoane
căreia i se revendica posesiunea unui domeniu
feudal în litigiu, fie în sfârşit prin simpla găsire şi însuşire a unui
însemn sigilar armoriat (în genere prin capturi de război). În cazul ce ne
priveşte, putem afirma că dacă într-adevăr se întâlnesc uneori prilejuri în
care se constată fie identitatea obiectului, fie identitatea reprezentării unor
elemente heraldice pe stemele sigilare ale unor boieri munteni sau moldoveni,
diferiţi ca apartenenţă familială, faptul nu constituie în primul rând un
fenomen generalizat şi apoi el nu prezintă neapărat semnificaţia negativă dată
de contestatarii existenţei unei heraldici autohtone. Prezenţa concomitentă pe
un document a două sigilii boiereşti cu steme identice, sau a unui acelaşi
sigiliu folosit de posesori total diferiţi se poate datora şi împrejurării că
unul dintre semnatari, neavând la dispoziţie, din diferite pricini, sigiliul
său propriu în momentul pecetluirii actului respectiv, a recurs la serviciile
altui dregător, împrumutându-i pecetea şi folosind-o întocmai ca şi posesorul
autentic9. Cazuri de acest fel se întâlnesc şi în diplomatica multor
ţări din centrul sau occidentul Europei şi n-au fost niciodată interpretate în
sensul negării existenţei sau valabilităţii heraldicii nobiliare a acestor
state. În concluzie, indiferent de modul de dobândire şi de întrebuinţare a
acestor sigilii comune mai multor persoane, fenomenul substituirii de stemă
fiind curent întâlnit în ştiinţa armeriilor europene, desigur nici ţările
române n-au făcut în acest sens excepţie.
În sfîrşit în ceea ce
priveşte ultima obiecţiune care constă în faptul că un acelaşi personaj a
folosit succesiv, la epoci diferite, mai multe reprezentări heraldice pe
sigiliile sale (ceea ce ar impieta asupra permanenţei şi fixităţii elementelor
componente ale unui blazon în general), trebuie să amintim că tocmai caracterul
de arme de asumpţiune al stemelor boiereşti moldo-valahe îngăduie, ba chiar
facilitează, o asemenea varietate de reprezentări, e drept în dauna
imuabilităţii care caracterizează armeriile conferite. Această varietate se
poate referi şi la cazul când ascendenţii şi descendenţii unei aceleiaşi
familii uzează de steme sigilare diferite, împrejurare de asemenea semnalată în
sfragistica boierească moldo-valahă de la acea epocă.
În consecinţă, lipsa
unei permanenţe în reprezentările mobilelor din stemele sigilare boiereşti —
lipsă datorată exclusiv sistemului de auto-conferire folosit — nu poate
constitui — după părerea noastră — un motiv de contestare a heraldicii boiereşti
din cele două ţări româneşti. Fluctuaţiile ce se constată fiind tocmai
rezultanta acestui mod tipic de însuşire a blazonului, libertatea de a şi-1
alege a avut-o, în egală măsură, oricare dintre boieri, neexistând nici o,
îngrădire în acest sens, ca în cazul stemelor conferite. De aceea şi problema
transmisiunii ereditare a acestor steme a fost pusă în discuţie într-o foarte
mică măsură, tocmai pe considerentul că în rare ocasii s-a putut vorbi de o
reprezentare unică, exclusivă, a armeriilor unei familii boiereşti, fie din Moldova,
fie din Ţara Românească, perpetuată neschimbat de-a lungul veacurilor,
constituind un însemn propriu, specific şi imuabil, al respectivului neam
nobiliar. Dealtfel în momentul când, în secolul al XIX-lea, stemele boiereşti
moldo-valahe vor fi heraldizate după normele cele mai stricte ale ştiinţei
blazonului, multe dintre ele vor îngloba în cartierele lor aceste multiple
reprezentări preluate după diferitele sigilii heraldice posedate în timp de
membrii
9 v. ibidem,
p. 10.
ARTA HERALDICĂ
170
aceleiaşi familii, reunind astfel într-o stemă unică
mai toate elementele apărute de-a lungul veacurilor în reprezentările sigilare
amintite.
În concluzie, din analizarea
vestigiilor — în covrşitoare majoritate de ordin
sigilar10 — din prima epocă (clasică) a heraldicii boiereşti muntene
şi moldovene, putem desprinde constatarea că arta blazonului nobiliar în cele
două ţări a suferit influenţe diverse de la un principat la altul, prezentând
deci un aspect şi o evoluţie diferită.
În Moldova, precum am
văzut, heraldica boierească s-a dezvoltat pe de o parte
dintr-un prototip arhaic de influenţă transilvană (herbul Sas, care a
avut înrâuriri directe şi asupra armorialului polono-lituan) în ceea ce privesc
reprezentările simbolice de tip geometric (LXXXVI, 3, 5 şi 6, LXXXVII, 3 şi 5,
LXXXVIII, 3 şi 4), iar pe de altă parte, din elemente figurative (LXXXVI, 2 şi
4, LXXXVII, l, 2, 4 şi 6, XXXVIII, l, 2, 5 şi 6 etc.).
Referitor la Ţara
Românească, arta blazonului boieresc n-a prezentat, în aceeaşi perioadă
clasică, caracteristici specifice, ea fiind influenţată în cea mai mare măsură
de reprezentările de acest fel transilvane, având doar o singură
particularitate distinctă şi anume aspectul ei emblematic destul de accentuat;
astfel, în peceţile nobiliare muntene vor apărea în bună măsură atât mobile heraldice
neincluse în scuturi ci plasate direct în câmpul sigilar, cât şi imprimări de
geme antice gravate cu divinităţi sau simboluri religioase ale cultului
greco-roman şi ulterior creştin, obicei practicat încă din antichitate şi
perpetuat la noi prin influenţă directă bizantină (pentru exemplificarea
caracteristicilor heraldicii boiereşti muntene din epoca studiată, v. (LXXXVI,
l, LXXXIX, 1-6).
b)
Epoca medie (sec. XVI-XVIII)
S-a afirmat de către unii
cercetători11 că instaurarea, la mijlocul veacului al XVI-lea, a
apăsătoarei dominaţii otomane în ţările române, — care fireşte nu acorda nici o
preţuire însemnelor heraldice — ar fi influenţat negativ şi evoluţia heraldicii
noastre autohtone, în sensul creării unor premise care să ducă treptat la o
decadenţă a artei blazonului pe meleagurile româneşti. Această părere, aparent
plauzibilă, a fost până în prezent general admisă în studiile de specialitate,
invocându-se în sprijinul ei anumite reprezentări « heraldice » sigilare aparţinând
sfragisticii boiereşti muntene si moldovene din secolul al XVII-lea şi al
XVIII-lea, foarte rudimentare ca înfăţişare, în care nu numai că nu se mai
putea vorbi de păstrarea unor reguli ale artei blazonului, dar însuşi aspectul
caricatural al elementelor orânduite totuşi într-o grupare amintind vag o
stemă, îngăduia cu greutate încadrarea unor asemenea producţiuni măcar şi la
periferia celor heraldice.
Nu tăgăduim existenţa
unor astfel de reprezentări12 aparţinând în genere micii boierimi
locale moldo-valahe, lipsită de posibilitatea de a-şi
grava însemnele sigilare în Transilvania sau în Polonia aşa cum o făceau
adesea marii dregători;
10 Printre puţinele
vestigii epigrafice de heraldică boiereasca din epoca clasică, putem cita
stemele sculptate pe timpanul chivotului mormântului lui Luca Arbure şi al
soţiei sale, jupâncasa Iuliana, din biserica din Arbora (jud. Suceava), cât şi
stema marelui vistiernic Matiaș de pe pisania bisericii din Horodniceni (jud.
Suceava), ctitorie a acestui dregător, toate trei aparţinând categoriei de
armerii de tip geometric.
12 Constatate
şi cercetate chiar de noi printre piesele bogatei colecţii de sigilii a
Muzeului de Istorie a Muncipiului Bucureşti.
STEME BOIEREŞTI
175
precum şi titlurile nobiliare străine conferite
familiilor boiereşti române de-a lungul veacurilor. Totuşi şi în noile condiţii
create, respectivele familii au continuat să poarte — cu o valoare de amintire
— stemele lor de neam, gravându-le pe inele sau pe sigilii, imprimându-le pe
cărţi de vizită, pe anteturi sau pe ex-libris-uri şi folosindu-le pe o întreagă
gamă de obiecte de podoabă sau de uz comun, voind prin aceasta să perpetueze o
tradiţie de familie — deşi recentă sub forma heraldizată — totuşi veche sub
aspectul iniţial de stemă sau de emblemă sigilară.
Înainte de a încheia
prezentul capitol, se mai impun încă două precizări. Prima se referă tocmai la stemele acordate unora dintre boierii români şi descendenţilor
lor, odată cu conferirea din partea unor suverani străini a unor titluri de
nobleţe, precum acelea de principe, conte, baron, cavaler, etc., titluri abolite prin articolul sus-menţionat al Constituţiei
din anul 1866
(perpetuat şi în cea din anul 1923, dar nu şi în cea din anul 1938).
Este adevărat că aceste armerii nu pot forma pentru noi
o heraldică autohtonă, respectivele reprezentări încadrându-se în arta
blazonului din diferitele ţări ale monarhilor conferitori19,
dar nu este mai puţin real faptul că aceste steme de origine străină au
influenţat direct heraldica noastră autohtonă, servind deseori drept model unor
producţiuni indigene de acest gen, care prin imitaţie, s-au inspirat nemijlocit
din forma ori din aspectul diverselor mobile sau ornamente exterioare ale
scutului din stemele conferite. Ca exemplu putem aminti apariţia prin imitaţie a coroanei contale ca ornament exterior în armele
unor mari familii boiereşti atât din Ţara Românească cât şi din Moldova
(care nu au primit niciodată un atare titlu nobiliar,
v. de pildă pl. (XCVIII, 5 şi 6, XCIX, 2 şi 4, C, 2 şi 6, CI, 6, CIV, 2 şi 6) pe
considerentul că neamurile cărora li se acordaseră un asemenea rang, precum
Bălăceanu, Ceaur, Dudescu, Rosetti, ş.a., nu le erau cu nimic superioare în ierarhia
boierească locală; astfel, aceste familii s-au hotărât să adopte în stemele lor
acelaşi gen de coroană ca şi cel din armele romano-germane ale familiilor
citate. De asemenea ca mobilă în scut menţionăm de pildă însuşirea şevronului
înstelat din stema de principe conferit de Leopold I lui Constantin Brîncoveanu
(XCIV, 6) de către familiile Bibescu şi Ştirbei în prima jumătate a secolului
al XIX-lea (XXIII, 5 şi 6, LXXXIII, 5 şi 6).
În privinţa celei de a
doua precizări, ţinem să subliniem că stemele conferite diverselor familii
boiereşti din nordul şi estul Moldovei de către suveranii romano-germani,
austriaci şi ruşi, deşi formal, aparţin armorialelor acestor imperii, în
realitate ele sunt în majoritatea cazurilor, vechi steme de asumpţiune cărora posesorii
lor le-au cerut şi obţinut recunoaşterea expresă, în genere după obţinerea
titlului de edler ori de ritter în Bucovina (CVI, l—6) sau de
nobil ereditar în Basarabia (CVII, l—6).
B.
TRANSILVANIA (SEC. XIV—XIX)
Stemele
purtate în decursul secolelor de familiile nobile româneşti din Transilvania,
nu comportă nici un fel de dubiu asupra valabilităţii ce prezintă şi nici nu au
fost vreodată contestate sub raportul autenticităţii lor. Din
această pricină, studiul respectivelor armerii nu cunoaşte nici una dintre
dificultăţile ce am întâmpinat în analizarea şi prezentarea stemelor boiereşti
muntene şi moldovene de-a lungul veacurilor. Astfel, reamintim că după
supunerea treptată de către unguri între secolele XI—XIII a teritoriului
Transilvaniei stăpânit de voievozi români
19 v. şi
ŞTEFAN D. GRECIANU, Eraldica română.
Actele privitoare la stabilirea armerielor oficiale. Buc., 1900, cap. IV,
p. LXI-LXIX.
ARTA HERALDICĂ
176
locali, o parte din
nobilimea aparţinând acestui popor (printre care şi aşa-numiții cnezi sau
chinezi, conducători ai unor organizaţii patriarhale
autohtone imemoriale), s-a îndepărtat treptat de poporul din mijlocul
căruia provenea, pentru a-şi putea păstra posesiunile
şi privilegiile, asimilându-se până la urmă în masa nobilimii ungureşti20.
Nu ne vom ocupa deci de această categorie de străvechi nobili români care îşi
vor părăsi în plus şi confesiunea ortodoxă, ci de acele familii româneşti
înnobilate într-o perioadă următoare, fie de regii Ungariei, fie mai ales de
principii Transilvaniei, pentru fapte de arme sau alte merite în serviciul
acestor domnitori, familii care odată cu diploma de
conferire a nobilităţii, au primit şi o stemă proprie. Caracteristicile
ce prezintă aceste armerii sunt identice celor ale artei heraldice transilvănene
în general, neexistând nici o diferenţiere ca factură între stemele familiilor nobile
de origine română şi cele nobile maghiare sau secuieşti.
În ceea ce priveşte
identitatea acestor familii româneşti înnobilate în Transilvania, cunoscutul studiu al cavalerului Ioan de Puşcariu publicat — după
cum se ştie — la finele veacului trecut21 ne-o dezvăluie pe deplin,
multe din articolele privind respectivele familii, fiind însoţite şi de descrieri — uneori mai complete,
alteori mai sumare — ale stemelor acestor neamuri. Faptul că numita lucrare
genealogică n-a fost dublată şi de un armorial ilustrat (nu numai descriptiv),
va fi compensată prin apariţia, trei ani după publicarea ultimului tom al lui
Puşcariu, a volumului alcătuit în comun de C. v.
Reichenau, F. v. Czergheo şi O. v. Barczay asupra stemelor nobilimii din
Transilvania, volum cuprins în colecţia heraldică J.
Siebmacher22.
În acest album, pe lângă
armeni maghiare şi secuieşti mai apar reprezentate peste 100 de steme ale
familiilor nobile ardelene româneşti, material ilustrativ suficient pentru a ne
putea face o idee asupra aspectului general şi apoi asupra caracteristicilor
specifice ale acestor însemne.
Respectivele steme
prezintă un scut de tip central-european, de factură ungaro-germanică, posedând
ca mobile (într-un câmp foarte adeseori de azur, dar nu exclusiv de acest smalt),
oşteni în întregime sau pe jumătate, călări sau pedeştri, înarmaţi cu spade
drepte sau curbe, luptând uneori împotriva unor turci ale căror capete tăiate
apar fie în vârful unor spade, fie a unor suliţi, fie libere în scut, apoi
dextroşere sau senestroşere în armură sau nu, ţinând în genere spade, dar şi
alte arme, apoi felurite animale ca: lei, cerbi, cocori, etc. ca şi diverse
însemne dintre care în mod dominant apare coroana nobiliară (cu trei fleuroane
şi două perle intermediare), de multe ori din ea ieşind un personaj uman sau un
animal în poziţie rampantă etc. etc. Ornamentele exterioare ale stemelor
familiilor nobile româneşti se prezintă doar sub forma de timbru şi anume: coif (încoronat cu Helmkrone, în covârşitoarea
majoritate a cazurilor fără grile şi cu viziera complet închisă, plasat pe trei
sferturi), cimier (repetând în genere
mobila principală din scut)23 şi în sfârşit lambrechini (atât bicolori cât şi în trei sau patru smalturi),
neîntâlnindu-se
20 v. IOAN
BOGDAN, Originea voevodatului la Români,
în Anal. Acad. Rom., Seria II, Tom. XXIV, 1902, p. 203 ; v. şi I. I. PUŞCARIU, Disertaţiune despre împărţirea politică a
Ardealului, Sibiu, 1864, p. 27 — 28; cf. V. MERUŢIU, Judeţele din Ardeal și din Maramureş până în Banat. Evoluţia
teritorială, Cluj, 1929, p. 13 şi 214.
21 v, IOAN
CAVALER DE PUŞCARIU, Date istorice
privitoare la familiile nobile române, Vol. I —II, Sibiu, 1892-1895.
22 v. C. V.
REICHENAU, F. V. CZERGHEÖ şi O. V. BARCZAY, Adel
von Siebenbürgen, în J. Siebmacher’s grosses und allgemeines Wappenbuch,
Band IV, Theil XII, Heft 8, Nürnberg, 1898.
23 În
majoritatea cazurilor, cimierul nu era conferit odată cu stema iniţială, ci
forma obiectul unei alte conferiri speciale ulterioare (v. C. V. REICHENAU . .
., op. cit.).
STEME BOIEREŞTI
177
sprijinitori ai scutului (decât în cazuri rarisime
şi numai pentru puţinele familii româneşti de rang contal sau baronial); se
constată de asemenea, absenţa aproape totală de eşarfe cu deviză înscrisă pe
ele (pentru exemplificarea celor de mai sus, v. pl. XC, 1-6, XCIV, 1-4 şi 6,
CVIII, 1-6),
Pentru familiile
româneşti ardelene care mai târziu vor primi de la împăraţii austriaci titlul
de cavaler (spre ex. familiile Puşcariu, Aldulian, Botta, etc.) sau cel de
baron (de pildă familiile Şaguna, Nopcea, Urs de Margine, Popp, etc.), stemele
conferite vor prezenta aspectul uzual al reprezentărilor heraldice tipice ale
cancelariei imperiale austriace din secolul al XlX-lea.
În orice caz în
Transilvania nu s-a vorbit de steme nobiliare de asumpţiune recunoscute
ulterior de regii Ungariei sau de principii ardeleni, şi aceasta nici la
familiile de origine maghiară sau secuiască şi nici la cele româneşti. Dacă
totuşi asemenea armerii vor fi existat, ele au fost confirmate destul de curând
fie de regii unguri, fie de voievozii transilvăneni, astfel încât legalizarea
lor din punctul de vedere al dreptului nobiliar s-a putut produce conform unui
proces similar celui desfăşurat în tot centrul şi occidentul european. Cât
privesc stemele (nobiliare) ale patriciatului săsesc din Transilvania, în
măsura în care nu provin de la vechii regi ai Ungariei, ele sunt de cele mai
multe ori conferite de Curtea din Viena şi aduc uneori în aspectul lor o notă
specifică heraldicii central-europene.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu