joi, 7 august 2014

FAMILIA NOBILĂ CHIFOR DIN BOIU MARE, JUDEȚUL MARAMUREȘ, REACTUALIZARE DE DATE, CERTITUDINI ȘI IPOTEZE PRIVIND MOMENTUL RIDICĂRII ACESTEIA LA RANGUL ÎNALTEI NOBILIMI PARTEA A XII-A

FAMILIA NOBILĂ CHIFOR DIN BOIU MARE, JUDEȚUL MARAMUREȘ, REACTUALIZARE DE DATE, CERTITUDINI ȘI IPOTEZE PRIVIND MOMENTUL RIDICĂRII ACESTEIA LA RANGUL ÎNALTEI NOBILIMI PARTEA A XII-A

CONCLUZII DUPĂ AFLAREA PUNCTULUI DE VEDERE AL HERALDIȘTILOR

Ajunși în acest punct avem o certitudine cu privire

 la faptul că stemele purtate în decursul secolelor 

de familiile nobile româneşti din Transilvania, nu

 comportă nici un fel de dubiu asupra valabilităţii 

ce prezintă şi nici nu au fost vreodată contestate 

sub raportul autenticităţii lor. Blazonul familiei

 Chifor a fost conferit cel târziu în secolul XV.

345 Khifer Austria – Österreichische http://www.wappenbuch.com/C074.htm


Având în vedere periodicizarea intervalului de 

timp al apariției primelor blazoane în Ungaria și 

faptul că blazonul familiei Chifor este dominat de 

un leu rampant cu două cozi încrucișate, este 

posibil ca acest amănunt să fie inspirat dintr-un alt

 blazon mai vechi unde labele leului erau 

încrucișate.


Chiar dacă țarului Ioan Asan al II-lea i-a fost 

conferit în anul 1218 de către papa Honorius al 

III-lea (1216-1227), blazonul cu labele încrucișate 

de leu, nu trebuie respinsă ipoteza că acest blazon 

a fost moștenit de familia Chifor.

  papa Honorius al III-lea 

https://en.wikipedia.org/wiki/Ivan_Asen_II_of_Bulgaria#mediaviewer/File:G_danchov_ivan_asen.jpg
  Ioan Asan al II-lea, portret


Descrierea blazonului prințului Chifor din 

perioada sec. XIV- XV


Existența pe blazon a mobilelor constituite din 

cele trei fire de păpuriș dispuse peste un deal 

stilizat, precizează localizarea reliefului zonei 

unde era ceea ce se cheamă astăzi că este vechea 

vatră a satului Boiu Mare județul Maramureș, 

bogată în ape curgătoare de o foarte bună calitate.

 Cele trei fire de păpuriș ocupă două dintre cele 

patru câmpuri ale scutului, fiind dispuse 

cronologic în locația 1 și 3 în timp ce în 

câmpurile 2 și 4 se află câte un leu rampant de culoare neagră, având două cozi. Toți leii din acest blazon au câte două cozi și sunt orientați dextra. În spatele acestui scut împărțit în patru câmpuri se află un cavaler îmbrăcat în armură, cu coiful pus pe cap și cu viziera trasă, purtând la gât un ordin militar sub forma unui medalion. În vârful blazonului se vede un leu rampant orientat dextra, având două cozi.


  Valea Boiului

Identificăm acel deal indicat în blazon și 

reprezentat sub forma a trei cerculețe, ca fiind 

Dâmbul lui Chifor, platoul numindu-se Purcăreț. 

Referindu-se la acea veche vatră a comunei Boiu 

Mare, cercetătorul Savu Al. a publicat studiul 

Podișul Purcăreț- Boiu Mare. Potențial natural

 și uman, perspective în dezvoltare” studiu apărut 

în volumul “Probleme de Geografie aplicată”, 

Studia UBB, Geologie- Geografie, Cluj- Napoca. 

Păpurișul era mult mai des la poalele dealului 

Dâmbul lui Chifor deoarece există o vale numită 

Valea Boiului situată la vest de dealul Dâmbul lui 

Chifor, vale ce n-a fost regularizată decât în 

perioada regimului comunist din România. Toate 

revărsările de apă din acele vremuri făceau ca 

accesul prin acea vale să fie anevoios și mai ales 

în Evul Mediu, permiteau hărțuirea inamicului și 

întârzierea atacurilor sale. Lungimea totală a Văii

 Boiului este de minimum 4 km., ea fiind mai 

largă dinspre actualul centru al comunei, 

îngustându-se spre Dâmbul lui Chifor, având 

astfel o lățime medie de 300- 400 m. Fixând 

capătul Văii Boiului la limita de contact cu

 centrul comunei Boiu Mare, acest punct delimitează extremitatea nordică în timp ce extremitatea sudică o reprezintă punctul de vărsare în Râul Lăpuș. Mai multe mori cu zbaturi erau activate prin forța apelor de-a lungul Văii Boiului acestea dispărând după regularizarea văii, concomitent cu electrificarea comunei. Pe Valea Boiului sunt foarte puține case tocmai datorită pericolului de inundație.

http://www.defileul-lapusului.ro/amplasare-si-descriere
  Râul Lăpuș

motto

În biserici și în mănăstiri, aici în ţara noastră și 

până departe peste hotare, dorm, cunoscuţi sau 

ascunși cunoștinţei noastre, domnii cei vechi și 

mai noi ai ţării noastre, ai voievodatului Ţării 

Românești și ai Moldovei. Spre locurile lor de 

odihnă ne îndreaptă recunoștinţa, când ei au 

stăpânit cu dreptate și milă. Dar, chiar atunci 

când faptele lor au fost netrebnice sau crude

, locul unde zac ei vorbește inimilor noastre, 

fiindcă sub numele lor scrise pe acele pietre sau

 lespezi de marmură se cuprinde, în povestirea

 faptelor trecutului, o parte din viaţa tuturor, de 

unde se desface viaţa noastră.” Nicolae Iorga 

Istoria românilor în chipuri și icoane.


Prezentasem anterior personalitatea prințului Chifor din perspectiva blazonului său. În partea finală arătasem că este inclus în blazonul său și un cavaler îmbrăcat în armură. Există o legătură între armura prințului Chifor și Dumnezeu, aspect dezvoltat în următoarea povață: “...întâi să te îmbraci în dragostea lui Dumnezeu ca într-o platoșă”. pg.202 http://www.vistieria.ro/carti/istoria_romanilor/invataturi_basarab.pdf


https://ro.wikipedia.org/wiki/Nicolae_Dr%C4%83ganu#/media/File:Draganu_N..JPG
Draganu N..JPG  Nicolae Drăganu, profesor

Împrejurarea că am acordat cuvântul titanului istoriei românilor, Nicolae Ioraga, nu este întâmplătoare! Vom constata imediat aportul personal ce-l putem aduce istoriografiei românești lămurind aspecte istorice din viața prințului Chifor de la al cărui blazon am început acest studiu, dezvoltând o altă secțiune a istoriei despre care vom vorbi mai întâi prin prezentarea unor titluri de lucrări ce dovedesc importanța cercetării acestei secțiuni a istoriei: Românii în veacurile IX-IX pe baza toponimiei de Nicolae Drăganu, profesor universitar, membru corespondent al Academiei române Imprimeria Națională București 1933; 

http://epa.oszk.hu/02600/02625/00001/pdf/EPA02625_archivum_europae_1935_01.pdf



 Tudom Akadémia, A honfoglaláskovi Magyarország, Budapest, 1925-1929; 
L. Treml, Die ungarichen Lehnwörter im Rumänischen, I (Ungarische Jahrbücher, VIII-1928), 
Tamás Lajos A románság öshazája és a kontinuitás, Budapest, 1931;


https://ro.wikipedia.org/wiki/Augustin_Bunea#/media/File:Istoricul_%C8%99i_teologul_greco-catolic_rom%C3%A2n_AugustinBunea,_1957_-_1909.JPG
Istoricul și teologul greco-catolic român AugustinBunea, 1957 - 1909.JPG  Augustin Bunea (n. 4 
august 1857, Vad, comitatul Făgăraș - d. 30 

noiembrie 1909, Blaj, comitatul Alba de Jos) a 

fost un istoric și teolog greco-catolic român, 

membru titular al Academiei Române.

Sub egida Academiei române, studii și cercetări
Dr. A. Bunea, Încercare de istoria Românilor până la 1382, București, 1912; N. Iorga, Istoria Românilor din Ardeal și Ungaria, vol. I, București, 1915; N. Drăganu, Toponimie și istorie, în «Anuarul Inst. De Ist. Naț.» din Cluj; Toponimie și istorie, Cluj, 1928;  Paliia dela Orăștie (1582).
Prima toponimie ce trebuie comentată este cea 

legată de originea toponimului Boiu, drept pentru 

care citez: “În legătură cu originea numelui, există

 mai multe ipoteze și nici una nu este considerată 

certă. În aceste condiții noi nu putem afirma cu 

siguranță care este originea toponimului Boiu, 

deși originea pecenegă este considerată mai 

plauzibilă. Boiu poate fi încadrat în rândul 

toponimelor turanice (pecenego-cumane) databile 

în secolul al XII-lea și susținem că avem aici un 

posibil grup de populație turanică în secolele XII-

XIII, asimilat de populația românească. Totodată 

de aici se înțelege că așezarea era locuită înainte

 de venirea maghiarilor”. Prof. Ion Eugen Sârbu 

Monografia localității Boiu (județul Mureș).

https://www.google.ro/searchq=boiu+mare+maramures+valea+boiului+foto&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=FG3oUCRGMf_4QSXrICQBA&ved=0CBwQsAQ&biw=935&bih=548#facrc=_&imgdii=_&imgrc=3M6upXA4rDCvYM%253A%3BC_rWWxUcD93GYM%3Bhttp%253A%252F%252Fturismmaramures.ro%252Fwp-content%252Fgallery%252Fmuntii-rodnei-borsa-valea-negoiescu-curmatura-galatului-valea-rea%252FMuntii-Rodnei_Valea-Rea_04.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fturismmaramures.ro%252Fdefileul-lapusului-din-prislop-la-casa-zmeilor%252F%3B1280%3B768
  Valea Boiului
Noua secțiune ce o vom dezvolta în acest studiu este așadar toponimia! Dar o condiție sine qua non ca toponimia să poată constitui o direcție de cercetare istorică, o constituie CONTITUITATEA POPORULUI ROMÂN în acelaș spațiu geografic! Revenind asupra comunei Boiu Mare județul Maramureș, facem observația că pe latura de nord- est a acestei comune se află  “satul Prislop ce se mărginește la sud- vest cu comuna Boiu Mare, la vest cu Valea Chioarului și la sud cu Mesteacăn, la sud- est cu satul Luminiș-Sălaj, iar la nord cu satele Hovrila, Buteasa, Aspra. Formele de relief specifice acestei unități sunt dealurile cu o altitudine medie de 300-400 m. Ca unități geografice caracteristice, se pot menționa o serie de văi și dealuri ca Valea Urăş, Valea Stânii, Valea Curmăturii și Valea Prislopului, iar ca dealuri Vârful Toporului, vârful Runcului, Nedeii, Jorjului, Purecoii și Măguricii. Suprafața totală a satului este de 1620 ha. din care 60 ha. ocupă satul cu terenurile intravilane. Satul Prislop este împărțit în așa zise 10 cartiere, astfel avem: Copăcel, Cruce, Hârăscu, În Deal, Valea lui Dăniş, Gura Feţii, Pe Stan, Pe Câmp, Sat Dedesupt, Pustă”. 



 

  Valea Boiului

Pornind de la aceste două denumiri Valea lui Dăniş și Valea Urăş avem identificarea altor două personalități ce întregesc istoricul familiei Chifor. Relatările despre perioada de fondare a comunei Boiu Mare ne-au parvenit în cea mai mare măsură prin tradiție orală. Din acest punct de vedere, faptele juridice, respectiv documentele văzute de cineva la un moment dat, acte despre care nu se mai știe nimic, trebuiesc consemnate ca atare. Concret, în anul 1957 mama mea având pe atunci numele de Chifor Margareta, l-a vizitat pe contele Chifor Alexandru. Printre altele, l-a vizitat și pe unchiul ei Chifor Ioan care i-a prezentat o broșură tipărită în română conținând istoria comunei Boiu Mare, având un timbru cu cap de bour aplicat pe copertă. Mama a citit doar o pagină și nu-și mai amintește decât că fondatorii comunei Boiu Mare județul Maramureș au fost nobilii ce aveau numele de Chifor și de Raus. Putem așadar localiza spațiul geografic atribuit familiei Raus ca fiind în satul Prislop deoare corespunde Văii U1 R2 Ă3 Ș4 = R1 Ă3 U1 Ș4, nume ce la sfârșitul secolului XIX se scria Rausz deși tot în Boiu Mare se cunosc cazuri când unele persoane au adoptat scrierea în limba română a acestui nume de familie, scriindu-l ROȘ.



  Râul Lăpuș

Revenind la Valea Boiului, vale lungă de cel puțin 4 km., dacă în patrea dreaptă (corespunzând estului) avem Dâmbul lui Chifor, la o distanță de mai puțin de un km. dar pe partea diametral opusă, avem Dâmbul lui Dani, situat pe latura vestică a Văii Boiului. Se pot vedea reciproc ambele dâmburi datorită distanței relativ mici ce le separă. Urmează acum o demonstrație din care se va putea localiza în timp momentul fondării comunei Boiu Mare dar și momentul susținerii unei bătălii rămasă încă necunoscută ca amplasament în istoria medievală a Transilvaniei.


 arbore genealogic selectiv al Basarabilor

Dan I (n. 1354[1] - d. 23 septembrie 1386), domn al Țării Românești între cca. 1383 sau 1385 - 23 septembrie 1386) este fiul lui Radu I și frate vitreg al lui Mircea cel Bătrân.
În general se acceptă teoria conform căreia Dan I nu a fost asociat la domnie, succesiunea acestuia având loc după decesul părintelui său. Ultima menționare conform căreia Radu I ar fi în viață a lui Radu I este din anul 1380 iar prima menționare ca voievod a lui Dan I provine din 31 august 1385, pe un clopot donat de un jupan Dragomir mănăstirii Cotmeana pe care apare o inscripție din care aflăm că acest eveniment s-a petrecut „[...]în zilele binecredinciosului domn Io Dan voievod [...]”[2].
Domnia sa, atât cât este cunoscută, se încadrează în jaloanele obișnuite ale primilor Basarabi, oscilând între dorința de întărire a puterii interne și eliminarea pretențiilor coroanei maghiare și încercarea de expansiune în spațiul sud-dunărean prin diversele intervenții în luptele interne din statele creștine atât bulgărești cât și sârbești.

https://ro.wikipedia.org/wiki/Dan_I#mediaviewer/Fi%C8%99ier:Dinar_dan_i.png
 dinar de argint emis de Dan I

Pe plan intern emite monedă proprie: ducatul, cu greutatea medie 0,50 gr., și banii anepigrafi, de 0,20 gr. Ducații aparțin tipului comun: pe avers — scut despicat fasciat (în primul câmp) și cu o siglă; pe revers — coif și acvilă. Banii au o acvilă (pe avers) și o cruce cu brațele ancorate și cu câte o treflă (pe revers). S-au păstrat și monede cu numele lui Dan și Mircea ca domni asociați.
Dan I este voievodul care termină lucrările la Mănăstirea Tismana căci „[...] la începutul domniei dăruite mie de Dumnezeu am aflat în țara domniei mele, la locul numit Tismana, o mânăstire nu întru toate terminată, pe care sfântrăposatul, binecinstitorul voievod Radul, părintele domniei mele, a ridicat-o din temelie, dar n-a sfârșit-o din pricina scurtimii vieții[...]“, așa cum sună actul de danie din 3 octombrie 1385[3].

https://ro.wikipedia.org/wiki/Dan_I#mediaviewer/Fi%C8%99ier:Ban_dan_i.png
ban anepigraf, de 0,20 gr. emis de Dan I

Relațiile cu Ungaria sunt încordate și în timpul domniei lui Dan. Un document posterior, din 1390, de la regele Sigismund de Luxemburg, amintește de vremea în care Dan voievod cu o puternică oaste a năvălit în ținuturile castelului nostru Mihald (Mehadia)”. Motivele care au determinat pe Dan să poarte acest război nu le cunoaștem; bănuim însă că voievodul muntean a vrut să reia posesiunile de odinioară ale lui Vladislav I, Amlașul, Făgărașul și partea ce rămăsese ungurilor din Banatul de Severin. De asemenea este necunoscut și rezultatul luptelor, căci trâmbițata victorie maghiară nu se confirmă în avantajele pe care, se pare că numai voievodul român le trage, reluând în stăpânire teritoriile revendicate.
Moartea voievoului este iarăși subiect de dispută. Istorici mai vechi preiau și susțin cronica lui Chalcocondil în care Dan I cade victimă comploturilor fratelui său mai mic Mircea, care se răscoală împreună cu mai mulți boieri, îl asasinnează. Mai credibilă este însă “Cronica anonimă bulgară” [4], contemporană evenimentului, care afirmă că voievodul ar fi murit pe 23 septembrie 1386 asasinat când era într-o campanie militară îndreptată împotriva țarului Bulgariei de răsărit Șișman, ajutat de otomani, în timp ce îl sprijinea pe unchiul său, Stracimir, țarul bulgar de la Vidin.

http://www.ebay.com/sch/i.html_from=R40&_trksid=p5197.m570.l1313&_nkw=BULGARIAN+KING+IVAN+STRACIMIR+RULER+OF+VIDIN+MEDAL+*&_sacat=See-All-Categories
BULGARIAN KING IVAN STRACIMIR RULER OF VIDIN MEDAL *monedă emisă de Stracimir
Note:
1 Tismana town official site
2 Constantin Bălan “Inscripții medievale și din Epoca Modernă a României. Județul istoric Argeș (Sec. XVI-1848)”, București, 1994, p. 192-193.
3 D.I.R., B, Veacul XIII, XIV și XV, p. 32-33.
4 Ioan Bogdan “Contribuții la istoriografia bulgară și sârbă” în “Scrieri alese”, București, 1968, p. 266
Este posibil ca să nu se fi susținut doar o singură bătălie cu regele Sigismund de Luxemburg, și ca prima bătălie să fi fost susținută la Boiu Mare, bătălie pirdută de Dan, simultan cu posesiunile Maramureșene. 
Vom detalia mai bine rudele sus-dunărene ale voirvodului Dan I.

https://en.wikipedia.org/wiki/Ivan_Sratsimir_of_Bulgaria#mediaviewer/File:Ivan_Sratsimir_full_1.JPG
  Ivan Srațimir miniatură în Cronica lui Manase

Ivan Srațimir a fost al treilea fiu al țarului Ivan Alexandaru și prima sa soție a fost prințesa Theodora, de origine română.
După moartea fratelui său mai mare, Mihai Asan, deveni rege asociat al Bulgariei în perioada 1355-1360. Când în anul 1365 tatăl său își desemnează succesorul, el este dezmoștenit în favoarea fratelui său vitreg, Ivan Șișman, fiul cel mai mare al țarului din partea celei de-a  doua soții a lui.

https://en.wikipedia.org/wiki/Hungarian_occupation_of_Vidin#mediaviewer/File:Baba_Vida_Klearchos_1.jpg
  fortăreața Vidin

Ioan Srațimir își constituie atunci un principat în jurul orașului Vidin ce este ocupat de unguri pe data de 02 iunie 1365. Cinci ani mai târziu, el obține suveranitatea asupra Vidinului dar ca vasal al regelui Sigismund I al Ungariei. Își ia titlul de “țar” de Vidin și emite monede în numele său.
La moartea tatălui său, survenită în anul 1371, el ocupă pentru scurt timp Sofia și încearcă în zadar să recupereze moștenirea țaratului bulgar.

https://ro.wikipedia.org/wiki/Ocupa%C8%9Bia_maghiar%C4%83_a_Vidinului#mediaviewer/Fi%C8%99ier:Bulgaria_Ivan_Alexander_(1331-1371).svg
  țara Vidinului

În anul 1388, cu un an înainte în bătălia de la Kosovo Polie, în timp ce Ivan Șișman se confruntă cu expediția lui Ali Pașa și când trupele otomane au ocupat Bulgaria până la granițele sale, el recunoaște suzeranitatea sultanului Murad I .
A participat la expediția trupelor maghiare și occidentale care-au fost învinse pe 15 septembrie 1396 în bătălia de la Nicopole. După victoria lor, otomanii au anexat Vidinul. Ioan Sracimir este lua prizonier și dus în Asia Mică, unde a murit la o dată necunoscută.
Uniunea și urmașii
Ivan Srațimir s-a căsătorit înainte de anul 1369 cu verișoara sa Anna, fiica rezultată din al doilea mariaj al lui Nicolae Alexandru, domn al Țării Românești, de la care i-a avut pe următorii copii:

https://ro.wikipedia.org/wiki/Nicolae_Alexandru#mediaviewer/Fi%C8%99ier:005_-_Nicolae_Alexandru.jpg
  Nicolae Alexandru

Dorotea, căsătorită înainte de anul 1376 cu Ștefan Tvrtko I, rege al Bosniei;
Konstantin al II-lea al Bulgariei, țar asociat de Vidin.
Bibliografie:
Dimitrina Aslanian Histoire de la Bulgarie, de l'antiquité à nos jours Trimontium, 2004 (ISBN 2951994613).

Pentru o imagine mai clară a familiei cu care se înrudise domnul Țării Românești Nicolae Alexandru, vom prezenta identitatea cuscrului domnului Țării Românești Nicolae Alexandru:

https://ro.wikipedia.org/wiki/Ioan_Alexandru_al_Bulgariei

https://en.wikipedia.org/wiki/Ivan_Alexander_of_Bulgaria#mediaviewer/File:Ioal_backovo.jpg
  Ioan Alexandru frescă la Mănăstirea Bachkovo


Ioan Alexandru[1] (în bulgărește: Иван Александър, transliterat Ivan Aleksandǎr;[2] /i.ˈvan a.lɛk.ˈsan.dɤr/; ortografia inițială: ІѠАНЪ АЛЄѮАНдРЪ),[3] cunoscut și ca Ivan Alexandru, a domnit ca Împărat (Țar) al Bulgariei între anii 1331 și 1371,[4] în timpul celui de-al doilea Imperiu Bulgar. Data nașterii sale este necunoscută. A murit pe 17 februarie 1371. Lunga domnie a lui Ioan Alexandru (40 de ani) este considerată o perioadă de tranziție în istoria medievală bulgară. Ioan Alexandru și-a început domnia confruntându-se cu probleme interne, dar și cu amenințări externe venite din partea vecinilor Bulgariei, Imperiul Bizantin și Serbia, dar și-a condus imperiul spre o perioadă de revenire economică și de renaștere culturală și religioasă.[5]



https://ro.wikipedia.org/wiki/Ioan_Alexandru_al_Bulgariei#mediaviewer/Fi%C8%99ier:Ivan_Alexander.jpg


  Ioan Alexandru

Totuși, împăratul nu a putut mai târziu să reziste incursiunilor succesive ale otomanilor, invaziilor maghiare dinspre nord-vest și Morții Negre.[4] Într-o tentativă sortită eșecului de a lupta cu aceste probleme, și-a împărțit țara între cei doi fii ai săi,[6][7] astfel obligând-o să facă față slăbită și fărâmițată iminentei cuceriri otomane.[4][7]
Începutul domniei:

https://en.wikipedia.org/wiki/Ivan_Alexander_of_Bulgaria#mediaviewer/File:SilverCoinIvanAlexanderBulgaria1331-1371.jpg
  monedă emisă de Ioan Alexandru

Ioan Alexandru era fiul despotului Srațimir de Krǎn și al Petriței, sora lui Mihail Asan al III-lea al Bulgariei.[8] Astfel, Ioan Alexandru era nepotul lui Mihail Asan al III-lea.[5][6] Pe linie paternă, Ioan Alexandru se trăgea din dinastia Asăneștilor.[5][6] Până în anul 1330 Ioan Alexandru era el însuși despot și guverna orașul Loveci. Împreună cu tatăl său și cu socrul său Basarab I al Țării Românești, Ioan Alexandru a luptat în Bătălia de la Velbužd împotriva sârbilor pe locul orașului Kiustendil în anul 1330, bătălie din care Bulgaria a ieșit învinsă. Înfrângerea, combinată cu înrăutățirea relațiilor cu Imperiul Bizantin, a grăbit o criză internă, exacerbată de o invazie bizantină. O lovitură de stat l-a gonit pe Ioan Ștefan din capitala Tǎrnovo în anul 1331, iar conspiratorii l-au adus pe tron pe Ioan Alexandru.[9]
https://ro.wikipedia.org/wiki/B%C4%83t%C4%83lia_de_la

_Velbu%C5%BEd#mediaviewer/Fi%C8%99ier:The-Balkans-in-1355.png
  Bătălia de la Velbužd 

Noul țar a început prin a-și consolida poziția recâștigând teritoriile pierdute recent în favoarea Imperiului Bizantin. În anul 1331, Ioan Alexandru a pornit o campanie împotriva orașului Adrianopol și a recucerit Tracia de nord-est.[5][6] Între timp, Ștefan Uroș al IV-lea Dușan al Serbiei, și-a detronat tatăl Ștefan Uroș al III-lea Dečanski și a devenit rege al Serbiei în anul 1331. Această situație nou apărută a ajutat la normalizarea relațiilor anterior tensionate dintre cele două țări. Ioan Alexandru și Ștefan Uroš al IV-lea Dušan au realizat o alianță, consfințită prin căsătoria regelui sârb cu Elena a Bulgariei, soră a lui Ioan Alexandru, în ziua de Paști din anul 1332.[5][6][10]

https://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%A1%D1%82%D0%B5%D1%84%D0%B0%D0%BD_%D0%94%D1%83%D1%88%D0%B0%D0%BD#mediaviewer/%D0%A4%D0%B0%D0%B9%D0%BB:Car_Du%C5%A1an,_Manastir_Lesnovo,_XIV_vek.jpg
  Ștefan Uroš al IV-lea 

Aproximativ în același timp, Belaur, un frate al lui Mihail Asan al III-lea, a pornit o rebeliune în Vidin, probabil pentru a susține pretențiile la tron ale nepotului său detronat, Ioan Ștefan. Avansul împăratului bizantin Andronic al III-lea Paleologul în Bulgaria în vara lui 1332 a prelungit operațiunile militare împotriva rebelilor. Bizantinii au avansat în nord-estul Traciei, dar Ioan Alexandru a venit repede spre sud cu o mică armată care s-a întâlnit cu Andronic al III-lea la Rusokastro.[10]
“Nici unul din primii noștri țari nu ni se pare a semăna cu acest mare țar Ioan Alexandru, în puterea sa militară el ne pare ca un al doilea Alexandru cel Mare din vechime, în credință și pioșenie este un al doilea Sfânt Constantin; astfel el i-a prins pe toți dușmanii săi, i-a pus sub genunchii săi și a făcut pace în Lume.[11]

https://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%A1%D1%82%D0%B5%D1%84%D0%B0%D0%BD_%D0%94%D1%83%D1%88%D0%B0%D0%BD#mediaviewer/%D0%A4%D0%B0%D0%B9%D0%BB:HelenaofBulgaria2.jpg
  Elena a Bulgariei

«Odă lui Ioan Alexandru»[12] de un contemporan 

anonim al țarului”

https://pl.wikipedia.org/wiki/Bitwa_pod_Anchialos_(708)#mediaviewer/Plik:Bulgaria_1994_CIA_map_Pomorie.jpg
  Bătălia de la Rusokastro

După ce a dat impresia că dorește să negocieze, Ioan Alexandru, susținut de cavalerie mongolă, a copleșit armata bizantină, mai mică dar mai bine organizată în Bătălia de la Rusokastro.[6] Orașele disputate s-au predat lui Ioan Alexandru, în timp de Andronic al III-lea s-a ascuns între zidurile cetății Rusokastro. Războiul s-a terminat când Ioan Alexandru s-a întâlnit cu Andronic și au căzut la pace pe baza status quo-ului. Pentru a pecetlui alianța, Ioan și-a logodit fiul mai mare, Mihail Asan al IV-lea, cu fiica lui Andronic, Maria (Eirene), căsătoria având loc în anul 1339.[6][13] Împăratul bulgar a putut acum să-și îndrepte atenția către Belaur, dar abia în anii 1336 sau 1337, când a fost stinsă rebeliunea din nord-vest.[14]

https://en.wikipedia.org/wiki/Ivan_Alexander_of_Bulgaria#mediaviewer/File:Coin_Ivan_Alexander_with_Michael_Asen_IV.jpg
   monedă emisă de Ioan Alexandru ilustrând asocierea fiului său Mihail Asan al IV-lea

În preajma anului 1332 Ioan Alexandru și-a încoronat fiul cel mai mare Mihail Asan al IV-lea ca împărat asociat, poate pentru a asigura rămânerea tronului în familie. El și-a urmat tradiția de asociere la domnie cu încoronarea fiilor mai mici Ioan Srațimir și Ioan Asan al IV-lea în 1337. Este posibil ca Ioan Alexandru să fi intenționat să creeze doi împărați asociați pentru a-l ajuta să controleze pe moment cele mai importante regiuni și orașe, deoarece în cele din urmă Ioan Srațimir s-a mutat în Vidin, iar Ioan Asan al IV-lea posibil în Preslav. Totuși, aceasta a fost o distanțare clară de tradiția bizantină, în care fiii mai tineri ai suveranului erau făcuți despoți, fie că erau sau nu însărcinați cu administrarea unui teritoriu.[15]

Relațiile cu Imperiul Bizantin

https://ro.wikipedia.org/wiki/Andronic_al_IIIlea_Paleologul#mediaviewer/Fi%C8%99ier:%D0%90%D0%BD%D0%B4%D1%80%D0%BE%D0%BD%D0%B8%D0%BA_III_%D0%9F%D0%B0%D0%BB%D0%B5%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B3.jpg
  Andronic al III-lea Paleologul

La începutul anilor 1340 relațiile cu Imperiul Bizantin s-au deteriorat temporar. Ioan Alexandru a cerut extrădarea vărului său Șișman, unul din fiii lui Mihail Asan al III-lea, amenințând guvernul bizantin cu războiul. Demonstrația de forță a lui Ioan Alexandru a avut însă efecte nedorite, întrucât bizantinii i-au înțeles intențiile și au trimis pe aliatul lor, emirul turc al Izmirului, Umur Beg. Debarcând în Delta Dunării, turcii lui Umur Beg au jefuit regiunile rurale și au atacat orașele bulgărești din apropiere. Forțat să își limiteze revendicările, Ioan Alexandru a invadat din nou Imperiul Bizantin la sfârșitul anului 1341, susținând că a fost chemat de locuitorii Adrianopolului.[17] Totuși, trupele lui Ioan Alexandru au fost de două ori învinse de aliații turci ai bizantinilor lângă oraș.[18]

https://ro.wikipedia.org/wiki/Ioan_al_VI-lea_Cantacuzino#mediaviewer/Fi%C8%99ier:John_VI_Kantakouzenos.jpg
  Ioan al VI-lea Cantacuzino


În intervalul 1341–1347 Imperiul Bizantin a căzut într-un război civil prelungit între regența tânărului împărat Ioan al V-lea Paleologul și cel care dorea să-i fie acestuia tutore, Ioan al VI-lea Cantacuzino. Vecinii bizantinilor au profitat de războiul civil și, în timp ce Ștefan Uroș al IV-lea Dușan al Serbiei a luat partea lui Ioan al VI-lea Cantacuzino, Ioan Alexandru l-a susținut pe Ioan al V-lea Paleologul și regența sa.[6] Deși cei doi monarhi balcanici au ales tabere opuse în conflictul bizantin, ei și-au păstrat alianța între ei. Ca preț pentru susținerea lui Ioan Alexandru, regența lui Ioan al V-lea Paleologul i-a cedat acestuia orașul Philipopolis (Plovdiv) și nouă alte fortărețe importante din Munții Rodopi în anul 1344.[4][19] Acest deznodământ pașnic a constituit ultimul mare succes al politicii externe a lui Ioan Alexandru.


https://sr.wikipedia.org/wiki/%D0%A1%D1%80%D0%BF%D1%81%D0%BA%D0%B0_%D0%BF%D1%80%D0%B0%D0%B2%D0%BE%D1%81%D0%BB%D0%B0%D0%B2%D0%BD%D0%B0_%D1%86%D1%80%D0%BA%D0%B2%D0%B0#mediaviewer/%D0%94%D0%B0%D1%82%D0%BE%D1%82%D0%B5%D0%BA%D0%B0:Cathedral_of_Saint_Sava,_Belgrade.jpg
  Patriarhia Serbiei

Serbia și Imperiul Otoman
În aceeași perioadă, regele sârb a profitat de 

războiul civil bizantin pentru a lua în posesie ceea 

ce astăzi constituie Macedonia, mare parte din 

Albania și nordul Greciei. În anul 1345 el a

 început să se autointituleze “Împărat al sârbilor și

 grecilor”, iar în anul 1346 a fost încoronat sub 

acest titlu de patriarhul nou-înființatei Patriarhii a

 Serbiei.[6] Aceste acțiuni, pe care bizantinii le-au

 primit cu indignare, par să fi fost susținute de 

Bulgaria, întrucât Simeon, patriarhul Bulgariei

 participase și la crearea Patriarhiei Serbiei și la 

încoronarea împăratului sârb Ștefan Uroș al IV-lea

 Dušan.[20]

https://sr.wikipedia.org/wiki/%D0%A1%D1%80%D0%BF%D1%81%D0%BA%D0%B0_%D0%BF%D1%80%D0%B0%D0%B2%D0%BE%D1%81%D0%BB%D0%B0%D0%B2%D0%BD%D0%B0_%D1%86%D1%80%D0%BA%D0%B2%D0%B0#mediaviewer/%D0%94%D0%B0%D1%82%D0%BE%D1%82%D0%B5%D0%BA%D0%B0:Coat_of_arms_of_Serbian_Orthodox_Church.png
Patriarhia Serbiei - blazonul

Până spre sfârșitul deceniului 1340, din succesele 

inițiale ale lui Ioan Alexandru n-a mai rămas 

aproape nimic. Aliații turci ai lui Ioan al VI-lea 

Cantacuzino au jefuit părți din Tracia bulgărească 

în 1346, 1347, 1349, 1352 și 1354, la care s-au 

adăugat ravagiile făcute de Moartea Neagră.[21]

Tentativele bulgarilor de a izgoni invadatorii s-au 

soldat de fiecare dată cu eșecuri, iar al treilea fiu și

 împărat asociat al lui Ioan Alexandru, Ioan Asan 

al IV-lea, a murit în luptă împotriva turcilor în 

anul 1349, ca și fratele său mai mare Mihail Asan 

al IV-lea în anul 1355 sau puțin mai devreme.[22]

https://fr.wikipedia.org/wiki/Orhan#mediaviewer/Fichier:Orhan_Gazi.jpg
  sultanul otoman Orhan 1326- 1360

Până în anul 1351 războiul civil bizantin se terminase, iar Ioan al VI-lea Cantacuzino realizase pericolul pe care îl constituiau otomanii în Peninsula Balcanică. A făcut apel monarhilor Bulgariei și Serbiei să își unească eforturile împotriva turcilor și i-a cerut lui Ioan Alexandru bani pentru a construi corăbii de război,[6][23] dar apelurile sale au rămas neascultate întrucât vecinii săi nu aveau încredere în el.[24] O nouă tentativă de cooperare între Bulgaria și Imperiul Bizantin a urmat în anul 1355,[25] după ce Ioan al VI-lea Cantacuzino a fost forțat să abdice și Ioan al V-lea Paleologul a fost încoronat împărat suprem. Pentru a pecetlui tratatul, fiica lui Ioan Alexandru Maria Kerața[26] a fost căsătorită cu viitorul împărat bizantin Andronic IV Paleologul,[4] dar alianța nu a produs rezultate concrete.[27]

https://fr.wikipedia.org/wiki/Ivan_Chichman#mediaviewer/Fichier:Ivan_shishman_preobravenski_manastir.jpg
  Ioan Șișman

Probleme de stabilitate și conflicte externe

Pe plan intern, Ioan Alexandru și-a compromis 

stabilitatea internă a țării prin divorțul de prima sa 

soție Teodora a Țării Românești (în preajma

 anului 1349) urmat de căsătoria cu o evreică 

convertită, pe care o chema tot Teodora.[6] Noua

 căsătorie a produs noi fii, pe care Ioan Alexandru 

i-a încoronat mai târziu împărați asociați, pe Ioan

 Șișman în 1356 și pe Ioan Asan al V-lea înainte 

de 1359. Ultimul fiu care a supraviețuit din prima

 sa căsătorie, împăratul asociat Ioan Srațimir, a 

devenit independent în preajma anului 1356;[6] iar

 controlul lui Ioan Alexandru asupra altor vasali 

puternici, cum ar fi voievodul Țării Românești și 

Dobrogei, care își urmau propriile politici externe,

 a slăbit și mai mult.[28]

https://ro.wikipedia.org/wiki/Drago%C8%99_I#mediaviewer/Fi%C8%99ier:DragosIofMoldavia.jpg
  Dragoș I al Moldovei

De la jumătatea secolului al XIV-lea, Bulgaria a

 căzut pradă aspirațiilor regelui Angevin Ludovic I

 al Ungariei, care a anexat Moldova în anul 1352

 și a înființat un principat vasal acolo (vezi Dragoș

 al Moldovei), și apoi a cucerit Vidinul în 1365,[6]

[23] și i-a luat prizonieri pe Ioan Srațimir și 

familia lui.[6][28]

https://ro.wikipedia.org/wiki/Drago%C8%99_I#mediaviewer/Fi%C8%99ier:POL_COA_Sas_I.svg
  blazonul voievodului Dragoș I

Între timp, bulgarii și bizantinii s-au mai luptat 

odată în anul 1364. În anul 1366, când împăratul

 Ioan al V-lea Paleologul se întorcea dintr-o 

călătorie în vest, bulgarii au refuzat să-l lase să 

treacă prin Bulgaria. Această atitudine a avut 

efecte nefaste, întrucât un alt aliat bizantin, contele

 Amadeus al VI-lea de Savoia, a răspuns prin a 

captura mai multe porturi maritime bulgărești, 

inclusiv Ankhialos (Pomorie) și Mesembria 

(Nesebǎr), deși nu a reușit să cucerească Varna. 

Depășit, Ioan Alexandru a fost obligat să facă 

pace.[29]

https://ro.wikipedia.org/wiki/Ioan_Alexandru_al_Bulgariei#mediaviewer/Fi%C8%99ier:Military_campaign_of_Amadeus_VI_against_Bulgaria_(1366-67).png


https://fr.wikipedia.org/wiki/Am%C3%A9d%C3%A9e_VI_de_Savoie#mediaviewer/Fichier:Am%C3%A9d%C3%A9e_VI_de_Savoie,_le_Comte_Vert.jpg
  contele Amadeus al VI-lea de Savoia

Orașele capturate au fost cedate Imperiului 

Bizantin, iar împăratul Ioan al V-lea Paleologul a 

plătit 180.000 florini lui Ioan Alexandru.[6] 

Împăratul bulgar a folosit această sumă și a făcut 

anumite concesii teritoriale pentru a-i convinge pe 

Dobrotici al Dobrogei[30] și pe Vladislav I 

Vlaicu[31][32] să recucerească Vidinul de la

 Ungaria.[33] Războiul a avut succes, și Ioan 

Srațimir a fost reînscăunat în Vidin în anul 1369,

 deși regele maghiar l-a forțat să-l recunoască 

drept suzeran.[34]

https://ro.wikipedia.org/wiki/Dobrotici_al_Dobrogei#mediaviewer/Fi%C8%99ier:Despot_Dobrotica_Monument.jpg
  Dobrotici al Dobrogei

Rezolvarea relativ reușită a crizei din nord-vest nu a ajutat la recuperarea pierderilor din sud-est. Mai mult, în preajma lui 1369, turcii otomani sub Murad I au cucerit Adrianopolul și l-au făcut capitală a statului lor în plină expansiune. În același timp, au capturat și orașele bulgărești Philipopolis și Boruj (Stara Zagora).[35] În timp ce principii bulgari și sârbi din Macedonia se pregăteau pentru un atac concertat împotriva turcilor, Ioan Alexandru a murit pe 17 februarie 1371.[36] El a fost urmat la domnie de Ioan Srațimir la Vidin[23] și Ioan Șișman la Tǎrnovo,[23] în timp ce voievodul Dobrogei a devenit independent.

Cultură și religie

Dobritsch Silesia

În timpul domniei lui Ioan Alexandru, Al Doilea Imperiu Bulgar a intrat într-o perioadă de renaștere culturală, uneori denumită «A doua Eopcă de Aur a culturii bulgare»,[37][38] prima fiind domnia lui Simeon cel Mare.[39] Un număr mare de mănăstiri și biserici bulgărești au fost construite sau renovate din ordinul lui Ioan Alexandru.[4][40] Potrete murale ale sale în calitate de ctitor pot fi văzute la osuarul de la Mănăstirea Bacikovo și la Bisericile în piatră de la Ivanovo.[41] Acte de ctitorie ale lui Ioan Alexandru demonstrează că mănăstirile Sfânta Maică a Domnului Eleusa și Sf. Nicolae din Nesebǎr au fost construite în acea perioadă,[6][41] ca și mănăstirea Sf Nicolae de lângă Pernik, conform unui act de la mănăstirea Hilandar.[41][42] În plus, țarul a inițiat și construcția mănăstirilor Dragalevți și Kilifarevo.[6]

https://ro.wikipedia.org/wiki/Ioan_Alexandru_al_Bulgariei#mediaviewer/Fi%C8%99ier:01-manasses-chronicle.jpg
  Ioan_Alexandru

Activitatea literară a înflorit în timpul domniei lui 

Ioan Alexandru. Câteva importante lucrări literare

 au fost create în această perioadă, cum ar fi

 traducerea în bulgara mijlocie a Cronicii lui 

Manasses (1344–1345), păstrată astăzi în Arhivele

 Secrete ale Vaticanului la Roma,[6][43] bogat

 ilustrata Tetraevanghelia lui Ioan Alexandru

 (1355–1356), acum expusă la British Library,[44]

Psaltirea Tomić (1360), astăzi aflată la Moscova,

[6] și Psaltirea de la Sofia (1337).[45]

http://www.bl.uk/onlinegallery/sacredtexts/bulggosp_lg.html
Tsar Ivan Alexander's Gospels  Tetraevanghelia lui Ioan Alexandru

Domnia lui Ioan Alexandru a fost marcată și de 

eforturi de întărire a poziției Bisericii Ortodoxe

 Bulgare prin prigonirea ereticilor și evreilor.[46] 

A organizat două sinoade bisericești anti-eretice,

 în anii 1350 și 1359–1360,[47] care au 

condamnat diferite secte[6][46] cum ar fi bogumilii și adamiții.[6][48]

http://britishlibrary.typepad.co.uk/.a/6a00d8341c464853ef017d3bfed669970c-popup
Add_ms_39627_f006r  Tetraevanghelia lui Ioan Alexandru

Practica spirituală a isihasmului, o formă de 

rugăciune cu incantație, a influențat puternic 

anumite zone ale lumii creștin-ortodoxe a 

secolului al XIV-lea. Un important reprezentant 

bulgar al mișcării în timpul domniei lui Ioan 

Alexandru a fost Teodosius de Târnovo.[49]

http://britishlibrary.typepad.co.uk/.a/6a00d8341c464853ef017d3bfedc48970c-popup
Add_ms_39627_f002v-3r  Tetraevanghelia lui Ioan Alexandru

În această perioadă, Imperiul Bulgar avea relații 

comerciale cu puterile maritime mediteraneene 

Veneția, Genova și Ragusa.[50] În anul 1353, Ioan

 Alexandru a emis o chartă prin care permitea 

negustorilor venețieni să vândă și să cumpere 

marfă în toată Bulgaria după ce Dogele Andrea

 Dandolo l-a asigurat că vor respecta tratatele

 dintre cele două țări.[51]

https://en.wikipedia.org/wiki/Andrea_Dandolo#mediaviewer/File:Doge_Andrea_Dandolo.png
  blazonul dogelui Andrea Dandolo

În epoca modernă, domnia lui Ioan Alexandru l-a 

inspirat pe scriitorul național bulgar Ivan Vazov

 să scrie nuvela Ivan Aleksandǎr[52] și drama Kǎm propast (Către prăpastie),[52] în care țarul este personaj principal.

https://it.wikipedia.org/wiki/Andrea_Dandolo#mediaviewer/File:Andrea_Dandolo_(1306-1354)_-_54_%C3%A8me_Doge_de_Venise.jpg
  dogele Andrea Dandolo
O piesă vestimentară semnată de Ioan Alexandru și întrețesută cu aur a fost descoperită într-un mormânt boieresc de lângă Pirot în anii 1970; astăzi, ea este păstrată la Muzeul Național al Serbiei din Belgrad. Este prima descoperire de acest fel, care demonstrează o tradiție medievală atestată în scris conform căreia monarhii ortodocși le dăruiau celor mai eminenți dregători un veștmânt pe care ei îl purtaseră.[53]

https://it.wikipedia.org/wiki/Ivan_Alessandro_di_Bulgaria#mediaviewer/File:Ival-ivanovo-mural.jpg
  Ioan_Alexandru pictură murală
Familia

https://pl.wikipedia.org/wiki/Iwan_Aleksander#mediaviewer/Plik:Ivan_ALexander_and_his_family_Tetraevangelia.jpg
  Familia lui Ioan Alexandru

Cu prima sa soție Teodora a Țării Românești

 (maica Teofana), fiică a lui Basarab I al Țării 

Românești, Ioan Alexandru a avut mai mulți copii,

 inclusiv Ioan Srațimir, care a domnit ca împărat al

 Bulgariei la Vidin 1356–1397, împărații asociați 

Mihail Asan al IV-lea (asociat la domnie c. 1332–

1354/5) și Ivan Asan al IV-lea (asociat la domnie 

între anii 1337–1349), și o fiică pe nume Tamara 

(Kera Tamara), măritată întâi cu despotul

 Constantin (Konstantin), și apoi cu sultanul 

Murad I[54] al Imperiului Otoman.[8]

https://ro.wikipedia.org/wiki/Murad_I_Hudavendighiar#mediaviewer/Fi%C8%99ier:Muradhudavendigar.jpg
  sultanul Murad I

Cu a doua sa soție Sarah-Teodora, Ioan Alexandru

 a avut câțiva alți copii, printre care Kerața Maria,

 (care s-a căsătorit cu împăratul bizantin Andronic 

al IV-lea Paleologul), Ioan Șișman, care l-a urmat

 ca împărat al Bulgariei la Tǎrnovo 1371–1396, 

Ioan Asan al V-lea, asociat la domnia Bulgariei în 

perioada 1359–1388?, precum și două fiice pe 

nume Desislava și Vasilisa.[8]

Arborele genealogic al lui Ioan Alexandru[8][26][ascunde]


Srațimir de Krǎn
Petrița




1


2
Ioan Alexandru
(ruled 1331–1371)



1
1
1
1
2
2
2
2
2
Mihail Asan al IV-lea
Tamara (Kera Tamara)
Ioan Șișman
(b. 1350–1351, d. 1395)
Ioan Asan al V-lea
Vasilisa






Ioan Asan al IV-lea
Ioan Srațimir
(b. c. 1324, d. c. 1397)
Kerața Maria
(b. 1348, d. 1390)
Desislava

Note

1 În limba română numele Ivan este Ion sau Ioan. Vezi explicația la Wikționar
2 Acest articol utilizează sistemul de transliterare științifică autorizat de Organizația Națiunilor Unite pentru a a latiniza Alfabetul chirilic bulgăresc. Pentru detalii, vezi Wikipedia:Transliterare.
3 Conform ortografiei din Cartele Zograf și Orjahov. Daskalova, Angelina; Marija Rajkova (2005) (în bulgară). Gramoti na bǎlgarskite care. Sofia: Academia Bulgară de Științe. pp. 58–59. ISBN 954-322-034-4
4 a b c d e f Lalkov, Țari ai Bulgariei, pp. 42-43.
5 a b c d e Bǎlgarite i Bǎlgarija, 2.1
6 a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u Delev, Istorija i civilizacija za 11. klas.
7 a b Castellan, Georges (1999) (în franceză). Histoire des Balkans, XIVe-XXe siècle. Paris: Fayard. pp. p. 42. ISBN 2-213-60526-2
8 a b c d Božilov, Familijata na Asenevci, pp. 192-235.
9 Fine, Late Medieval Balkans, p. 273.
10 a b Fine, Late Medieval Balkans, p. 274.

https://www.google.ro/search?q=Psaltirea+de+la+Sofia+foto&tbm=isch&imgil=_NQ9Ox2hWQ6EQM%253A%253B5TQ--MUK3_jAPM%253Bhttp%25253A%25252F%25252Fininimamea.blogspot.com%25252F2012%25252F05%25252Finima-in-psaltire-catisma-i.html&source=iu&usg=__vHvO_vVn6utjXbT1Jhd36BExlao%3D&sa=X&ei=FFnrU6awEKT64QTcxoCoDg&ved=0CCkQ9QEwBQ&biw=758&bih=247#facrc=_&imgdii=_&imgrc=_NQ9Ox2hWQ6EQM%253A%3B5TQ--MUK3_jAPM%3Bhttp%253A%252F%252F1.bp.blogspot.com%252F-olpsuoXO0x0%252FT6UZ7RG1uGI%252FAAAAAAAAAck%252FKTgQx9KkNuY%252Fs1600%252FP1050594.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fininimamea.blogspot.com%252F2012%252F05%252Finima-in-psaltire-catisma-i.html%3B1600%3B1371
  Psaltirea de la Sofia

11 Original din Psaltirea de la Sofia, folio 311a-312b. Adaptat de Canev, Bǎlgarski hroniki, pp. 459-460.
12 Textul original în bulgara mijlocie disponibil în Arhangelskij, A. S. (1897). „Bolgarskij «pěsnivec» 1337 goda. «Pohvala» i otryvok psaltyrnago teksta.” (în rusă). Izvestija ORJAS IAN. Accesat la 11 februarie 2007.
13 Božilov, Familijata na Asenevci, pp. 192-197.
14 Andreev, Bǎlgarija prez vtorata četvǎrt na XIV v., pp. 33-41.
15 Andreev, Bǎlgarija prez vtorata četvǎrt na XIV v., pp. 23-52.
16 După Lalkov, Conducători ai Bulgariei.
17 Bakalov, Istorija na Bǎlgarija, «Esenta, 1341 g.»
18 Fine, Late Medieval Balkans, pp. 292-293.
19 Fine, Late Medieval Balkans, p. 304.
20 Fine, Late Medieval Balkans, pp. 309-310.
21 Fine, Late Medieval Balkans, pp. 322, 325, 328.
22 Andreev, Bǎlgarija prez vtorata četvǎrt na XIV v., pp. 67-75.
23 a b c d Bǎlgarite i Bǎlgarija, 2.2 .
24 Fine, Late Medieval Balkans, p. 325.
25 Bakalov, Istorija na Bǎlgarija, «1355 g.»
26 a b Božilov, Ivan; Vasil Gjuzelev (2006) (în bulgară). Istorija na srednovekovna Bǎlgarija VII-XIV vek (tom 1). Anubis. ISBN 954-426-204-0
27 Božilov, Familijata na Asenevci, pp. 218-224.
28 a b Fine, Late Medieval Balkans, p. 366.
29 Fine, Late Medieval Balkans, p. 367.
30 Bakalov, Istorija na Bǎlgarija, «Dobrotica (neizv.–okolo 1385)»
31 Koledarov, Petǎr (1989) (în bulgară). Političeska geografija na srednovekovnata bǎlgarska dǎržava 2 (1186–1396). Bulgarian Academy of Sciences. pp. pp. 13-25, 102.
32 Miletič, Ljubomir (1896). “Dako-romǎnite i tjahnata slavjanska pismenost. Novi vlaho-bǎlgarski gramoti ot Brašov” (în bulgară). Sbornik za narodni umotvorenija, nauka i knižnina (Sofia) 2 (13): p. 47. Accesat la 11 februarie 2007.
33 Bakalov, Istorija na Bǎlgarija, «Esenta, 1369 g.»
34 Fine, Late Medieval Balkans, pp. 367-368.
35 Tjutjundžiev and Pavlov, Bǎlgarskata dǎržava i osmanskata ekspanzija.
36 Fine, Late Medieval Balkans, p. 368.
37 Čavrǎkov, Georgi (1974) (în bulgară). Bǎlgarski manastiri. Sofia: Nauka i izkustvo. Accesat la 19 ianuarie 2007.
38 Kǎnev, Petǎr (2002). “Religion in Bulgaria after 1989”. South-East Europe Review (1): p. 81.
39 “1.2.3 «Zlaten vek» na bǎlgarskata kultura” (în bulgară). Bǎlgarite i Bǎlgarija. Ministry of Foreign Affairs of Bulgaria, Trud, Sirma. 2005.
40 Sinodik na Car Boril, adăugiri din secolele al XIV-lea și al XV-lea, citat în Canev, Bǎlgarski hroniki, p. 456.
41 a b c “Izobraženijata na Ivan Aleksandǎr ot XIV vek.” (în bulgară). Accesat la 19 ianuarie 2007.
42 “Mănăstiri” (în bulgară). Infotel.bg. Accesat la 19 ianuarie 2007.
43 Gjuzelev, Vasil (1963). “Njakoi pametnici na starobǎlgarskata knižnina” (în bulgară). Kosmos.
44 “Gospels of Tsar Ivan Alexander”. British Library. Accesat la 25 martie 2006.
45 Miltenova, Anisava (1 iunie 2005) (în bulgară). Informacionen bjuletin na BAN. Sofia: Bulgarian Academy of Sciences. pp. p. 24. ISSN 1312-5311. Accesat la 11 februarie 2007.
46 a b “The Virtual Jewish History Tour Bulgaria”. Jewish Virtual Library. Accesat la 19 ianuarie 2007.
47 Karamihaleva, Aleksandra. “Bǎlgarskite patriarsi prez Srednovekovieto” (în bulgară). Cǎrkoven vestnik. Accesat la 19 ianuarie 2007.
48 Canev, Bǎlgarski hroniki, p. 457.
49 “Sv. prepodobni Teodosij Tǎrnovski” (în bulgară). Pravoslavieto.com. Accesat la 19 ianuarie 2007.
50 “Ivan Aleksandǎr Asen (?–1371)” (în bulgară). Bǎlgarska enciklopedija A-JA – treto osǎvremeneno izdanie. Sofia: Trud, Sirma. 2005. ISBN 954-528-519-2
51 Bakalov, Istorija na Bǎlgarija, «Venecianska gramota».
52 a b “Biografični beležki – Ivan Vazov” (în bulgară). Slovoto. Accesat la 19 ianuarie 2007.
53 Beniševa, Daniela (18 noiembrie 2002). “Otkrita e unikalna zlatotkana dreha na Car Ivan Aleksandǎr” (în bulgară). Bǎlgarska armija. Accesat la 3 februarie 2007.
54 Sugar, Pete (1983). Southeastern Europe Under Ottoman Rule, 1354–1804. University of Washington Press. pp. p. 16. ISBN 0-295-96033-7

Bibliografie:

Andreev, Jordan; Ivan Lazarov, Plamen Pavlov (1999) (în bulgară). Koj koj e v srednovekovna Bǎlgarija (ed. 2nd edition). Sofia: Petǎr Beron. ISBN 954-402-047-0
Andreev, Jordan (1993) (în bulgară). Bǎlgarija prez vtorata četvǎrt na XIV v.. Veliko Tǎrnovo: Sv. Kliment Ohridski. OCLC 69163573
Bakalov, Georgi; Milen Kumanov (2003) (în bulgară). Elektronno izdanie – Istorija na Bǎlgarija. Sofia: Trud, Sirma. ISBN 9844830679
Božilov, Ivan (1985) (în bulgară). Familijata na Asenevci (1186–1460). Sofia: Bulgarian Academy of Sciences. OCLC 14378091
Canev, Stefan (2006). “11 Kǎm propast. Car Ivan Aleksandǎr, Momčil” (în bulgară). Bǎlgarski hroniki. Sofia, Plovdiv: Trud, Žanet 45. ISBN 954-528-610-5
Delev, Petǎr; Valeri Kacunov, Plamen Mitev, Evgenija Kalinova, Iskra Baeva, Bojan Dobrev (2006). “19 Bǎlgarija pri Car Ivan Aleksandǎr” (în bulgară). Istorija i civilizacija za 11. klas. Trud, Sirma
Fine, Jr., John V.A. (1987). The Late Medieval Balkans. Ann Arbor: University of Michigan Press. ISBN 0-472-08260-4
Lalkov, Milčo (1997). “Tsar Ivan Alexander (1331–1371)”. Rulers of Bulgaria. Kibea. ISBN 954-474-098-8
Tjutjundžiev, Ivan; Plamen Pavlov (1992) (în bulgară). Bǎlgarskata dǎržava i osmanskata ekspanzija 1369–1422. Veliko Tǎrnovo. OCLC 29671645
“2.1 Sǎzdavane i utvǎrždavane na Vtorata bǎlgarska dǎržava. Vǎzstanovenata dǎržavnost” (în bulgară). Bǎlgarite i Bǎlgarija. Ministry of Foreign Affairs of Bulgaria, Trud, Sirma. 2005
“2.2 Balkansko kǎsogledstvo. Opitǎt da se oceljava poedinično” (în bulgară). Bǎlgarite i Bǎlgarija. Ministry of Foreign Affairs of Bulgaria, Trud, Sirma. 2005


Kerața Petrița (bulgare: Кераца Петрица) era o nobilă bulgară, soră a țarului Mihail Șișman al Bulgariei. Fiul ei mai mare Ivan Alexandru a urcat pe tronul bulgariei trecând prin multiple vicisitudini ale politicii.

https://en.wikipedia.org/wiki/Michael_Shishman_of_Bulgaria#mediaviewer/File:Silver_coin_of_Michael_Shishman.jpg
  țarul Mihail Șișman al Bulgariei

Istoria

Kerața era fiica lui Șișman, unul dintre despoții 

Vidinului printr-o fiică rămasă neidentificată a 

sebastocratorului Petru și al Anei (Teodora), ea 

însăși fiică a lui Ioan Asan al II-lea și a Irinei 

Komnene a Epirului. Ea era deasemenea, o 

verișoară îndepărtată a țarului Théodore Svetoslav

 și a țarului George al II-lea Tärtär.

https://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%93%D0%B5%D0%BE%D1%80%D0%B3%D0%B8_I_%D0%A2%D0%B5%D1%80%D1%82%D0%B5%D1%80#mediaviewer/%D0%A4%D0%B0%D0%B9%D0%BB:Terteroba_coat_of_arms.jpg
  blazonul țarului George al II-lea Tärtär


Începând din secolul XIII, despotatul Vidinului a 

fost efectiv autonom sub suzeranitatea bulgară, și 
a fost guvernat succesiv de către: Yakov Svetoslav

 (mort în anul 1276), Șișman (mort între anii 1308

 și 1313), urmat de Mihail Asan al III-lea. Șișman 

și fiul său au primit titlu de curte înaltă a 

despoților de la vărul lor Theodore Svetoslav și, 

la moartea fără copii a tânărului George Tärtär al II-lea, survenită în anul 1323, fratele ducesei Kerața Petrița a fost ales împărat al Bulgariei de către nobilime. [1]


  Papa_Benedict_al_XII-lea blazonul

Keratsa Petritsa era catolică (Keratsa întreține o 

corespondență cu papa Benedict al XII-lea, 

papalitatea având sediul în Avignon, papa

 numind-o “ducesa Karnona”), dar la un anumit

 moment-dat din viața ei, ea se convertește la 

ortodoxie și se va retrage într-o mănăstire sub 

numele nou de maica Teofana (în bulgară: 

Теофана). Amintirea ei este onorată în sinodul 

Bisericii bulgare: “Pentru Keratsa, Despina pioasa,

 mama marelui țar Ioan Alexandru” [2]

https://it.wikipedia.org/wiki/Papa_Benedetto_XII#mediaviewer/File:Papa_Benedictus_Duodecimus.jpg

  papa Benedict al XII-lea



Familia

Keratsa Petritsa era căsătorită cu despotul Stratcimir de Kran. Împreună, ei au avut cinci copii:
Ivan Alexandru, despot de Loveș, ce s-a urcat pe tron ca împărat al Bulgariei după o lovitură de stat din anul 1331.
Elena, ce s-a căsătorit cu regele Ștefan Uroș Dușan al IV-lea al Serbiei pe 19 Aprilie 1332.
Ioan Comnène Asan, ce a fost investit ca despot de Valona de către cumnatul său Ștefan Dușan al IV-lea, al Serbiei.
Mihail, despot de Vidin

Théodora 

Un comentariu: