Conscriptiunile familieloru nobile romàne din a. 1862. PAGINA 82
-82-
9. Tractulu Losárdului.
Persa de Kis -Buny, in comun’a Doboka [Gherla (în vechi surse: Armenopolis, în maghiară
Szamosújvár, în germană Neuschloss, Armenierstadt, Armenerstadt, în armeană Հայաքաղաք - Hayakaghak) este un
municipiu în județul Cluj, Transilvania, România, format din localitățile
componente Băița, Gherla (reședința), Hășdate și Silivaș. ].
— — — 8
patrifamilie.
Csákai, au locuitu in comun’a Doboka,
acuma in Gherla la comitatu [Gherla (în vechi surse: Armenopolis, în maghiară
Szamosújvár, în germană Neuschloss, Armenierstadt, Armenerstadt, în armeană Հայաքաղաք - Hayakaghak) este un
municipiu în județul Cluj, Transilvania, România, format din localitățile
componente Băița, Gherla (reședința), Hășdate și Silivaș. ].. — — —
Kiss de M. -Kasály, in comun’a Piclesia [Pâglișa (în maghiară Lónapoklostelke, colocvial
Poklostelke) este un sat în comuna Dăbâca din județul Cluj, Transilvania,
România. Satele cu care se învecinează sunt: Bădești, Dârja, Chidea, Stoiana,
Dăbâca și Cubleșu Someșan. Toponimie - Satul apare menționat documentar în
1306, sub numele de Puklusteluky. De-a lungul timpului a mai fost menșionat sub
diferite denumiri: Poclustelek (1320), Puklustelek (1348), Poklostheleke (1459),
Poklostelke (1461), Poklișe (1733), Piclișe (1850), Puclisea (1854).]. Principele Transilvaniei, domnitorul Țării Românești timp de un an, Gabriel
Báthory de Pelsőc, de Somlyó, 1609, 9. Iuniu. —
— —
Tamás de M. -Kasály, in comun’a Piclesia [Pâglișa (în maghiară Lónapoklostelke, colocvial
Poklostelke) este un sat în comuna Dăbâca din județul Cluj, Transilvania,
România. Satele cu care se învecinează sunt: Bădești, Dârja, Chidea, Stoiana,
Dăbâca și Cubleșu Someșan. Toponimie - Satul apare menționat documentar în
1306, sub numele de Puklusteluky. De-a lungul timpului a mai fost menșionat sub
diferite denumiri: Poclustelek (1320), Puklustelek (1348), Poklostheleke
(1459), Poklostelke (1461), Poklișe (1733), Piclișe (1850), Puclisea (1854).]. Principele Transilvaniei, domnitorul Țării Românești timp de un an, Gabriel
Báthory de Pelsőc, de Somlyó, 1609, 9. Iuniu. —
— —
Kiss, in comun’a Losárd [Lujerdiu este un sat în comuna Cornești din județul
Cluj, Transilvania, România. Originea numelui său -. Se crede că numele Lozsárd
provine din cuvântul slav lošad, care înseamnă cal, și a fost cândva o așezare a călăreților regali. Istoric: Aşezarea este din epoca
Lózsárd Árpád. Numele său a fost menționat pentru prima dată în documente în
1279 ca Lusad. A mai fost scrisă ca: Lusad în 1279, Lwsath în 1485, Losad
wolachalis în 1507, Losad în 1538, Losard în
1570, Lozard în 1616, Rosald în 1618 și Losárd în 1721. În
anii 1200, Doboka* era ținut de castel, care a fost dat de regele Ștefan al
V-lea al Ungariei în jurul anilor 1270 - 1272 lui Mikud bán, fiul lui Mukud din
familia Kökényesrénold. În 1279, această donație a fost dată de Ladislau al
IV-lea Cumanul.
* Comitatul
Dăbâca, cunoscut și ca Varmeghia Dăbâcăi (în maghiară Doboka vármegye), a fost
o unitate administrativă a Regatului Ungariei, care a funcționat din secolul
XII și până la reforma administrativă din 1784. Capitala comitatului a fost
orașul Gherla.
Donatiune
si armale se afla in M. - Koblos. — — 3 patrifamilie.
Florián, in comun’a Losárd [Lujerdiu este un sat în comuna Cornești din județul
Cluj, Transilvania, România. Originea numelui său -. Se crede că numele Lozsárd
provine din cuvântul slav lošad, care înseamnă cal, și a fost cândva o așezare a călăreților regali. Istoric: Aşezarea este din epoca
Lózsárd Árpád. Numele său a fost menționat pentru prima dată în documente în
1279 ca Lusad. A mai fost scrisă ca: Lusad în 1279, Lwsath în 1485, Losad
wolachalis în 1507, Losad în 1538, Losard în
1570, Lozard în 1616, Rosald în 1618 și Losárd în 1721. În
anii 1200, Doboka* era ținut de castel, care a fost dat de regele Ștefan al
V-lea al Ungariei în jurul anilor 1270 - 1272 lui Mikud bán, fiul lui Mukud din
familia Kökényesrénold. În 1279, această donație a fost dată de Ladislau al
IV-lea Cumanul. Donatiunile
de [la] Comitele secuilor, principele
Transilvaniei, Michaelu Apafi I, de Apanagyfalu [Nușeni, Bistrița-Năsăud], 1669. — — 2 patrifamilie.
Hosszu, in comun’a Losárd [Lujerdiu este un sat în comuna Cornești din județul
Cluj, Transilvania, România. Originea numelui său -. Se crede că numele Lozsárd
provine din cuvântul slav lošad, care înseamnă cal, și a fost cândva o așezare a călăreților regali. Istoric: Aşezarea este din epoca
Lózsárd Árpád. Numele său a fost menționat pentru prima dată în documente în
1279 ca Lusad. A mai fost scrisă ca: Lusad în 1279, Lwsath în 1485, Losad
wolachalis în 1507, Losad în 1538, Losard în
1570, Lozard în 1616, Rosald în 1618 și Losárd în 1721. În
anii 1200, Doboka* era ținut de castel, care a fost dat de regele Ștefan al
V-lea al Ungariei în jurul anilor 1270 - 1272 lui Mikud bán, fiul lui Mukud din
familia Kökényesrénold. În 1279, această donație a fost dată de Ladislau al
IV-lea Cumanul. — — 7 patrifamilie.
Tyifor (Chiforu), in comun’a Losárd [Lujerdiu este un sat în comuna Cornești din județul
Cluj, Transilvania, România. Originea numelui său -. Se crede că numele Lozsárd
provine din cuvântul slav lošad, care înseamnă cal, și a fost cândva o așezare a călăreților regali. Istoric: Aşezarea este din epoca
Lózsárd Árpád. Numele său a fost menționat pentru prima dată în documente în
1279 ca Lusad. A mai fost scrisă ca: Lusad în 1279, Lwsath în 1485, Losad
wolachalis în 1507, Losad în 1538, Losard în
1570, Lozard în 1616, Rosald în 1618 și Losárd în 1721. În
anii 1200, Doboka* era ținut de castel, care a fost dat de regele Ștefan al
V-lea al Ungariei în jurul anilor 1270 - 1272 lui Mikud bán, fiul lui Mukud din
familia Kökényesrénold. În 1279, această donație a fost dată de Ladislau al
IV-lea Cumanul. — — — 2 patrifamilie. [date
nesigure].
Tátár, in comun’a Losárd [Lujerdiu este un sat în comuna Cornești din județul
Cluj, Transilvania, România. Originea numelui său -. Se crede că numele Lozsárd
provine din cuvântul slav lošad, care înseamnă cal, și a fost cândva o așezare a călăreților regali. Istoric: Aşezarea este din epoca
Lózsárd Árpád. Numele său a fost menționat pentru prima dată în documente în
1279 ca Lusad. A mai fost scrisă ca: Lusad în 1279, Lwsath în 1485, Losad
wolachalis în 1507, Losad în 1538, Losard în
1570, Lozard în 1616, Rosald în 1618 și Losárd în 1721. În
anii 1200, Doboka* era ținut de castel, care a fost dat de regele Ștefan al
V-lea al Ungariei în jurul anilor 1270 - 1272 lui Mikud bán, fiul lui Mukud din
familia Kökényesrénold. În 1279, această donație a fost dată de Ladislau al
IV-lea Cumanul. in comun’a
Losárd. — — — 1 patrifamilia. [date nesigure].
Durus de
Durusa,
in comun’a Losárd [Lujerdiu este un
sat în comuna Cornești din județul Cluj, Transilvania, România. Originea
numelui său -. Se crede că numele Lozsárd provine din cuvântul slav lošad, care
înseamnă cal, și a fost cândva o așezare a călăreților regali. Istoric: Aşezarea este din epoca Lózsárd Árpád. Numele
său a fost menționat pentru prima dată în documente în 1279 ca Lusad. A mai
fost scrisă ca: Lusad în 1279, Lwsath în 1485, Losad wolachalis în 1507, Losad în 1538, Losard în
1570, Lozard în 1616, Rosald în 1618 și Losárd în 1721. În
anii 1200, Doboka* era ținut de castel, care a fost dat de regele Ștefan al
V-lea al Ungariei în jurul anilor 1270 - 1272 lui Mikud bán, fiul lui Mukud din
familia Kökényesrénold. În 1279, această donație a fost dată de Ladislau al
IV-lea Cumanul. — — — 1 patrifamilia.
S’au consemnatu in Iklodu -mare, 6 Iulii 1862.
Pantaleonu
Popovits,
parochu si v. -prot al tactului Losárdului.
10. Cerculu Válászut.
! Bakos
(Bacosiu), in comun’a Ghiula [Jula (sau Giula,
în maghiară Gyula) este un oraș în județul Bichiș (în maghiară Békés megye) din
Ungaria. La recensământul din anul 2001 au fost înregistrați 33 041 de
locuitori, din care circa 750 de apartenența etnică și lingvistică română
(adăugând maghiari din Ardeal emigrați în Ungaria se estimează circa
2.500-3.000 de persoane vorbitoare de limbă română printre locuitorii
orașului). Într-un document din anul 1313 este amintită mănăstirea Julamonustra
(latină). În anul 1332 se folosea deja pentru așezarea care s-a format în jurul
mănăstirii, denumirea de Giula - Ghyula. Originea denumirii localității este
disputată. Una dintre variante vorbește despre un nobil pe nume Jula - Ghyula
care ridicând mănăstirea, a dat acesteia numele său. Pe 2 septembrie 1566, -
Giula cade în stăpânirea turcilor. Pe 9 ianuarie 1695 - Giula revine de sub
ocupația turcească în mâinile creștinilor, o oaste formată din circa 1 500 de
turci părăsind orașul. Cancelaria imperială austriacă imediat numește pe
Edelspacher Zsigmond drept căpitan al orașului. 1698 - cancelaria imperială
austriacă găsește doar 10 locuitori în localitatea Bichiș, în toată regiunea
dintre Gyulavari și Szent-Andras. La 1711 - căpitanul Károlyi Sándor al lui
Rákóczy Ferencz lovește puternic cetatea timp de 17 zile. Pe partea de nord-est
a cetății încă se mai văd mari crăpături cauzate în timpul asediului. 1714 -
încep sa vină primii coloniști, 20 familii maghiare, care se stabilesc pe locul
cel mai înalt al orașului. 1715 - 49 familii în Giula. 1717 - conscripția
comitatensă Bichiș/Békés din 1717 - Nomina incolarum comitatus békessiensis
secundum conscriptionem de anno 1717. Capii de familie din Gyula, conform
conscripției comitatense erau: Balog István, Bordás István, Csapó János, Csapó
Péter, Cseke András, Cseke Péter, Csere András, Cseri János, Deák István, Deák
Mihály, Fabián Péter, Farkas György, Fekete István,
Fekete István, Gácsi Pál, Gellén Ferencz, Geröcz János, Kádár Miklós, Kis
András, Kis István, Kis Mályás, Kis Mihály, Biró, Kis Péter, Kovács István,
Labancz István, Mészáros
Márton, Moses Mihály, judecator, Nagy András, Nagy György, Nagy Mihály, Nagy
Miklós, Nyikó Márton, Nyiri Mihály, Oláh András, Oláh János, Oláh János, Oláh
Lukács, Pap István, Pataki Mihály, Petö Lörincz, Pusztay Ferencz, Rácz Mihály,
Serfözö Márton, Simon Ferencz, Szabó Tamás, Tóth György, Tóth
Mátyás, Tövisháti András,
Varga Mátyás, în total 49 de familii maghiare. Se pare însă că ar fi existat și
câteva familii sârbești. Conform conscripției comitatense din acest an a
sârbilor si românilor din oras, Rasciani et Valachi Gyulaiensis, au fost găsite
13 familii sârbești și două românesti. Cele două nume românesti includ un
Moldvan Andras (Moldovan Andrei) și un anume Joon (Ion) fără nume de familie.
Cele două familii nu apar inscrise atunci cu nicio proprietate taxabilă, spre deosebire
ce familiile sârbești. 1719 - cancelaria imperială prefecturală mai găsește
doar 28 de familii în Giula. Restul de 21 de familii se pare că au plecat, pe
măsură ce apăreau noi sate în zonă. 1723 - Giula și domeniul fiscal Bichiș –Arad
-Csongrad trec în stăpânirea baronului Johann Georgius Harruckern. Maghiarii au
repopulat Giula aduși fiind din localitatea Gerla. Gerla, astăzi pustă pe valea
Crișului între Giula și Bichiș, cuprindea două sate: Alsó- és Felso -Gerla
(Gherla de Jos și Gherla de Sus). Aici guverna familia Abrahamfy, de unde s-a tras și apelațiunea
"de Gerla". Avea castel și heleșteu, iar mănăstire s-a ridicat la
1533. 1730 - încep să se așeze în Giula germanii, aduși din Rhenania. 1735 -
căpitanul Pero Seghedinaț înconjură cetatea, iar Sebestyén János cere liderilor
cetății să se predea curuților, însă cetatea refuză capitularea. 1738 -
epidemie de ciumă în care mor 1 308 persoane. 1744 - este demontat ultimul
minaret turcesc din cetate. 10 septembrie 1755 - se pune temelia actualei
catedrale romano-catolice, iar la 16 noiembrie 1777 este sfințită. 1770 - prima
farmacie din oraș. 1783 - Giula are 6 434 locuitori. 1795 - se construiește
biserica reformată. 1798 - se construiește castelul din interiorul cetății. 9
iulie 1801 - în timpul nopții se produce un mare incendiu care în decurs de
trei ore distruge cea mai mare parte a orașului, castelul, în timp ce
bisericile romano -catolică, reformată și românească ard complet. 11 mai 1807 -
împăratul Austriei Francisc I vizitează Giula. 29 -31 ianuarie 1816 - se produc
mari distrugeri în urma inundațiilor, 179 case fiind acoperite de apele
revărsate ale Crișului Alb. 1825 - se ridică biserica ortodoxă neunită. 1826 -
se decide ridicarea primului spital din oraș, inaugurat însă abia la 1 mai
1846. 1831 - epidemia de holeră ucide 596 persoane. 1839 - conform datelor
statisticii maghiare, din cei 15.462 de locuitori ai orașului Jula, 3.904 erau
ortodocși, 7.898 romano -catolici, 3.615 reformati ș.a. 1843 - inundațiile
acoperă 203 case. 1855 - se produce o mare inundație. 25 iunie 1857 - prin
vizita împăratului Austriei Francisc Iosif I și a împărătesei, de la 1 octombrie
1857 orașul maghiar se contopește cu cel german, formând orașul Gyula. 1910 - conform datelor
recensământului efectuat de autoritățile austro -ungare, din cei 24.284 de
locuitori ai orașului Giula (Jula), 3.391 erau ortodocși, 101 greco -catolici,
12.094 romano -catolici, 6.975 reformați ș.a. Din punct de vedere etnic, 2.540
s-au declarat români, 19.808 unguri, 1.581 germani, 313 slovaci ș.a.]. — — — 1
patrifamilia. (vezi Bacosiu)
! Bacosiu,
in comun’a Ghiula [Jula (sau Giula,
în maghiară Gyula) este un oraș în județul Bichiș (în maghiară Békés megye) din
Ungaria. La recensământul din anul 2001 au fost înregistrați 33 041 de
locuitori, din care circa 750 de apartenența etnică și lingvistică română
(adăugând maghiari din Ardeal emigrați în Ungaria se estimează circa
2.500-3.000 de persoane vorbitoare de limbă română printre locuitorii
orașului). Într-un document din anul 1313 este amintită mănăstirea Julamonustra
(latină). În anul 1332 se folosea deja pentru așezarea care s-a format în jurul
mănăstirii, denumirea de Giula - Ghyula. Originea denumirii localității este
disputată. Una dintre variante vorbește despre un nobil pe nume Jula - Ghyula
care ridicând mănăstirea, a dat acesteia numele său. Pe 2 septembrie 1566, -
Giula cade în stăpânirea turcilor. Pe 9 ianuarie 1695 - Giula revine de sub
ocupația turcească în mâinile creștinilor, o oaste formată din circa 1 500 de
turci părăsind orașul. Cancelaria imperială austriacă imediat numește pe
Edelspacher Zsigmond drept căpitan al orașului. 1698 - cancelaria imperială
austriacă găsește doar 10 locuitori în localitatea Bichiș, în toată regiunea
dintre Gyulavari și Szent-Andras. La 1711 - căpitanul Károlyi Sándor al lui
Rákóczy Ferencz lovește puternic cetatea timp de 17 zile. Pe partea de nord-est
a cetății încă se mai văd mari crăpături cauzate în timpul asediului. 1714 -
încep sa vină primii coloniști, 20 familii maghiare, care se stabilesc pe locul
cel mai înalt al orașului. 1715 - 49 familii în Giula. 1717 - conscripția
comitatensă Bichiș/Békés din 1717 - Nomina incolarum comitatus békessiensis
secundum conscriptionem de anno 1717. Capii de familie din Gyula, conform
conscripției comitatense erau: Balog István, Bordás István, Csapó János, Csapó
Péter, Cseke András, Cseke Péter, Csere András, Cseri János, Deák István, Deák
Mihály, Fabián Péter, Farkas György, Fekete István,
Fekete István, Gácsi Pál, Gellén Ferencz, Geröcz János, Kádár Miklós, Kis
András, Kis István, Kis Mályás, Kis Mihály, Biró, Kis Péter, Kovács István,
Labancz István, Mészáros
Márton, Moses Mihály, judecator, Nagy András, Nagy György, Nagy Mihály, Nagy
Miklós, Nyikó Márton, Nyiri Mihály, Oláh András, Oláh János, Oláh János, Oláh
Lukács, Pap István, Pataki Mihály, Petö Lörincz, Pusztay Ferencz, Rácz Mihály,
Serfözö Márton, Simon Ferencz, Szabó Tamás, Tóth György, Tóth
Mátyás, Tövisháti András,
Varga Mátyás, în total 49 de familii maghiare. Se pare însă că ar fi existat și
câteva familii sârbești. Conform conscripției comitatense din acest an a
sârbilor si românilor din oras, Rasciani et Valachi Gyulaiensis, au fost găsite
13 familii sârbești și două românesti. Cele două nume românesti includ un
Moldvan Andras (Moldovan Andrei) și un anume Joon (Ion) fără nume de familie.
Cele două familii nu apar inscrise atunci cu nicio proprietate taxabilă, spre
deosebire ce familiile sârbești. 1719 - cancelaria imperială prefecturală mai
găsește doar 28 de familii în Giula. Restul de 21 de familii se pare că au
plecat, pe măsură ce apăreau noi sate în zonă. 1723 - Giula și domeniul fiscal
Bichiș –Arad -Csongrad trec în stăpânirea baronului Johann Georgius Harruckern.
Maghiarii au repopulat Giula aduși fiind din localitatea Gerla. Gerla, astăzi
pustă pe valea Crișului între Giula și Bichiș, cuprindea două sate: Alsó- és
Felso -Gerla (Gherla de Jos și Gherla de Sus). Aici guverna familia Abrahamfy, de unde s-a tras și apelațiunea
"de Gerla". Avea castel și heleșteu, iar mănăstire s-a ridicat la
1533. 1730 - încep să se așeze în Giula germanii, aduși din Rhenania. 1735 -
căpitanul Pero Seghedinaț înconjură cetatea, iar Sebestyén János cere liderilor
cetății să se predea curuților, însă cetatea refuză capitularea. 1738 -
epidemie de ciumă în care mor 1 308 persoane. 1744 - este demontat ultimul
minaret turcesc din cetate. 10 septembrie 1755 - se pune temelia actualei
catedrale romano-catolice, iar la 16 noiembrie 1777 este sfințită. 1770 - prima
farmacie din oraș. 1783 - Giula are 6 434 locuitori. 1795 - se construiește
biserica reformată. 1798 - se construiește castelul din interiorul cetății. 9
iulie 1801 - în timpul nopții se produce un mare incendiu care în decurs de
trei ore distruge cea mai mare parte a orașului, castelul, în timp ce
bisericile romano -catolică, reformată și românească ard complet. 11 mai 1807 -
împăratul Austriei Francisc I vizitează Giula. 29 -31 ianuarie 1816 - se produc
mari distrugeri în urma inundațiilor, 179 case fiind acoperite de apele
revărsate ale Crișului Alb. 1825 - se ridică biserica ortodoxă neunită. 1826 -
se decide ridicarea primului spital din oraș, inaugurat însă abia la 1 mai
1846. 1831 - epidemia de holeră ucide 596 persoane. 1839 - conform datelor
statisticii maghiare, din cei 15.462 de locuitori ai orașului Jula, 3.904 erau
ortodocși, 7.898 romano -catolici, 3.615 reformati ș.a. 1843 - inundațiile
acoperă 203 case. 1855 - se produce o mare inundație. 25 iunie 1857 - prin
vizita împăratului Austriei Francisc Iosif I și a împărătesei, de la 1
octombrie 1857 orașul maghiar se contopește cu cel german, formând orașul Gyula. 1910 - conform
datelor recensământului efectuat de autoritățile austro -ungare, din cei 24.284
de locuitori ai orașului Giula (Jula), 3.391 erau ortodocși, 101 greco
-catolici, 12.094 romano -catolici, 6.975 reformați ș.a. Din punct de vedere
etnic, 2.540 s-au declarat români, 19.808 unguri, 1.581 germani, 313 slovaci
ș.a.].
— — — 1 patrifamilia. (vezi Bakos)
! Muntyán
(Munteanu), in comun’a Ghiula [Jula (sau Giula,
în maghiară Gyula) este un oraș în județul Bichiș (în maghiară Békés megye) din
Ungaria. La recensământul din anul 2001 au fost înregistrați 33 041 de
locuitori, din care circa 750 de apartenența etnică și lingvistică română
(adăugând maghiari din Ardeal emigrați în Ungaria se estimează circa
2.500-3.000 de persoane vorbitoare de limbă română printre locuitorii
orașului). Într-un document din anul 1313 este amintită mănăstirea Julamonustra
(latină). În anul 1332 se folosea deja pentru așezarea care s-a format în jurul
mănăstirii, denumirea de Giula - Ghyula. Originea denumirii localității este
disputată. Una dintre variante vorbește despre un nobil pe nume Jula - Ghyula
care ridicând mănăstirea, a dat acesteia numele său. Pe 2 septembrie 1566, -
Giula cade în stăpânirea turcilor. Pe 9 ianuarie 1695 - Giula revine de sub
ocupația turcească în mâinile creștinilor, o oaste formată din circa 1 500 de
turci părăsind orașul. Cancelaria imperială austriacă imediat numește pe
Edelspacher Zsigmond drept căpitan al orașului. 1698 - cancelaria imperială
austriacă găsește doar 10 locuitori în localitatea Bichiș, în toată regiunea
dintre Gyulavari și Szent-Andras. La 1711 - căpitanul Károlyi Sándor al lui
Rákóczy Ferencz lovește puternic cetatea timp de 17 zile. Pe partea de nord-est
a cetății încă se mai văd mari crăpături cauzate în timpul asediului. 1714 -
încep sa vină primii coloniști, 20 familii maghiare, care se stabilesc pe locul
cel mai înalt al orașului. 1715 - 49 familii în Giula. 1717 - conscripția
comitatensă Bichiș/Békés din 1717 - Nomina incolarum comitatus békessiensis
secundum conscriptionem de anno 1717. Capii de familie din Gyula, conform conscripției
comitatense erau: Balog István, Bordás István, Csapó János, Csapó Péter, Cseke
András, Cseke Péter, Csere András, Cseri János, Deák István, Deák Mihály,
Fabián Péter, Farkas György, Fekete István,
Fekete István, Gácsi Pál, Gellén Ferencz, Geröcz János, Kádár Miklós, Kis
András, Kis István, Kis Mályás, Kis Mihály, Biró, Kis Péter, Kovács István,
Labancz István, Mészáros
Márton, Moses Mihály, judecator, Nagy András, Nagy György, Nagy Mihály, Nagy
Miklós, Nyikó Márton, Nyiri Mihály, Oláh András, Oláh János, Oláh János, Oláh
Lukács, Pap István, Pataki Mihály, Petö Lörincz, Pusztay Ferencz, Rácz Mihály,
Serfözö Márton, Simon Ferencz, Szabó Tamás, Tóth György, Tóth
Mátyás, Tövisháti András,
Varga Mátyás, în total 49 de familii maghiare. Se pare însă că ar fi existat și
câteva familii sârbești. Conform conscripției comitatense din acest an a
sârbilor si românilor din oras, Rasciani et Valachi Gyulaiensis, au fost găsite
13 familii sârbești și două românesti. Cele două nume românesti includ un
Moldvan Andras (Moldovan Andrei) și un anume Joon (Ion) fără nume de familie.
Cele două familii nu apar inscrise atunci cu nicio proprietate taxabilă, spre
deosebire ce familiile sârbești. 1719 - cancelaria imperială prefecturală mai
găsește doar 28 de familii în Giula. Restul de 21 de familii se pare că au
plecat, pe măsură ce apăreau noi sate în zonă. 1723 - Giula și domeniul fiscal
Bichiș –Arad -Csongrad trec în stăpânirea baronului Johann Georgius Harruckern.
Maghiarii au repopulat Giula aduși fiind din localitatea Gerla. Gerla, astăzi
pustă pe valea Crișului între Giula și Bichiș, cuprindea două sate: Alsó- és
Felso -Gerla (Gherla de Jos și Gherla de Sus). Aici guverna familia Abrahamfy, de unde s-a tras și apelațiunea
"de Gerla". Avea castel și heleșteu, iar mănăstire s-a ridicat la
1533. 1730 - încep să se așeze în Giula germanii, aduși din Rhenania. 1735 -
căpitanul Pero Seghedinaț înconjură cetatea, iar Sebestyén János cere liderilor
cetății să se predea curuților, însă cetatea refuză capitularea. 1738 - epidemie
de ciumă în care mor 1 308 persoane. 1744 - este demontat ultimul minaret
turcesc din cetate. 10 septembrie 1755 - se pune temelia actualei catedrale
romano-catolice, iar la 16 noiembrie 1777 este sfințită. 1770 - prima farmacie
din oraș. 1783 - Giula are 6 434 locuitori. 1795 - se construiește biserica
reformată. 1798 - se construiește castelul din interiorul cetății. 9 iulie 1801
- în timpul nopții se produce un mare incendiu care în decurs de trei ore
distruge cea mai mare parte a orașului, castelul, în timp ce bisericile romano
-catolică, reformată și românească ard complet. 11 mai 1807 - împăratul
Austriei Francisc I vizitează Giula. 29 -31 ianuarie 1816 - se produc mari
distrugeri în urma inundațiilor, 179 case fiind acoperite de apele revărsate
ale Crișului Alb. 1825 - se ridică biserica ortodoxă neunită. 1826 - se decide
ridicarea primului spital din oraș, inaugurat însă abia la 1 mai 1846. 1831 -
epidemia de holeră ucide 596 persoane. 1839 - conform datelor statisticii
maghiare, din cei 15.462 de locuitori ai orașului Jula, 3.904 erau ortodocși,
7.898 romano -catolici, 3.615 reformati ș.a. 1843 - inundațiile acoperă 203
case. 1855 - se produce o mare inundație. 25 iunie 1857 - prin vizita
împăratului Austriei Francisc Iosif I și a împărătesei, de la 1 octombrie 1857
orașul maghiar se contopește cu cel german, formând orașul Gyula. 1910 - conform datelor
recensământului efectuat de autoritățile austro -ungare, din cei 24.284 de
locuitori ai orașului Giula (Jula), 3.391 erau ortodocși, 101 greco -catolici,
12.094 romano -catolici, 6.975 reformați ș.a. Din punct de vedere etnic, 2.540
s-au declarat români, 19.808 unguri, 1.581 germani, 313 slovaci ș.a.].. — — — 4
patrifamilie. (vezi Munteanu)
! Munteanu,
in comun’a Ghiula [Jula (sau Giula,
în maghiară Gyula) este un oraș în județul Bichiș (în maghiară Békés megye) din
Ungaria. La recensământul din anul 2001 au fost înregistrați 33 041 de
locuitori, din care circa 750 de apartenența etnică și lingvistică română
(adăugând maghiari din Ardeal emigrați în Ungaria se estimează circa
2.500-3.000 de persoane vorbitoare de limbă română printre locuitorii
orașului). Într-un document din anul 1313 este amintită mănăstirea Julamonustra
(latină). În anul 1332 se folosea deja pentru așezarea care s-a format în jurul
mănăstirii, denumirea de Giula - Ghyula. Originea denumirii localității este
disputată. Una dintre variante vorbește despre un nobil pe nume Jula - Ghyula
care ridicând mănăstirea, a dat acesteia numele său. Pe 2 septembrie 1566, -
Giula cade în stăpânirea turcilor. Pe 9 ianuarie 1695 - Giula revine de sub
ocupația turcească în mâinile creștinilor, o oaste formată din circa 1 500 de
turci părăsind orașul. Cancelaria imperială austriacă imediat numește pe
Edelspacher Zsigmond drept căpitan al orașului. 1698 - cancelaria imperială
austriacă găsește doar 10 locuitori în localitatea Bichiș, în toată regiunea
dintre Gyulavari și Szent-Andras. La 1711 - căpitanul Károlyi Sándor al lui
Rákóczy Ferencz lovește puternic cetatea timp de 17 zile. Pe partea de nord-est
a cetății încă se mai văd mari crăpături cauzate în timpul asediului. 1714 -
încep sa vină primii coloniști, 20 familii maghiare, care se stabilesc pe locul
cel mai înalt al orașului. 1715 - 49 familii în Giula. 1717 - conscripția
comitatensă Bichiș/Békés din 1717 - Nomina incolarum comitatus békessiensis
secundum conscriptionem de anno 1717. Capii de familie din Gyula, conform
conscripției comitatense erau: Balog István, Bordás István, Csapó János, Csapó
Péter, Cseke András, Cseke Péter, Csere András, Cseri János, Deák István, Deák
Mihály, Fabián Péter, Farkas György, Fekete István,
Fekete István, Gácsi Pál, Gellén Ferencz, Geröcz János, Kádár Miklós, Kis
András, Kis István, Kis Mályás, Kis Mihály, Biró, Kis Péter, Kovács István,
Labancz István, Mészáros
Márton, Moses Mihály, judecator, Nagy András, Nagy György, Nagy Mihály, Nagy
Miklós, Nyikó Márton, Nyiri Mihály, Oláh András, Oláh János, Oláh János, Oláh
Lukács, Pap István, Pataki Mihály, Petö Lörincz, Pusztay Ferencz, Rácz Mihály,
Serfözö Márton, Simon Ferencz, Szabó Tamás, Tóth György, Tóth
Mátyás, Tövisháti András,
Varga Mátyás, în total 49 de familii maghiare. Se pare însă că ar fi existat și
câteva familii sârbești. Conform conscripției comitatense din acest an a
sârbilor si românilor din oras, Rasciani et Valachi Gyulaiensis, au fost găsite
13 familii sârbești și două românesti. Cele două nume românesti includ un
Moldvan Andras (Moldovan Andrei) și un anume Joon (Ion) fără nume de familie.
Cele două familii nu apar inscrise atunci cu nicio proprietate taxabilă, spre
deosebire ce familiile sârbești. 1719 - cancelaria imperială prefecturală mai
găsește doar 28 de familii în Giula. Restul de 21 de familii se pare că au
plecat, pe măsură ce apăreau noi sate în zonă. 1723 - Giula și domeniul fiscal Bichiș
–Arad -Csongrad trec în stăpânirea baronului Johann Georgius Harruckern.
Maghiarii au repopulat Giula aduși fiind din localitatea Gerla. Gerla, astăzi
pustă pe valea Crișului între Giula și Bichiș, cuprindea două sate: Alsó- és
Felso -Gerla (Gherla de Jos și Gherla de Sus). Aici guverna familia Abrahamfy, de unde s-a tras și apelațiunea
"de Gerla". Avea castel și heleșteu, iar mănăstire s-a ridicat la
1533. 1730 - încep să se așeze în Giula germanii, aduși din Rhenania. 1735 -
căpitanul Pero Seghedinaț înconjură cetatea, iar Sebestyén János cere liderilor
cetății să se predea curuților, însă cetatea refuză capitularea. 1738 -
epidemie de ciumă în care mor 1 308 persoane. 1744 - este demontat ultimul
minaret turcesc din cetate. 10 septembrie 1755 - se pune temelia actualei
catedrale romano-catolice, iar la 16 noiembrie 1777 este sfințită. 1770 - prima
farmacie din oraș. 1783 - Giula are 6 434 locuitori. 1795 - se construiește
biserica reformată. 1798 - se construiește castelul din interiorul cetății. 9 iulie
1801 - în timpul nopții se produce un mare incendiu care în decurs de trei ore
distruge cea mai mare parte a orașului, castelul, în timp ce bisericile romano
-catolică, reformată și românească ard complet. 11 mai 1807 - împăratul
Austriei Francisc I vizitează Giula. 29 -31 ianuarie 1816 - se produc mari
distrugeri în urma inundațiilor, 179 case fiind acoperite de apele revărsate
ale Crișului Alb. 1825 - se ridică biserica ortodoxă neunită. 1826 - se decide
ridicarea primului spital din oraș, inaugurat însă abia la 1 mai 1846. 1831 -
epidemia de holeră ucide 596 persoane. 1839 - conform datelor statisticii
maghiare, din cei 15.462 de locuitori ai orașului Jula, 3.904 erau ortodocși,
7.898 romano -catolici, 3.615 reformati ș.a. 1843 - inundațiile acoperă 203
case. 1855 - se produce o mare inundație. 25 iunie 1857 - prin vizita
împăratului Austriei Francisc Iosif I și a împărătesei, de la 1 octombrie 1857
orașul maghiar se contopește cu cel german, formând orașul Gyula. 1910 - conform datelor
recensământului efectuat de autoritățile austro -ungare, din cei 24.284 de
locuitori ai orașului Giula (Jula), 3.391 erau ortodocși, 101 greco -catolici,
12.094 romano -catolici, 6.975 reformați ș.a. Din punct de vedere etnic, 2.540
s-au declarat români, 19.808 unguri, 1.581 germani, 313 slovaci ș.a.].. — — — 4
patrifamilie. (vezi Muntyán)
Kis, in comun’a Ghiula [Jula (sau Giula, în maghiară Gyula) este un oraș în județul Bichiș (în
maghiară Békés megye) din Ungaria. La recensământul din anul 2001 au fost
înregistrați 33 041 de locuitori, din care circa 750 de apartenența etnică și
lingvistică română (adăugând maghiari din Ardeal emigrați în Ungaria se
estimează circa 2.500-3.000 de persoane vorbitoare de limbă română printre
locuitorii orașului). Într-un document din anul 1313 este amintită mănăstirea
Julamonustra (latină). În anul 1332 se folosea deja pentru așezarea care s-a
format în jurul mănăstirii, denumirea de Giula - Ghyula. Originea denumirii
localității este disputată. Una dintre variante vorbește despre un nobil pe
nume Jula - Ghyula care ridicând mănăstirea, a dat acesteia numele său. Pe 2
septembrie 1566, - Giula cade în stăpânirea turcilor. Pe 9 ianuarie 1695 -
Giula revine de sub ocupația turcească în mâinile creștinilor, o oaste formată
din circa 1 500 de turci părăsind orașul. Cancelaria imperială austriacă
imediat numește pe Edelspacher Zsigmond drept căpitan al orașului. 1698 -
cancelaria imperială austriacă găsește doar 10 locuitori în localitatea Bichiș,
în toată regiunea dintre Gyulavari și Szent-Andras. La 1711 - căpitanul Károlyi
Sándor al lui Rákóczy Ferencz lovește puternic cetatea timp de 17 zile. Pe
partea de nord-est a cetății încă se mai văd mari crăpături cauzate în timpul
asediului. 1714 - încep sa vină primii coloniști, 20 familii maghiare, care se
stabilesc pe locul cel mai înalt al orașului. 1715 - 49 familii în Giula. 1717
- conscripția comitatensă Bichiș/Békés din 1717 - Nomina incolarum comitatus
békessiensis secundum conscriptionem de anno 1717. Capii de familie din Gyula,
conform conscripției comitatense erau: Balog István, Bordás István, Csapó
János, Csapó Péter, Cseke András, Cseke Péter, Csere András, Cseri János, Deák
István, Deák Mihály, Fabián Péter, Farkas György, Fekete István, Fekete István, Gácsi Pál, Gellén Ferencz, Geröcz János,
Kádár Miklós, Kis András, Kis István, Kis Mályás, Kis Mihály, Biró, Kis Péter,
Kovács István, Labancz István, Mészáros Márton, Moses Mihály, judecator, Nagy András, Nagy György, Nagy
Mihály, Nagy Miklós, Nyikó Márton, Nyiri Mihály, Oláh András, Oláh János, Oláh
János, Oláh Lukács, Pap István, Pataki Mihály, Petö Lörincz, Pusztay Ferencz,
Rácz Mihály, Serfözö Márton, Simon Ferencz, Szabó Tamás, Tóth György, Tóth Mátyás,
Tövisháti András, Varga Mátyás, în total 49 de familii maghiare. Se pare însă
că ar fi existat și câteva familii sârbești. Conform conscripției comitatense
din acest an a sârbilor si românilor din oras, Rasciani et Valachi Gyulaiensis,
au fost găsite 13 familii sârbești și două românesti. Cele două nume românesti
includ un Moldvan Andras (Moldovan Andrei) și un anume Joon (Ion) fără nume de
familie. Cele două familii nu apar inscrise atunci cu nicio proprietate
taxabilă, spre deosebire ce familiile sârbești. 1719 - cancelaria imperială
prefecturală mai găsește doar 28 de familii în Giula. Restul de 21 de familii
se pare că au plecat, pe măsură ce apăreau noi sate în zonă. 1723 - Giula și
domeniul fiscal Bichiș –Arad -Csongrad trec în stăpânirea baronului Johann
Georgius Harruckern. Maghiarii au repopulat Giula aduși fiind din localitatea Gerla.
Gerla, astăzi pustă pe valea Crișului între Giula și Bichiș, cuprindea două
sate: Alsó- és Felso -Gerla (Gherla de Jos și Gherla de Sus). Aici guverna
familia Abrahamfy, de unde s-a tras și apelațiunea
"de Gerla". Avea castel și heleșteu, iar mănăstire s-a ridicat la
1533. 1730 - încep să se așeze în Giula germanii, aduși din Rhenania. 1735 -
căpitanul Pero Seghedinaț înconjură cetatea, iar Sebestyén János cere liderilor
cetății să se predea curuților, însă cetatea refuză capitularea. 1738 -
epidemie de ciumă în care mor 1 308 persoane. 1744 - este demontat ultimul
minaret turcesc din cetate. 10 septembrie 1755 - se pune temelia actualei
catedrale romano-catolice, iar la 16 noiembrie 1777 este sfințită. 1770 - prima
farmacie din oraș. 1783 - Giula are 6 434 locuitori. 1795 - se construiește
biserica reformată. 1798 - se construiește castelul din interiorul cetății. 9
iulie 1801 - în timpul nopții se produce un mare incendiu care în decurs de
trei ore distruge cea mai mare parte a orașului, castelul, în timp ce
bisericile romano -catolică, reformată și românească ard complet. 11 mai 1807 -
împăratul Austriei Francisc I vizitează Giula. 29 -31 ianuarie 1816 - se produc
mari distrugeri în urma inundațiilor, 179 case fiind acoperite de apele
revărsate ale Crișului Alb. 1825 - se ridică biserica ortodoxă neunită. 1826 -
se decide ridicarea primului spital din oraș, inaugurat însă abia la 1 mai
1846. 1831 - epidemia de holeră ucide 596 persoane. 1839 - conform datelor
statisticii maghiare, din cei 15.462 de locuitori ai orașului Jula, 3.904 erau
ortodocși, 7.898 romano -catolici, 3.615 reformati ș.a. 1843 - inundațiile
acoperă 203 case. 1855 - se produce o mare inundație. 25 iunie 1857 - prin
vizita împăratului Austriei Francisc Iosif I și a împărătesei, de la 1 octombrie
1857 orașul maghiar se contopește cu cel german, formând orașul Gyula. 1910 - conform datelor
recensământului efectuat de autoritățile austro -ungare, din cei 24.284 de
locuitori ai orașului Giula (Jula), 3.391 erau ortodocși, 101 greco -catolici,
12.094 romano -catolici, 6.975 reformați ș.a. Din punct de vedere etnic, 2.540
s-au declarat români, 19.808 unguri, 1.581 germani, 313 slovaci ș.a.]. — — — 3
patrifamilie.
Pop, in comun’a Ghiula [Jula (sau Giula, în maghiară Gyula) este un oraș în
județul Bichiș (în maghiară Békés megye) din Ungaria. La recensământul din anul
2001 au fost înregistrați 33 041 de locuitori, din care circa 750 de
apartenența etnică și lingvistică română (adăugând maghiari din Ardeal emigrați
în Ungaria se estimează circa 2.500-3.000 de persoane vorbitoare de limbă
română printre locuitorii orașului). Într-un document din anul 1313 este
amintită mănăstirea Julamonustra (latină). În anul 1332 se folosea deja pentru
așezarea care s-a format în jurul mănăstirii, denumirea de Giula - Ghyula.
Originea denumirii localității este disputată. Una dintre variante vorbește
despre un nobil pe nume Jula - Ghyula care ridicând mănăstirea, a dat acesteia
numele său. Pe 2 septembrie 1566, - Giula cade în stăpânirea turcilor. Pe 9
ianuarie 1695 - Giula revine de sub ocupația turcească în mâinile creștinilor,
o oaste formată din circa 1 500 de turci părăsind orașul. Cancelaria imperială
austriacă imediat numește pe Edelspacher Zsigmond drept căpitan al orașului.
1698 - cancelaria imperială austriacă găsește doar 10 locuitori în localitatea
Bichiș, în toată regiunea dintre Gyulavari și Szent-Andras. La 1711 - căpitanul
Károlyi Sándor al lui Rákóczy Ferencz lovește puternic cetatea timp de 17 zile.
Pe partea de nord-est a cetății încă se mai văd mari crăpături cauzate în
timpul asediului. 1714 - încep sa vină primii coloniști, 20 familii maghiare,
care se stabilesc pe locul cel mai înalt al orașului. 1715 - 49 familii în
Giula. 1717 - conscripția comitatensă Bichiș/Békés din 1717 - Nomina incolarum comitatus
békessiensis secundum conscriptionem de anno 1717. Capii de familie din Gyula,
conform conscripției comitatense erau: Balog István, Bordás István, Csapó
János, Csapó Péter, Cseke András, Cseke Péter, Csere András, Cseri János, Deák
István, Deák Mihály, Fabián Péter, Farkas György, Fekete István, Fekete István, Gácsi Pál, Gellén Ferencz, Geröcz János,
Kádár Miklós, Kis András, Kis István, Kis Mályás, Kis Mihály, Biró, Kis Péter,
Kovács István, Labancz István, Mészáros Márton, Moses Mihály, judecator, Nagy András, Nagy György, Nagy
Mihály, Nagy Miklós, Nyikó Márton, Nyiri Mihály, Oláh András, Oláh János, Oláh
János, Oláh Lukács, Pap István, Pataki Mihály, Petö Lörincz, Pusztay Ferencz,
Rácz Mihály, Serfözö Márton, Simon Ferencz, Szabó Tamás, Tóth György, Tóth Mátyás,
Tövisháti András, Varga Mátyás, în total 49 de familii maghiare. Se pare însă
că ar fi existat și câteva familii sârbești. Conform conscripției comitatense
din acest an a sârbilor si românilor din oras, Rasciani et Valachi Gyulaiensis,
au fost găsite 13 familii sârbești și două românesti. Cele două nume românesti
includ un Moldvan Andras (Moldovan Andrei) și un anume Joon (Ion) fără nume de
familie. Cele două familii nu apar inscrise atunci cu nicio proprietate
taxabilă, spre deosebire ce familiile sârbești. 1719 - cancelaria imperială
prefecturală mai găsește doar 28 de familii în Giula. Restul de 21 de familii
se pare că au plecat, pe măsură ce apăreau noi sate în zonă. 1723 - Giula și
domeniul fiscal Bichiș –Arad -Csongrad trec în stăpânirea baronului Johann
Georgius Harruckern. Maghiarii au repopulat Giula aduși fiind din localitatea
Gerla. Gerla, astăzi pustă pe valea Crișului între Giula și Bichiș, cuprindea
două sate: Alsó- és Felso -Gerla (Gherla de Jos și Gherla de Sus). Aici guverna
familia Abrahamfy, de unde s-a tras și apelațiunea
"de Gerla". Avea castel și heleșteu, iar mănăstire s-a ridicat la
1533. 1730 - încep să se așeze în Giula germanii, aduși din Rhenania. 1735 -
căpitanul Pero Seghedinaț înconjură cetatea, iar Sebestyén János cere liderilor
cetății să se predea curuților, însă cetatea refuză capitularea. 1738 -
epidemie de ciumă în care mor 1 308 persoane. 1744 - este demontat ultimul
minaret turcesc din cetate. 10 septembrie 1755 - se pune temelia actualei
catedrale romano-catolice, iar la 16 noiembrie 1777 este sfințită. 1770 - prima
farmacie din oraș. 1783 - Giula are 6 434 locuitori. 1795 - se construiește
biserica reformată. 1798 - se construiește castelul din interiorul cetății. 9
iulie 1801 - în timpul nopții se produce un mare incendiu care în decurs de
trei ore distruge cea mai mare parte a orașului, castelul, în timp ce
bisericile romano -catolică, reformată și românească ard complet. 11 mai 1807 -
împăratul Austriei Francisc I vizitează Giula. 29 -31 ianuarie 1816 - se produc
mari distrugeri în urma inundațiilor, 179 case fiind acoperite de apele
revărsate ale Crișului Alb. 1825 - se ridică biserica ortodoxă neunită. 1826 -
se decide ridicarea primului spital din oraș, inaugurat însă abia la 1 mai
1846. 1831 - epidemia de holeră ucide 596 persoane. 1839 - conform datelor
statisticii maghiare, din cei 15.462 de locuitori ai orașului Jula, 3.904 erau
ortodocși, 7.898 romano -catolici, 3.615 reformati ș.a. 1843 - inundațiile
acoperă 203 case. 1855 - se produce o mare inundație. 25 iunie 1857 - prin
vizita împăratului Austriei Francisc Iosif I și a împărătesei, de la 1
octombrie 1857 orașul maghiar se contopește cu cel german, formând orașul Gyula. 1910 - conform
datelor recensământului efectuat de autoritățile austro -ungare, din cei 24.284
de locuitori ai orașului Giula (Jula), 3.391 erau ortodocși, 101 greco
-catolici, 12.094 romano -catolici, 6.975 reformați ș.a. Din punct de vedere
etnic, 2.540 s-au declarat români, 19.808 unguri, 1.581 germani, 313 slovaci
ș.a.].
— — — 4 patrifamilie.
Pop, in comun’a Borsa [Borșa (în maghiară Borsa, în germană Borscha) este un
oraș în județul Maramureș, Transilvania, România, format din localitățile
componente Băile Borșa și Borșa (reședința). Se află la o altitudine de 673 m
deasupra nivelului mării. Are o suprafață de 424,12 km². Populația este de
27.611 locuitori, determinată în 31 octombrie 2011, prin recensământ,
chestionar, pe criteriul de populație stabilă. Este al treilea centru urban al
județului din punct de vedere demografic, după municipiile Baia Mare și Sighetu
Marmației. Istorie: Regele Ungariei, Andrei al II-lea (1205 - 1235) a donat -o
Cavalerilor Teutoni. - Prima atestare documentară a localității datează din
1353, când se menționează că făcea parte din domeniul Cuhea ce aparținea Bogdăneștilor
(în jumătatea ajunsă, înainte de acest an, în stăpânirea lui Bogdan). După alte
surse, prima atestare datează din 1365 (Bors). În 1365, regele Ungariei,
Ludovic I, confiscă domeniul Bogdăneștilor (inclusiv Borșa, sub numele Borș)
și-l dăruiește Drăgoșeștilor (fiilor lui Sas: Balc, Drag, Dragomir și Ștefan),
această danie fiind întărită în 1373 și 1384. Numele Borșei reapare în
documente la 20 iunie 1450, când în această posesie sunt introduși Nicolae și
Luca, fiii lui Ștefan, și Nan, fiul lui Hotiko din Vișeu. Un eveniment
semnificativ este reprezentat de victoria obținută de borșeni sub conducerea
protopopului Șandor Lupu, asupra tătarilor care se întorceau din ultima
incursiune de pradă în Maramureș în 1717, la locul numit astăzi Preluca
Tătarilor. 1717. la 14 septembrie, nobilii din Máramos și țăranii români și
maghiari conduși de Papa Sándor Lupu (fostul kuruc) au prins și distrus armata
tătară care invada Pasul Tătar din apropiere într-un loc numit Sztrâmtura. Au
căzut 15.000 de tătari și au fost eliberați mii de prizonieri luați din
Transilvania. În 1720, au fost înregistrați 31 de nobili și două grupuri de iobagi.
Negustorii evrei din Galiția s-au mutat în jurul anului 1750. În 1800, 250 de
evrei care aparțineau mișcării religioase hasidice, locuiau în Borsa. Potrivit
unei legende hassidice locale, Baál Sém Tóv a vizitat odată și așezarea. În
1786, locuitorii români obțin venituri din recoltele forestiere, exploatarea
forestieră, creșterea vitelor și fabricarea textilelor. În trecut, aurul era
exploatat în apropiere, dar zăcămintele erau epuizate până la acest moment. Cu
toate acestea, în prima jumătate a secolului al XIX-lea, s-a dezvoltat așezarea
independentă a exploatării cuprului Borsabánya. Biserica din localitate a fost
arsă în această incursiune și refăcută în anul 1800. Aproape la un secol
distanță în 1895 a fost construită una nouă din piatră, existentă și azi. În
1774 Borșa era comună și parohie.]. — — — 3 patrifamilie.
!
Pogacsás (Pogaciatiu) in comun’a
Borsa [Borșa (în maghiară Borsa, în germană
Borscha) este un oraș în județul Maramureș, Transilvania, România, format din
localitățile componente Băile Borșa și Borșa (reședința). Se află la o
altitudine de 673 m deasupra nivelului mării. Are o suprafață de 424,12 km².
Populația este de 27.611 locuitori, determinată în 31 octombrie 2011, prin
recensământ, chestionar, pe criteriul de populație stabilă. Este al treilea
centru urban al județului din punct de vedere demografic, după municipiile Baia
Mare și Sighetu Marmației. Istorie: Regele Ungariei, Andrei al II-lea (1205 -
1235) a donat -o Cavalerilor Teutoni. - Prima atestare documentară a
localității datează din 1353, când se menționează că făcea parte din domeniul
Cuhea ce aparținea Bogdăneștilor (în jumătatea ajunsă, înainte de acest an, în
stăpânirea lui Bogdan). După alte surse, prima atestare datează din 1365
(Bors). În 1365, regele Ungariei, Ludovic I, confiscă domeniul Bogdăneștilor
(inclusiv Borșa, sub numele Borș) și-l dăruiește Drăgoșeștilor (fiilor lui Sas:
Balc, Drag, Dragomir și Ștefan), această danie fiind întărită în 1373 și 1384. Numele
Borșei reapare în documente la 20 iunie 1450, când în această posesie sunt
introduși Nicolae și Luca, fiii lui Ștefan, și Nan, fiul lui Hotiko din Vișeu.
Un eveniment semnificativ este reprezentat de victoria obținută de borșeni sub
conducerea protopopului Șandor Lupu, asupra tătarilor care se întorceau din
ultima incursiune de pradă în Maramureș în 1717, la locul numit astăzi Preluca
Tătarilor. 1717. la 14 septembrie, nobilii din Máramos și țăranii români și
maghiari conduși de Papa Sándor Lupu (fostul kuruc) au prins și distrus armata
tătară care invada Pasul Tătar din apropiere într-un loc numit Sztrâmtura. Au
căzut 15.000 de tătari și au fost eliberați mii de prizonieri luați din
Transilvania. În 1720, au fost înregistrați 31 de nobili și două grupuri de iobagi.
Negustorii evrei din Galiția s-au mutat în jurul anului 1750. În 1800, 250 de
evrei care aparțineau mișcării religioase hasidice, locuiau în Borsa. Potrivit
unei legende hassidice locale, Baál Sém Tóv a vizitat odată și așezarea. În
1786, locuitorii români obțin venituri din recoltele forestiere, exploatarea
forestieră, creșterea vitelor și fabricarea textilelor. În trecut, aurul era
exploatat în apropiere, dar zăcămintele erau epuizate până la acest moment. Cu
toate acestea, în prima jumătate a secolului al XIX-lea, s-a dezvoltat așezarea
independentă a exploatării cuprului Borsabánya. Biserica din localitate a fost
arsă în această incursiune și refăcută în anul 1800. Aproape la un secol
distanță în 1895 a fost construită una nouă din piatră, existentă și azi. În
1774 Borșa era comună și parohie.]. — — — 1
patrifamilia. (vezi Pogaciatiu)
!
Pogaciatiu in comun’a Borsa [Borșa (în maghiară Borsa, în germană Borscha) este un
oraș în județul Maramureș, Transilvania, România, format din localitățile
componente Băile Borșa și Borșa (reședința). Se află la o altitudine de 673 m
deasupra nivelului mării. Are o suprafață de 424,12 km². Populația este de
27.611 locuitori, determinată în 31 octombrie 2011, prin recensământ,
chestionar, pe criteriul de populație stabilă. Este al treilea centru urban al
județului din punct de vedere demografic, după municipiile Baia Mare și Sighetu
Marmației. Istorie: Regele Ungariei, Andrei al II-lea (1205 - 1235) a donat -o
Cavalerilor Teutoni. - Prima atestare documentară a localității datează din
1353, când se menționează că făcea parte din domeniul Cuhea ce aparținea Bogdăneștilor
(în jumătatea ajunsă, înainte de acest an, în stăpânirea lui Bogdan). După alte
surse, prima atestare datează din 1365 (Bors). În 1365, regele Ungariei,
Ludovic I, confiscă domeniul Bogdăneștilor (inclusiv Borșa, sub numele Borș)
și-l dăruiește Drăgoșeștilor (fiilor lui Sas: Balc, Drag, Dragomir și Ștefan),
această danie fiind întărită în 1373 și 1384. Numele Borșei reapare în
documente la 20 iunie 1450, când în această posesie sunt introduși Nicolae și
Luca, fiii lui Ștefan, și Nan, fiul lui Hotiko din Vișeu. Un eveniment
semnificativ este reprezentat de victoria obținută de borșeni sub conducerea
protopopului Șandor Lupu, asupra tătarilor care se întorceau din ultima
incursiune de pradă în Maramureș în 1717, la locul numit astăzi Preluca
Tătarilor. 1717. la 14 septembrie, nobilii din Máramos și țăranii români și
maghiari conduși de Papa Sándor Lupu (fostul kuruc) au prins și distrus armata
tătară care invada Pasul Tătar din apropiere într-un loc numit Sztrâmtura. Au
căzut 15.000 de tătari și au fost eliberați mii de prizonieri luați din
Transilvania. În 1720, au fost înregistrați 31 de nobili și două grupuri de iobagi.
Negustorii evrei din Galiția s-au mutat în jurul anului 1750. În 1800, 250 de
evrei care aparțineau mișcării religioase hasidice, locuiau în Borsa. Potrivit
unei legende hassidice locale, Baál Sém Tóv a vizitat odată și așezarea. În
1786, locuitorii români obțin venituri din recoltele forestiere, exploatarea
forestieră, creșterea vitelor și fabricarea textilelor. În trecut, aurul era
exploatat în apropiere, dar zăcămintele erau epuizate până la acest moment. Cu
toate acestea, în prima jumătate a secolului al XIX-lea, s-a dezvoltat așezarea
independentă a exploatării cuprului Borsabánya. Biserica din localitate a fost
arsă în această incursiune și refăcută în anul 1800. Aproape la un secol
distanță în 1895 a fost construită una nouă din piatră, existentă și azi. În
1774 Borșa era comună și parohie.]. — — — 1
patrifamilia. (vezi Pogacsás)
Csákai Pop, in comun’a Borsa [Borșa (în maghiară Borsa, în germană Borscha) este un
oraș în județul Maramureș, Transilvania, România, format din localitățile
componente Băile Borșa și Borșa (reședința). Se află la o altitudine de 673 m
deasupra nivelului mării. Are o suprafață de 424,12 km². Populația este de
27.611 locuitori, determinată în 31 octombrie 2011, prin recensământ,
chestionar, pe criteriul de populație stabilă. Este al treilea centru urban al
județului din punct de vedere demografic, după municipiile Baia Mare și Sighetu
Marmației. Istorie: Regele Ungariei, Andrei al II-lea (1205 - 1235) a donat -o
Cavalerilor Teutoni. - Prima atestare documentară a localității datează din
1353, când se menționează că făcea parte din domeniul Cuhea ce aparținea Bogdăneștilor
(în jumătatea ajunsă, înainte de acest an, în stăpânirea lui Bogdan). După alte
surse, prima atestare datează din 1365 (Bors). În 1365, regele Ungariei,
Ludovic I, confiscă domeniul Bogdăneștilor (inclusiv Borșa, sub numele Borș)
și-l dăruiește Drăgoșeștilor (fiilor lui Sas: Balc, Drag, Dragomir și Ștefan),
această danie fiind întărită în 1373 și 1384. Numele Borșei reapare în
documente la 20 iunie 1450, când în această posesie sunt introduși Nicolae și
Luca, fiii lui Ștefan, și Nan, fiul lui Hotiko din Vișeu. Un eveniment
semnificativ este reprezentat de victoria obținută de borșeni sub conducerea
protopopului Șandor Lupu, asupra tătarilor care se întorceau din ultima
incursiune de pradă în Maramureș în 1717, la locul numit astăzi Preluca
Tătarilor. 1717. la 14 septembrie, nobilii din Máramos și țăranii români și
maghiari conduși de Papa Sándor Lupu (fostul kuruc) au prins și distrus armata
tătară care invada Pasul Tătar din apropiere într-un loc numit Sztrâmtura. Au
căzut 15.000 de tătari și au fost eliberați mii de prizonieri luați din
Transilvania. În 1720, au fost înregistrați 31 de nobili și două grupuri de iobagi.
Negustorii evrei din Galiția s-au mutat în jurul anului 1750. În 1800, 250 de
evrei care aparțineau mișcării religioase hasidice, locuiau în Borsa. Potrivit
unei legende hassidice locale, Baál Sém Tóv a vizitat odată și așezarea. În
1786, locuitorii români obțin venituri din recoltele forestiere, exploatarea
forestieră, creșterea vitelor și fabricarea textilelor. În trecut, aurul era
exploatat în apropiere, dar zăcămintele erau epuizate până la acest moment. Cu
toate acestea, în prima jumătate a secolului al XIX-lea, s-a dezvoltat așezarea
independentă a exploatării cuprului Borsabánya. Biserica din localitate a fost
arsă în această incursiune și refăcută în anul 1800. Aproape la un secol
distanță în 1895 a fost construită una nouă din piatră, existentă și azi. În
1774 Borșa era comună și parohie.]. — — — 1
patrifamilia.
Horváth, in comun’a Bádok [Bădești /bədesxtj/ (în maghiară Bádok) este un sat în
comuna Vultureni din județul Cluj, Transilvania, România. Istoric: - Márton Roska a excavat rămășițele așezării neolitice din Boroshegyen din apropierea satului. Bádok a fost
inițial un sat nobiliar în județul Doboka, în epoca modernă a fost locuit de
nobili maghiari, iobagii și scutelnicii lor români. Centrul de greutate al
așezării poate să se fi mutat pe malul drept al pârâului în secolul al
XVIII-lea. Aici au fost construite conacele nobiliare, separate unele de altele
nu doar prin grădini, ci și prin porțiuni de pădure. Aceste grupuri de copaci
au fost tăiate în jurul anului 1880, lăsând în locul lor pajiști inundate. În
1766, congregația reformată era formată din 48 de bărbați și 42 de femei. În
secolele XVIII- XX, în marginile sale s-a extras piatră, care a fost folosită
la construirea de case de locuit. (În 1900, 55% din casele sale erau construite
din piatră.) Lângă conacul familiei Czikó în 1810, s-a construit o capelă
romano -catolică. În secolul al XIX-lea, familiile: Békéssy, Nagy, Török și
Tunyogi -Csapó aveau moșii mai mari. În general, a fost considerată cea mai
arhaică și autonomă așezare din valea Borșei, deși nobilimea maghiară
reprezenta o cultură relativ urbană. În 1876, a fost anexată județului Cluj.
Școala sa reformată a fost naționalizată în 1895. Majoritatea populației sale s-a
mutat în orașe după cel de -al Doilea Război Mondial. Obiective turistice - Biserica
reformată a fost construită inițial în a doua jumătate a secolului al XIII-lea.
Turnul său este în stil romanic, cu ferestre gemene. În anii 2000, sub
tencuiala interiorului său au fost găsite picturi murale valoroase. În colțul
de nord-est al navei, pe arcul de triumf și în sanctuarul pătrat închis,
frescele din secolul al XIV-lea sub influența trecento -ului italian pot fi
legate de picturile murale din Magyarfenes și Marosszentanna. Naosul prezinta o
Madona si un grup de sfinți in picioare cu Sfântul Ioan Botezătorul, Sfântul
Sigismund si Sfanta Ecaterina din Alexandria. Din compoziția Judecății de Apoi
care acoperea odinioară arcul de triumf și se prelungea pe pereți, săpătura a scos
până acum la lumină patru apostoli, figura lui Hristos a fost distrusă din
cauza transformărilor. În sanctuar, cercetătorii au descoperit reprezentări ale
a doi apostoli. Pe peretele de nord, se poate vedea un mai târziu, poate din a
doua jumătate a secolului al XV-lea, Hristos în timpul patimilor Sale,
reprezentând o ipostază picturală a lui Hristos necunoscută altundeva pe
teritoriul Regatului medieval al Ungariei, așa -numitul Hristos duminical.
Aceste unelte, care pot fi văzute în jurul lui Hristos și reprezintă diverse
meșteșuguri, atrag atenția asupra activităților interzise duminica. Pe
exteriorul peretelui sudic al naosului realizat în stil gotic târziu, se
deschide o uşă decorată cu toc. Biserica a fost reconstruită semnificativ în
1735, apoi restaurată din nou la sfârșitul secolului al XVIII-lea și în 1838.
Mobilierul, galeria și tavanul casetat au fost finalizate în 1773. Ultimul
strat de pictură a fost executată de Lőrinc Umling și fiul său, János Asztalos
Umling.].
— — — 3 patrifamilie.
Persa, in comun’a Bádok [Bădești /bədesxtj/ (în maghiară Bádok) este un sat în
comuna Vultureni din județul Cluj, Transilvania, România. Istoric: - Márton Roska a excavat rămășițele așezării neolitice din Boroshegyen din apropierea satului. Bádok a fost
inițial un sat nobiliar în județul Doboka, în epoca modernă a fost locuit de
nobili maghiari, iobagii și scutelnicii lor români. Centrul de greutate al
așezării poate să se fi mutat pe malul drept al pârâului în secolul al
XVIII-lea. Aici au fost construite conacele nobiliare, separate unele de altele
nu doar prin grădini, ci și prin porțiuni de pădure. Aceste grupuri de copaci
au fost tăiate în jurul anului 1880, lăsând în locul lor pajiști inundate. În
1766, congregația reformată era formată din 48 de bărbați și 42 de femei. În
secolele XVIII- XX, în marginile sale s-a extras piatră, care a fost folosită
la construirea de case de locuit. (În 1900, 55% din casele sale erau construite
din piatră.) Lângă conacul familiei Czikó în 1810, s-a construit o capelă
romano -catolică. În secolul al XIX-lea, familiile: Békéssy, Nagy, Török și
Tunyogi -Csapó aveau moșii mai mari. În general, a fost considerată cea mai
arhaică și autonomă așezare din valea Borșei, deși nobilimea maghiară
reprezenta o cultură relativ urbană. În 1876, a fost anexată județului Cluj.
Școala sa reformată a fost naționalizată în 1895. Majoritatea populației sale s-a
mutat în orașe după cel de -al Doilea Război Mondial. Obiective turistice - Biserica
reformată a fost construită inițial în a doua jumătate a secolului al XIII-lea.
Turnul său este în stil romanic, cu ferestre gemene. În anii 2000, sub
tencuiala interiorului său au fost găsite picturi murale valoroase. În colțul
de nord-est al navei, pe arcul de triumf și în sanctuarul pătrat închis,
frescele din secolul al XIV-lea sub influența trecento -ului italian pot fi
legate de picturile murale din Magyarfenes și Marosszentanna. Naosul prezinta o
Madona si un grup de sfinți in picioare cu Sfântul Ioan Botezătorul, Sfântul
Sigismund si Sfanta Ecaterina din Alexandria. Din compoziția Judecății de Apoi
care acoperea odinioară arcul de triumf și se prelungea pe pereți, săpătura a scos
până acum la lumină patru apostoli, figura lui Hristos a fost distrusă din
cauza transformărilor. În sanctuar, cercetătorii au descoperit reprezentări ale
a doi apostoli. Pe peretele de nord, se poate vedea un mai târziu, poate din a
doua jumătate a secolului al XV-lea, Hristos în timpul patimilor Sale,
reprezentând o ipostază picturală a lui Hristos necunoscută altundeva pe
teritoriul Regatului medieval al Ungariei, așa -numitul Hristos duminical.
Aceste unelte, care pot fi văzute în jurul lui Hristos și reprezintă diverse
meșteșuguri, atrag atenția asupra activităților interzise duminica. Pe
exteriorul peretelui sudic al naosului realizat în stil gotic târziu, se
deschide o uşă decorată cu toc. Biserica a fost reconstruită semnificativ în
1735, apoi restaurată din nou la sfârșitul secolului al XVIII-lea și în 1838.
Mobilierul, galeria și tavanul casetat au fost finalizate în 1773. Ultimul
strat de pictură a fost executată de Lőrinc Umling și fiul său, János Asztalos
Umling.].
— — — 6 patrifamilie.
Bene, in comun’a Bádok [Bădești /bədesxtj/ (în maghiară Bádok) este un sat în
comuna Vultureni din județul Cluj, Transilvania, România. Istoric: - Márton Roska a excavat rămășițele așezării neolitice din Boroshegyen din apropierea satului. Bádok a fost
inițial un sat nobiliar în județul Doboka, în epoca modernă a fost locuit de
nobili maghiari, iobagii și scutelnicii lor români. Centrul de greutate al
așezării poate să se fi mutat pe malul drept al pârâului în secolul al
XVIII-lea. Aici au fost construite conacele nobiliare, separate unele de altele
nu doar prin grădini, ci și prin porțiuni de pădure. Aceste grupuri de copaci
au fost tăiate în jurul anului 1880, lăsând în locul lor pajiști inundate. În
1766, congregația reformată era formată din 48 de bărbați și 42 de femei. În
secolele XVIII- XX, în marginile sale s-a extras piatră, care a fost folosită
la construirea de case de locuit. (În 1900, 55% din casele sale erau construite
din piatră.) Lângă conacul familiei Czikó în 1810, s-a construit o capelă
romano -catolică. În secolul al XIX-lea, familiile: Békéssy, Nagy, Török și
Tunyogi -Csapó aveau moșii mai mari. În general, a fost considerată cea mai
arhaică și autonomă așezare din valea Borșei, deși nobilimea maghiară
reprezenta o cultură relativ urbană. În 1876, a fost anexată județului Cluj.
Școala sa reformată a fost naționalizată în 1895. Majoritatea populației sale s-a
mutat în orașe după cel de -al Doilea Război Mondial. Obiective turistice - Biserica
reformată a fost construită inițial în a doua jumătate a secolului al XIII-lea.
Turnul său este în stil romanic, cu ferestre gemene. În anii 2000, sub
tencuiala interiorului său au fost găsite picturi murale valoroase. În colțul
de nord-est al navei, pe arcul de triumf și în sanctuarul pătrat închis,
frescele din secolul al XIV-lea sub influența trecento -ului italian pot fi
legate de picturile murale din Magyarfenes și Marosszentanna. Naosul prezinta o
Madona si un grup de sfinți in picioare cu Sfântul Ioan Botezătorul, Sfântul
Sigismund si Sfanta Ecaterina din Alexandria. Din compoziția Judecății de Apoi
care acoperea odinioară arcul de triumf și se prelungea pe pereți, săpătura a scos
până acum la lumină patru apostoli, figura lui Hristos a fost distrusă din
cauza transformărilor. În sanctuar, cercetătorii au descoperit reprezentări ale
a doi apostoli. Pe peretele de nord, se poate vedea un mai târziu, poate din a
doua jumătate a secolului al XV-lea, Hristos în timpul patimilor Sale,
reprezentând o ipostază picturală a lui Hristos necunoscută altundeva pe
teritoriul Regatului medieval al Ungariei, așa -numitul Hristos duminical.
Aceste unelte, care pot fi văzute în jurul lui Hristos și reprezintă diverse
meșteșuguri, atrag atenția asupra activităților interzise duminica. Pe
exteriorul peretelui sudic al naosului realizat în stil gotic târziu, se
deschide o uşă decorată cu toc. Biserica a fost reconstruită semnificativ în
1735, apoi restaurată din nou la sfârșitul secolului al XVIII-lea și în 1838.
Mobilierul, galeria și tavanul casetat au fost finalizate în 1773. Ultimul
strat de pictură a fost executată de Lőrinc Umling și fiul său, János Asztalos
Umling.].
— — — 1 patrifamilia.
Pop de
Lemény,
in comun’a H –Macskás [Macskás (română:
Măcicășești) este un sat în comuna Șăulia din județul Mureș, Transilvania,
România. Istoric: - Făcea parte din
satul Mezősály (Șăulia, cunoscută și ca Șăulia de Câmpie (în maghiară
Mezősályi), este satul de reședință al comunei cu același nume din județul
Mureș, Transilvania, România. Istoric: - În vatra satului Șăulia s-a descoperit
o așezare neolitică tip locuire civilă de cultură Iclod în curtea familiei
Anica Șoiom atribuindu-i-se codul RAN 119769.01 Satul Șăulia este atestat
documentar din anul 1377. El apare de-a lungul istoriei sub diferite denumiri:
"Pass Sauly, Sauoly, Sauli, Mezewsali, Census quiuquasimalis de Sawly
nobilum, Saly, Seulya, Șeulia. În zona comunei Șǎulia au fost descoperite, cu
mai multi ani in urma, o serie de obiecte arheologice: fragmente ceramice
(probabil eneolitice, de tip Iclod), monede romane imperiale, un varf de lance
(datat sec.II î. C.).). Până la Tratatul de pace de la Trianon, a aparținut
raionului Marosludasi din județul Maros -Torda.]. —
— — 4 patrifamilie.
Kis, in comnn’a H. –Macskás [Macskás (română: Măcicășești) este un sat în comuna Șăulia din județul
Mureș, Transilvania, România. Istoric: - Făcea parte din satul Mezősály (Șăulia,
cunoscută și ca Șăulia de Câmpie (în maghiară Mezősályi), este satul de
reședință al comunei cu același nume din județul Mureș, Transilvania, România. Istoric:
- În vatra satului Șăulia s-a descoperit o așezare neolitică tip locuire civilă
de cultură Iclod în curtea familiei Anica Șoiom atribuindu-i-se codul RAN
119769.01 Satul Șăulia este atestat documentar din anul 1377. El apare de-a
lungul istoriei sub diferite denumiri: "Pass Sauly, Sauoly, Sauli,
Mezewsali, Census quiuquasimalis de Sawly nobilum, Saly, Seulya, Șeulia. În
zona comunei Șǎulia au fost descoperite, cu mai multi ani in urma, o serie de
obiecte arheologice: fragmente ceramice (probabil eneolitice, de tip Iclod),
monede romane imperiale, un varf de lance (datat sec.II î. C.).). Până la
Tratatul de pace de la Trianon, a aparținut raionului Marosludasi din județul
Maros -Torda.]. — — — 3 patrifamilie
Trifán, in comun’a H. –Macskás [Macskás (română: Măcicășești) este un sat în comuna
Șăulia din județul Mureș, Transilvania, România. Istoric: - Făcea parte din satul Mezősály (Șăulia,
cunoscută și ca Șăulia de Câmpie (în maghiară Mezősályi), este satul de
reședință al comunei cu același nume din județul Mureș, Transilvania, România. Istoric:
- În vatra satului Șăulia s-a descoperit o așezare neolitică tip locuire civilă
de cultură Iclod în curtea familiei Anica Șoiom atribuindu-i-se codul RAN
119769.01 Satul Șăulia este atestat documentar din anul 1377. El apare de-a
lungul istoriei sub diferite denumiri: "Pass Sauly, Sauoly, Sauli,
Mezewsali, Census quiuquasimalis de Sawly nobilum, Saly, Seulya, Șeulia. În
zona comunei Șǎulia au fost descoperite, cu mai multi ani in urma, o serie de
obiecte arheologice: fragmente ceramice (probabil eneolitice, de tip Iclod),
monede romane imperiale, un varf de lance (datat sec.II î. C.).). Până la
Tratatul de pace de la Trianon, a aparținut raionului Marosludasi din județul
Maros -Torda.]. — — — 3 patrifamilie.
Flora, in comun’a Szent -Márton –Macskás
[Sânmărtin (în maghiară
Szépkenyerűszentmárton) este o comună în județul Cluj, Transilvania, România,
formată din satele Ceaba, Cutca, Diviciorii Mari, Diviciorii Mici, Măhal,
Sâmboieni, Sânmărtin (reședința) și Târgușor.]. —
— — 1 patrifamilia.
!
Gecse (Gece), in comun’a Válaszut [Răscruci, mai demult Valasut (în maghiară Válaszút),
este un sat în comuna Bonțida din județul Cluj, Transilvania, România. Istoric:
- În perioada interbelică, între 1919 și 1929, a fost sediul plășii Someș din
județul Cluj de atunci.]. — — — 1 patrifamilia. (vezi Gece)
!
Gece, in comun’a Válaszut [Răscruci, mai demult Valasut (în maghiară Válaszút),
este un sat în comuna Bonțida din județul Cluj, Transilvania, România. Istoric:
- În perioada interbelică, între 1919 și 1929, a fost sediul plășii Someș din
județul Cluj de atunci.]. — — — 1 patrifamilia. (vezi Gecse)
!
Tamás (Tamasiu), in comun’a Astileu
de josu [Așchileu (în maghiară Esküllő, în traducere
"Locul jurământului", în germană Grossschwalbendorf) este o comună în
județul Cluj, Transilvania, România, formată din satele Așchileu Mare
(reședința), Așchileu Mic, Cristorel, Dorna și Fodora. Istoric: - Se poate
presupune că așezarea era locuită în perioada Daciei pre-romane. Localitatea a
fost menționată pentru prima dată în Gesta Hungarorum a cronicarului Anonymus
ca fiind locul unde s-a încheiat pacea între armatele
migratoare conduse de Tuhutum și românii voievodului Gelu (Gelou, quidam Blacus
în textul latin din cronică), după moartea celui din urmă. Se atestă astfel
continuitatea românilor în aceste teritorii: “Atunci locuitorii țării, văzând
moartea stăpânului lor, din propria lor voință, dându-și dreapta, l-au ales
domn al lor pe Tuhutum, tatăl lui Horca. Și în acel loc numit Esculeu și-au
întărit credința prin jurământ. Iar din acea zi locul acela este numit Esculeu
pentru că acolo au jurat. Iar Tuhutum din acea zi a stăpânit acea țară cu pace
și cu fericire” —Anonymus XXVII Ducatul condus de urmașii lui Tuhutum a
rezistat până în vremea regelui Ștefan I. Cronica mai consemnează că o nepoată
a lui Tuhutum a fost mama regelui Stefan I. De asemenea se mai arată că toți
urmașii lui Tuhutum până la regele Ștefan au fost păgâni și că s-au
sedentarizat. Localitatea Așchileu era la mijlocul unor formațiuni teritoriale
românești care au fost sub conducerea ducelui Gelu. Următoarele atestări
documentare aparțin satului Fodora, menționat din 1214 sub numele de Villa
Fodor. Celelalte localități sunt menționate pe la începutul secolului al
XIV-lea. Descoperiri arheologice. Se menționează că înainte de 1877, aici au
fost descoperite un lanț de aur din 6 verigi cu muchii, o tăbliță de aur și alte obiecte, toate din epoca
Daciei pre -romane.].
— — — 5 patrifamilie. (vezi Tamasiu)
!
Tamasiu, in comun’a Astileu de josu [Așchileu (în maghiară Esküllő, în traducere
"Locul jurământului", în germană Grossschwalbendorf) este o comună în
județul Cluj, Transilvania, România, formată din satele Așchileu Mare
(reședința), Așchileu Mic, Cristorel, Dorna și Fodora. Istoric: - Se poate
presupune că așezarea era locuită în perioada Daciei pre-romane. Localitatea a
fost menționată pentru prima dată în Gesta Hungarorum a cronicarului Anonymus
ca fiind locul unde s-a încheiat pacea între armatele
migratoare conduse de Tuhutum și românii voievodului Gelu (Gelou, quidam Blacus
în textul latin din cronică), după moartea celui din urmă. Se atestă astfel
continuitatea românilor în aceste teritorii: “Atunci locuitorii țării, văzând
moartea stăpânului lor, din propria lor voință, dându-și dreapta, l-au ales
domn al lor pe Tuhutum, tatăl lui Horca. Și în acel loc numit Esculeu și-au
întărit credința prin jurământ. Iar din acea zi locul acela este numit Esculeu
pentru că acolo au jurat. Iar Tuhutum din acea zi a stăpânit acea țară cu pace
și cu fericire” —Anonymus XXVII Ducatul condus de urmașii lui Tuhutum a
rezistat până în vremea regelui Ștefan I. Cronica mai consemnează că o nepoată
a lui Tuhutum a fost mama regelui Stefan I. De asemenea se mai arată că toți
urmașii lui Tuhutum până la regele Ștefan au fost păgâni și că s-au
sedentarizat. Localitatea Așchileu era la mijlocul unor formațiuni teritoriale
românești care au fost sub conducerea ducelui Gelu. Următoarele atestări
documentare aparțin satului Fodora, menționat din 1214 sub numele de Villa
Fodor. Celelalte localități sunt menționate pe la începutul secolului al
XIV-lea. Descoperiri arheologice. Se menționează că înainte de 1877, aici au
fost descoperite un lanț de aur din 6 verigi cu muchii, o tăbliță de aur și alte obiecte, toate din epoca
Daciei pre -romane.].
— — — 5 patrifamilie. (vezi Tamás)
!
Sztojka (Stoica), in comun’a Astileu
de josu [Așchileu (în maghiară Esküllő, în traducere
"Locul jurământului", în germană Grossschwalbendorf) este o comună în
județul Cluj, Transilvania, România, formată din satele Așchileu Mare
(reședința), Așchileu Mic, Cristorel, Dorna și Fodora. Istoric: - Se poate
presupune că așezarea era locuită în perioada Daciei pre-romane. Localitatea a
fost menționată pentru prima dată în Gesta Hungarorum a cronicarului Anonymus
ca fiind locul unde s-a încheiat pacea între armatele
migratoare conduse de Tuhutum și românii voievodului Gelu (Gelou, quidam Blacus
în textul latin din cronică), după moartea celui din urmă. Se atestă astfel
continuitatea românilor în aceste teritorii: “Atunci locuitorii țării, văzând
moartea stăpânului lor, din propria lor voință, dându-și dreapta, l-au ales
domn al lor pe Tuhutum, tatăl lui Horca. Și în acel loc numit Esculeu și-au
întărit credința prin jurământ. Iar din acea zi locul acela este numit Esculeu
pentru că acolo au jurat. Iar Tuhutum din acea zi a stăpânit acea țară cu pace
și cu fericire” —Anonymus XXVII Ducatul condus de urmașii lui Tuhutum a
rezistat până în vremea regelui Ștefan I. Cronica mai consemnează că o nepoată
a lui Tuhutum a fost mama regelui Stefan I. De asemenea se mai arată că toți
urmașii lui Tuhutum până la regele Ștefan au fost păgâni și că s-au
sedentarizat. Localitatea Așchileu era la mijlocul unor formațiuni teritoriale
românești care au fost sub conducerea ducelui Gelu. Următoarele atestări
documentare aparțin satului Fodora, menționat din 1214 sub numele de Villa
Fodor. Celelalte localități sunt menționate pe la începutul secolului al
XIV-lea. Descoperiri arheologice. Se menționează că înainte de 1877, aici au
fost descoperite un lanț de aur din 6 verigi cu muchii, o tăbliță de aur și alte obiecte, toate din epoca
Daciei pre -romane.]..
— — — 1 patrifamilia. (vezi Stoica)
!
Stoica, in comun’a Astileu de josu [Așchileu (în maghiară Esküllő, în traducere
"Locul jurământului", în germană Grossschwalbendorf) este o comună în
județul Cluj, Transilvania, România, formată din satele Așchileu Mare
(reședința), Așchileu Mic, Cristorel, Dorna și Fodora. Istoric: - Se poate
presupune că așezarea era locuită în perioada Daciei pre-romane. Localitatea a
fost menționată pentru prima dată în Gesta Hungarorum a cronicarului Anonymus
ca fiind locul unde s-a încheiat pacea între armatele
migratoare conduse de Tuhutum și românii voievodului Gelu (Gelou, quidam Blacus
în textul latin din cronică), după moartea celui din urmă. Se atestă astfel
continuitatea românilor în aceste teritorii: “Atunci locuitorii țării, văzând
moartea stăpânului lor, din propria lor voință, dându-și dreapta, l-au ales
domn al lor pe Tuhutum, tatăl lui Horca. Și în acel loc numit Esculeu și-au
întărit credința prin jurământ. Iar din acea zi locul acela este numit Esculeu
pentru că acolo au jurat. Iar Tuhutum din acea zi a stăpânit acea țară cu pace
și cu fericire” —Anonymus XXVII Ducatul condus de urmașii lui Tuhutum a
rezistat până în vremea regelui Ștefan I. Cronica mai consemnează că o nepoată
a lui Tuhutum a fost mama regelui Stefan I. De asemenea se mai arată că toți
urmașii lui Tuhutum până la regele Ștefan au fost păgâni și că s-au
sedentarizat. Localitatea Așchileu era la mijlocul unor formațiuni teritoriale
românești care au fost sub conducerea ducelui Gelu. Următoarele atestări
documentare aparțin satului Fodora, menționat din 1214 sub numele de Villa
Fodor. Celelalte localități sunt menționate pe la începutul secolului al
XIV-lea. Descoperiri arheologice. Se menționează că înainte de 1877, aici au
fost descoperite un lanț de aur din 6 verigi cu muchii, o tăbliță de aur și alte obiecte, toate din epoca
Daciei pre -romane.]..
— — — 1 patrifamilia. (vezi Sztojka)
Pogacsán, in comun’a Ujfaleu [Satu Nou (maghiară Újfalu) este un sat în comuna
Pârgărești din județul Bacău, Moldova, România.]. —
— — 1 patrifamilia.
Pop, in comun’a Ujfaleu [Satu Nou (maghiară Újfalu) este un sat în comuna
Pârgărești din județul Bacău, Moldova, România.]. —
— — 5 patrifamilie.
!
Bohetzel (Bohetieu), in comun’a
Ujfaleu [Satu Nou (maghiară Újfalu) este un sat în
comuna Pârgărești din județul Bacău, Moldova, România.]. — — — 2 patrifamilie.
(vezi Bohetieu)
!
Bohetieu, in comun’a Ujfaleu [Satu Nou (maghiară Újfalu) este un sat în comuna
Pârgărești din județul Bacău, Moldova, România.]. —
— — 2 patrifamilie. (vezi Bohetzel)
Rákolczi, in comun’a Kovácsi [Făureni, colocvial Covaciu, (în maghiară
Kolozskovácsi, colocvial Kovácstelke) este un sat în comuna Vultureni din
județul Cluj, Transilvania, România. Istoric: -
Așezarea a fost menționată pentru prima dată într-o sursă scrisă în 1320
sub numele Kuachtelke, numele de Kovács a apărut pentru prima dată în surse în
1467. La începutul secolului al XIV-lea, așezarea era deținută de fiii lui
Mihály din familia Zsombor, dar le-a fost confiscat de regele maghiar Károly I
din neloialitate și dat lui Dezső Elefánti, domnul din Sebesvár. În 1477, a
devenit proprietatea lui Imre Gimesi Forgách, domnul din Gyalu. Până la
Tratatul de la Trianon, Kolozskovácsi a aparținut raionului Cluj al județului
Cluj. A doua Hotărâre de la Viena (Pactul Ribbentrop -Molotov) a returnat -o
Ungariei împreună cu împrejurimile sale, dar în 1944 a intrat din nou sub
controlul României.]. — — — 1 patrifamilia.
Bote, in comun’a Korácsi [Făureni, colocvial Covaciu, (în maghiară
Kolozskovácsi, colocvial Kovácstelke) este un sat în comuna Vultureni din
județul Cluj, Transilvania, România. Istoric: -
Așezarea a fost menționată pentru prima dată într-o sursă scrisă în 1320
sub numele Kuachtelke, numele de Kovács a apărut pentru prima dată în surse în
1467. La începutul secolului al XIV-lea, așezarea era deținută de fiii lui
Mihály din familia Zsombor, dar le-a fost confiscat de regele maghiar Károly I
din neloialitate și dat lui Dezső Elefánti, domnul din Sebesvár. În 1477, a
devenit proprietatea lui Imre Gimesi Forgách, domnul din Gyalu. Până la
Tratatul de la Trianon, Kolozskovácsi a aparținut raionului Cluj al județului
Cluj. A doua Hotărâre de la Viena (Pactul Ribbentrop -Molotov) a returnat -o
Ungariei împreună cu împrejurimile sale, dar în 1944 a intrat din nou sub
controlul României.]. — — — l patrifamilia.
Somlja, in comun’a Korácsi [Făureni, colocvial Covaciu, (în maghiară
Kolozskovácsi, colocvial Kovácstelke) este un sat în comuna Vultureni din
județul Cluj, Transilvania, România. Istoric: -
Așezarea a fost menționată pentru prima dată într-o sursă scrisă în 1320
sub numele Kuachtelke, numele de Kovács a apărut pentru prima dată în surse în
1467. La începutul secolului al XIV-lea, așezarea era deținută de fiii lui
Mihály din familia Zsombor, dar le-a fost confiscat de regele maghiar Károly I
din neloialitate și dat lui Dezső Elefánti, domnul din Sebesvár. În 1477, a
devenit proprietatea lui Imre Gimesi Forgách, domnul din Gyalu. Până la
Tratatul de la Trianon, Kolozskovácsi a aparținut raionului Cluj al județului
Cluj. A doua Hotărâre de la Viena (Pactul Ribbentrop -Molotov) a returnat -o
Ungariei împreună cu împrejurimile sale, dar în 1944 a intrat din nou sub
controlul României.]. — — — 1 patrifamilia.
Daszkel, in comun’a Korácsi [Făureni, colocvial Covaciu, (în maghiară
Kolozskovácsi, colocvial Kovácstelke) este un sat în comuna Vultureni din
județul Cluj, Transilvania, România. Istoric: -
Așezarea a fost menționată pentru prima dată într-o sursă scrisă în 1320
sub numele Kuachtelke, numele de Kovács a apărut pentru prima dată în surse în
1467. La începutul secolului al XIV-lea, așezarea era deținută de fiii lui
Mihály din familia Zsombor, dar le-a fost confiscat de regele maghiar Károly I
din neloialitate și dat lui Dezső Elefánti, domnul din Sebesvár. În 1477, a
devenit proprietatea lui Imre Gimesi Forgách, domnul din Gyalu. Până la
Tratatul de la Trianon, Kolozskovácsi a aparținut raionului Cluj al județului
Cluj. A doua Hotărâre de la Viena (Pactul Ribbentrop -Molotov) a returnat -o
Ungariei împreună cu împrejurimile sale, dar în 1944 a intrat din nou sub
controlul României.]. — — — 3 patrifamilie.
!
Rád (Radu), in comun’a M. –Fodora [Fodora (în maghiară Magyarfodorháza) este un sat în
comuna Așchileu din județul Cluj, Transilvania, România. Istoric: - Dacă se iau
în seamă descoperirile arheologice, se poate estima că așezarea este locuită
măcar din perioada de dinaintea introducerii monedelor imitate în Dacia
preromană, adică înainte de secolul III ante Christos. Este menționat
documentar din 1214 sub numele de Villa Fodor. În jurul anului 1600 satul
dispare, fiind repopulat în secolele care urmează. Descoperiri arheologice. Se
menționează că înainte de 1877 au fost descoperite două vergele de aur care
erau folosite ca substitut de monedă în schimburile comerciale din perioada
Daciei preromane. Vergele erau lucrate prin batere cu ciocanul, în patru
muchii, mai groase la mijloc și mai subțiri la capete, răsucite în formă de
toartă, cu incizii și crestături.]. — — — 3
patrifamilie.
Fetke, in comun’a M. –Fodora [Fodora (în maghiară Magyarfodorháza) este un sat în
comuna Așchileu din județul Cluj, Transilvania, România. Istoric: - Dacă se iau
în seamă descoperirile arheologice, se poate estima că așezarea este locuită
măcar din perioada de dinaintea introducerii monedelor imitate în Dacia
preromană, adică înainte de secolul III ante Christos. Este menționat
documentar din 1214 sub numele de Villa Fodor. În jurul anului 1600 satul
dispare, fiind repopulat în secolele care urmează. Descoperiri arheologice. Se
menționează că înainte de 1877 au fost descoperite două vergele de aur care
erau folosite ca substitut de monedă în schimburile comerciale din perioada
Daciei preromane. Vergele erau lucrate prin batere cu ciocanul, în patru
muchii, mai groase la mijloc și mai subțiri la capete, răsucite în formă de
toartă, cu incizii și crestături.]. — — — 1
patrifamilia.
Pop, in comun’a M. –Fodora [Fodora (în maghiară Magyarfodorháza) este un sat în
comuna Așchileu din județul Cluj, Transilvania, România. Istoric: - Dacă se iau
în seamă descoperirile arheologice, se poate estima că așezarea este locuită
măcar din perioada de dinaintea introducerii monedelor imitate în Dacia
preromană, adică înainte de secolul III ante Christos. Este menționat
documentar din 1214 sub numele de Villa Fodor. În jurul anului 1600 satul
dispare, fiind repopulat în secolele care urmează. Descoperiri arheologice. Se
menționează că înainte de 1877 au fost descoperite două vergele de aur care
erau folosite ca substitut de monedă în schimburile comerciale din perioada
Daciei preromane. Vergele erau lucrate prin batere cu ciocanul, în patru
muchii, mai groase la mijloc și mai subțiri la capete, răsucite în formă de
toartă, cu incizii și crestături.].. — — — 2
patrifamilie.
Bene, in comun’a Solyomkö [Șoimeni (în trecut Șinteu; în maghiară Sólyomkö) este
un sat în comuna Vultureni din județul Cluj, Transilvania, România. Se află la
aproximativ 30 km de orașul Cluj-Napoca, în direcția comuna Chinteni. Legende:
- Există mai multe legende legate de un tunel care leagă satul de Giula. Una
dintre acestea spune că ducele Gelu după ce a încheiat legământul cu Tuhutum de
la Așchileu ar fi fugit călare pe un cal alb prin acest tunel împreună cu fata
căpeteniei invadatoare. Istoric: În 1320, este menționat pentru prima dată sub
numele de Solumkuu. Populația sa a adoptat religia reformată în timpul
Reformei. În 1658, tătarii au distrus satul, drept care a fost repopulat cu
iobagi români. Biserica reformată a așezării, construită în stil gotic, a fost
singura care a supraviețuit distrugerii, dar nemaifiind nevoie de ea a fost
demolată, iar biserica reformată din Báboc a fost reparată din pietrele ei. Până
la Tratatul de la Trianon, a aparținut raionului Cluj, județul Cluj.]. — — — 1 patrifamilia.
Protop. loc.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu