PLĂCUȚELE - IX. IPOTEZE REFERITOARE LA EVENTUALA UTILIZARE A PLĂCILOR ÎN ANTICHITATE ŞI A MODULUI ÎN CARE ELE AR FI DĂINUIT
IX. IPOTEZE REFERITOARE LA EVENTUALA UTILIZARE A
PLĂCILOR ÎN ANTICHITATE ŞI A MODULUI ÎN CARE ELE AR
FI DĂINUIT
Atât tematica textelor cât şi unele particularităţi
de formulare, conduc gândul către presupunerea că plăcile - după conceperea
mesajului ideatic şi fixarea lui pe suportul de plumb printr-o tehnologie
extrem de rafinată, executată, pe semne, de personalul unui centru
politico-religios puternic - ar fi fost expuse pe pereţii interiori sau
exteriori ai unor edificii social-administrative sau/şi de cult. Aceasta cu
scopul comunicării către un public mai larg sau mai restrâns a unor dispoziţii
civice, legi, sau a unor evenimente istorice socotite memorabile. Consemnările astfel
realizate acoperă un spectru tematic larg. din care se desprind clar
următoarele categorii:
- evenimente sociale importante, unele chiar de
istorie a formaţiunii statale gete cu centrul în “Sarmigietuza” (plăcile nr. 2, 10, 11, 12, 15, 22, 23, 28, 31, 39, 52,
58, 62, 65, 69, 72, 80, 84, 92, 96, 111, 118, 122, 126, 129);
- proclamaţii sau condiţii de pace (piesele nr. 5,
6, 121, 129);
- dispoziţii legale (piesele nr. 35);
- fapte de vieţuire a nobililor (piesele nr. 14, 40,
76, 94, 98, 119, 123, 124, 127);
- un raport de administrare militară - cu listă de
avansaţi în grad (piesa nr. 120);
- prezentarea unui ansamblu de portrete de căpetenii
cu - înscrisă alături - legenda de identificare a personajului reprezentat
(piesa nr. 91);
- consemnări de genul “fapt divers”, dar de
însemnătate socială locală, (piesele nr. 1, 9, 16, 18, 20, 42, 79, 106, 107,
115, 117, 130) sau de viaţă pastorală transhumantă (piesele nr. 7, 108);
- planul cetăţii de scaun, cu indicarea drumurilor
şi cu precizarea obiectivelor către care aceste drumuri duceau (placa nr. 21).
Se poate presupune că plăcile cu texte şi imagini
urmau să fie prinse, pe măsură ce erau confecţionate - deci în ordine
cronologică - pe pereţii sau coloanele unor edificii oficiale, constituindu-se
astfel într-o cronică la vedere pentru un public destul de larg.
Afişarea în acest fel, în antichitatea getă, a unor
legi sau dispoziţii civice nu ar fi fost fără precedent. Sunt cunoscute câteva
situaţii similare în antichitate. Unul, de o amploare impresionantă, este acela
al aşa numitelor bronzuri de la Osuna, anticul Urso. În fapt, este o expunere a
unor plăci de bronz pe care a fost gravat textul legii “Lex Coloniae Genetivae Juliae” (cf. CIL, II supl. nr. 5439, apud
[71]), care, înşirate pe zid, acopereau o fâşie dc peste 13 m lungime. Alt caz
cunoscut este acela al Senatus Consultum,
trimis autorităţilor din “ager Teuranus”, înscris pe o placă
de bronz în vederea fixării ei într-un loc în care publicul să poată
consulta în voie textul legii (Giraud, Textes
de droit romain Paris, 1937. apud
[71]).
În rândurile care urmează sunt sugerate câteva
ipoteze - accentuat neconvenţionale -
privind modul în care aceste plăci de plumb ar fi putut fi folosite în vechime.
284
O primă ipoteză ar fi că plăcile erau “afişate” fie
în sala subterană a unui sanctuar - restaurarea ipotetică propusă de I.H. Crişan
pentru sanctuarul vechi (I, II), din incinta sacră a Sarmisegetuzei Regia (cf.
[21], p. 176-187 şi [20], p. 416-423, fig. 22 şi 23), îngăduind o astfel de
ipoteză - fie pe un perete din bârne de lemn, care ar fi legat între ei stâlpii
inelului median al sanctuarului mare rotund, cel identificat prin VI, din
aceeaşi incintă (cf. [21], p. 200-208 şi 12]).
Prima presupunere este luată în consideraţie pentru
că ea ar putea explica modul în care au putut dăinui aceste plăci, în pofida
faptului cunoscut că edificiile din cetatea Sarmisegetuza Regia au fost
incendiate de chiar apărătorii ei (cf. [105], p. 207), fiind apoi supuse
jafului şi demantelării, inevitabile după o cucerire militară. Presupunerea de
mai sus este întărită de următorul fapt arheologic, menţionat de I.H. Crişan: “La nivelul sanctuarului I nu s-au constatat
urme de incendiu” ([21], p. 184). Astfel, în ipoteza în care plăcile s-ar
fi aflat într-o încăpere subterană, ele ar fi putut scăpa, apărate fiind atât
de incendiu cât şi de distrugerile şi prădăciunile de după cucerirea cetăţii.
Rămase acolo, se poate presupune că ele au fost descoperite de-abia în secolul
al XVIII-lea, de către căutătorii de comori stârniţi de găsirea marelui tezaur
de monede de aur din vecinătatea imediată a fostei cetăţi, acestea fiind apoi
puse - discret, pentru a eluda rigorile fiscului - pe piaţa amatorilor de antichităţi.
Menţiunea făcută de S. Jakó despre “peştera
(lui David Albu), plină de comori” cât şi aceea că au fost văzute “nişte vechituri într-o ascunzătoare şi multe
figuri, un câine ce părea dulău cu gura deschisă” (166 ], p. 107- 108), vin
în sprijinul ipotezei că încăperea subterană ar fi putut să nu se surpe complet
în timpul cuceririi cetăţii, ea dăinuind de-a lungul veacurilor ca o hrubă cu
vestigii încă identificabile la sfârşitul secolului al XVIII-lea.
Cea de-a doua presupunere este sugerată de constatări
făcute în trecut, la faţa locului, de către specialişti ai administraţiei
austro-ungare. Astfel, I. Ferenczi aminteşte că: “unul din specialiştii fiscului
austriac, Fr. Pribila, afirmă că la 1804 între nişte dărâmături de pe dealul
cetăţii principale de la Grădiştea de Munte, s-ar fi găsit o cantitate uriaşă
de 1400- 1700 kg plumb... ” (citat apud [47], p. 97), iar inspectorul
austro-ungar de mine A, Bögözi menţionează în raportul care semnalează
descoperirea, în primii ani ai secolului trecut, în ceea ce pare să fi fost
ruinele sanctuarului mare rotund din incinta sacră a Sarmisegetuzei de Munte, a
unor “bulgări de plumb şi vase şi
creuzete de topit minereu” (cf. [46], p. 305). Tot Ferenczi mai precizează
([27], p. 97): “Anton Bögözi raportează
că această cantitate de plumb (1400-1700 kg galenă, Bleiglanz), se găsea
amestecată şi cu o oarecare cantitate de argint şi că a fost aflată în clădirea
socotită atunci «amfiteatru» sau magazie” (cf. G. Finály, în Archeologische
Erteilungen, XXXVI, 1916, p. 15-16, apud [47]).
Presupunând că sanctuarul mare rotund ar fi fost un
edificiu din lemn cu un perete cilindric de 20 m diametru (cf. [2]), - perete
pe care multe plăci din acest ansamblu de vestigii ar fi putut fi înşirate,
eventual în spirală - nu este de neînchipuit ca, la o eventuală incendiere din
timpul asaltului şi cuceririi cetăţii, acestea să se fi topit, plumbul lichid
strângându-se în adânciturile de la temelie sau din vecinătatea construcţiei,
unde a fost observat, după milenii, de Pribila.
Perseverând în avansarea unor ipoteze temerare, se
poate închipui că sanctuarul mare rotund ar fi fost folosit, în antichitate, ca
un templu al “curgerii timpului”, pe
pereţii lui
285
fiind
expusă “cronica” neamului get “sarmigetuzo-ean”
adică Sarmisegetuzean; templu în care preoţii acelor vremuri - acei “boiciero” atât de des amintiţi în
textele prezentate - ar fi elaborat plăcile în chiar sala centrală a templului,
sau, poate, în încăperea interioară a sanctuarului. O presupunere care ar
explica vestigiile găsite în acest loc - instrumente de topit şi de prelucrat
metale [46]. Plăcile astfel elaborate, odată finisate, ar fi fost fixate pe perete, spre exterior, pe măsura desăvârşirii lor,
deci în succesiune cronologică. Nu este exclus ca
ele să fi fost înşirate în spirală. Astfel expuse, ele puteau fi contemplate,
sau consultate pe îndelete, de pe foarte
probabila prispă creată de spaţiul aflat între peretele astfel imaginat şi rândul de stâlpi exteriori, cu rol de element de
susţinere a unei balustrade, destinată să delimiteze zona sacră (cf. [21], p.
200-208, [2], [55], [3]).
În cazul în care dublul rând de stâlpi exteriori ar
fi avut într-adevăr rol de element calendaristic,
sanctuarul astfel structurat ar fi îndeplinit perfect rolul de templu de
cinstire a timpului universal, posibil analog
conceptual al lui Chronos, din mitologia greacă, timpul trecut fiind evocat de şirul de plăci de plumb cu folie de aur, iar
cel viitor - evidenţiabil pe baza unei metodici
previzionale sprijinită pe reperele ciclice ale stâlpilor ce susţineau dublul inel
exterior, cu funcţie calendaristică legată de anul tropic cf. [3].
Ipoteza “cronicii” pe plăci de plumb, presupuse
placate cu aur, înşirate în spirală pe exteriorul edificiului
rotund al templului astfel închipuit este sugerată de două lucrări ale lui E.
Poenaru [86] şi [87], care, citând pe Carcopino [ 14], constată că nu este cunoscut nici un model de inspiraţie
clasică pentru Coloana lui Traian,
fiind însă posibil ca un astfel de model să fi existat în lumea geto-dacilor şi
să fi fost preluat de la ei de către romani şi folosit ulterior de Apolodor din
Damasc pentru decorarea coloanei din Forul Traian. O coloană care, se ştie, era
destinată iniţial slujirii unui cu totul alt ţel (cf. [105] de ex.).
Imaginea edificiului ipotetic, cu rândurile lui de
plăci strălucitoare, poate chiar placate cu aur - plăci înşirate în brâuri sau
în spirală continuă - ar putea pune pe gânduri nu numai pe un visător, dar şi -
ce bine ar fi să fie aşa - pe un foarte serios arheolog sau istoric.
În încheierea acestui paragraf cu ipotetice
interpretări și presupuse momente din istoria Daciei, mai poate fi
sugerată una, poate prea îndrăzneață și ea.
În cadrul prezentării plăcii nr. 28, având înscrise
în paralel două texte, unul obţinut din turnare - cel oficial desigur - şi unul
incizat, dăltuit printre rândurile primului (cap. III. 2), s-a menţionat că al
doilea text trebuie să fi fost dăltuit după moartea Iui Decebal, deci după
incendierea sanctuarelor şi cucerirea cetăţii. Tonul de puternică angajare
afectivă faţă de Decebal a autorului acestui al doilea text sugerează că, după
înfrângerea lui Decebal, nu toţi preoţii specializaţi în confecţionarea plăcilor
ar fi fost răpuşi, sau dislocaţi din sanctuar. Aparent, cel puţin unul dintre
ei ar fi supravieţuit dezastrului general şi ar fi găsit modalitatea să
pătrundă până la încăperea subterană în care se mai aflau depozitate un număr
de plăci intacte, sacre în ochii lui. Ataşat memoriei lui Decebal, dar
nemaiavând acces la facilităţile din atelierul de elaborare a plăcilor după
metoda tradiţională, pare verosimil ca el să se fi hotărât să incizeze, pe unele dintre aceste plăci,
texte adăugate neconvenţional. În particular, e posibil ca el să fi incizat, pe
chiar piesa cu versiunea oficială a
înfrângerii lui Decebal, textul - atât de sugestiv şi de emoţionant - care
poate fi citit, azi, pe placa nr. 28.
286
Preoţii-
autori ai textelor turnate - sau incizate - vor fi trăit şi vor fi murit după
cum le-o fi fost destinul iar plăcile de ei întocmite or fi rămas în
ascunzătoarea lor până le-a găsit cineva. Mai departe, se mai poate îndrăzni o
ultimă ipoteză explicativă, şi ea intens avântată. Ca urmare a slabei afinităţi
reciproce a aurului cu plumbul la temperaturii,
relativ joasă, de topire a acestuia din urmă - “there is no solid solubility of Au and Pb between 200 and 50°C, cf.
[72. A] şi [59. A] - folia de aur ce ar fi îmbrăcat faţa decorată a plăcilor a
putut fi uşor desprinsă de masa de plumb, aurul fiind astfel recuperat şi
eventual valorificat ca metal preţios. Acest lucru s-ar fi putut produce tot
atât de bine în antichitate, în folosul romanilor învingători, cât şi prin
secolele XVIII-XIX, în acest din urmă caz mai mult sau mai puţin pe ascuns, în
scop venal. S-ar putea explica astfel de ce plăcile de plumb au ajuns într-o
colecţie oarecare fără a fi înregistrate
în inventare, în fapt, din teama de a nu fi dată în vileag absenţa foliei
de aur, de existenţa căreia numai un grup restrâns de persoane ar fi avut,
eventual, cunoştinţă.
Se pot imagina foarte multe ipoteze explicative,
justificate deocamdată doar de dorinţa elucidării unui foarte important fond de
piese din care cele prezentate mai sus în imagini fotografice constituie doar o
mică parte. Piese care, cândva existând în fapt, şi nu numai în imagini,
constiuiau o realitate materială de o
amploare imposibil de tăgăduit care cere, în mod stringent, o cercetare
ştiinţifică, o explicaţie şi un răspuns: fie prin atribuirea — în parte sau în
întregul a acestui fond - unui statut de gigantic şi genial fals, fie acceptându-1 şi luându-1 în consideraţie ca pe o
încă inexplicabilă reapariţie a unui tezaur antic
original de o inestimabilă valoare culturală.
Ca pledant în cauza “texte pe plumb, plăsmuire sau operă antică autentică ? ”, autorul
speră că îi este îngăduit sa creadă în puterea mântuitoare a încheierii, cândva
tradiţională dixi et salvavi animam meam.
287
XI. ÎNCHEIERE
Titlul acestui ultim capitol nu-l va mira pe
cititorul care s-a familiarizat cu subiectul din paginile precedente şi a făcut
efortul de a recepta descrierea şi desluşirea unui obiect de studiu încă în
mare parte învăluit în mister. Nu-l va mira deoarece aici, prin revelarea şi
evaluarea unor noi informaţii, se dezleagă o parte din necunoscutele rămase
nelămurite pe parcursul prezentării vestigiilor şi a analizării sensului lor.
Fapt care face ca acest ultim capitol să capete chiar structura unui autentic
epilog.
O primă lămurire s-a ivit din întâmplare. Cu puţină
vreme înainte de a fi dat la tipar prezentul studiu, au fost regăsite - în
depozitele Institutului de Arheologie “Vasile Pârvan” - o parte din plăcile
prezentate în paginile precedente. În fapt, este vorba de plăcile nr. 2, 7, 10,
11, 15, 18, 35, 39, 52, 62, 72, 76, 79, 84, 91, 92, 107, 109, 114, 117, 119,
121, 126, 127, 128, 129 şi, în plus, de o placă necunoscută până acum - în
consecinţă încă nestudiată - reprodusă pe pagina următoare.
Prin aceasta, vestigiile cercetate până acum doar
după imagini devin, dintr-o dată, palpabile.
Oricine le poate verifica existenţa materială, aspectul, natura, dimensiunile, greutatea, starea în
care se află şi... se poate convinge în mod nemijlocit de imensa virtuozitate
cerută pentru elaborarea lor. O reală şi de netăgăduit virtuozitate, un volum
de muncă imens şi o abilitate tehnologică atât de ampl, fac ca ipoteza
plăsmuirii unui fals istoric - şi asta doar cu un presupus scop de câştig material
- să devină total neplauzibilă.
În al doilea rând, prin regăsirea unei părţi din ansamblul
plăcilor de plumb, analizată mai sus, planul de investigare şi analiză se
despică. Atâta timp cât cercetarea se apleca
XI. CONCLUZION
The title of this last chapter will not surprise the
reader who understood that the subject of the preceding pages was an effort to
describe and explain an object of study largely enveloped in the unknown and in
mystery. It will not surprise him because at this point, by revealing and assessing
some new information, a part of the unknown that was left unexplained during
the description of the vestiges looked at and the analysis of their meaning is
resolved. Thus, this final chapter will acquire the structure of an authentic epilog.
An initial explanation came about by accident. A
little while before the present study was sent to the printer, a part of the
plates described in the preceding pages was found in the archives of the
“Vasile Pârvan” Institute of Archaeology in Bucharest. The plates, in fact, are
identified as Nos. 2, 7, 10, 11, 15, 18, 35, 39, 52, 62, 72, 76, 84, 91, 92,
107, 109, 114, 117, 119, 121, 126, 127, 128, and 129 of the right away
presented study. In addition, there is also a plate unknown until now, and
therefore not studied, which is reproduced on page 219.
As a result, the remains investigated yet only
through photographs become, all at once, palpable.
Anyone can verify their real material existence, their very configuration,
shape, nature, dimensions, weight, and... convince himself of the immense
virtuosity asked for their achievement. The real and undeniable virtuosity
shown throughout a mass of work and the abundant technological ability are such
that the hypothesis of an intended historic forgery, allegedly only for material
gain, becomes completely implausible.
289
doar
asupra unor imagini desprinse de suportul lor material original, caracterul
studiului se menţinea în domeniul strict al semioticii. În esență, el rămânea
limitat la interpretarea unor imagini şi desluşirea sensului unor semne de
scriere asociabile, prin ipoteză, cu
o presupusă limbă vorbită cândva.
Acum însă, când o parte din suportul material al vestigiilor - analizate anterior doar din
punctul de vedere al semioticii - a fost regăsit, studiul poate fi completat
prin investigaţi specifice de material;
prin investigaţii specializate al căror rezultat va sprijini - poate chiar
confirma - fie convingerea anumitor istorici şi filologi că ansamblul este o
plăsmuire târzie, fie ipoteza autorului că piesele, studiate până acum doar
după imagine, sunt efectiv originale
antice. Şi în consecinţă că înregistrările de pe ele, studiate
In the second place, by the partial recovery of some
of the lead-plates mentioned above, the investigative analysis may be split
into two components. As long as the study concerned only photographs separated
from their original material foundation, the character of the study remained in
the narrow realm of semiotics. In essence, it remained limited to the only
interpretation of some photographs and to looking for an explanation of the
meaning of some signs of writing that could be linked, hypothetically, to a language allegedly spoken at some past date.
Now, however, when a part of the material basis of the objects - studied
earlier only semiotically - has been found, the study can be completed by
specific means of material- investigation.
The result of these specialized investigations will support – and
290
anterior
numai din punctul de vedere al sensului exprimat prin semne, ar fi texte antice
originale. Descifrarea propusă de autor nu are altă
pretenţie decât aceea de simplă amorsă pentru demararea unui studiu de specialitate
multidisciplinar urmând a fi întreprins în următorii ani.
Legat de această a doua posibilitate, apărută pe
neaşteptate, autorul a avut dublul noroc să fie sprijinit în eforturile sale,
în mod constant şi necondiţionat, de Dr. Alexandru Suceveanu, directorul
adjunct al Institutului de Arheologie “Vasile Pârvan”, şi, în plus, să
beneficieze de sprijinul generos şi dedicat al domnului inginer Constantin
George din Canada. Acest dublu ajutor a făcut posibilă efectuarea unor analize
cantitative asupra plumbului de la una dintre plăci. Analizele au foste
efectuate, comparativ, pe două eşantioane preluate, unul de pe o latură a
plăcii nr. 23 (cap. III. 2 şi figura de mai sus), celălalt dintr- un fragment
de scoabă de plumb preluată din zidul Cetăţii Sarmisegetuza de la Grădiştea Muncelului. Trebuie specificat că acest fragment a
fost utilizat ca piesă-test de origine
antică, atestată arheologic.
Analizele au fost conduse de Dr. Peter Northover,
din cadrul secţiei Materials
eventually
even confirm - either the conviction of certain historians and philologists
that the collection is a semi-modem creation, or the supposition of the author
that the pieces, studied heretofore only in photographs, are in fact of ancient origin. As a
consequence, the recordings on them, previously studied only front the point of
view of semiotic organization, might be surprising original antique texts, the
meaning of which - offered by the author without any claim except that of
launching a thorough specialized study - awaits final establishment by
specialists.
In connection with the second possibility, which
arose unexpectedly, the author had the good fortune to be constantly and
unconditionally supported in his efforts by Dr. Alexandru Suceveanu, the deputy
director of the “Vasile Pârvan” Institute of Archaeology, and in addition to
benefit from the generous and dedicated support of the engineer, Mr. Constantin
George, from Canada. This joint assistance made possible a quantitative
analysis of the lead plates. The analyses were done comparatively on two
samples, one taken from the side of plate No. 23 (cap. III. 2 and the figure on
this page), and the other from a fragment of a lead clamp taken from the wall
of the Sarmisegetuza Fortress at Grădiştea Muncelului, a fragment used as a
test piece of antique origin archaeologically attested.
The analyses were carried out by Dr. Peter Northover
of the Materials Science- Based Archaeology Group, Department of Materials, which
specializes in the characterization of ancient metals.
The fragment of the clamp was entrusted to Dr.
Alexandru Suceveanu, who wrote the preface to this study, by Professor Dr. Ion
Glodariu of the Babeş-Bolyai University in Cluj. Since the reference piece -
that is, the clamp recovered from the ruins of the
291
Science-Based Archeology Group,
Department of Materials, University of Oxford, specializată în datarea
vestigiilor arheologice.
Fragmentul de scoabă a fost încrediţat domnului Dr.
Alexandru Suceveanu - care şi prefaţează prezentul studiu - de către profesorul
Dr. Ion Glodariu de la Universitatea Babeş- Bolyai din Cluj. Piesa de referinţă
- i.e. scoaba recuperată din ruinele zidului antic al cetăţii “Sarmisegetuza
Regia” astfel atestată - face ca originea
antică a piesei- martor să nu poată fi pusă la îndoială.
Concluzia grupului de specialişti de la Oxford -
referitoare la rezultatele analizelor efectuate până acum - este că
ambele eşantioane de plumb conţin aceleaşi
impurităţi, respectiv: cupru, antimoniu,
cositor, argint şi bismut. Particularizat
pe specimene, eşantionul din scoabă conţine înjur de 0,65% cositor şi 0,6%
argint iar cel preluat din placă aproape 3,35% cositor şi 0,29% argint, cu
observaţia doctorului Northover că, “în
general, plumbul din epoca romană este mult mai sărac în argint, cu toate că nu
întotdeauna, în timp ce toate celelalte
elemente precum cuprul, cositorul şi antimoniul sunt, de obicei, prezente”.
În mod particular, proporţia de antimoniu atât în scoabă cât şi în placă, este
mai mare decât cea constatată în mod uzual la specimenele din plumbul de
origine romană. Dar - precizează Dr. Peter Northofer în rapoitul final - “Totuşi, antimoniul a fost găsit şi în
eşantionul- martor menţionat a proveni dintr-un context dacic din
Sarmisegetuza, astfel încât, în mod efectiv, autenticitatea plăcii depinde de
siguranţa acestui context”.
Încercând, în final, o evaluare strict obiectivă a
celor expuse mai sus se va observa că:
a) analizele de material dovedesc că spectrul de
impurităţi ale plumbului, atât cel din scoabă cât şi cel din placă, este,
practic, acelaşi,
ancient
wall of the fortress “Sarmisegetuza Regia” - is in this way unambiguously attested
by academic executives, the antique
origin of the control piece cannot be doubted.
The conclusion of the specialists at Oxford with
reference to the results of the analyses completed thus far is that both samples contain the same impurities, that is: copper,
antimony, tin, silver, and bismuth.
Taking the samples separately, the sample from the clamp contained about 0,6% tin
and 0,6% silver, while the sample from the plate contained about 3,3% tin and
0,29% silver. In this connection, Dr. Northover, in a preliminary report,
observed that: “in general, lead from the
Roman period is much poorer in silver, although not always, while all
the other elements, such as copper, tin, and antimony, are usually
present.” Specifically, the proportion of antimony both in the clamp and in the
plate is greater than the proportion usually found in samples of copper of
Roman origin. Quoting from the final report the conclusion is: “However, antimony was also seen in the comparison sample reported from a Dacian
context in Sarmisegetusa, and effectively
the authenticity of the plaque
depends on the security of that context.”
Finally, in an attempt to assess objectively the
matters set forth above, it will be observed that:
a) analysis of the material proves that the spectrum
of impurities of the lead, both in the clamp and in the plate, are, in
practical terms, the same;
b) the spectrum of impurities thus established is
similar to that found in remains of Roman origin and different from that found
in the lead of the modem period;
c) the antique nature of the fragment of the clamp may not be challenged.
292
b) spectrul de impurităţi astfel determinat este
similar eu cel constatat la vestigii de origine romană şi diferit dc cel al
plumbului din epocă modernă,
c) natura antică a fragmentului dc scoabă este
incontestabilă.
De aici concluzia inevitabilă: natura antică a măcar unora dintre piesele ansamblului prezentat în
studiu poate fi considerată ca dovedită
pentru toți cei ce nu vor să imagineze că eventualii plăsmuitori ar fi elaborat
mai mult de o jumătate de tonă de
plumb astfel aliat încât să imite, în mod convingător, plumburile specifice
antichităţii. Singura reţinere încă permisă este de a nu exclude
posibilitatea apariţiei unor eventuale noi elemente de informaţie care să
readucă în cauză nevoia unor noi investigaţii explicative. Totodată, este
evident, şi dreptul cititorului de a reevalua, de pe o altă bază justificativă,
interpretarea semnelor de pe plăci oferită de autor.
DEMETRA. În paralel, dacă nu chiar înaintea
emisiunilor cu capul lui Dionysos, a fost emis un alt tip monetar, care are pe avers
capul spre dreapta al zeiţei Demetra cu văl şi cununa de spice, pe revers
cunună de spice, deasupra apare KAΛΛAT (KALLATis), sau KAΛΛATI (KALLATIs), iar
în interior numele abreviat al magistratului monetar, ΔI (de la Dionysos), mai
rar ΔIO (DIOnysos). Greutăţile lor variază între limitele 5-7,6 g, iar
diametrele între 18-21 mm. Sunt datate cronologic în prima jumătate a secolului
al III-lea î. Hr. – (281 î. Hr.):
Hence the inevitable conclusion: the antique nature of at least a part of the
pieces in the collection described in this study may be considered as proven by
al those who do not want to imagine suspected forgerers to have elaborate more
than half a ton of ancient imitating lead. The only reservation allowed is
not to exclude the possibility that new elements of information may appear
which would bring about the need for more extended explanatory investigations.
And also, of course, the right of the reader
to contest and reevaluate the author’s translations and conclusions, replacing
them with ones resulting from a different point of view logically motivated.
HERAKLES. Alt tip de monede au pe avers capul tânăr a lui Herakles cu cununa de
lauri, iar pe revers, spic, măciucă, tolbă cu arc, legenda KAΛ (KALLatis), sau
KAΛΛATI (KALLATIs) şi numele prescurtat al magistraţilor FIL, FILON, NPA.
Greutatea lor variază de la 2,2- 5,0 g, iar diametrul între 15-17 mm.
O variantă este cea cu capul lui Herakles spre
dreapta pe avers, iar pe revers măciucă, chiorchine de strugure, tolbă cu arc
şi în exergă legenda KAΛΛ (KALLatis):
293
XII. REFERINŢE BIBLIOGRAFICE
[1]
ALEXANDRESCU, Petre, “Une nouvelle synthèse de l’histoire de la Dobroudja à
l’époque préromaine”, Editions de l’Académie de la République Socialiste de
Roumanie, Bucarest, 1968. În: Revue
Roumaine d’histoire, tome VII, nr. 2, (1968).
[2] ANTONESCU, Dinu, “Le calendrier de Grădiştea Muncelului”. Une nouvelle
hypothèse de correction”. În: Tkraco-Dacica,
tom. II, 1981, Editura Academiei R.S.R.
[3] ANTONESCU, Dinu, “Originea sanctuarelor geto-dace”. În: Studii şi Cercetări de Istorie Veche, A,
vol. 33, 1982, nr. 2, pp. 165-181.
[4] APIANUS ALEXANDRINUS, Războaiele
civile, II, 51.
[5] ARNETH, “Fortsetzung der archäologischen Analekten von Herrn Regierungsrath
Arneth. Die Münzen mit ΣAPMIΣ Bezeichnet”. În: Sitzungsberichte der philosophisch- historischen Classe der K. K.
Akademie, VI Band, IV Heft, 1851, pp. 307-309.
[5.A] BABEŞ, Mircea, “Necropola daco-romană de la Enisala”. În: Studii și cercetări de istorie veche,
1971, nr. 1, pp. 18-45.
[6] BODOR, A.. “Structura societăţii geto-dacice”. În: Studii Dacice, sub redacţia lui H. Doicoviciu. Editura Dacia,
Cluj-Napoca, 1981.
[7] BODOR, A., “Cu privire la χαπvoβάταi şi la πoλισται la daci”. În: Studia Universitatis Babeş- Bolyai,
series Historia, fasc. 1. 1965, pp. 7-18.
[8] BOLOMEI, A., “Inventory of the animal bones from an early iron grave”. În: Thraco-Dacia. Recueil d’études a l’occasion du II-eme congrès de thracologie,
Bucarest, 4-10 Sept. 1976. Editura Academiei R.S.R., 1976.
[9] BRÂNCUŞ. Gr., “Poziţia cuvintelor din substrat în ansamblul lexicului
românesc”. În: Limba Română, nr. 5,
1980, pp. 457-460.
[10] Idem, Relaţii lingvistice româno-albaneze.
Vocabular autohton comun. (Rezumatul
tezei de doctorat). Bucureşti, 1968.
[11] Idem, Vocabularul autohton al limbii
române. Editura Ştiinţifică şi Enciclopedică, Bucureşti, 1983.
[12] BUCUR. Corneliu. “Systhèmes énergétiques
traditionnels dans la civilisalion millénaire des mumains. Ancienneté,
continuité, spéciticité”. În: Proceedings
of the 16th international congres of
the history of sciences. Bucarest, Romania. August 26-September 3, 1981.
[13] CANARACHE. V., ARICESCU, A., BARBU, V., RADULESCU, A., Tezaurul de sculpturi de la Tomis. Editura
Şiinţifică, Bucureşti, 1963.
[14] CARCOPINO, J., La vie cotidienne à
Rome à l’apogé de l’empire. Apud [56].
[15] CĂRABIŞ, V., “Despre «pierderea» limbii dacilor”. În: Noi Tracii, nr. 98-105, 1983.
[16] CICHORIUS, Conrad, Die Reliefs der
Trajanssäule, Berlin, 1896.
[17] CÎRSTOIU, I, Teze şi ipoteze
lingvistice, Editura Litera, Bucureşti, 1981.
[18] COTEANU, Ion, (red. resp.). Istoria
limbii române, vol. II, Editura Academiei R.S.R.. Bucureşti, 1969.
[19] Idem, Originile limbii române,
Editura Ştiinţifică şi Enciclopedică, Bucureşti, 1981.
[20] CRIŞAN, I.H., Burebista şi epoca sa,
Editura Ştiinţifică şi Enciclopedică, Bucureşti, 1977.
[21] Idem, Spiritualitatea Geto-Dacilor,
Ed. Albatros, Bucureşti, 1986.
[21.A] Idem. Itinerare arheologice
transilvănene, Editura Sport-Turism, Bucureşti, 1982.
[22] DAICOVICIU, Const., (red. resp.). Istoria
României, Editura Academiei R.S.R., 1960.
[23] DAICOVICIU, C. şi FERENCZI, Al., Aşezările
dacice din Munţii Orăştiei, partea a IIa. Studiu bibliografic asupra
aşezărilor, pp. 95-98. Bucureşti, 1951.
301
[24]
Idem, partea I.
[25] DAICOVICIU., C, și colab. Şantierul arheologic dacic din Muncii Orăştiei
jud. Hunedoara (1960-1966)”. În: Materiale
şi Cercei firi Arheologice 1973, Bucureşti, pp. 61-86.
[26] DAICOVICIU. Hadrian, Dacii.
Editura enciclopedică română. Bucureşti, 1972.
[27] Idem, Dacia de la Burebista la
cucerirea romană, Editura Dacia, Cluj-Napoca. 1972.
[28] Idem. “Societatea dacică în epoca statului”. În: Studii Dacice. Editura Dacia, Cluj-Napoca. 1981.
[29] Idem. Portrete dacice. Editura militară,
Bucureşti, 1984.
[30] Idem. “Cassius Dio şi Samisegetuza”.
În: In memoriam Constantini Daicoviciu,
pp. 111-116.
[31] DAICOVICIU, H., FERENCZI, Şt. şi GLODARIU, I.. Cetăți şi aşezări dacice în sud-vestul Transilvaniei, Ed. Ştiinţifică şi Enciclopedică, 1989, pp. 124-125.
[32] DAICOVICIU, H., FERENCZI, Şt. şi GLODARIU, I., Cetăți şi aşezări dacice în sud-vestul Transilvaniei, Ed. Ştiinţifică şi Enciclopedică.
[33] DAUZAT, A şi colab., Nouveau dictionnaire
étymologique et historique. Librairie Larousse, Paris. 1964.
[34] DECRETUL DIONYSOPOLITAN ÎN CINSTEA LUI ACORNION. În: Inscriptiones graecae in Bulgaria
reperte, Sofia, 1970, vol. 1, nr. 13.
[35] DENSUŞIANU, Nicolae, Dacia
preistorică, Institutul de arte grafice Carol Göbel s.a., Bucureşti. 1913.
[36] DER GROSSE DUDEN, in l0 Bănder. vol. 7. Etimologie, Bibliographisches
Institut, Zürich, Duden Verlag, Manheim, Wien, 1958-71.
[37] DICŢIONARUL EXPLICATIV AL LIMBII ROMÂNE, Editura Academiei R.S.R.,
Bucureşti, 1975.
[38] Dicținar de istorie veche a României,
Editura ştiinţifică şi enciclopedică, Bucureşti, 1976.
[39] DIO, Cassius C., Istoria Romana,
lib. LXVIII, c. 8 şi 9.
[40] DOBLHOFER, E., Le déchifrement des écritures,
Editions Arthaud, 1959.
[41] DONOIU, I., Monede daco-getice şi
efigii romane, Editura militară, Bucureşti, 1980.
[41.A] FERRERO, Guglielmo., Grandeur et
décadance de Rome, Vol. V, Librairie Plon, Paris, 1912.
[42] DUMITRESCU, Vladimir, Armata
preistorică in România, Ed. Meridiane, Bucureşti, 1974.
[43] DUMITRESCU, Vladimir, “New discoveries
at Gumelnitza”. În: Archeology,
vol. 19, nr. 3, iunie 1966, pp. 162- 172.
[44] DURANT, William James, Histoire de
la Civilisation, Payot, Paris, 1937, vol. I, p. 311: “Si l’écrit était une lettre, elle était séchée avec de la poudre, puis enfermée
dans ane enveloppe d’argile marquée du sceau cylindrique de l’expéditeur”.
[44. A] ECO, Umberto, “Pe urmele limbii perfecte în cultura europeană”,
Discursul de inaugurare la Chaire Européenne 1992-93, Collége de France (2 Oct.
1992). Apud: Paradigma, anul 2. nr. l,
2, 3, pp. 16-14.
[45] ELIADE, Mircea, De Zalmoxis à
Gengis-Khan, Payot, Paris, 1970.
[46] FERENCZY,
István, “Premisele naturale ale metalurgiei fierului în munţii Orăştiei”. În: Studii și comunicări de etnografie-istorie,
Caransebeş, vol. II, 1977. pp. 299-309.
[47] Idem, “Importanţa unor metale neferoase şi a unor minerale în procesul de formare
a puterii dacice în Munții Sebeşului”. În: Sargeția,
XIV, 1979, pp. 93-101.
[48] Idem, “Contribuţii la soluţionarea problemei formării oraşului la Daci”. În:
Studii Dacice, Cluj-Napoca, 1981.
[49] FINALLY, G., Archäologische Erteilungen, XXXVI, 1916, pp. 15-16.
[50] FLORESCU, Radu, Dicționor
enciclopedic de artă veche a României, Editura ştiinţifică şi
enciclopedică, Bucureşti, 1980, articolele “dracon”
şi “şarpele”.
[51] FLORUS Publius Annius, Epitome ou
Abrégé de l’histoire romaine depuis Romulus jusqu’à Auguste, en 4 livres,
II. 28, 18.
302
[73]
MIC DICŢIONAR ENCICLOPEDIC, Editura Enciclopedică Română, Bucureşti, 1972.
[74] MOMSEN, Theodorus, ed., Corpus
Inscriptiones Latinarum, Berolini apud Reimerum, 1873
[74.A] MORINTZ, Sebastian, “Quelques problèmes concernant la période ancienne
du Hallstat au Bas Danube à la lumière des fouilles de Babadag”. În: Dacia N.S., 1964, pp. 101-118.
[75] MUŞAT, Mircea, Foreign sources and
testimonies about the forbears of the romanian people, Editura Academiei
R.S.R. Bucureşti, 1980.
[76] NEIGEBAUR, Dr. J.F., Dacien. Aus den
Ueberresten des klaschischen Altertums mit besonderer Rücksieht auf Siebenbürgen,
Kronstadt, 1851.
[77] NEUIGEBAUER, Bulletio dell’ Instituto
di Corespondeaza Arheologica per l’anno 1848. p. 50. Apud Gr. Tocilescu
[100].
[78] NICULESCU, Otin, Contribuțiuni la
metalurgia antică a cuprului în teritoriile locuite azi de români.
Bucureşti, 1913.
[79] OPPERMANN, Manfred, Tracii între
arcul carpatic şi Marea Egee, Editura militară. Bucureşti. 1988.
[80] OWEN, E.A. and ROBERTS, O., Journal
of Institute of Metals, 71. 1945. apud HANSEN, Binary Alloys.
[81] PARDO, Jesus, Întinderea poporului
român conform datelor oficiale ungare, cehoslovace, yugoslave și române, Ed.
Taurus, Madrid, 1988. Apud TEACI, [99. A].
[82] PATERCULUS, Velleius, Historia,
II, 110. Traduction par P.Hainsselin et H.Watelet, Paris, Librairie Gamiers
Frères, 1932.
[83] PAULYS. Real-Encyclopädie der
Classischen Altertumswissenschaft. Herausgegeben
von Georg Wissowa, Stuttgart, 1923.
[84] PÂRVAN, Vasile, Getica, Editura
Meridiane. Bucureşti, 1982.
[84A] Idem, Dacia. Civilizaţiile antice
din Ţările Carpato-Danubiene, Editura Gramar, Bucureşti. 2002.
[85] PIPIDI. D.M., Din istoria Dobrogei,
vol. I. p. 282. Apud [20].
[86] POENARU. E., La colona di Traiano e
di Decebal, Ed. Nagard, 1983.
[87] Idem, “Le modèle de la colone de
Trajan, Influences possibles”. În: Noi
Tracii, nr. 108-109. pp. 12-15 şi 9-14.
[88] PREDA. Constantin, Monedele
geto-dacilor, Editura Academiei R.S.R., Bucureşti, 1973.
[89] RĂDULESCU, A., BĂRBULESCU. M. şi GEORGESCU, V., “Interferenţe între
civilizaţiile geto-dacă şi greacă în Dobrogca. «Oraşul» din teritoriul rural al
Calatisului”. În: Magazin Istoric,
nr. 4 (169), 1981, pp. 41-42.
[90] ROBERT, Paul, Dictionnaire alphabétique
et analogique de la langue française. S.N.L., 1968.
[90.A] ENĂCHIUC, Viorica, Rohonczi Codex,
Alcor Edimpex S.R.L., Bucureşti, 2002.
[91] RUSU, I.I., Etnogeneza Românilor.
Editura ştiinţifică şi enciclopedică. Bucureşti. 1981.
[92] Idem. “Contribuţia lui Zamozius la epigrafia Daciei”. În: Acta Musei Napocensis, 1966, pp.
437-450.
[93] RUSU, M., “Consideraţii asupra metalurgici aurului din Transilvania în
Bronz D şi Hallstadt A”, În: Acta Musei
Napocensis, IX, 1972, pp. 29-64.
[94] SAKELARAKIS, Ianis şi colab., “Drame of death in a minoan temple”. În: National Ceographic, Febr., 1981, pp.
205-222.
[95] SANIE, Silviu, “Din istoria religiei geto-dacice II”. În: Anuarul Institutului de Istorie şi
Arheologie A. D. Xenopol. 1987. p. 117.
[96] SCHINDLER, Wolfgang, “Die Königstadt der Daker”. În: Klio, Beitrage zur Alten Geschichte, vol. 59 (1977), nr. 1, pp.
195-212.
[96.A] SLUŞANSCHI, Dan, “Limba Daco-Geţilor în cadrul indo-europcan”. În: Limba Română, 1981, nr. 3, pp. 297-300.
304
[97]
SPEIDEL, M.. P., “Ranistorum, ultimul punct dc sprijin al lui Decebal”. În: Journal of Roman Studies. London. vol. LX (1970), pp. 142-153, şi Acta Musei Napocensis, Cluj. vol. VII.
pp. 510-515.
[97A] ST0ICULESCU. Cristian D., “Trajan’s column documentary value front a
forestry view- point” (part 1). În: DACIA
NS., XXIX. nr. 1-2 (1985), pp. 81-96.
[98] STRABON, Geografia. În: |65|,
vol. I. pp. 237-239.
[99] SUETONIU, LXIII, 4.
[99.A] TALOŞ. Ion, Gândirea Maxico-Religioasă
la Români. Dicţionar. Editura Enciclopedică. Bucureşti. 2001.
[99.B] TEACI. D., “Asupra spaţiului agricol locuit dc Români în Europa”,
Comunicare la Congresul XVIII al Academiei Româno-Americane de Ştiinţe şi Arte.
Chişinău, 1993.
[100] TEODORESCU. D. M., “Cetăţile antice din Munţii Hunedoarei”. În: Publicaţiile Comisiunii Monumentelor
Istorice, secţiunea pentru Transilvania, II. Cluj, 1923.
[101] TOCILESCU. Grigore, Dacia înainte
de romani, Tipografia Academiei Române, Bucureşti, 1880.
[102] VENTRIS, M. şi CHADWICK, J., Documents
in mycenean Greek. Cambridge University Press. 1959.
[103] VRACIU, A., Limba daco-geţilor,
Editura Facla, Timişoara. 1980.
[104] VULPE. Radu. “Getul Burebista, conducător al întregului neam geto-dac”. În:
Muzeul din Piteşti, studii şi comunicări. Istorie, ştiinţele
naturii, Piteşti, 1968, pp. 33-54. [105] Idem. Columna lui Traian. Editura Sport-Turism. Bucureşti. 1988. p. 207.
[105.A] Idem. “Rapoarte de săpături. Babadag”. În: Studii şi cercetări de istorie veche. 1955. nr. 3-4.
305
POSTFAŢĂ
Râmnicu Vâlcea. 11 iulie 2003
Stimate Domnule Dan Rumalo,
În urmă cu câţiva ani, aţi avut bunăvoinţa să-mi
comunicaţi interesul dvs. pentru ansamblul de inscripţii şi imagini criptice pe
plăci de plumb - originale sau reproduceri fotografice - păstrate la Muzeul
Naţional de Antichităţi din Bucureşti, piese cărora v-aţi consacrat din
tinereţe erudiţia şi eforturile. Rezultatele cercetărilor dvs. le-aţi prezentat
în cartea Cronică apocrifă pe plăci de
plumb? care apare acum în ediţie definitivată. Am parcurs cu atenţie
lucrarea şi sunt convins că cititorii ei, specialişti sau amatori cultivaţi vor
preţui după cuviinţă iniţiativa dvs. de a atrage atenţia asupra acestor piese
enigmatice, chiar dacă nu vor împărtăşi integral soluţiile şi ipotezele dvs.
Dvs. vă datorez tot ce ştiu despre inscripţiile de la Muzeu. Deşi, prin
activitatea mea la Asociaţia Internaţională de Studii Sud-Est Europene, apoi la
Institutul cu acelaşi profil al Academiei Române am fost ani de- a rândul în
vecinătatea pieselor studiate de dvs., mărturisesc că ele mi-au rămas cu totul
necunoscute până acum. Iar când mi-aţi comunicat ipotezele la care aţi ajuns, sunt
sigur că nu v-aţi aşteptat din partea mea la confirmări pe care pregătirea şi
preocupările mele nu mi le îngăduiau.
M-am limitat, aşadar, să vă încurajez demersurile,
animate de pasiunea dvs. sinceră pentru mai buna cunoaştere a înaintaşilor
noştri şi de convingerea că cercetarea oricăror relicve
ale trecutului este o datorie sacră a științei. V-am îndemnat să faceţi
neîntârziat publice misterioasele texte şi imagini care, indiferent de natura
lor - originale sau falsuri - au dreptul la atenţia şi verdictul autorizat al
savanţilor. Repet, chiar falsurile se cuvin studiate, pentru că furnizează
informaţii utile despre motivaţiile, împrejurările, data, autorii şi procedeele
confecţionării lor (dovadă studiile actuale privitoare la falsurile monetare).
Ignorarea apriorică a pieselor suspecte întemeiată pe prejudecăţi sau teama de
discreditare, nu se justifică. Pe bună dreptate îi amintiţi pe Christian
Matthias Theodor Mommsen care a editat în CIL şi inscripţii false, şi pe Ion
Nestor care îi recomanda Manei Golescu publicarea pieselor în discuţie de la
MNA, deşi le considera neautentice.
După apariţia Cronicei
apocrife aşteptaţi, desigur, stimate domnule Dan Romalo, reacţiile
specialiştilor care sunt obligaţi să se pronunţe cu privire la tezele dvs. dar şi
ale altor cititori, ca mine, mânaţi de simplă curiozitate şi de simpatie pentru
eforturile pe care le-aţi depus. Asemenea reacţii vă vor ajuta să vă definiţi
etapele ulterioare ale cercetării. Etape obligatorii, deoarece chiar dvs.
apreciaţi rezultatele de până acum drept provizorii. Nădăjduiesc că prudenţa
judecăţilor dvs. şi modestia cu care le prezentaţi, vor fi apreciate de
specialişti.
Constatând rezerva lor de a se angaja în cercetări
complexe şi puţin promiţătoare, v-aţi asumat rezolvarea unui proiect ştiinţific uriaş şi foarte îndrăzneţ. Ştiţi
mai bine ca mine că
Christian
Matthias Theodor Mommsen
306
fazele
descifrării unor scrieri necunoscute - ca şi ale decriptării textelor plauzibil
translaerate - sunt numeroase, şi că reuşita acestor întreprinderi nu este mai
niciodată rezervată unui singur cercetător. Exemplele celebre amintite de dvs.
(p. IV) sunt concludente. Paşii către soluţia finală, unanim acceptată, sunt
separaţi de intervale variabile de rezerve, respingeri, contraargumente sau
chiar de abandonare a investigaţiei şi lăsare a cazului aparent insolubil în
negura uitării.
Dintre aceste eventualităţi cea mai gravă - şi
reprobabilă metodologic - este, fără îndoială, ultima, pentru că nici o ipoteză
nu trebuie părăsită decât cu convingătoare argumente privind nevalabilitea ei.
Vă aflaţi acum într-un asemenea interval, pe care
nu-l puteţi depăşi, în opinia mea, decât prin continuarea cercetărilor atât în
ce priveşte datarea pieselor
studiate, cât şi interpretarea
semnelor de pe plăci.
Rezervaţi relativ puţin spaţiu clarificărilor atât
de importante expuse la p. 263-267. Regăsirea a 26 de plăci originale, vă
oferea şansa de a amplifica studierea şi descrierea lor, cu tot ce permite în
plus examinarea suportului material al textelor şi imaginilor, nu doar a
reproducerilor lor, ca în cazul plăcilor dispărute. Rezultatele analizelor
întreprinse de grupul de la Oxford meritau, de asemenea, o prezentare mai largă
şi un alt loc în planul lucrării (la începutul ei), deoarece ele contribuie la
argumentarea vechimii pieselor. Nu se înţelege rezerva dvs de la p. 267
(“natura antică a măcar unora dintre piesele ansamblului... trebuie admisă ca
fiind dovedită”). Cât priveşte interpretarea seninelor de pe plăci, cred că, la
fel ca predecesorii dvs. care au studiat asemenea texte, apelul la ajutorul
filologilor (în cazul de faţă la specialişti în problemele limbii geto-dacice)
este indispensabil. Dacă aceşti specialişti nu se vor implica spontan în
analiza ipotezelor pe care le propuneţi, rămâne de reflectat asupra celor mai
potrivite căi de a-i invita la discuţia senină şi constructivă pe care o doriţi
şi la care aveţi dreptul.
Dvs. aţi făcut primul pas obligatoriu, acela de a
publica piesele cercetate, privite pe nedrept cu o rezervă nejustificată, care
a dus treptat la risipirea lor parţială. Pe bună dreptate puteţi spune acum: Dixi et salvavi... . Vă felicit pentru opera dvs, şi mă asociez aprecierii
prietenului şi colegului meu Dr. Alexandru Suceveanu că aţi adus astfel un mare serviciu culturii româneşti. Nu am căderea
să mă pronunţ asupra amplelor consideraţii de istorie a scrisului, filologie
etc, pe care le faceţi în studiul dvs, dar convins de seriozitatea, onestitatea
şi prudenţa cu care v-aţi condus cercetările, vă rog să primiţi, stimate
Domnule Dan Romalo, expresia înaltei mele preţuiri.
307
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu