Conscriptiunile familieloru nobile romàne din a. 1862. PAGINA 102
102
6. Comun’a Darlosu.
Popa, (Benyei), in
comun’a Darlosu [Dârlos (în maghiară: Darlac, în germană: Durles) este o comună în județul
Sibiu, Transilvania, România, formată din satele Curciu, Dârlos (reședința) și
Valea Lungă.) Istoric: Așezarea a fost menționată pentru prima dată în 1317 sub
numele de Possesio Darlaz. Încă de la mijlocul secolului al XIX-lea, românii
reprezentau majoritatea populației orașului. Deja pe vremea socialismului - dar
mai ales după schimbarea politică din 1989 în România - majoritatea populației
de limbă germană a emigrat în Germania, astfel că în 1992 doar 190 de persoane
din comunitate s-au identificat la recensământ drept germani, față de 1094 în
anul 1977. În anul 2011, pe teritoriul municipiului Dârlos erau înregistrate
2.280 de persoane. 2.060 dintre aceștia erau români, 595 erau romi, 55 maghiari
și 30 s-au identificat drept germani români.]. Principele Transilvaniei, margravul de Moravia, contele de Tirol, ducele de
Luxemburg, de Silezia, de Burgundia, de Brabant de Teschen, arhiduce de Austria și al Austriei Interioare
(Styria, Carintia, Carniola), rege al Germaniei, al Ungariei, al Boemiei, al
Republicii Cehe, al Croației și Slavoniei; împăratul Sfântului Imperiu Roman;
Leopold I de Habsburg, 1698, 3 Februariu. — — 6 patrifamilie.
S’a estradatu in Darlosu, 15 Iuliu, 1862. Sofroniu Savu,
parochu gr. -cath. alu Darlosului,
7. Comun’a Elisabetopole.
Sterca Siulutiu, in
comun’a Elisabetopole [Dumbrăveni mai demult Ibașfalău, oficial Elisabetopol (în dialectul săsesc
Eppeschdorf, în germană Elisabethstadt, în maghiară Ebesfalva, Erzsébetváros)
este un oraș în județul Sibiu, Transilvania, România, format din localitățile
componente Dumbrăveni (reședința), Ernea și Șaroș pe Târnave. Istoric: Perioada
preistorică Descoperirea unei securi de piatră cioplită la Curciu și a unor
oase de mamut la Dumbrăveni, aduc ipoteza că în aria orașului au existat
așezări omenești încă din paleolitic. Primele dovezi sigure de viață omenească
pe aria Dumbrăvenilor au o vechime de circa 3.000 de ani, mai exact din
civilizația fierului. Este vorba de un bordei hallstatian cu adâncimea de 2,5
metri în care s-a găsit un vas de lut cu caneluri, ce conținea boabe de grâu
carbonizate. Bordeiul avea și o vatră de cenușă și datează din jurul anilor 800
î.e.n. Aceste urme de locuire au fost descoperite chiar în centrul orașului, în
1971, când s-a săpat fundația clădirii Poștei. La începutul secolului III
î.e.n. triburile celtice se așază în zona Târnavelor. Dovadă acestei prezenței
stau mai multe urne provenind dintr-un cimitir celtic ce s-au găsit, în 1970,
la sud de gara actuală a orașului, între calea ferată și șoseaua națională.
Perioada dacică Tot în zona de sud a gării Dumbrăveni, la cariera de pământ,
s-au găsit câteva schelete și cești dacice, care în cea mai mare parte au fost
distruse de muncitorii de la carieră în timpul lucrărilor. Mai multe dovezi ale
existenței dacilor pe acest teritoriu, respectiv vase mari în formă de sac cu
butoni, vase -borcan, fructiere, cuptor de pâine, vase de provizii, au fost
descoperite în apropierea Dumbrăvenilor, în comuna Bahnea, sat Gogan. Perioada
romană În primul secol al erei noastre, zona Târnavei Mari a venit în contact
cu împărăția romană, ceea ce a permis descoperirea în Sighișoara și Laslea, a
unor tezaure monetare din această epocă. Mai mult, pe lângă Dumbrăveni trecea
marele drum roman ce venea de la Apulum, pe Târnava Mare în sus, până la
Odorhei și de acolo cotea la stânga spre castrele romane de la Inlăceni și
Sărățeni. Perioada migrațiilor Pe teritoriul orașului a fost găsit un tipar
masiv de bronz cu conturul semicircular, a cărui capete se prelungesc în linii
drepte, folosit pentru presarea pieselor ornamentale aplicate pe centură sau
harnașament. Această urmă datează din secolului al VIII-lea, din vremea
dominației avarilor. Perioada feudală Feudalismul maghiar cucerește treptat
Transilvania, în valea Târnavelor ajungând în secolul XII. Cea mai veche
pomenire a Comitatului Târnava datează din 1214. Comitatul se întindea la sud
până la râul Târnava Mare (între Blaj și Sighișoara) și la nord de la Bălăușeri
până la Iernut. Prin mijlocul comitatului trecea Târnava Mică. Comitatul
cuprindea 113 localități prin care și satul Dumbrăveni. Primele atestări
documentare Nu se știe precis când a avut loc transformarea satului Dumbrăveni
în târg. Cert este că primul document despre Dumbrăveni datează din anul 1332,
când localitatea apare sub numele de Ebes (Sacerdotes de Ebes). În scrierea
respectivă este vorba despre dijma din arhidiaconatul de Târnava/Cuculus ce o
plătește preotul Hermann din Ebes (Ibașfalău în limba română) în sumă de patru
banali vechi. Banalii erau o monedă a timpului respectiv. În documente din anii
1367 și 1368 se vorbește despre posesiunile feudalilor din Ibașfalău sub
denumirea de “possessions Ebessffalwa”, indicând ca proprietari mai mulți
feudali. La 1374 este amintit Ladislau, fiul lui Emeric din Ibașfalău, ca fiind
stăpânul acestui sat (Ladislao filio Emerici de Ebessffalwa). Într-un document
din 3 iulie 1381, regele Ludovic I de Anjou informează cele “Șapte scaune” și
cele “Două Scaune”, Scaunul Mediașului și Scaunul Șeica, că el a înglobat în
comitat posesiunile feudale din Ibașfalău și cele care aparțineau de acestea.
La 13 iunie 1391, regele Sigismund însărcinează capitul din Alba Iulia să
introducă pe Grigorie și Petru, fiii lui Apa din Mălâncrav, în stăpânirea
părților din moșia ce le revin de la Ladislau, fiul lui Emeric din Ibașfalău.
Într-un document din 1 mai 1399, Ibașfalăul apare sub denumirea de Ebesfolwa.
În același timp sunt amintite și satele Gogan, Ernea și Hundorf. În documente
din sec XIV și XV Dumbrăveni apare sub numele de Ebesffalwa (satul lui Ebes),
care probabil a fost numele unui stăpân feudal. Numele de Ebesffalwa se va păstra
până la începutul secolului al XVIII-lea, când localitatea va primi alt nume.
Românii îi vor spune în continuare Ibașfalău, până în anul 1918, când va fi
denumit Dumbrăveni. Reședință domnească Castelul Apaffy
În a doua jumătate a secolului XIV-lea, târgul Ibașfalău se dezvoltă în
suprafață și ca populație, ajungând pe la 700 de locuitori. În 1496, domeniul
Dumbrăveni este stăpânit de familiile Bethlen, Fejerdi și Apafi. Grigore Apafi,
prefect al județului Dobâca și locțiitorul mareșalului curții lui Martinuzzi,
guvernatorul Transilvaniei, cumpără în 1552 toate moșiile existente în
Dumbrăveni și construiește castelul feudal în formă de cetate. În 1562 are loc
răscoala secuilor care, împreună cu iobagii români, atacă și avariază serios
castelul cetate de aici, care va fi refăcut în 1564 și întărit cu noi
bastioane. În 1590 Nicoale Apafi, prefectul comitatului Cetatea de Baltă –
Târnava, își mută sediul oficial la castelul din Dumbrăveni. În perioada
frământărilor politice din martie 1605, după dizolvarea dietei, guvernatorul
Transilvaniei, Gyulafi, vine în tabăra de la Dumbrăveni. Aici este atacat, în
19 martie, de generalul Gheorghe Raț și, ca urmare, fuge la Șard. În 1645 se
procedează la o nouă împărțire a domeniului Dumbrăveni între Apafești. Astfel,
lui Boldisar Apafi îi revine moșia Mălâncrav și 10 case cu iobagi români la
Dumbrăveni. Cum pe domeniul Dumbrăveni nu existau meseriași, sunt trimiși de la
Mălâncrav un cizmar, un croitor, un rotar și un țesător. În același timp Mihai
Apafi I primește via din Mălâncrav și o treime din iobagii români de la Hundorf
și Ernea. După moartea lui Grigorie Apafi, domeniul cetății Dumbrăveni revine
integral în posesia lui Mihai Apafi I care este ales principe, la Târgu Mureș,
în 16 septembrie 1661. Târgul Dumbrăveni devine reședință domnească. Dar domnia
lui Mihai Apafi I nu este de bun augur deoarece “era mai bun de popă decât de
principe” (cronicarul Mihai Cserei). Îi plăcea vinul, bea o vadră de opt cupe
pe zi și avea “pasiunea de a drege mereu oroloage”. La 27 noiembrie 1685 Mihai
Apafi I semnează la Dumbrăveni, împreună cu Antidie Dunot, trimisiul
împăratului Austriei, un tratat prin care se obligă să întrețină armata
imperială. Perioada imperială Unul
dintre cele mai importante evenimente politice din timpul stăpânirii
habsburgice este vizita împăratului Iosif al II-lea Pe când era coregent cu
Maria Terezia, acesta a vizitat orașul Dumbrăveni în timpul călătoriei sale în
Transilvania. Orașul făcea parte din cele 10 orașe libere regești din
Transilvania. La 1 iunie 1773 Iosif al II-lea sosește dinspre Sighișoara la
Dumbrăveni. Pe drum participă la exercițiile de arme ale trupelor habsburgice
de dincoace de Hoghilag, din jos de Birtul Pădurarului, unde erau postate
batalioane de grenadieri la care Iosif al II-lea ajunge marți seara, la ora 7.
După terminarea exercițiilor Iosif al II-lea a intrat în Dumbrăveni unde a fost
cazat în casa armeanului Martin Gaspar care ținea Hanul Ibașfalăului. În urma
vizitei împărătești, pe Hanul Ibașfalăului a fost montată o placă ce avea
inscripționat: “Benedictus Iosephus II Imperator Augustus atque Pius Rex Pater
patriae nos hoc anno 1773 in Junio visitavit”. După 1989 placa respectivă a
fost îndepărtată de pe clădirea transformată astăzi în magazin alimentar.
Perioada modernă Frământările revoluționare din 1848 au ecou și în orașul
Dumbrăveni. Orașul este cucerit în două rânduri de generalul Józef Bem care
împreună cu marele revoluționar maghiar Sándor Petőfi, a poposit aici trei
zile. După 1848 orașul cunoaște o perioadă de relativă liniște. Administrația
orașului suferă o modificare în 1871, ajungînd sub controlul comitatului
Târnava Mică. În acest timp, Elisabetopolul este sediu de pretură de care
aparțin 32 de sate. La Tribunalul Elisabetopol erau arondate localitățile
Mediaș, Sighișoara, Rupea, Cincu Mare, Agnita, Hususău și Diciosânmartin (8
localități cu 234 de comune). În 1871 a fost construită linia ferată, ceea ce
contribuie la dezvoltarea orașului, pe această cale făcându-se export de ițe și
materii prime între Austria și Țara Românească. După 1875 se construiește
clădirea Tribunalului (actual Centrul Școlar Pentru Educație Incluzivă), se
mărește Liceul teoretic, precum și capacitatea cazărmii. Odată cu construirea
tribunalului și penitenciarului (aici a fost închisă, câteva luni, Ana Pauker),
până după al doilea război mondial, în acest oraș au loc judecăți, se dau
sentințe, se întocmesc acte notariale, Dumbrăveniul dispunând de o carte
funciară proprie. Deși reședință de plasă numai pe lângă centrul judecătoresc,
orașul dispune și de o bancă de credit, spital și o serie de asociații de mici
meșteșugari. După 1900 orașul Elisabetopol cunoaște o perioadă de relativă
stagnare, rămâne doar un centru comercial lipsit de importanță, dar cu mare
influență asupra așezărilor de pe cele două Târnave. Armenii Pentru prima dată,
armenii sunt amintiți ca trăind în Dumbrăveni în anul 1671. De altfel, potrivit
unui privilegiu dat de Mihai Apafi I, ei au fost colonizați pentru prima oară
la Dumbrăveni și Gherla, și de aici s-au răspândit în toate orașele
Transilvaniei. Ei înființează în oraș o companie comercială, ceea ce contribuie
din plin la dezvoltarea localității. Odată cu instaurarea stăpânirii
habsburgice în Transilvania, Dumbrăveniul este administrat de coloniștii
armeni. Ei aveau privilegiu dat de Mihai Apafi al II-lea, fiul fostului
principe, de a își alege primar dintre oamenii lor cei mai capabili și, în caz
de litigii comerciale, să apeleze la compania grecească. În cazuri de judecată
cu oameni de pe domeniul Dumbrăveni, armenii sunt judecați de ofițeri proprii.
Aveau drepturi autonome și își puteau alege preoții, primarii etc. În 2
septembrie 1727, domeniul cetății Dumbrăveni trece în posesia imperiului
habsurgic, ocazie cu care se face inventarierea veniturilor. Se constată că
aici trăiesc 77 de familii de iobagi (203 persoane) din care 69 de familii sunt
românești, iar restul maghiare. Iobagii români trăiesc în Cocoroveni, iar cei
maghiari în jurul castelului. Din 1714, Dumbrăveni trece în proprietatea
fiscului, iar împăratul Carol al V-lea îl atribuie armenilor și devine ”oraș
privilegiat”. De acum înainte se va numi Elisabetopolis. Tot acum se pun bazele
organizării administrative a orașului cu dreptul de a alege magistratul,
primarul și notarul. La acestea se mai adaugă dreptul de târg săptămânal și de
trei ori pe an târg de țară, dreptul de a construi pod peste râul Târnava și de
a încasa vamă. Complexul rupestru al haiducilor de la Dumbraveni din castelul Maria
Tereza (Zvon: Este vorba despre tunelul secret de la Dumbrăveni pina la Slimnic
aproape de Sura Mare datind din 1730
care are lungimea de 58 kilometri (construite cu var cald prin care familia
putea sa se refugieze in caz de pericol.
iar din Slimnic o continuare spre Sibiu printr-un tunel lung de 19
kilometri. Aici ar fi ascuns haiducii comori. Numele orașului de pe Târnava, în
care conviețuiesc circa 9000 de cetățeni – Dumbăveniul - este o achiziție a
României Mari 1818 și se potrivește de minune cu multitudinea dumbrăvilor, a
codrilor, cu o natura deosebit de îmbietoare.)]. — — 1 patrifamilia.
S’a estradatu (in) Elisabetopole, die 3/15 Iuliu 1862
Iosephus Popu,
parochulu gr.-cath. Elisabetopolei.
XXI. Comitatulu Háromszék. —
(Treiscaune).
1. Comunele Bretzku si F. -Csernaton.
Boér de Parró, in comun’a Bretzku [Brețcu (maghiară Berek) Brețcu (maghiară Bereck) este o
comună în județul Covasna, Transilvania, România, formată din satele Brețcu (reședința),
Mărtănuș și Oituz. Istoric: - Breucii (în greacă Βρεῦκοι) au fost membrii unui
mic trib de iliri care au migrat în vecinătatea actualului Brčko din Bosnia și
Herțegovina. După cucerirea romană în secolul I î.Hr., mulți breuci au migrat
și s-au stabilit în Dacia, unde o localitate numit Bereck sau Brețcu, un râu
(râul Brețcu) și un munte (Munții Brețcului) din România de astăzi au fost
numite după ei. Brețcu, locuit în mare parte de secui, a fost menționat pentru
prima dată într-un document în 1332. Pe o așezare anterioară a municipiului, pe
zona numită de localnici Cetatea doamnei Venetur (maghiară Veneturné vara) sau
doar Cetate (Vár), la nord de satul Brețcu în dreapta râului cu același nume,
ziduri de pământ arată spre un fost fort roman. O baie termală romană este
remarcată la aproximativ 150 până la 200 de metri de fort. Rămășițele unui
castel din apropierea fortului sunt atribuite secolului al XVII-lea, nu sunt
date alte detalii. De asemenea, descoperirile arheologice din municipiu sunt
atribuite epocii bronzului și se află în muzeul din Sfântu Gheorghe. Tot în
zona satului încorporat Mărtănuș (maghiară Kézdimartonos ), pe zona numită de
localnici Coasta mesteacănului (maghiară Nyiroldal), se remarcă descoperiri de
preistorie. Pe vremea Regatului Ungariei, Brețcu aparținea districtului de
scaun Kézdi din județul Háromszék ( Comitatul românesc Trei-Scaune), apoi
districtului istoric Trei -Scaune și din 1950 districtului de astăzi . Covasna.
Localitatea a fost atestată documentar începând cu anul 1426 sub diverse nume:
Bereczk (1476), Breczko (1482-1496), Bretzku (1787 și 1850), Bereck (1854). La
Brețcu, primele cercetări arheologice sistematice au fost întreprinse numai
între anii 1925 -1926 de Emil Panaitescu. În această perioadă au fost
descoperite termele castrului aflate la 100 m de castru. Ștampilele de pe
cărămizi aflate în castru și la terme aparțin unităților militare COH(ors)
HIS(panorum) și COH(ors) I BRAC(araugustanorum). În anul 1950 un colectiv
condus de M. Macrea au efectuat noi săpături. Pe terasa largă numită Cetatea
Lupului, s-au descoperit la suprafață pe o întindere de 2-3 hectare fragmente
de cărămizi, țigle și ceramică, indicând locul așezării civile (vicus canabæ) aflate
în apropierea castrului. G. Popa Lisseanu, O.G. Lecca, A. Lapedatu și I. Lupaș
susțin că Brețcu a fost un vechi cnezat românesc pomenit în diploma regelui
Sigismund din anul 1426. Conform analizei diplomei din anul 1426 făcută de
Lisseanu, Brețcu a fost un cnezat românesc condus de Ioan Cneazul (chinezul în
originalul tradus de Lisseanu) zis Ungurul și Radul fiul lui Țacu din Brețcu.
Aceștia se prezintă înaintea regelui Sigismund și-l roagă să confirme
privilegiile și libertățile comunei lor. Regele Sigismund admite ca satul
româneasc Brețcu să fie și de acum înainte supuși numai jurisdicției ducelui
lor și să păzească și pe viitor frontiera Transilvaniei dinspre Moldova. Textul
în limba latină: “Nos Sigismundus... commendamus tenore presentium,
significantes quibus expedit universis; Quod venientes nostre Majestatis in
presentiam fideles nostri Joannes Kenesius dictus Magyar, et Radul filius Czako
de Bereczkfalva, nostre declararunt Majestati, quod in confinibus Terre
Siculorum nostrorum, versus partes Moldavie existeret quedam villa Valachalis
Bereczkfalva vocata”. Potrivit unui document din 1614, în Brețcu erau 70 de familii,
dintre care una iobagă; între anii 1750 şi 1848, nu au fost înregistraţi iobagi
la Breţcu. La sfârșitul secolului al XIX-lea, industrializarea a crescut în
unitatea administrativă relevantă a Transilvaniei, rezultând apariția unei
industrii a lemnului în regiune. În 1907 s-a terminat construcția liniei de
cale ferată de la Târgu Secuiesc. În 1910 s-a construit o fabrică de cărămidă,
în 1933 o cale ferată cu ecartament îngust de aproximativ zece kilometri în
Valea Oituzului iar în 1939 a fost finalizată fosta primărie, şcoala primară de
astăzi din căminul comunităţii.]. Comitele
secuilor, principele
Transilvaniei, Michaelu Apafi I, de Apanagyfalu [Nușeni, Bistrița-Năsăud], 1688, Oktober 8, in Radnoth.
Sig: Universitatis Nob. Fogaras Extract, per Paulum Monea V. Notar, Mihael
Simon Vice Capit. 1 patrifamilie. Sandru Boer fiulu lui Toma
Boer de Parró.
Máthé de Csernatu, in
comun’a Csernatulu de susu [Cernat (în maghiară Csernáton) este satul de reședință al comunei cu
același nume din județul Covasna, Transilvania, România. Se află în partea de
central-estică a județului, în Depresiunea Târgu Secuiesc, la poalele estice
ale Munților Bodoc. Așezare Localitatea Cernat este situată în partea de vest a
bazinului Tărgu Secuiesc, pe cursul superior al râului Cernat, la o altitudine
de 565 m, pe DN11, Brașov - Târgu Secuiesc - Onești. Istoric: - Prima atestare
documentară datează din anul 1332. Descoperirile arheologice făcute pe
teritoriul acestui sat, demonstrează însă existența omului aici încă mult
înainte, astfel, în locul unde se află biserica reformată, s-a constatat o
stațiune cu strat conținând ceramică pictată de caracter Ariușd -Cucuteni,
ceramică decorată cu sfoară aparținând culturii Coțofeni și un strat de cultură
dacică din a doua epocă a fierului. Pe dealul “Vârful cu mesteceni” s-au
descoperit două topoare de piatră din neolitic, o secure de bronz și fragmente
ceramice din epoca bronzului. Pe teritoriul satului s-au mai gasit un fragment
dintr-un vas lustruit și o cană ce ar putea aparține epocii medievale. Cu
prilejul săpăturilor făcute în anul 1961, în locul numit “Dealul de aur”, s-a
indentificat o așezare Starcevo -Criș. În locul numit “Pământul lui Róbert”,
s-a găsit o așezate antică din mai multe perioade (Ariușd -Cucuteni, Monteoru
și Noua), conținând fragmente ceramice lucrate manual sau la roată, vase de
import (Mirmeki) fragmentare, din epoca dacică (sec. III -II î.e.n.) și
fragmente de ceramică romană din secolul al II-lea. Pe malul drept al văii
Cernatului a fost descoperit un semibordei cu pietrar aparținând unei așezări
din sec. XI - XII, iar în locul numit “Grădina Sfântă” au fost găsite urmele
unei biserici romanice din secolul al XIII-lea. Pe înălțimea “Cetatea Ika” se
găsesc resturile unei cetăți cu zidurile din piatră legate cu pământ, de formă
ovală și turnuri, datând din sec. XIII - XIV. Era mărginit de o așezare din
epoca de piatră pe Aranyos -hegy și de un fort de pământ din epoca fierului
fortificat cu metereze într-un loc numit Hegyes. În 1332 este menționat ca
Churuacun. Satul a fost ars de turci în 1658, ciuma l - a distrus în 1719, iar
în 1836 şi 1853 a fost un alt incendiu. În 1848, la 30 mai, aici delegații de
la Háromszék au anunțat răscoala populară. În 1910, erau 1949 de locuitori
maghiari. Până la Tratatul de la Trianon, a aparținut districtului Kézdi din
județul Háromszék. Distribuție etnică: - Pe baza datelor recensământului din
2002, municipiul avea un total de 4.025 de locuitori, conform datelor actuale,
acest număr a crescut la 4.320. Distribuția în funcție de așezări este
următoarea: Alsócsernáton 2470, Felsőcsernáton 1200, Albis 380, Ikafalva 270.
La ultimul recensământ, 4.266 dintre locuitorii satului s-au declarat maghiari,
54 români și doi țigani. Ikafalva este singura localitate unde locuiesc doar
maghiari.]. Principele
Transilvaniei, regele Ungariei, prinț romano -german, ducele de Opole, Gabriel Bethlen de
Iktár 1610, Ianuariu 24, in Brasiovu.— S’au publicat 1668 scaunulu Murasiului la
Baczka -Madaras prin Ruszkai Kornis Balog, au slugitu cu arma
înainte de 1610 doi frati Nikulae si Stefan Máthé de Csernatu. .
D. Popoviciu m p.,
parochulu locului.
XXII. Comitutulu Brassó.
1. Cetatea
internă.
Iuga de Bácsi, din comitatul Hunedórei. Trei linii colaterale
locuescu in Brasiovu. Principele
Transilvaniei, principele imperial, ducele de Opole și
Ratibor,
Sigismund Báthory de Somlyai, in 8 Augutu 1588. Urm’a
armaleloru e perduta. Eara privilegiulu séu donatiunea de mosia per Concambium
este dela soci’a lui Gabrielu Bethlen (Ducesa de
Saxa -Lauenburg, prințesa prusă, principesa Transilvaniei Ecaterina de Brandenburg & de Hohenzollern.), ddto in Curia Divensi 2-a die
Iulii 1619; [dată în Curtea Divensi a 2-a zi din iulie 1619;] eara acésta donatiune s’a
renoitu si confirmatu de Principele
Transilvaniei, regent al Ungariei, Gheorghe Rákóczi al II-lea de Felsővadász 26-a Iunii, 1649. — Toti trei
parintii de familia Ioann, Georgie si Florea au reposatu, au remasu insa chronomi numerosi in viétia.
In diploma lui Sigismund Báthory se dice numai atâta: “Consideratis fidelitate
et fidelibus servitiis nobilis Stephani Iugha de Nagy
Barchja* quæ ipse nobis et huic Regno pro locorum et temporum varietate fideliter
exhibuit et impendit [Având în vedere credincioșia și slujbele credincioase ale nobilului Ștefan
Iugha de Nagy Barchja*, pe care ni le-a făcut și le-a cheltuit cu credință nouă
și acestei Împărății pentru o varietate de locuri și timpuri].
Brasiovu, in 8 Iunie, 1862. Thoma Vasiliu,
..
paroch.
*Bârcea Mare, Hunedoara sat al orașului Simeria. Bârcea Mare (maghiară
Nagybarcsa, germană Gross-Sammetdorf, Grossbertschen) este un sat ce aparține
orașului Simeria din județul Hunedoara, Transilvania, România. Originea numelui
său: - Numele său provine dintr -un nume personal care - potrivit lui Lajos
Kiss - poate fi legat de numele personal pe care se bazează numele lui Barcs. A
fost menționat pentru prima dată în 1315 în certificate ca Barcha, prefixul său
a apărut în 1733 (Nagy Bartsa). Populația: - În 1785 avea 331 de locuitori. În
același an, județul număra 42 de capi de familii ortodoxe, aparținând de
Arhiepiscopia Ortodoxă 83, iar greco -catolicii numără patru credincioși în sat
în anul următor. În 1850, din cei 232 de locuitori, 202 erau români, 16
maghiari și 14 țigani; 216 sunt ortodocși, 12 sunt reformați și 4 sunt romano
-catolici. În 1910 avea 363 de locuitori, dintre care 243 români și 118
maghiari; 212 greco -catolici, 66 reformați, 43 romano -catolici, 32 ortodocși
și 9 evrei. În 2002, din cei 413 locuitori, 388 erau români, 12 ţigani şi 7
germani; 383 sunt ortodocși și 19 penticostali. Istoric: - Întâlnim pentru
prima dată menționat satul în 1315 ca locul de origine al lui Sumurakus,
descendent din fiul lui Ivánka, András, și fiii săi, proprietarii Oláhárkos (sat
distrus la granița Alsócsóra). În 1380, Zsámboks din Ajnárdfi din județul Pest,
din familia Smaragd, erau proprietari ereditari în satele Arany, Tamáspataka și Tóti din județul Hunyad și este probabil ca
Barcsai care poartă numele Sumurakus (~ Smaragd) cu aceeași origine. Familia a adoptat ulterior numele satului ca prenume
nobiliar și l-a considerat locul de origine. Între 1382 şi 1520 aici a funcţionat curtea
comitatului Hunyad. În 1509, avea o parohie. La începutul erei moderne, este
posibil să fi avut o comunitate semnificativă de nobili minori. În jurul anului
1634, clerul reformat al curții întreținut de familia Barcsay avea și membri
comuni în Kisbarcsán. Din jurul anului 1690, congregația este menționată doar
ca o biserică fiică. Parohia greco -catolică a fost înființată în 1824, iar
până în 1923 preotul local s-a ocupat de Deva și credincioșii greco -catolici. În
timpul socialismului, locuitorii săi lucrau în mare parte în combinatul
Vojdahunyad. Din 1971, în limitele așezării funcționează o închisoare.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu