Conscriptiunile familieloru nobile romàne din a. 1862. PAGINA 94
-94-
Török de
Sz. -Miklos,
in comun’a Kacakó [Câțcău (în
maghiară Kackó) este o comună în județul Cluj, Transilvania, România, formată
din satele Câțcău (reședința), Muncel și Sălișca. Istoric: - Localitatea Câțcău
este atestată documentar începând cu 1348 sub denumirea de Kaczko, Muncel apare
menționat din 1553, iar Sălișca din 1405. În timpul revoluției de la 1848
localitatea Câțcău a fost locul unor lupte dintre trupele generalului Józef Bem
și trupele austriece.]. Principele Transilvaniei, domnitorul
Țării Românești timp de un an, Gabriel Báthory de Pelsőc, de Somlyó, 1603. — — 5 patrifamilie.
Tartza de
Szakálosfalva,
in comun’a Kacakó [Câțcău (în
maghiară Kackó) este o comună în județul Cluj, Transilvania, România, formată
din satele Câțcău (reședința), Muncel și Sălișca. Istoric: - Localitatea Câțcău
este atestată documentar începând cu 1348 sub denumirea de Kaczko, Muncel apare
menționat din 1553, iar Sălișca din 1405. În timpul revoluției de la 1848
localitatea Câțcău a fost locul unor lupte dintre trupele generalului Józef Bem
și trupele austriece.]. Principele Transilvaniei,
domnitorul Țării Românești timp de un an, Gabriel
Báthory de Pelsőc, de Somlyó, 1612.
— — 8
patrifamilie.
Kupcsa de
Vitzsfalva,
in comun’a Glodu [Glod este un sat
în comuna Gâlgău din județul Sălaj, Transilvania, România. Istoric: - Numele
său a fost menționat pentru prima dată în 1538 ca Sosmezeu, când regele maghiar Ioan
I Zápolya (1526 – 1540) a donat Sósmező împreună cu Borszó lui Simon
Pârcălabul. În 1553 a făcut parte din Csicóvár. În 1570, Ioan Sigismund
Zápolya, cunoscut ca Ioan Sigismund (în maghiară János Zsigmond Zápolya) (n. 7
iulie 1540, Buda - d. 10 martie 1571, Alba Iulia) a fost rege al Ungariei sub
numele de Ioan al II-lea și principe al Transilvaniei (din 1570), sub numele de
Ioan Sigismund. El a purtat prima dată titlul de principe al Transilvaniei, a
donat această moşie aparţinând Kövár domnului
cetății Kővár, Kristóf Hagymási
(om politic transilvănean,
general, consilier domnesc, domn principal al comitatului Közéz-Szolnok.). În
1603, ca moșie aparținând cetății Kővár, a fost printre așezările distruse. În
certificatul său datat la Gyulafehérvár în 1609, Gábor Báthory îi înnobilează
pe György Vajda și Kosztin cu mlaștinile sărate care “veniseră din Oláhhország”
ca o nouă donație. În 1615, satul a fost deținut de Gábor Bethlen. În 1624,
Soósmeze era deținut de deak János Vajda, György Vajda și soția sa Ágota
Blenke, Péter Vajda, Tamás și László. În 1650 era o moșie “fiscală” aparținând
cetății Kővár. În 1658 principele Transilvaniei, regent al Ungariei, Gheorghe Rákóczi al
II-lea de Felsővadász, i -a înnobilat
pe pușcașii locali verzi sau Tersen care au aparținut cândva de Szamosújvár,
iar acum lui Kővár: Konstantin Boheczel, Gábor Lázár, Gergely Prekub și
László Mikola Farkas, împreună cu parcelele lor de aici. În iulie 1690, conform
ordinului parlamentului Radnót, nobilimea Kővárvidék s-a adunat aici în tabără. În 1691, Sósmező a fost descris ca un loc
pustiu: Conform datelor și descrierilor supraviețuitoare, “în urmă cu șase ani
iobagii lui l-au părăsit, și-au luat casele cu ei pentru a scăpa de poverile
călătoriei de război, au locuit ici și colo în alte sate și păduri”. În 1702,
satul a fost deținut de familiile nobiliare Vajda, Bohoczel, Prekup, Mikola,
Puskás, Katona și Csonka. În 1719, era proprietate de trezorerie și a fost dat
familiei contelui Teleki. În 1750 a fost proprietatea contelui Miklós Teleki,
apoi în 1757 a devenit proprietatea contelui Lajos Teleki. În 1770 era în
proprietatea lui Kozma Sósmezei și a familiilor Vajda, apoi în 1808 a aparținut
lui László Vajda Sósmezei. În 1830 avea 647 de locuitori. La momentul
recensământului din 1866, proprietarii nobili erau: contele György Teleki, Elek
Székely, Péter și István Beczkai, Kelemen Hosszú și Miklós și alții. În 1891,
din cei 927 de locuitori, 11 erau romano -catolici, 749 greco -catolici, 21
reformați și 146 israeliți. În 1898, familia contelui Teleki, capitolul greco
-catolic Szamosújvár, Flórián
Hátosz, János Lázár, familia
Vajda, Péter Deáky și familiile Petri, Nemes, Pintye, Greble. În 1900, avea 909
locuitori, dintre care 40 maghiari, 868 oláchi, iar 1 rutean. Dintre aceștia,
74 știau să vorbească maghiară, 73 știau să scrie și să citească, 801 erau
greco -catolici, 21 greci răsăriteni, 12 reformați, 6 unitarieni și 62
israeliți. Numărul de case a fost de 213, 7 erau romano -catolici. Înainte de
Tratatul de pace de la Trianon, Szamossósmező aparținea districtului Nagyilonda
din județul Szolnok -Doboka.]. Principele Transilvaniei, domnitorul Țării Românești timp de un an, Gabriel
Báthory de Pelsőc, de Somlyó, 1609. — Scutum militare coelestini
coloris in cujus campo super trijugem viridem monticulum leopardus integer
naturali colore suo depictus posterioribus pedibus stare, cauda ad tergum
deflexa, ore hiante et lingva rubicunda prominente, super scutum galea
militaris etc. [Scut
militar de culoare cerească, în câmpul căruia, pe un deal verde cu trei
ulcioare, este înfățișat un leopard în culoarea sa naturală, stând pe
picioarele din spate, coada îndoită pe spate, gura căscată și limba roșie
proeminentă, pe scut o cască militară etc.].
4 patrifamilie. (blazon)
Rád de
Szakálosfalva,
[Săcălășeni (în maghiară Szakállasfalva)
este satul de reședință al comunei cu același nume din județul Maramureș,
Transilvania, România. Etimologie: - Etimologia numelui localității: din numele
de grup săcălășeni < din n.fam. Sa-caloș (< magh. sakálos “bărbos”); Istoric:
- Numele de Szakállasfalva este menționat pentru prima dată în documentele
contemporane în 1405 ca Zakalosfalwa. În 1475, numele său a fost scris ca satul
Zakalus. Așezarea a aparținut conacului Kővár, apoi Kővárvidék (Țării Chioarului (maghiară Kővárvidék)
este o regiune istorică din România, pe teritoriile județelor Cluj și
Maramureș. Prima atestare documentară a numelui, în denumirea Castrum Kewar
(forma latinizantă a denumirii maghiare Kővár “Cetatea de piatră”), datează din
1367. Denumirea zonei etnografice vine de la Cetatea Chioarului, vestită
fortificație situată pe cursul mijlociu al râului Lăpuș. Cetatea Chioarului a
fost amintită pentru prima oară în 1319, într-un document în care se arată că “nobilii
transilvăneni, răsculați împotriva regelui Carol I Robert de Anjou, au cucerit
cetățile Cehu și Chioar”. În 1367 cetatea a intrat în posesia lui Drag, iar în
1378 apare cu numele castrum Kewar, aflată în proprietatea voievozilor
maramureșeni Balc și Drag. Regele Ungariei, Ludovic I, a donat Chioarul
voievozilor români Drag și Balc, pentru a atrage de partea sa nobilimea română
din Maramureș. Ludovic I a făcut danii familiei Drăgoșeștilor (urmașii lui Dragoș)
care i-au rămas loiali. Chioarul cuprinde atât satele ce au aparținut domeniului
Baia Mare (“fisculaș”) și cetății Chioar (așa-numita “Țară a Chioarului”),
precum și satele dintre Baia Mare și Seini. Geografic, zona etnografică Chioar
se întinde la răsărit de la Cavnic pînă la vîrful Șatra și dealul Pietriș, apoi
pe versantul estic și sudic al masivului Preluca (precum și pe culmea Breaza și
podișul Boiu) se ajunge, pe dreapta Someșului, pînă la Seini, iar limita de
nord a Chioarului este marcată de partea de sud a munților Gutîi, de la Seini
pînă la Cavnic.). În 1848, acesta a fost
cuibul principal al Revoluției Române de la 1848, ca parte a revoluției
europene din același an și expresie a procesului de afirmare a națiunii române
și a conștiinței naționale. Un factor deosebit de important l-a constituit
Revoluția Franceză din februarie 1848 care a avut repercusiuni asupra întregii
Europe. Deoarece Franța era un stat național unitar, revoluția de aici a avut
un predominant caracter social, pe când în celelalte țări a luat diferite
forme, după necesitățile locale. Astfel că, principiul libertăților cetățenești
cerute de revoluționarii francezi a evoluat și s-a transformat în libertăți
naționale pentru popoarele supuse, iar peste revendicările sociale s-a suprapus
ideea de unitate națională. Revoluția Română de la 1848 s-a desfășurat în
condițiile în care părți din teritoriul național se aflau în stăpânirea Imperiului
Austriac: (Transilvania, Bucovina, Basarabia). La începutul secolului XX, nu
existau proprietari majori. Înainte de Tratatul de la Trianon, Szakállasfalva
aparținea județului Szatmár și districtului Somkút.] in comun’a Kapilne [Căpâlna este un sat în comuna Gâlgău din județul Sălaj, Transilvania,
România. Chiar dacă zona este locuită încă din neolitic, prima atestare
documentară a satului apare abia în anul 1437, respectiv în actul Unio Trium
Nationum din timpul răscoalei de la Bobâlna. La curtea grofului Banfy de la
Căpâlna se aduna așa zisă “Dietă” a Transilvaniei, compusă din reprezentanții
celor trei națiuni privilegiate, nobilii unguri, sașii și secuii și fac legământ
de unire frățească la 14 septembrie 1437 împotriva turcilor, chipurile, dar și
a iobagilor români. În actele încheiate la această “Dietă”, numele de Căpâlna
apare cu atributul de orășel “Somesovaros, opidum” - probabil în tentativa de a
sublinia importanța “Dietei” și a tristului eveniment întâmplat pe podișul de
la Gura Văii Căpâlnea, numit mai târziu Podul Curții. Odată cu înfrângerea
răscoalei în 1438 de către cele trei națiuni unite, poporul până atunci liber
al românilor este definitiv înrobit. Cu aceasta s-a terminat și rolul curții
domnești de la Gura Văii Căpâlnea, care, împreună cu orășelul fantomă, s-a
mutat la Câțcău. Clădirile părăsite cad în ruină și locul rămâne nelocuit
aproape 300 de ani. În acest răstimp locuitorii își duc mai departe veacul în
satul din pădure pe Valea Maotei în sus. În anul 1467 satul este confiscat de
la groful Banfy de către Matei Corvin pentru infidelitate, și dăruit lui Kiss
János și fratelui acesta Mihály, iar în anul 1553 satul aparține Cetății Ciceu
și pentru care, în 1552, satul a plătit lui Panc Pál (comandantul cetății): 2
miei, 24 dinari, 6 pui, 24 dinari, 2 funți de unt, 50 dinari, la Răteag și Dej
ofițerilor: 5 miorițe, ovăz în preț de 1 florin și 66 dinari. În perioada
1590-1843 satul este dat prin donații succesive către nobili mărunți, nu mai
puțin de 31 de proprietari nobili de origine maghiară. Satul este iobăgit până
în 6 iunie 1848 când are loc desființarea iobăgiei în Transilvania.]. Comitele secuilor, principele Transilvaniei, Michaelu Apafi I, de Apanagyfalu
[Nușeni, Bistrița-Năsăud], 1666. — Scutum militare coelestini coloris in cujus campo brachium
humanum humero tenus resectum lorica indutum, pugionem evaginatum sursum tenere
conspicitur, super scutum galea mili-taris etc.[Scut militar de
culoare cerească în câmpul căruia se vede un braț de om tăiat de la umăr,
îmbrăcat în pânză, ținând în sus un pumnal dezvelit (scos din teacă), pe scut
se vede o cască de soldat etc.]. 1 patrifamilia. (blazon)
Szusze de
Thorda -Vilma,
in comun’a Vim’a –mare [Vima Mare este un sat în comuna Vima Mică din județul
Maramureș, Transilvania, România. Istoric: - Numele satului Vima Mare a fost
menționat pentru prima dată în documente în 1390 ca Vydma, în 1405 ca Vylma și
în 1590 ca Torda -Vilma. Așezarea și-a luat prenumele de la numele personal
Torda. De la început, Tordavilma (Vilma) a fost un accesoriu al lui Csicóvár și
o moșie regală. În 1405, regele Sigismund de Luxemburg a donat-o familiei
Bánffyaks. În 1598, Zsigmond Báthory a donat moșia lui Bellő sau György
Balássi. În jurul anului 1602 a fost scrisă ca proprietate a comisarilor
imperiali Basta și Krauseneck. În 1607, localitatea a fost donată lui Zsigmond
Rákóczi, lui Allya Farkas, domnul principal al comitatului Küküllő, și soției
sale Margit Bánffy, care la acea vreme au cedat mai multe sate căpitanul castelului Szendrő,
căpitan al castelului Eger, comandant al Ordinului Cavalerilor, guvernatorul,
magnatul, principelui Transilvaniei, baronul Rákóczi Sigismund. În 1615, a fost proprietatea
prințului Gábor Bethlen și a fost menționat ca un accesoriu al lui Szamosújvár.
În 1633 localitatea a aparținut principelui Transilvaniei, Gheorghe Rákóczi I de Felsővadász et Rákócz, În 1674, a fost listată ca
proprietate de trezorerie. În 1738 a fost o moșie ipotecata a lui Szamosújvár,
în 1820 a fost proprietatea orașului Szamosújvár. Între 1708 și 1711, în timpul
Răscoalei lui Rákóczi sau Războiul curuților (15 iunie 1703 – 1 mai 1711)
condusă de Francisc Rákóczi al II-lea Războiului, militarii curuți au construit
aici o fermă. La momentul recensământului din 1830 în Tordavilmá, avea 676 de
locuitori. În 1886, din cei 774 de locuitori ai săi, 211 erau greco -catolici,
514 erau greci de Est și 14 erau evrei. În 1900, din 862 de locuitori, 17 erau
maghiari, 845 erau Olách, dintre care 264 greco -catolici, 577 greco -orientali
și 21 israelieni. Înainte de Tratatul de pace de la Trianon, a aparținut
districtului Magyarláposi din județul Szolnok Doboka.]. — Comitele secuilor, principele
Transilvaniei, Michaelu Apafi I, de Apanagyfalu [Nușeni, Bistrița-Năsăud], 1662. Scutum
militare triungulare coelestini coloris in cujus campo eques quidam armatus sago
viridi pileoque cristato amictus manu dextra puscam tenere, sinistra habenas
equi dirigere visitur, super scutum galea militaris etc. [Scut militar triunghiular de culoare cerească, în câmpul căruia se vede
un cavaler înarmat cu manta militară verde și purtând o șapcă cu creastă ținând
o suliță în mâna dreaptă, conducând frâiele calului în stânga, o cască militară
pe scut, etc.]. 5 patrifamilie. (blazon)
Pap de
Kis -Nyires,
in comun’a Cheseiu [Chesău (în
maghiară Mezőkeszü) este un sat în comuna Mociu din județul Cluj, Transilvania,
România. Istoric: - Localitatea apare atestată pentru prima oară în 1312 ca și via a Polotka tendit versus silvam Kezw,
iar ulterior în 1332 (sacerdos de Kezev),
1333 (sacerdos de Kezy), 1334 (sacerdos de Kesev (Gesev)),1335 (sacerdos de Kezu), 1362 (poss. Kezu), 1430 -1489 (Kezew). În 1362
satul apare menționat ca și moșie a familiei Wass de Țaga Așezarea – judecând
după numele său – a fost așezarea vitejilor tribului Keszi, iar mai târziu a
iobagilor castelului. În 1312, Pădurea Keszi era menționată deja când a fost
trasată granița dintre Kamarás și Palatka, iar în 1334, în timpul inspecției la
graniță, Miklós Wass a fost menționat ca proprietar al acestui loc. El a mai
fost menționat în lista de zecimi papală din 1332-1335, conform căreia preotul
său a plătit zecimi papale de 16 bani noi în 1332, 15 bani de cruce în 1333, 8
vizuini de cruce în 1334, 9 kisdens și 20 de vizuini în 1335. În Evul Mediu,
populația sa era romano -catolică, care a adoptat religia reformată în timpul
Reformei. Până la Tratatul de la Trianon, a aparținut raionului Mocsi, județul
Cluj.]. — Principele Transilvaniei, Gheorghe Rákóczi I de Felsővadász et Rákócz, 1631, 7
Novembre. Scutum triangulare coelestini coloris, cujus fundum cespes viridis
occupat, in cujus area homo integer thorace, lorica et galea indutus erectua
stare, dextra manu ensem nudum sangvine aspersum, caput turcicum infixum sursum
tenere conspicitur, supra scutum galea militaris etc. [Scut triunghiular de culoare cerească, al cărui fund este ocupat de iarbă
verde, în zona căruia se vede un bărbat stând drept, purtând pieptar complet,
pânză și cască, ținând în mâna dreaptă o sabie goală stropită cu sânge, cu un
cap de turc înfipt în vârf, deasupra scutului o cască militară, etc.]. 1 patrifamilia. (blazon)
! Soltész alias Preda de Nagy -Ilonda, in comun’a N. -Ilonda [Ileanda este o comună în județul Sălaj, Transilvania,
România, formată din satele Bârsăuța, Bizușa-Băi, Dăbâceni, Dolheni, Ileanda
(reședința), Luminișu, Măleni, Negreni, Perii Vadului, Podișu, Răstoci, Rogna
și Șasa. Scurt Istoric: - Comuna Ileanda este străbătută de râul Someș, o
importantă arteră de comunicații din cele mai vechi timpuri, care a atras de-a
lungul ei formarea unor așezări omenești. Primele alcătuiri de așezări erau
mici, câteva case risipite cu câțiva locuitori așezați într-o regiune unde își
puteau găsi cu mai multă ușurință cele necesare traiului. Aceste case erau
locuite de daci, ulterior de romani până la retragerea lor, dovada o constituie
urmele unui drum roman descoperit de cercetători, care a existat pe teritoriul
comunei Ileanda. Aceste așezări mici au apărut până în secolul al XIV-lea ca
așezări omenești peste care s-au perindat fel de fel de popoare migratoare
dintre care cea mai mare influentă a avut-o elementul slav, fapt ce se constată
prin diferite cuvinte și denumiri de origine slavă, ca de exemplu Ileanda (
coasta, spate de deal) Bârsăuța (bârsă= piesă de plug) Dăbâceni de la ( dluboku
= adâncime), Răstoci de la (răstoacă = locul unde se oprește apa pentru iazul
morii). Ulterior denumirile au fost maghiarizate unele până în secolul al
XVIII-lea, altele până în secolul al XIX-lea, respectiv începutul secolului al
XX-lea. Dacă este să ne raportăm la localitatea de reședință, primele date
despre satul Ileanda se cunosc din anul 1350, când se numea ,“Ylandmeze'' ceea
ce inseamnă câmpie-șes deoarece așezarea este situată lângă Someș în regiunea
de luncă. Din cauza deselor inundații și a năvălirilor tătarilor și a turcilor
care produceau pagube mari locuitorilor, așezarea s-a retras pe valea îngustă a
Ilenzii. Ileanda se pare ca a luat ființă ca așezare omenească abia intre anii
1465 -1467, când este amintită în documente sub numele de ,“Ilonda” aparținând
ca moșie Cetății Ciceului.]. — Voievodul Transilvaniei,
căpitanul cetății Várad (Várad este un sat în districtul Szigetvár, județul
Baranya, Ungaria) ducele Cristofor Báthory de
Somlyó, 1579. — Eques armatus ensem
evaginatum sursum tenere conspicitur. [— Este văzut un
cavaler înarmat ținând în sus o sabie scoasă.]. 6
patrifamilie. (vezi Preda de Nagy -Ilonda)
! Preda de
Nagy -Ilonda,
in comun’a N. -Ilonda [Ileanda este o
comună în județul Sălaj, Transilvania, România, formată din satele Bârsăuța,
Bizușa-Băi, Dăbâceni, Dolheni, Ileanda (reședința), Luminișu, Măleni, Negreni,
Perii Vadului, Podișu, Răstoci, Rogna și Șasa. Scurt Istoric: - Comuna Ileanda
este străbătută de râul Someș, o importantă arteră de comunicații din cele mai
vechi timpuri, care a atras de-a lungul ei formarea unor așezări omenești. Primele
alcătuiri de așezări erau mici, câteva case risipite cu câțiva locuitori
așezați într-o regiune unde își puteau găsi cu mai multă ușurință cele necesare
traiului. Aceste case erau locuite de daci, ulterior de romani până la
retragerea lor, dovada o constituie urmele unui drum roman descoperit de
cercetători, care a existat pe teritoriul comunei Ileanda. Aceste așezări mici
au apărut până în secolul al XIV-lea ca așezări omenești peste care s-au
perindat fel de fel de popoare migratoare dintre care cea mai mare influentă a
avut-o elementul slav, fapt ce se constată prin diferite cuvinte și denumiri de
origine slavă, ca de exemplu Ileanda ( coasta, spate de deal) Bârsăuța (bârsă=
piesă de plug) Dăbâceni de la ( dluboku = adâncime), Răstoci de la (răstoacă =
locul unde se oprește apa pentru iazul morii). Ulterior denumirile au fost
maghiarizate unele până în secolul al XVIII-lea, altele până în secolul al
XIX-lea, respectiv începutul secolului al XX-lea. Dacă este să ne raportăm la
localitatea de reședință, primele date despre satul Ileanda se cunosc din anul
1350, când se numea ,“Ylandmeze'' ceea ce inseamnă câmpie-șes deoarece așezarea
este situată lângă Someș în regiunea de luncă. Din cauza deselor inundații și a
năvălirilor tătarilor și a turcilor care produceau pagube mari locuitorilor,
așezarea s-a retras pe valea îngustă a Ilenzii. Ileanda se pare ca a luat
ființă ca așezare omenească abia intre anii 1465 -1467, când este amintită în
documente sub numele de ,“Ilonda” aparținând ca moșie Cetății Ciceului.]. — Voievodul Transilvaniei, căpitanul cetății Várad (Várad este un
sat în districtul Szigetvár, județul Baranya, Ungaria) ducele Cristofor Báthory
de Somlyó, 1579. — Eques armatus ensem evaginatum sursum tenere conspicitur.
[— Este văzut un cavaler înarmat ținând în sus o sabie
scoasă.]. 6 patrifamilie. (vezi Soltész
de Nagy -Ilonda)
!
Pop alias Petrisor de Sásza, in comun’a Desiu [Dej (în germană Desch, în maghiară Dés, Deés) este un
municipiu în județul Cluj, Transilvania, România, format din localitățile
componente Dej (reședința), Ocna Dejului, Peștera, Pintic și Șomcutu Mic. Se
află la 57 km nord -est de municipiul Cluj -Napoca, la confluența dintre
râurile Someșul Mare și Someșul Mic. Istoric: - În zona orașului au fost
descoperite fragmente ceramice neolitice în pădurea Bungăr, pe dealul Sfântu
Petru și pe dealul Cichegy din Viile Dejului. Despre o așezare cu adevărat
stabilă și bine organizată se poate vorbi la începutul epocii fierului, când se
cristalizează civilizația dacică. Descoperirile din epoca romană atestă
existența unei așezări romane pe vatra actuală a municipiului Dej, din păcate
numele antic al așezării nu se cunoaște. Au fost descoperite resturile drumului
roman și ale podului de peste Someș care făcea legătura între castrele de pe
graniță. Altă descoperire importantă din epoca romană o constituie conducta de
aducțiune a apei care se îndreapta spre zona centrală a orașului; la Pintic a
fost descoperită o villa rustica, iar pe dealul Cabdic (Rompaș) s-au găsit
întâmplător un altar votiv roman și o monedă romană de aramă. Tot aici se
observă urme ale exploatării sării de către romani. În satul Peștera (de lângă
Dej) s-au descoperit morminte romane. La Cetan a fost identificat un drum roman
și ceramică romană. Teritoriul actual al orașului și exploatările de sare de
aici au făcut parte din voievodatul lui Menumorut. Granița dintre voievodatele
lui Gelu și Menumorut era Valea Fizeșului, care se varsă în Someșul Mic. După
anul 905 a început cucerirea maghiară a acestor formațiuni politice româno
-slave. Pentru impulsionarea vieții economice, regalitatea maghiară a încurajat
colonizarea sașilor în Transilvania. În drumul lor spre Sibiu, o parte dintre
acești hospites -oaspeți s-au oprit și aici și au întemeiat orașul Dej. Aceștia
s-au așezat aici în jurul anilor 1141 -1143, iar în scurt timp așezarea a
căpătat un caracter urban. Prima mențiune documentară care atestă existența
orașului datează din anul 1214, când a apărut cu numele de Dees. Cetatea
Dejului a fost construită între 1214 și 1235. Orașul a avut de suferit de pe
urma invaziei tătare din 1241. Portul Dej: - Orașul se dezvoltă de-a lungul
timpului ca și centru important de exploatare a sării, dispunând și de un mic
port folosit pentru transportul rapid al sării pe râul Someș. La 3 km de Dej,
la confluența Someșului Mare cu Someșul Mic, se află Salina Ocna Dej. Sarea a
început fie exploatată la Ocna Dej încă din antichitate. Numeroase mărturii
scrise prin anii 1239, 1291, 1365, 1465, ne furnizează informații despre modul
de organizare a exploatării sării. De-a lungul evului mediu orașul a primit mai
multe privilegii din partea voievozilor Transilvaniei și a regilor Ungariei.
Acestea constau în scutirea de taxe și impozite a locuitorilor din Dej și Ocna
Dej, iar scopul era acela de a crește populația în zonă pentru a exploata cât
mai multă sare. În secolele XVI -XVII, orașul Dej a fost prins în conflictele
politico -militare dintre marile familii nobiliare pentru tronul Principatului
Transilvaniei, dar și între conflictul dintre Imperiul Habsburgic și Imperiul
Otoman pentru stăpânirea Transilvaniei. Cel mai dramatic eveniment s-a produs
după asasinarea domnitorului Mihai Viteazul, între anii 1601 -1603, când orașul
a fost trecut prin foc și sabie de generalul Basta. Importanța politică a
orașului Dej a crescut la mijlocul sec. XVII, când principii din familia
Rackoczi și-au amenajat la Dej curtea princiară (Casa Rakocziană), demolată în
anul 1938. În secolul al XVIII -lea în orașul Dej se formează o puternică
comunitate românească care, cu ajutorul Guberniului Transilvaniei a primit
dreptul să-și construiască cimitir, biserică și școală. Ponderea românilor în
cadrul comitatului Solnoc Dăbâca a fost de peste 75%. În secolul al XIX -lea în
Dej și în împrejurimi se formează un puternic centru cultural românesc, animat
și unit în jurul Asociațiunii ASTRA și a Băncii Someșana, ambele conduse de dr.
Theodor Mihali. În acest context se formează o elită politică și culturală
românească, care prin activitățile culturale desfășurate în satele din județ,
au angrenat marea masă a românilor în mișcarea politică națională și de
afirmare a conștiinței naționale. În contextul Primului Război Mondial, orașul
Dej a devenit un puternic centru unionist prin personalitățile sale: dr. Teodor
Mihali (vicepreședinte al Partidului Național Român), dr. Alexandru Vaida
Voevod (a citit, în 18 oct. 1918, în Parlament Declarația de independență a
națiunii române din Transilvaniei), dr. Ștefan Ciceo Pop (originar din Șigău,
dar stabilit la Arad) dar și alți fruntași ai românilor precum frații Boca,
Micșa, Mezei și alții. La Marea Adunarea de la Alba Iulia din partea
comitatului Solnoc -Dăbâca au participat 68 de delegați aleși, iar din partea
orașului Dej un număr de 11 delegați, care au votat unirea Transilvaniei cu
România, la 1 decembrie 1918. Perioada interbelică a însemnat dezvoltarea
orașului pe toate planurile: edilitar, administrativ -politic, economic și
cultural. Personalitatea care s-a remarcat a fost primarul dr. Pop Cornel.
Această dezvoltare și evoluție a fost oprită de cel de-al doilea război
mondial. După Dictatul de la Viena, Dejul și județul Someș au făcut parte din
teritoriile cedate Ungariei. În 8 septembrie 1940 autoritățile ungare horthiste
au instaurat în Dej un regim dur de dictatură militară. Mulți români au avut de
suferit, alții au fost expulzați în România sau nevoiți să se refugieze. Spre
sfârșitul războiului, în primăvara anului 1944, autoritățile ungare au
declanșat Holocaustul evreilor din Dej și din județul Someș, fiind închiși
7.800 de evrei în ghetoul din Pădurea Bungăr și apoi trimiși la Auschwitz
-Birkenau. Au reușit să supraviețuiască lagărelor morții puțin peste 800 de suflete.
Sfârșitul celui de-al doilea război mondial a adus instaurarea regimului
comunist. Imediat după falsificarea alegerilor de către comuniști, din 19
noiembrie 1946, locuitorii din împrejurimile Dejului au declanșat una din
primele revolte anticomuniste (Revolta de la Podul Someșului). În perioada
comunistă, în orașul Dej au avut loc însemnate transformări economice, sociale
și politice: în plan economic a fost construită platforma industrială Nord:
Combinatul de celuloză și Hârtie, Fabrica de mobilă, Fabrica de fibre
artificiale, Protanul, Triajul CFR; Fabrica de conserve 11 iunie, Fabrica de
cărămizi refractare Trasia ș.a.]. Comitele secuilor, principele
Transilvaniei, Michaelu Apafi I, de Apanagyfalu [Nușeni, Bistrița-Năsăud], 1673, 27
Septembre. — Scutum militare coelestini coloris iu cujus area homo integer pastorali
vestitu indutus, ingentem crucem humero baiulare, dextra vero calamum
scriptrorem tenere conspicitur. Supra scutum galea militaris et diadema regium
ex qua brachium quod dam amictu rubeo indutum eminens, librum opertum tenere visitur. 3 patrifamilie. Ductor cohortium contra Tartaros et Turcas. [Scut militar de culoare cerească pe partea dreaptă a căruia se vede un
bărbat îmbrăcat complet în haine pastorale, purtând pe umăr o cruce uriașă și
ținând un stilou în mâna dreaptă. Deasupra scutului se află o cască militară și
o diademă regală, din care se vede un braț îmbrăcat într-o mantie roșie, ținând
o carte închisă. 3 familie Conducătorul cohortelor împotriva tătarilor și
turcilor.]. (blazon)
(vezi Petrisor de Sásza)
!
Petrisor de Sásza, in comun’a Desiu [Dej (în germană Desch, în maghiară Dés, Deés) este un municipiu în
județul Cluj, Transilvania, România, format din localitățile componente Dej
(reședința), Ocna Dejului, Peștera, Pintic și Șomcutu Mic. Se află la 57 km
nord -est de municipiul Cluj -Napoca, la confluența dintre râurile Someșul Mare
și Someșul Mic. Istoric: - În zona orașului au fost descoperite fragmente
ceramice neolitice în pădurea Bungăr, pe dealul Sfântu Petru și pe dealul
Cichegy din Viile Dejului. Despre o așezare cu adevărat stabilă și bine
organizată se poate vorbi la începutul epocii fierului, când se cristalizează
civilizația dacică. Descoperirile din epoca romană atestă existența unei
așezări romane pe vatra actuală a municipiului Dej, din păcate numele antic al
așezării nu se cunoaște. Au fost descoperite resturile drumului roman și ale
podului de peste Someș care făcea legătura între castrele de pe graniță. Altă
descoperire importantă din epoca romană o constituie conducta de aducțiune a
apei care se îndreapta spre zona centrală a orașului; la Pintic a fost
descoperită o villa rustica, iar pe dealul Cabdic (Rompaș) s-au găsit
întâmplător un altar votiv roman și o monedă romană de aramă. Tot aici se
observă urme ale exploatării sării de către romani. În satul Peștera (de lângă
Dej) s-au descoperit morminte romane. La Cetan a fost identificat un drum roman
și ceramică romană. Teritoriul actual al orașului și exploatările de sare de
aici au făcut parte din voievodatul lui Menumorut. Granița dintre voievodatele
lui Gelu și Menumorut era Valea Fizeșului, care se varsă în Someșul Mic. După
anul 905 a început cucerirea maghiară a acestor formațiuni politice româno
-slave. Pentru impulsionarea vieții economice, regalitatea maghiară a încurajat
colonizarea sașilor în Transilvania. În drumul lor spre Sibiu, o parte dintre
acești hospites -oaspeți s-au oprit și aici și au întemeiat orașul Dej. Aceștia
s-au așezat aici în jurul anilor 1141 -1143, iar în scurt timp așezarea a
căpătat un caracter urban. Prima mențiune documentară care atestă existența
orașului datează din anul 1214, când a apărut cu numele de Dees. Cetatea
Dejului a fost construită între 1214 și 1235. Orașul a avut de suferit de pe
urma invaziei tătare din 1241. Portul Dej: - Orașul se dezvoltă de-a lungul
timpului ca și centru important de exploatare a sării, dispunând și de un mic
port folosit pentru transportul rapid al sării pe râul Someș. La 3 km de Dej,
la confluența Someșului Mare cu Someșul Mic, se află Salina Ocna Dej. Sarea a
început fie exploatată la Ocna Dej încă din antichitate. Numeroase mărturii
scrise prin anii 1239, 1291, 1365, 1465, ne furnizează informații despre modul
de organizare a exploatării sării. De-a lungul evului mediu orașul a primit mai
multe privilegii din partea voievozilor Transilvaniei și a regilor Ungariei.
Acestea constau în scutirea de taxe și impozite a locuitorilor din Dej și Ocna
Dej, iar scopul era acela de a crește populația în zonă pentru a exploata cât
mai multă sare. În secolele XVI -XVII, orașul Dej a fost prins în conflictele
politico -militare dintre marile familii nobiliare pentru tronul Principatului
Transilvaniei, dar și între conflictul dintre Imperiul Habsburgic și Imperiul
Otoman pentru stăpânirea Transilvaniei. Cel mai dramatic eveniment s-a produs
după asasinarea domnitorului Mihai Viteazul, între anii 1601 -1603, când orașul
a fost trecut prin foc și sabie de generalul Basta. Importanța politică a
orașului Dej a crescut la mijlocul sec. XVII, când principii din familia
Rackoczi și-au amenajat la Dej curtea princiară (Casa Rakocziană), demolată în
anul 1938. În secolul al XVIII -lea în orașul Dej se formează o puternică
comunitate românească care, cu ajutorul Guberniului Transilvaniei a primit
dreptul să-și construiască cimitir, biserică și școală. Ponderea românilor în
cadrul comitatului Solnoc Dăbâca a fost de peste 75%. În secolul al XIX -lea în
Dej și în împrejurimi se formează un puternic centru cultural românesc, animat
și unit în jurul Asociațiunii ASTRA și a Băncii Someșana, ambele conduse de dr.
Theodor Mihali. În acest context se formează o elită politică și culturală
românească, care prin activitățile culturale desfășurate în satele din județ,
au angrenat marea masă a românilor în mișcarea politică națională și de
afirmare a conștiinței naționale. În contextul Primului Război Mondial, orașul
Dej a devenit un puternic centru unionist prin personalitățile sale: dr. Teodor
Mihali (vicepreședinte al Partidului Național Român), dr. Alexandru Vaida
Voevod (a citit, în 18 oct. 1918, în Parlament Declarația de independență a
națiunii române din Transilvaniei), dr. Ștefan Ciceo Pop (originar din Șigău,
dar stabilit la Arad) dar și alți fruntași ai românilor precum frații Boca,
Micșa, Mezei și alții. La Marea Adunarea de la Alba Iulia din partea
comitatului Solnoc -Dăbâca au participat 68 de delegați aleși, iar din partea
orașului Dej un număr de 11 delegați, care au votat unirea Transilvaniei cu
România, la 1 decembrie 1918. Perioada interbelică a însemnat dezvoltarea
orașului pe toate planurile: edilitar, administrativ -politic, economic și
cultural. Personalitatea care s-a remarcat a fost primarul dr. Pop Cornel.
Această dezvoltare și evoluție a fost oprită de cel de-al doilea război
mondial. După Dictatul de la Viena, Dejul și județul Someș au făcut parte din
teritoriile cedate Ungariei. În 8 septembrie 1940 autoritățile ungare horthiste
au instaurat în Dej un regim dur de dictatură militară. Mulți români au avut de
suferit, alții au fost expulzați în România sau nevoiți să se refugieze. Spre
sfârșitul războiului, în primăvara anului 1944, autoritățile ungare au
declanșat Holocaustul evreilor din Dej și din județul Someș, fiind închiși
7.800 de evrei în ghetoul din Pădurea Bungăr și apoi trimiși la Auschwitz
-Birkenau. Au reușit să supraviețuiască lagărelor morții puțin peste 800 de suflete.
Sfârșitul celui de-al doilea război mondial a adus instaurarea regimului
comunist. Imediat după falsificarea alegerilor de către comuniști, din 19
noiembrie 1946, locuitorii din împrejurimile Dejului au declanșat una din
primele revolte anticomuniste (Revolta de la Podul Someșului). În perioada
comunistă, în orașul Dej au avut loc însemnate transformări economice, sociale
și politice: în plan economic a fost construită platforma industrială Nord:
Combinatul de celuloză și Hârtie, Fabrica de mobilă, Fabrica de fibre
artificiale, Protanul, Triajul CFR; Fabrica de conserve 11 iunie, Fabrica de
cărămizi refractare Trasia ș.a.]. Comitele secuilor, principele
Transilvaniei, Michaelu Apafi I, de Apanagyfalu [Nușeni, Bistrița-Năsăud], 1673, 27
Septembre. — Scutum militare coelestini coloris iu cujus area homo integer pastorali
vestitu indutus, ingentem crucem humero baiulare, dextra vero calamum
scriptrorem tenere conspicitur. Supra scutum galea militaris et diadema regium
ex qua brachium quod dam amictu rubeo indutum eminens, librum opertum tenere visitur. 3 patrifamilie. Ductor cohortium contra Tartaros et Turcas. [Scut militar de culoare cerească pe partea dreaptă a căruia se vede un
bărbat îmbrăcat complet în haine pastorale, purtând pe umăr o cruce uriașă și
ținând un stilou în mâna dreaptă. Deasupra scutului se află o cască militară și
o diademă regală, din care se vede un braț îmbrăcat într-o mantie roșie, ținând
o carte închisă. 3 familie Conducătorul cohortelor împotriva tătarilor și
turcilor.]. (blazon)
(vezi Pop de
Sásza)
Kifor de Kis -Borszó, in comun’a Dragi’a [Drăghia este un sat în comuna Coroieni din județul
Maramureș, Transilvania, România. Se află în partea de sud a județului, în
Podișul Someșan. Atestată documentar în 1393. Etimologie: - Etimologia numelui
localității: din n. pers. Drag, Dragoș (< tema slavă drag-, cu sensul de
“prețios”). Istoric: - Numele de Drágosfalva a fost menționat pentru prima dată
în 1393 într-un act sub numele de Dragusfalva. La 1488 Dragosfalwa, la 1586
Dragie, la 1733 Brugia [Dragia], la 1750 Dregie, la 1805 Dragya, la 1808
Drágia, la 1861 Drágyia, la 1888 Dragyia (Draghia), și se scria în 118903
Drágos. Drágosfalva, Drágya, a fost inițial un câmp aparținând lui Bába.
Între 1541 și 1546, cu permisiunea domnului Castelului Csicó, domnitorul
moldovean Petru Rareș, un bărbat din Báb, Bab Koštán, a așezat-o pentru prima
dată, iar la vremea aceea a făcut și aici o moară. Din cauza instalării,
oamenii din Bába au apelat la primarul și oficialii din Cicsó, care,
considerând nemulțumirea lor ca adevărată, au distrus satul. După aceea, un
preot român din Gorozló pe nume János s-a dus în Moldova la fiul lui Petru
Rareș, Iliaș, pentru a obține permisiunea de a așeza această zonă, care a dat
permisiunea de așezare, trimițând pe voievodul său pe nume Ivanacsko să-i
marcheze granițele. În cele din urmă, a domnit între 1552 și 1561 Alexandru
Lăpușneanu, ca domn al lui Csicóvár, i-a dat permisiunea de a se stabili lui
Maxin János, voievod de Kaczkó, care a stabilit Drágyia definitiv în 1552. În
1553, zona a intrat în proprietatea principelui Transilvaniei, iar în 1567
János Maxin a primit-o ca donație de la domnitorul Transilvaniei, după moartea
căruia a trecut fiului său Péter. A aparținut urmașilor lui Maxin chiar și în
1676. În 1685, Balázs, Marján și János Vajda din Soósmeze, pe de altă parte, János Gyepessi din Kaczkó, după ce
Maxin László a stăpânit aici și moșia Kaczkó a fost împărțită în fața celor doi
domni ai comitatului în așa fel încât Vajdás a primit 3 case și Gyepessi a
primit 2 case. În 1694, a fost deținut de János Vajda și rudele sale, iar în
1750 de membrii familiilor Karuly și Vajda, iar chiar mai târziu aceste familii
și descendenții lor au fost proprietarii aici. În 1910, din 329 de locuitori, 8
erau germani și 321 români. Dintre aceștia, 318 erau greco -catolici și 8
israelieni. Înainte de Tratatul de pace de la Trianon, a aparținut districtului
Magyarláposi din județul Szolnok -Doboka.]. — Comitele secuilor, principele Transilvaniei, Michaelu
Apafi I, de Apanagyfalu [Nușeni,
Bistrița-Năsăud], 1663, 16 Februariu. — 4 patrifamilie.
Filip de
Remete,
in comun’a Dragi’a [Drăghia este un
sat în comuna Coroieni din județul Maramureș, Transilvania, România. Se află în
partea de sud a județului, în Podișul Someșan. Atestată documentar în 1393.
Etimologie: - Etimologia numelui localității: din n. pers. Drag, Dragoș (<
tema slavă drag-, cu sensul de “prețios”). Istoric: - Numele de Drágosfalva a
fost menționat pentru prima dată în 1393 într-un act sub numele de Dragusfalva.
La 1488 Dragosfalwa, la 1586 Dragie, la 1733 Brugia [Dragia], la 1750 Dregie,
la 1805 Dragya, la 1808 Drágia, la 1861 Drágyia, la 1888 Dragyia (Draghia), și
se scria în 118903 Drágos. Drágosfalva, Drágya, a fost inițial un câmp
aparținând lui Bába. Între 1541 și 1546, cu permisiunea domnului
Castelului Csicó, domnitorul moldovean Petru Rareș, un bărbat din Báb, Bab
Koštán, a așezat-o pentru prima dată, iar la vremea aceea a făcut și aici o
moară. Din cauza instalării, oamenii din Bába au apelat la primarul și
oficialii din Cicsó, care, considerând nemulțumirea lor ca adevărată, au
distrus satul. După aceea, un preot român din Gorozló pe nume János s-a dus în
Moldova la fiul lui Petru Rareș, Iliaș, pentru a obține permisiunea de a așeza
această zonă, care a dat permisiunea de așezare, trimițând pe voievodul său pe
nume Ivanacsko să-i marcheze granițele. În cele din urmă, a domnit între 1552
și 1561 Alexandru Lăpușneanu, ca domn al lui Csicóvár, i-a dat permisiunea de a
se stabili lui Maxin János, voievod de Kaczkó, care a stabilit Drágyia
definitiv în 1552. În 1553, zona a intrat în proprietatea principelui
Transilvaniei, iar în 1567 János Maxin a primit-o ca donație de la domnitorul
Transilvaniei, după moartea căruia a trecut fiului său Péter. A aparținut
urmașilor lui Maxin chiar și în 1676. În 1685, Balázs, Marján și János Vajda din Soósmeze, pe de altă parte, János
Gyepessi din Kaczkó, după ce Maxin László a stăpânit aici și moșia Kaczkó a
fost împărțită în fața celor doi domni ai comitatului în așa fel încât Vajdás a
primit 3 case și Gyepessi a primit 2 case. În 1694, a fost deținut de János
Vajda și rudele sale, iar în 1750 de membrii familiilor Karuly și Vajda, iar
chiar mai târziu aceste familii și descendenții lor au fost proprietarii aici.
În 1910, din 329 de locuitori, 8 erau germani și 321 români. Dintre aceștia,
318 erau greco -catolici și 8 israelieni. Înainte de Tratatul de pace de la
Trianon, a aparținut districtului Magyarláposi din județul Szolnok -Doboka.]. — Comitele secuilor, principele
Transilvaniei, Michaelu Apafi I, de Apanagyfalu [Nușeni, Bistrița-Năsăud], 1670. — 4 patrifamilie.
Mán de
Boérfalva cu originea vechia din famili’a Mánu de
Sajó din Marmati’a,
in comunele Boiereni (Boérfalva), Caianu -micu, Desiu, (Déés -Akna) [Ocna Dejului, colocvial Ocna Dej, mai demult Ocne (în
dialectul săsesc Okne, în germană Salzdorf, Salzgruben, în maghiară Désakna)
este o localitate componentă a municipiului Dej din județul Cluj, Transilvania,
România. Istoric: - Așezarea fortificată preistorică din punctul “Huhui” este
înscrisă pe lista monumentelor istorice din județul Cluj, elaborată de Ministerul
Culturii și Patrimoniului Național din România în anul 2010. Minele de sare
désakna au fost exploatate încă din epoca romană. Castelul său a fost probabil
construit în epoca Árpádiană pentru a proteja minele de sare locale, dar nicio
mențiune documentată a existenței castelului nu a supraviețuit. Rămășițele
castelului se află pe partea de vest a cimitirului. În 1236, Certificatul lui
Béla al IV -lea menționează sarea désakna. Satul, fondat în secolul al XII
-lea, este menționat ca Deesakna în 1236, Deszakna în 1248, oppidium Deesakna
în 1427 și Aknafalva în 1553. Existența bisericii sale înainte de invazia
tătarilor din 1241, poate fi dedusă pe baza denumirilor Puszta -templom dűlő și
Szent Péter -hegy, totuși, primele informații despre biserica sa (1332) pot fi
găsite în lista zecimii papale. În ciuda apropierii sale de Dés, era deja o
piață independentă în Evul Mediu. În secolul al XV -lea, era un oraș -târg sub
autoritatea regală. În minele datând din epoca romană, 12 - 13 extragerea sării
a continuat până în secolul al XIX-lea, după care a început extragerea sării în
zona de unde se extrage încă. S-au păstrat documente din 1239, 1291, 1365 și
1465 care vorbesc despre cum a funcționat extracția sării aici. În secolul al
XVIII -lea, a aparținut districtului inferior al județului Belső -Szolnok. Din
1876 până la Tratatul de pace de la Trianon, a aparținut districtului Szolnok
-Doboka. Prima reparație și modernizare a minei a avut loc în anul 1882, când a
fost deschisă legătura feroviară dintre mină și rețeaua de cale ferată care
traversează orașele mari din jur.], si alte pàrti a
Transilvaniei. Principele Transilvaniei, regent al Ungariei, Gheorghe Rákóczi
al II-lea de Felsővadász, principele Transilvaniei,
1650. — Scutum videlicet militare coelestini coloris, in cujus campo sive area
eques quidam armatus sago viridi, pileoque cristato amictus, dextra manu sclopetum
Tesseniensem tenere, sinistra autem equi habenas dirigere visitur, supra scutum
galea militaris aperta, sive craticulata est posita, quam contegit diadema regium, gemmis et unionibus pretiosis eleganter exornatum, in
cono autem galea teniæ sive lemnisci variorum colorum hincinde defluentes
utrasque oras sive margines ipsius scuti pulcherrime ambiunt, et exornant. [Scut militar de culoare cerească, în
câmpul sau zona căruia un cavaler înarmat cu o manta militară verde și purtând
o șapcă cu creastă, se vede ținând în mâna dreaptă o pușcă cu aspect de evantai
în vârf, în timp ce cu stânga conduce calul cu frâiele; deasupra scutului este
așezată o cască militară deschisă sau zăbrelită, care este acoperită cu o diademă regală împodobită elegant cu pietre
prețioase și uniuni prețioase, iar în conul coifului tapiserie sau lemnisci de
diferite culori curgând ici - colo, de ambele margini ale scutului însuși
înconjurându-l și decorându-l foarte frumos.]. La vétr’a strabuna in Boiereni 18, éra imprasciate la
50 patrifamilie. Din sinulu acestia familii se afla cá barbatu mai insemnatu D.
Gavrilu Manu jude supremu a comit Solnoc. -int. (blazon)
Pop de
Boérfalva,
in comun’a Boiereni [Boiereni (în
maghiară Boérfalva) este un sat ce aparține orașului Târgu Lăpuș din județul
Maramureș, Transilvania, România. Istoric: - Localitatea a purtat și numele de
Dumbrava Nouă. Prima atestare documentară: 1584 (Boierfalwa). Etimologie: -
Etimologia numelui localității: din n. de grup boiereni, din n. fam. Boier
(< subst. boier “nobil, domn” < sl. boljarŭ, boljarinŭ) + suf. -eni.
Originea numelui său: - Și-a primit numele de la un kenez pe nume Boér. În
1590, proprietarul său era István (Ștefan) Boér, un nobil din Boérfalv și
funcționar al regiunii Lápos (Lăpuș). Istoric: - Boiereni a fost menționat
pentru prima dată în 1584 sub numele de Boierfalwa. A fost aşezată între 1553
şi 1584 cu populaţie românească. Voievodul Transilvaniei, Kristóf Báthory și
mai târziu Zsigmond Báthory (Principele Transilvaniei,
principele imperial, ducele de Opole și Ratibor, Sigismund Báthory de Somlyai) l-a scutit de plata a treizecea din cauza graniței înguste și
neproductive. Boiereni a fost distrus la începutul secolului al XVII-lea și
apoi relocat. Locuitorii săi au luat parte la războaiele principilor, motiv
pentru care principele Transilvaniei, regent
al Ungariei, Gheorghe Rákóczi al II-lea de
Felsővadász și comitele
secuilor, principele Transilvaniei, Michaelu
Apafi I, de Apanagyfalu [Nușeni,
Bistrița-Năsăud], au
înnobilat mai multe familii locale (Mány, Timbus, Pap, Bojér, Rogozán, Stefán,
Fodor, Petrucz, Lupán). În 1659 erau înscriși acolo 31 de iobagi și 19 pușcași
sau capi de familie eliberați, iar în 1838 acolo locuiau șase nobili români scutiți de impozite
și 95 de nobili români plătitori de impozite, dintre care niciunul nu știa să
scrie. Belső -Szolnok, din 1876 a aparținut
comitatului Szolnok -Doboka. În 1900, din cei 932 de locuitori ai săi, 899 erau
români și 33 vorbitori nativi de germană ( idiș ); 817 greco -catolici, 82
ortodocși și 33 evrei.] si in alte tinuturi a Transilvaniei. Principele
Transilvaniei, regent al Ungariei, Gheorghe Rákóczi al II-lea de Felsővadász, 1650. . — Scutum videlicet militare coelestini coloris, in
cujus campo sive area eques quidam armatus sago viridi, pileoque cristato
amictus, dextra manu sclopetum Tesseniensem tenere, sinistra autem equi habenas
dirigere visitur, supra scutum galea militaris aperta, sive craticulata est
posita, quam contegit diadema
regium, gemmis et
unionibus pretiosis eleganter exornatum, in cono autem galea teniæ sive
lemnisci variorum colorum hincinde defluentes utrasque oras sive margines
ipsius scuti pulcherrime ambiunt, et exornant. [Scut militar de culoare cerească, în câmpul sau zona
căruia un cavaler înarmat cu o manta militară verde și purtând o șapcă cu
creastă, se vede ținând în mâna dreaptă o pușcă cu aspect de evantai în vârf,
în timp ce cu stânga conduce calul cu frâiele; deasupra scutului este așezată o
cască militară deschisă sau zăbrelită, care este acoperită cu o diademă regală împodobită elegant cu pietre
prețioase și uniuni prețioase, iar în conul coifului tapiserie sau lemnisci de
diferite culori curgând ici - colo, de ambele margini ale scutului însuși
înconjurându-l și decorându-l foarte frumos.]. — —
La vétr’a strabuna 47, in comitatu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu