miercuri, 15 martie 2023

  Conscriptiunile familieloru nobile romàne din a. 1862. PAGINA 90

-90-

Pap de Malinfalva, in comun’a Szekeres Törpény, Terpiu [Tărpiu (în maghiară Szekerestörpény) este un sat în comuna Jichișu de Jos din județul Cluj, Transilvania, România. Istoric: - În 1440 localitatea este menționată pentru prima dată sub numele de Tewrpen. Populația sa a adoptat religia reformată în timpul Reformei. A fost parohie independentă până la mijlocul secolului al XVII-lea, dar ca urmare a invaziilor tătarilor, numărul credincioșilor a scăzut atât de mult încât din 1680 a devenit o ramură a Kodorului. Pentru a înlocui populația maghiară epuizată, în sat au fost stabiliți iobagi români. Filiala reformată s-a luptat cu mari dificultăți din 1770, motivul principal fiind că proprietarul satului, Ferenc Diószegi, s-a convertit la religia catolică și și-a retras sprijinul reformaților, care nu au putut întreține biserica din propriile venituri. În 1820, biserica mai avea un preot și un cantor, dar biserica sa gotică a fost părăsită curând și a căzut în ruine. S-a prăbușit în 1857, iar locuitorii i-au adunat și vândut pietrele. Sfârșitul filialei reformate a contribuit și el în mare măsură la asimilarea sau migrarea populației maghiare. Satul a aparținut districtului Dési din județul Szolnok -Doboka până la Tratatul de pace de la Trianon.]. — Principele Transilvaniei, regele Ungariei, prinț romano -german, ducele de Opole, Gabriel Bethlen de Iktár, 1680, 4 Maiu. Scutu militaru si celelalte tóte ca la Theodoru Pap din A. -Gyekenyea. Scutu militare, in a càruia aria se arata o mâna taiata din umeru, care tiene radicala in susu o sulitia etc. 2 patrifamilie.  blaz bas  (blazon) 

Páska de Vasas* Szt.-  Ivány [Sântioana (în maghiară Vasasszentiván) este un sat în comuna Țaga din județul Cluj, Transilvania, România. Istoric: - În 1305, a fost menționat pentru prima dată ca Szenthyuan. Prefixul Vasas a apărut pentru prima dată în 1583. În Evul Mediu, populația așezării era romano -catolică, iar după Reformă s-a așezat pe religia reformată. În 1602, soldații generalului Giorgio Basta au distrus satul, populația a fost masacrată, doar 2 oameni au supraviețuit distrugerii. Pentru a înlocui populația, în sat au fost stabiliți iobagi români. În 1305 avea o biserică cu hramul Sfântul Ioan Botezătorul. După distrugerea din 1602, se observă că biserica a rămas intactă, dar capela era în ruină. Până în 1643, biserica era deja în ruină, iar în 1754, doar un nume de graniță românească amintea de existența sa anterioară: Locul bisericei ungurești (“locul bisericii maghiare”). Proprietarul Károly Torma a dus pietrele funerare găsite pe locul fostei biserici în propria curte și a construit o scară cu ele conacului său. Vasasszentiván a aparținut districtului Kékesi din județul Szolnok -Doboka până la Tratatul de pace de la Trianon. Populația: - În 1910, din cei 492 de locuitori, 405 erau români, 70 maghiari, 13 germani și 4 țigani.], in comuna Dengeleg [Livada (mai demult Dengeleg; în maghiară Dengeleg) este un sat în comuna Iclod din județul Cluj, Transilvania, România. Istoric: - Numele lui Dengeleg a fost menționat pentru prima dată într-un act în 1246 ca Dengelegfölde. Localitatea a fost scrisă ca Dengeleg în 1320, Denguleg în 1343, Dengeleg în 1616 și Dengelyegh în 1587. Primii proprietari cunoscuți ai așezării înainte de 1320 au fost Csányi (Chani) Gela și fiul său Péter, care și- au predat aici moștenirea lui Péter, András, Simon, László, Lukács, Miksa, István și Dethka din familia Szente -Mágócs, care l-a susținut chiar și în vremurile grele. După aceea, ei au fost proprietarii localității Dengeleg și, poate, au fondat și Dengeleg. În 1319, era proprietatea lui András Talpas, un nobil din Csány. În 1320, unul dintre proprietarii săi a fost fiul lui Beke, István, care era și primarul orașului Bálványos. În 1343, Kéró este vândut de soții Dengeleghi, care sunt probabil descendenți ai Csány. În 1458, proprietarul acesteia era László Kecseti și soția sa Anna, fiica lui Dénes Farnosi Veres. În 1459, regele Mátyás a donat Dengelege fiilor lui Dezső Bánffy, László și Zsigmond. În 1535, regele János I - Ioan Zapolya (maghiară Szapolyai János sau Zápolya János) (n. 1487 - d. 22 iulie 1540) a fost voievod de Transilvania între 1526 și 1540 și a ridicat pretenții la tronul Ungariei - îi confirmă pe Ferenc Kendi, Mihály și Antal în partea lor aici, pe care o dețin ca gaj de la Pál Podvinyai. În 1555, regele Ferdinand I a donat palatinului Tamás Nádasdy partea lui Kecseti Menyhért, care a fost condamnat la confiscarea proprietății pentru neloialitate. În 1576, Ștefan Báthory (n. 27 septembrie 1533, Șimleu, Principatul Transilvaniei – d. 12 decembrie 1586, Grodno, Uniunea Polono -Lituaniană) a fost principe al Transilvaniei între 1571-1575 și rege al Poloniei din 1575 până la moartea sa în 1586, a donat partea de aici lui László Radák, care a căzut în neloialitate - pentru că a luptat împotriva lui în tabăra lui Gáspár Bekes cu armatele germane și maghiare de la Szent Pál și le-a încurajat, în 1571 și -a pierdut proprietatea din cauza neloialității la Parlamentul de la Cluj - față de Sándor Kendy, care i-a fost loial și l-a trimis ca ambasador la curtea turcă. În 1696, Dengelege a fost menționat ca sat sub stăpânire turcească. În 1713, a fost inclus printre satele distruse, al căror teren era cultivat de satele învecinate. În 1726, proprietarii erau: Sára Barcsai, Gergelyné Naláczi, Péter Makrai și Kata Toldalagi. În 1755, proprietatea aici a lui Gergely Géczi și Pelina Vajda era împărțită de copiii lor: Mihály, László Dávid și Ilona, ​​​​Ilona avea un iobag cu un fiu, Dávid avea doi fii iobagi și doi iobagi fugari, László avea un fiu iobag, iar Mihály un fiu iobag. În 1769, a fost deținută de copiii contesei Ágnes Barcsay, contelui Dénes Bánffy, baronului György Korda, contelui János Bethlen, György Tholdalagi, Gábor Szabó din Csik -Szentmárton, Gábor Tárcza și László, György Sván, György Szabó și György Szabó Szilágyi din Toplicza. În 1910, din cei 683 de locuitori, 47 erau maghiari, 17 germani și 615 români. Dintre aceștia, 17 erau romano -catolici, 615 greco -catolici, 30 reformați și 17 israeliți. Înainte de Tratatul de pace de la Trianon, județul Szolnok -Doboka aparținea districtului Szamosújvár.]. — Principele Transilvaniei, domnitorul Țării Românești timp de un an, Gabriel Báthory de Pelsőc, de Somlyó, 1611, 28 Apriliu. Scutu milit. in faci’a ceriului in a càruia aria se vede o pasere numita Gryphus cu unu picioru stà pe 2 vitie de viia cu struguri, si fire de grâu cu 3 spice, cu celalaltu pe o sabie góla radicata in susu, désupr’a scutului e o galea milit. si désupra ei diadema reg. si pe delaturi pletele in mai multe colori. 8 patrifamilie.  blaz bas  (blazon) 

*I Vasad v. Vășad; II Vasak -Zylwasa v. Silivaș (r. Gherla); III Vasand, Vasánd v. Oșand; IV Vásár -Telke, Vasartelek, Vásártelke v. Stoboru; V Vasarhel, Vasarhelj, Vasarhely v. Dumbrava (r. Huedin); VI Vasarhel, Vásárhel, Vásárhely v. Tîrgu -Mureș; VII Vasarhel, Vásárhel, Vásárhely v. Tîrgul Secuesc; VIII Vasarhel, Vasarhely v. Tîrgușor; IX Vasarhelinum v. Tîrgu -Mureș; X Vasarhell, Vasarhely, Vásárhely (r. Oradea); XI Vásárhely v. Oșorhel; XII Vásáros v. Tîrgoviște (r. Lugoj); XIII Vasas Szent Iván, Vasas Szt (= Szent) Ivan, Vasas -Zenthivan, Vasasszentivány v. Sîntioana (r. Gherla); XIV Vasas -Zilvás, Vasaszyllwas v. Silivaș (r. Gherla); XV Vasaskőfalva v. Pietroasa r. Beiuș); XVI Vasasszentegyed v. Sîntejude; XVII Vasasszentgothárd v. Sucutard;

Kozma de Rogoz, in comun’a Dengeleg [Livada (mai demult Dengeleg; în maghiară Dengeleg) este un sat în comuna Iclod din județul Cluj, Transilvania, România. Istoric: - Numele lui Dengeleg a fost menționat pentru prima dată într-un act în 1246 ca Dengelegfölde. Localitatea a fost scrisă ca Dengeleg în 1320, Denguleg în 1343, Dengeleg în 1616 și Dengelyegh în 1587. Primii proprietari cunoscuți ai așezării înainte de 1320 au fost Csányi (Chani) Gela și fiul său Péter, care și- au predat aici moștenirea lui Péter, András, Simon, László, Lukács, Miksa, István și Dethka din familia Szente -Mágócs, care l-a susținut chiar și în vremurile grele. După aceea, ei au fost proprietarii localității Dengeleg și, poate, au fondat și Dengeleg. În 1319, era proprietatea lui András Talpas, un nobil din Csány. În 1320, unul dintre proprietarii săi a fost fiul lui Beke, István, care era și primarul orașului Bálványos. În 1343, Kéró este vândut de soții Dengeleghi, care sunt probabil descendenți ai Csány. În 1458, proprietarul acesteia era László Kecseti și soția sa Anna, fiica lui Dénes Farnosi Veres. În 1459, regele Mátyás a donat Dengelege fiilor lui Dezső Bánffy, László și Zsigmond. În 1535, regele János I - Ioan Zapolya (maghiară Szapolyai János sau Zápolya János) (n. 1487 - d. 22 iulie 1540) a fost voievod de Transilvania între 1526 și 1540 și a ridicat pretenții la tronul Ungariei - îi confirmă pe Ferenc Kendi, Mihály și Antal în partea lor aici, pe care o dețin ca gaj de la Pál Podvinyai. În 1555, regele Ferdinand I a donat palatinului Tamás Nádasdy partea lui Kecseti Menyhért, care a fost condamnat la confiscarea proprietății pentru neloialitate. În 1576, Ștefan Báthory (n. 27 septembrie 1533, Șimleu, Principatul Transilvaniei – d. 12 decembrie 1586, Grodno, Uniunea Polono -Lituaniană) a fost principe al Transilvaniei între 1571-1575 și rege al Poloniei din 1575 până la moartea sa în 1586, a donat partea de aici lui László Radák, care a căzut în neloialitate - pentru că a luptat împotriva lui în tabăra lui Gáspár Bekes cu armatele germane și maghiare de la Szent Pál și le-a încurajat, în 1571 și -a pierdut proprietatea din cauza neloialității la Parlamentul de la Cluj - față de Sándor Kendy, care i-a fost loial și l-a trimis ca ambasador la curtea turcă. În 1696, Dengelege a fost menționat ca sat sub stăpânire turcească. În 1713, a fost inclus printre satele distruse, al căror teren era cultivat de satele învecinate. În 1726, proprietarii erau: Sára Barcsai, Gergelyné Naláczi, Péter Makrai și Kata Toldalagi. În 1755, proprietatea aici a lui Gergely Géczi și Pelina Vajda era împărțită de copiii lor: Mihály, László Dávid și Ilona, ​​​​Ilona avea un iobag cu un fiu, Dávid avea doi fii iobagi și doi iobagi fugari, László avea un fiu iobag, iar Mihály un fiu iobag. În 1769, a fost deținută de copiii contesei Ágnes Barcsay, contelui Dénes Bánffy, baronului György Korda, contelui János Bethlen, György Tholdalagi, Gábor Szabó din Csik -Szentmárton, Gábor Tárcza și László, György Sván, György Szabó și György Szabó Szilágyi din Toplicza. În 1910, din cei 683 de locuitori, 47 erau maghiari, 17 germani și 615 români. Dintre aceștia, 17 erau romano -catolici, 615 greco -catolici, 30 reformați și 17 israeliți. Înainte de Tratatul de pace de la Trianon, județul Szolnok -Doboka aparținea districtului Szamosújvár.]. — Principele Transilvaniei, Gheorghe Rákóczi I de Felsővadász et Rákócz, 1634. —- 6 patrifamilie.

Pap de Boérfalva, in comun’a Giroltu [Ghirolt (în maghiară Girolt) este un sat în comuna Aluniș din județul Cluj, Transilvania, România. Originea numelui său: Numele său provine dintr-un nume personal de origine germană. A fost scris ca: Gur în 1333, Gerolch în 1334, Gerold în 1338, Gerolt în 1348, Gyrolth în 1438 și Geroth în 1439. Istoric: - Apare atestat pentru prima oară în 1333 sub numele de Gerold. Se presupune că așezarea a fost înființată de sași. A fost un sat catolic în Evul Mediu, iar parohul său a fost menționat în 1509. În a doua jumătate a secolului al XVI -lea s-a convertit la credința unitară. Biserica Unitariană a existat ca ramură a Kide chiar și în secolul al XVIII- lea, dar în cea mai mare parte a secolului al XVII -lea putea avea deja o majoritate reformată. În 1620, aici se afla și un castel numit Castelul lui Demeter. În 1664, turcii au jefuit localitatea. Primii săi locuitori români s-au mutat probabil după aceea, deoarece în 1658 Ghirolt nu avea o comunitate ortodoxă. În 1750, Ghirolt număra: 27 de nobili curiali, opt iobagi, 62 de proprietari și șapte scutieri fără pământ și trăiau 11 vagabonzi, majoritatea nobililor erau romani. În 1769, autoritățile au ordonat ca biserica sa ortodoxă să fie predată greco -catolicilor. În 1786, Ghirolt a fost înregistrat cu 59 de iobagi, 19 iobagi și șase capi de familie sărăciți, cel mai mare proprietar al localității Ghirolt, era baronul Era Sándor Bánffy. Enoriașii săi reformați au format mai întâi filia Ormány și apoi Estény, dar în jurul anului 1843 preotul vizita satul doar de trei ori pe an. La 28 septembrie 1848, foștii iobagi i-au bătut până la moarte pe doi proprietari: Károly Babos și Zsigmond Békési, așa că în primăvara anului 1849 șase locuitori au fost executați de către vânătorii honvénzi. Reformatorii săi nici măcar nu vorbeau maghiară la mijlocul secolului al XIX-lea. Biserica lor, care se află și astăzi, a fost construită în 1887. Construită în 1809, de greco -catolici ( ortodocși după 1948)) biserica de lemn este inclusă în lista monumentelor naționale, dar a fost de fapt demolată în 1990, după ce adunarea a construit o nouă biserică între anii 1969 și 1977. Satul a aparținut comitatului Belső -Szolnok până în 1876, când a fost anexat comitatului Szolnok -Doboka. În toamna anului 1944, “voluntarii” români au început să comită atrocități împotriva maghiarilor reformați locali, fapte oprite prin sosirea soldaților sovietici.]. — Principele Transilvaniei, Gheorghe Rákóczi I de Felsővadász et Rákócz, 1638, 7 Octombre. Scutu militariu in midiloculu càruia e unu omu calare, care cu drépt’a tiene buzduganu cu stânga frâulu calului, — imprejuru pletele cu feliurite colori. 5 patrifamilie.  blaz bas  (blazon) 

Tyifor de Borzsova, in comun’a Giroltu [Ghirolt (în maghiară Girolt) este un sat în comuna Aluniș din județul Cluj, Transilvania, România. Originea numelui său: Numele său provine dintr-un nume personal de origine germană. A fost scris ca: Gur în 1333, Gerolch în 1334, Gerold în 1338, Gerolt în 1348, Gyrolth în 1438 și Geroth în 1439. Istoric: - Apare atestat pentru prima oară în 1333 sub numele de Gerold. Se presupune că așezarea a fost înființată de sași. A fost un sat catolic în Evul Mediu, iar parohul său a fost menționat în 1509. În a doua jumătate a secolului al XVI -lea s-a convertit la credința unitară. Biserica Unitariană a existat ca ramură a Kide chiar și în secolul al XVIII- lea, dar în cea mai mare parte a secolului al XVII -lea putea avea deja o majoritate reformată. În 1620, aici se afla și un castel numit Castelul lui Demeter. În 1664, turcii au jefuit localitatea. Primii săi locuitori români s-au mutat probabil după aceea, deoarece în 1658 Ghirolt nu avea o comunitate ortodoxă. În 1750, Ghirolt număra: 27 de nobili curiali, opt iobagi, 62 de proprietari și șapte scutieri fără pământ și trăiau 11 vagabonzi, majoritatea nobililor erau romani. În 1769, autoritățile au ordonat ca biserica sa ortodoxă să fie predată greco -catolicilor. În 1786, Ghirolt a fost înregistrat cu 59 de iobagi, 19 iobagi și șase capi de familie sărăciți, cel mai mare proprietar al localității Ghirolt, era baronul Era Sándor Bánffy. Enoriașii săi reformați au format mai întâi filia Ormány și apoi Estény, dar în jurul anului 1843 preotul vizita satul doar de trei ori pe an. La 28 septembrie 1848, foștii iobagi i-au bătut până la moarte pe doi proprietari: Károly Babos și Zsigmond Békési, așa că în primăvara anului 1849 șase locuitori au fost executați de către vânătorii honvénzi. Reformatorii săi nici măcar nu vorbeau maghiară la mijlocul secolului al XIX-lea. Biserica lor, care se află și astăzi, a fost construită în 1887. Construită în 1809, de greco -catolici ( ortodocși după 1948)) biserica de lemn este inclusă în lista monumentelor naționale, dar a fost de fapt demolată în 1990, după ce adunarea a construit o nouă biserică între anii 1969 și 1977. Satul a aparținut comitatului Belső -Szolnok până în 1876, când a fost anexat comitatului Szolnok -Doboka. În toamna anului 1944, “voluntarii” români au început să comită atrocități împotriva maghiarilor reformați locali, fapte oprite prin sosirea soldaților sovietici.]. — Comitele secuilor, principele Transilvaniei, Michaelu Apafi I, de Apanagyfalu [Nușeni, Bistrița-Năsăud], 1663, 8 Septembre. — 5 patrifamilie.

Florián de Preluka, in comun’a Giroltu [Ghirolt (în maghiară Girolt) este un sat în comuna Aluniș din județul Cluj, Transilvania, România. Originea numelui său: Numele său provine dintr-un nume personal de origine germană. A fost scris ca: Gur în 1333, Gerolch în 1334, Gerold în 1338, Gerolt în 1348, Gyrolth în 1438 și Geroth în 1439. Istoric: - Apare atestat pentru prima oară în 1333 sub numele de Gerold. Se presupune că așezarea a fost înființată de sași. A fost un sat catolic în Evul Mediu, iar parohul său a fost menționat în 1509. În a doua jumătate a secolului al XVI -lea s-a convertit la credința unitară. Biserica Unitariană a existat ca ramură a Kide chiar și în secolul al XVIII- lea, dar în cea mai mare parte a secolului al XVII -lea putea avea deja o majoritate reformată. În 1620, aici se afla și un castel numit Castelul lui Demeter. În 1664, turcii au jefuit localitatea. Primii săi locuitori români s-au mutat probabil după aceea, deoarece în 1658 Ghirolt nu avea o comunitate ortodoxă. În 1750, Ghirolt număra: 27 de nobili curiali, opt iobagi, 62 de proprietari și șapte scutieri fără pământ și trăiau 11 vagabonzi, majoritatea nobililor erau romani. În 1769, autoritățile au ordonat ca biserica sa ortodoxă să fie predată greco -catolicilor. În 1786, Ghirolt a fost înregistrat cu 59 de iobagi, 19 iobagi și șase capi de familie sărăciți, cel mai mare proprietar al localității Ghirolt, era baronul Era Sándor Bánffy. Enoriașii săi reformați au format mai întâi filia Ormány și apoi Estény, dar în jurul anului 1843 preotul vizita satul doar de trei ori pe an. La 28 septembrie 1848, foștii iobagi i-au bătut până la moarte pe doi proprietari: Károly Babos și Zsigmond Békési, așa că în primăvara anului 1849 șase locuitori au fost executați de către vânătorii honvénzi. Reformatorii săi nici măcar nu vorbeau maghiară la mijlocul secolului al XIX-lea. Biserica lor, care se află și astăzi, a fost construită în 1887. Construită în 1809, de greco -catolici ( ortodocși după 1948)) biserica de lemn este inclusă în lista monumentelor naționale, dar a fost de fapt demolată în 1990, după ce adunarea a construit o nouă biserică între anii 1969 și 1977. Satul a aparținut comitatului Belső -Szolnok până în 1876, când a fost anexat comitatului Szolnok -Doboka. În toamna anului 1944, “voluntarii” români au început să comită atrocități împotriva maghiarilor reformați locali, fapte oprite prin sosirea soldaților sovietici.]. Margravul Moraviei, al Sfântului Imperiu Roman, de Burgau, de Lusația Superioară și Inferioară, de Pont-à-Mousson, de Nomena, contele de Namur, de Provence, de Blâmont, de Zutphen, de Saarwerden, de Salm, de Falkenstein, de Habsburg, de Flandra, de Tirol, de Hainaut, de Kyburg, de Gorizia și Gradiszki, ducele de Limburg, de Gelderland, de Württemberg, de Teck, de Silezia Superioară si Inferioară, de Parma, de Placetia, de Guastalla, de Oświęcim, de Calabria, de Zator, de Baru, de Montferrat, de Cieszyn, de Suabie, de Charlesville, de Burgundia, de Lorena, de Stiria, de Carintia de Carniola, de Bucovina, de Brabant, de Luxemburg, de Milano și Mantua, arhiducele de Austria, marele duce al Toscanei, marele duce al Transilvaniei, regele Ierusalimului, Romanilor, Dalmației, Germaniei, Lodomeriei, Galiţiei, Ungariei, Croației, Slavoniei și al Boemiei, suveran al Țărilor de Jos, prinț de Burgundia și Lorena, împărat romano -german,  Iosif al II –lea de Habsburg -Lorena, 1783. — 2 patrifamilie.

Gecze de Gorozló, in comun’a Giroltu [Ghirolt (în maghiară Girolt) este un sat în comuna Aluniș din județul Cluj, Transilvania, România. Originea numelui său: Numele său provine dintr-un nume personal de origine germană. A fost scris ca: Gur în 1333, Gerolch în 1334, Gerold în 1338, Gerolt în 1348, Gyrolth în 1438 și Geroth în 1439. Istoric: - Apare atestat pentru prima oară în 1333 sub numele de Gerold. Se presupune că așezarea a fost înființată de sași. A fost un sat catolic în Evul Mediu, iar parohul său a fost menționat în 1509. În a doua jumătate a secolului al XVI -lea s-a convertit la credința unitară. Biserica Unitariană a existat ca ramură a Kide chiar și în secolul al XVIII- lea, dar în cea mai mare parte a secolului al XVII -lea putea avea deja o majoritate reformată. În 1620, aici se afla și un castel numit Castelul lui Demeter. În 1664, turcii au jefuit localitatea. Primii săi locuitori români s-au mutat probabil după aceea, deoarece în 1658 Ghirolt nu avea o comunitate ortodoxă. În 1750, Ghirolt număra: 27 de nobili curiali, opt iobagi, 62 de proprietari și șapte scutieri fără pământ și trăiau 11 vagabonzi, majoritatea nobililor erau romani. În 1769, autoritățile au ordonat ca biserica sa ortodoxă să fie predată greco -catolicilor. În 1786, Ghirolt a fost înregistrat cu 59 de iobagi, 19 iobagi și șase capi de familie sărăciți, cel mai mare proprietar al localității Ghirolt, era baronul Era Sándor Bánffy. Enoriașii săi reformați au format mai întâi filia Ormány și apoi Estény, dar în jurul anului 1843 preotul vizita satul doar de trei ori pe an. La 28 septembrie 1848, foștii iobagi i-au bătut până la moarte pe doi proprietari: Károly Babos și Zsigmond Békési, așa că în primăvara anului 1849 șase locuitori au fost executați de către vânătorii honvénzi. Reformatorii săi nici măcar nu vorbeau maghiară la mijlocul secolului al XIX-lea. Biserica lor, care se află și astăzi, a fost construită în 1887. Construită în 1809, de greco -catolici ( ortodocși după 1948)) biserica de lemn este inclusă în lista monumentelor naționale, dar a fost de fapt demolată în 1990, după ce adunarea a construit o nouă biserică între anii 1969 și 1977. Satul a aparținut comitatului Belső -Szolnok până în 1876, când a fost anexat comitatului Szolnok -Doboka. În toamna anului 1944, “voluntarii” români au început să comită atrocități împotriva maghiarilor reformați locali, fapte oprite prin sosirea soldaților sovietici.]. — Principele Transilvaniei, domnitorul Țării Românești timp de un an, Gabriel Báthory de Pelsőc, de Somlyó, 1609, 8 Apriliu. — 4 patrifamilie.

Román de Zsugasztra, in comun’a Giroltu [Ghirolt (în maghiară Girolt) este un sat în comuna Aluniș din județul Cluj, Transilvania, România. Originea numelui său: Numele său provine dintr-un nume personal de origine germană. A fost scris ca: Gur în 1333, Gerolch în 1334, Gerold în 1338, Gerolt în 1348, Gyrolth în 1438 și Geroth în 1439. Istoric: - Apare atestat pentru prima oară în 1333 sub numele de Gerold. Se presupune că așezarea a fost înființată de sași. A fost un sat catolic în Evul Mediu, iar parohul său a fost menționat în 1509. În a doua jumătate a secolului al XVI -lea s-a convertit la credința unitară. Biserica Unitariană a existat ca ramură a Kide chiar și în secolul al XVIII- lea, dar în cea mai mare parte a secolului al XVII -lea putea avea deja o majoritate reformată. În 1620, aici se afla și un castel numit Castelul lui Demeter. În 1664, turcii au jefuit localitatea. Primii săi locuitori români s-au mutat probabil după aceea, deoarece în 1658 Ghirolt nu avea o comunitate ortodoxă. În 1750, Ghirolt număra: 27 de nobili curiali, opt iobagi, 62 de proprietari și șapte scutieri fără pământ și trăiau 11 vagabonzi, majoritatea nobililor erau romani. În 1769, autoritățile au ordonat ca biserica sa ortodoxă să fie predată greco -catolicilor. În 1786, Ghirolt a fost înregistrat cu 59 de iobagi, 19 iobagi și șase capi de familie sărăciți, cel mai mare proprietar al localității Ghirolt, era baronul Era Sándor Bánffy. Enoriașii săi reformați au format mai întâi filia Ormány și apoi Estény, dar în jurul anului 1843 preotul vizita satul doar de trei ori pe an. La 28 septembrie 1848, foștii iobagi i-au bătut până la moarte pe doi proprietari: Károly Babos și Zsigmond Békési, așa că în primăvara anului 1849 șase locuitori au fost executați de către vânătorii honvénzi. Reformatorii săi nici măcar nu vorbeau maghiară la mijlocul secolului al XIX-lea. Biserica lor, care se află și astăzi, a fost construită în 1887. Construită în 1809, de greco -catolici ( ortodocși după 1948)) biserica de lemn este inclusă în lista monumentelor naționale, dar a fost de fapt demolată în 1990, după ce adunarea a construit o nouă biserică între anii 1969 și 1977. Satul a aparținut comitatului Belső -Szolnok până în 1876, când a fost anexat comitatului Szolnok -Doboka. În toamna anului 1944, “voluntarii” români au început să comită atrocități împotriva maghiarilor reformați locali, fapte oprite prin sosirea soldaților sovietici.]. — Comitele secuilor, principele Transilvaniei, Michaelu Apafi I, de Apanagyfalu [Nușeni, Bistrița-Năsăud], 1663. 12 Martiu. Scutu militariu pe care e unu omu calare, care tiene cu drépt’a buzduganu, cu stânga calulu. 15 patrifamilie.  blaz bas  (blazon) 

Tamás de Kassai (A. -Kosály), in comun’a Giroltu [Ghirolt (în maghiară Girolt) este un sat în comuna Aluniș din județul Cluj, Transilvania, România. Originea numelui său: Numele său provine dintr-un nume personal de origine germană. A fost scris ca: Gur în 1333, Gerolch în 1334, Gerold în 1338, Gerolt în 1348, Gyrolth în 1438 și Geroth în 1439. Istoric: - Apare atestat pentru prima oară în 1333 sub numele de Gerold. Se presupune că așezarea a fost înființată de sași. A fost un sat catolic în Evul Mediu, iar parohul său a fost menționat în 1509. În a doua jumătate a secolului al XVI -lea s-a convertit la credința unitară. Biserica Unitariană a existat ca ramură a Kide chiar și în secolul al XVIII- lea, dar în cea mai mare parte a secolului al XVII -lea putea avea deja o majoritate reformată. În 1620, aici se afla și un castel numit Castelul lui Demeter. În 1664, turcii au jefuit localitatea. Primii săi locuitori români s-au mutat probabil după aceea, deoarece în 1658 Ghirolt nu avea o comunitate ortodoxă. În 1750, Ghirolt număra: 27 de nobili curiali, opt iobagi, 62 de proprietari și șapte scutieri fără pământ și trăiau 11 vagabonzi, majoritatea nobililor erau romani. În 1769, autoritățile au ordonat ca biserica sa ortodoxă să fie predată greco -catolicilor. În 1786, Ghirolt a fost înregistrat cu 59 de iobagi, 19 iobagi și șase capi de familie sărăciți, cel mai mare proprietar al localității Ghirolt, era baronul Era Sándor Bánffy. Enoriașii săi reformați au format mai întâi filia Ormány și apoi Estény, dar în jurul anului 1843 preotul vizita satul doar de trei ori pe an. La 28 septembrie 1848, foștii iobagi i-au bătut până la moarte pe doi proprietari: Károly Babos și Zsigmond Békési, așa că în primăvara anului 1849 șase locuitori au fost executați de către vânătorii honvénzi. Reformatorii săi nici măcar nu vorbeau maghiară la mijlocul secolului al XIX-lea. Biserica lor, care se află și astăzi, a fost construită în 1887. Construită în 1809, de greco -catolici ( ortodocși după 1948)) biserica de lemn este inclusă în lista monumentelor naționale, dar a fost de fapt demolată în 1990, după ce adunarea a construit o nouă biserică între anii 1969 și 1977. Satul a aparținut comitatului Belső -Szolnok până în 1876, când a fost anexat comitatului Szolnok -Doboka. În toamna anului 1944, “voluntarii” români au început să comită atrocități împotriva maghiarilor reformați locali, fapte oprite prin sosirea soldaților sovietici.]. — Principele Transilvaniei, domnitorul Țării Românești timp de un an, Gabriel Báthory de Pelsőc, de Somlyó, 1608, 1 Februariu. — 9 patrifamilie.

Fülep de Alsó -Apsa, in comun’a Giroltu [Ghirolt (în maghiară Girolt) este un sat în comuna Aluniș din județul Cluj, Transilvania, România. Originea numelui său: Numele său provine dintr-un nume personal de origine germană. A fost scris ca: Gur în 1333, Gerolch în 1334, Gerold în 1338, Gerolt în 1348, Gyrolth în 1438 și Geroth în 1439. Istoric: - Apare atestat pentru prima oară în 1333 sub numele de Gerold. Se presupune că așezarea a fost înființată de sași. A fost un sat catolic în Evul Mediu, iar parohul său a fost menționat în 1509. În a doua jumătate a secolului al XVI -lea s-a convertit la credința unitară. Biserica Unitariană a existat ca ramură a Kide chiar și în secolul al XVIII- lea, dar în cea mai mare parte a secolului al XVII -lea putea avea deja o majoritate reformată. În 1620, aici se afla și un castel numit Castelul lui Demeter. În 1664, turcii au jefuit localitatea. Primii săi locuitori români s-au mutat probabil după aceea, deoarece în 1658 Ghirolt nu avea o comunitate ortodoxă. În 1750, Ghirolt număra: 27 de nobili curiali, opt iobagi, 62 de proprietari și șapte scutieri fără pământ și trăiau 11 vagabonzi, majoritatea nobililor erau romani. În 1769, autoritățile au ordonat ca biserica sa ortodoxă să fie predată greco -catolicilor. În 1786, Ghirolt a fost înregistrat cu 59 de iobagi, 19 iobagi și șase capi de familie sărăciți, cel mai mare proprietar al localității Ghirolt, era baronul Era Sándor Bánffy. Enoriașii săi reformați au format mai întâi filia Ormány și apoi Estény, dar în jurul anului 1843 preotul vizita satul doar de trei ori pe an. La 28 septembrie 1848, foștii iobagi i-au bătut până la moarte pe doi proprietari: Károly Babos și Zsigmond Békési, așa că în primăvara anului 1849 șase locuitori au fost executați de către vânătorii honvénzi. Reformatorii săi nici măcar nu vorbeau maghiară la mijlocul secolului al XIX-lea. Biserica lor, care se află și astăzi, a fost construită în 1887. Construită în 1809, de greco -catolici ( ortodocși după 1948)) biserica de lemn este inclusă în lista monumentelor naționale, dar a fost de fapt demolată în 1990, după ce adunarea a construit o nouă biserică între anii 1969 și 1977. Satul a aparținut comitatului Belső -Szolnok până în 1876, când a fost anexat comitatului Szolnok -Doboka. În toamna anului 1944, “voluntarii” români au început să comită atrocități împotriva maghiarilor reformați locali, fapte oprite prin sosirea soldaților sovietici.]. — Principele Transilvaniei, principele imperial, ducele de Opole și Ratibor, Sigismund Báthory de Somlyai, 1591, 8 Aprilie. — 10 patrifamilie.

Farkas de Lozsárd, in comun’a Giroltu [Ghirolt (în maghiară Girolt) este un sat în comuna Aluniș din județul Cluj, Transilvania, România. Originea numelui său: Numele său provine dintr-un nume personal de origine germană. A fost scris ca: Gur în 1333, Gerolch în 1334, Gerold în 1338, Gerolt în 1348, Gyrolth în 1438 și Geroth în 1439. Istoric: - Apare atestat pentru prima oară în 1333 sub numele de Gerold. Se presupune că așezarea a fost înființată de sași. A fost un sat catolic în Evul Mediu, iar parohul său a fost menționat în 1509. În a doua jumătate a secolului al XVI -lea s-a convertit la credința unitară. Biserica Unitariană a existat ca ramură a Kide chiar și în secolul al XVIII- lea, dar în cea mai mare parte a secolului al XVII -lea putea avea deja o majoritate reformată. În 1620, aici se afla și un castel numit Castelul lui Demeter. În 1664, turcii au jefuit localitatea. Primii săi locuitori români s-au mutat probabil după aceea, deoarece în 1658 Ghirolt nu avea o comunitate ortodoxă. În 1750, Ghirolt număra: 27 de nobili curiali, opt iobagi, 62 de proprietari și șapte scutieri fără pământ și trăiau 11 vagabonzi, majoritatea nobililor erau romani. În 1769, autoritățile au ordonat ca biserica sa ortodoxă să fie predată greco -catolicilor. În 1786, Ghirolt a fost înregistrat cu 59 de iobagi, 19 iobagi și șase capi de familie sărăciți, cel mai mare proprietar al localității Ghirolt, era baronul Era Sándor Bánffy. Enoriașii săi reformați au format mai întâi filia Ormány și apoi Estény, dar în jurul anului 1843 preotul vizita satul doar de trei ori pe an. La 28 septembrie 1848, foștii iobagi i-au bătut până la moarte pe doi proprietari: Károly Babos și Zsigmond Békési, așa că în primăvara anului 1849 șase locuitori au fost executați de către vânătorii honvénzi. Reformatorii săi nici măcar nu vorbeau maghiară la mijlocul secolului al XIX-lea. Biserica lor, care se află și astăzi, a fost construită în 1887. Construită în 1809, de greco -catolici ( ortodocși după 1948)) biserica de lemn este inclusă în lista monumentelor naționale, dar a fost de fapt demolată în 1990, după ce adunarea a construit o nouă biserică între anii 1969 și 1977. Satul a aparținut comitatului Belső -Szolnok până în 1876, când a fost anexat comitatului Szolnok -Doboka. În toamna anului 1944, “voluntarii” români au început să comită atrocități împotriva maghiarilor reformați locali, fapte oprite prin sosirea soldaților sovietici.]. — Principele Transilvaniei, Gheorghe Rákóczi I de Felsővadász et Rákócz, 1635, Maiu 15. — 4 patrifamilie.

Butuza de Zsima, in comun’a Giroltu [Ghirolt (în maghiară Girolt) este un sat în comuna Aluniș din județul Cluj, Transilvania, România. Originea numelui său: Numele său provine dintr-un nume personal de origine germană. A fost scris ca: Gur în 1333, Gerolch în 1334, Gerold în 1338, Gerolt în 1348, Gyrolth în 1438 și Geroth în 1439. Istoric: - Apare atestat pentru prima oară în 1333 sub numele de Gerold. Se presupune că așezarea a fost înființată de sași. A fost un sat catolic în Evul Mediu, iar parohul său a fost menționat în 1509. În a doua jumătate a secolului al XVI -lea s-a convertit la credința unitară. Biserica Unitariană a existat ca ramură a Kide chiar și în secolul al XVIII- lea, dar în cea mai mare parte a secolului al XVII -lea putea avea deja o majoritate reformată. În 1620, aici se afla și un castel numit Castelul lui Demeter. În 1664, turcii au jefuit localitatea. Primii săi locuitori români s-au mutat probabil după aceea, deoarece în 1658 Ghirolt nu avea o comunitate ortodoxă. În 1750, Ghirolt număra: 27 de nobili curiali, opt iobagi, 62 de proprietari și șapte scutieri fără pământ și trăiau 11 vagabonzi, majoritatea nobililor erau romani. În 1769, autoritățile au ordonat ca biserica sa ortodoxă să fie predată greco -catolicilor. În 1786, Ghirolt a fost înregistrat cu 59 de iobagi, 19 iobagi și șase capi de familie sărăciți, cel mai mare proprietar al localității Ghirolt, era baronul Era Sándor Bánffy. Enoriașii săi reformați au format mai întâi filia Ormány și apoi Estény, dar în jurul anului 1843 preotul vizita satul doar de trei ori pe an. La 28 septembrie 1848, foștii iobagi i-au bătut până la moarte pe doi proprietari: Károly Babos și Zsigmond Békési, așa că în primăvara anului 1849 șase locuitori au fost executați de către vânătorii honvénzi. Reformatorii săi nici măcar nu vorbeau maghiară la mijlocul secolului al XIX-lea. Biserica lor, care se află și astăzi, a fost construită în 1887. Construită în 1809, de greco -catolici ( ortodocși după 1948)) biserica de lemn este inclusă în lista monumentelor naționale, dar a fost de fapt demolată în 1990, după ce adunarea a construit o nouă biserică între anii 1969 și 1977. Satul a aparținut comitatului Belső -Szolnok până în 1876, când a fost anexat comitatului Szolnok -Doboka. În toamna anului 1944, “voluntarii” români au început să comită atrocități împotriva maghiarilor reformați locali, fapte oprite prin sosirea soldaților sovietici.]. — Comitele secuilor, principele Transilvaniei, Michaelu Apafi I, de Apanagyfalu [Nușeni, Bistrița-Năsăud], 1662, 29 Novembre. — 3 patrifamilie.

Farkas de Zsima, in comun’a Néma [Nima (în maghiară Néma) este un sat în comuna Mintiu Gherlii din județul Cluj, Transilvania, România. Originea numelui: Numele său este derivat din cuvântul comun “tăcut” tradus în maghiară, cu medierea unui nume personal. Satul este menționat pentru prima dată într-un document datând din 1288, sub forma lui Neema. Istoric: - Potrivit tradiției, lângă sat fusese o mănăstire în Evul Mediu. În secolele 14–16. a fost proprietatea familiei Némai. Între 1584 și 1618–21, a fost o biserică mamă unitariană, mai târziu reformată. În 1602-03, satul a fost devastat de mercenarii generalului Basta, în 1658-61 trupele lui Ali Pașa au luat locuitorii prizonieri, iar în 1703 a fost incendiat de lobonți (nume dat ostașilor (de diverse naționalități) care luptau pentru cauza Imperiului Habsburgic Austriac în timpul mișcării antihabsburgice din Ungaria și Transilvania (Războiul curuților) la începutul secolului XVIII.). În 1713, pe lângă familia unui nobil, erau 16 iobagi, cele douăsprezece case ale sale au rămas goale. În 1766, Biserica Reformată, împreună cu Széplak (Bunești, (în maghiară Széplak) este un sat în comuna Mintiu Gherlii din județul Cluj, Transilvania, România.), număra 65 de bărbați și 29 de femei. Domokos Bodor a stabilit patruzeci de slovaci evanghelici în 1847, care au dispărut din statistici între 1850 și 1857 (După József Kádár, au devenit români). Un han a fost construit înainte de 1848 de-a lungul drumului de stat care trece pe lângă el. De la mijlocul secolului, membrii săi reformați au aparținut de Désakna (Ocna Dejului, colocvial Ocna Dej, mai demult Ocne (în dialectul săsesc Okne, în germană Salzdorf, Salzgruben, în maghiară Désakna) este o localitate componentă a municipiului Dej din județul Cluj, Transilvania, România.) ca filială. Școala greco -catolică a fost construită în 1860. Biserica Reformată a fost naționalizată în 1896. Belső -Szolnok a făcut parte din județul Szolnok -Doboka din 1876. După 1940, statul maghiar a stabilit familii de maghiari din Korond și Parajd în 42 de case ONCSA *. Înaintarea armatei române i-a alungat pe coloniștii maghiari în 1944. În Evul Mediu, pe acest teritoriu au existat 2 sate maghiare. După Reforma Protestantă, populația maghiară a trecut la cultul unitarian.].  Contele de Barcelona. hertog von Brabant, duce de Parma și Piacenza, de Teschen, de Burgundia, de Luxemburg, de Brabant, de Milano, arhiducele de Austria, prinț moștenitor al Austriei,  rege al Germaniei, al Republicii Cehe, al Ungariei și Croației, al Siciliei, al Sardiniei, al Aragonului, al Valenciei, al Majorcăi, al Corsicii, al Spaniei și Indiilor, al Sardiniei, al Neapolului, rege și elector al Boemiei, Carol al VI-lea de Habsburg, împărat al Sfântului Imperiu Roman, 1722, 13 Novembre. Lupu de argintu stându pe piciórele dinapoi. 4 patrifamilie.  blaz bas  (blazon) 

Andréka de Zsima, in comun’a Néma [Nima (în maghiară Néma) este un sat în comuna Mintiu Gherlii din județul Cluj, Transilvania, România. Originea numelui: Numele său este derivat din cuvântul comun “tăcut” tradus în maghiară, cu medierea unui nume personal. Satul este menționat pentru prima dată într-un document datând din 1288, sub forma lui Neema. Istoric: - Potrivit tradiției, lângă sat fusese o mănăstire în Evul Mediu. În secolele 14–16. a fost proprietatea familiei Némai. Între 1584 și 1618–21, a fost o biserică mamă unitariană, mai târziu reformată. În 1602-03, satul a fost devastat de mercenarii generalului Basta, în 1658-61 trupele lui Ali Pașa au luat locuitorii prizonieri, iar în 1703 a fost incendiat de lobonți (nume dat ostașilor (de diverse naționalități) care luptau pentru cauza Imperiului Habsburgic Austriac în timpul mișcării antihabsburgice din Ungaria și Transilvania (Războiul curuților) la începutul secolului XVIII.). În 1713, pe lângă familia unui nobil, erau 16 iobagi, cele douăsprezece case ale sale au rămas goale. În 1766, Biserica Reformată, împreună cu Széplak (Bunești, (în maghiară Széplak) este un sat în comuna Mintiu Gherlii din județul Cluj, Transilvania, România.), număra 65 de bărbați și 29 de femei. Domokos Bodor a stabilit patruzeci de slovaci evanghelici în 1847, care au dispărut din statistici între 1850 și 1857 (După József Kádár, au devenit români). Un han a fost construit înainte de 1848 de-a lungul drumului de stat care trece pe lângă el. De la mijlocul secolului, membrii săi reformați au aparținut de Désakna (Ocna Dejului, colocvial Ocna Dej, mai demult Ocne (în dialectul săsesc Okne, în germană Salzdorf, Salzgruben, în maghiară Désakna) este o localitate componentă a municipiului Dej din județul Cluj, Transilvania, România.) ca filială. Școala greco -catolică a fost construită în 1860. Biserica Reformată a fost naționalizată în 1896. Belső -Szolnok a făcut parte din județul Szolnok -Doboka din 1876. După 1940, statul maghiar a stabilit familii de maghiari din Korond și Parajd în 42 de case ONCSA **. Înaintarea armatei române i-a alungat pe coloniștii maghiari în 1944. În Evul Mediu, pe acest teritoriu au existat 2 sate maghiare. După Reforma Protestantă, populația maghiară a trecut la cultul unitarian.]. — Comitele secuilor, principele Transilvaniei, Michaelu Apafi I, de Apanagyfalu [Nușeni, Bistrița-Năsăud], 1670. — 6 patrifamilie.

** Fondul Național pentru Protecția Poporului și Familiei, prescurtat ca ONCSA, a fost o organizație socială de stat înființată între anii 1940-1944 pentru a sprijini persoanele sărace din satele cu familii numeroase, pentru a crește numărul de nașteri și în scopuri de protecție a copilului, creat prin lege. Între 1941-1943, în cadrul planului, cca 12.000 de apartamente standard pentru familiile nevoiașe au fost construite, pe baza unui împrumut fără dobândă pe 30 de ani. Locuințele sătești din fiecare unitate de peisaj au servit drept modele pentru planurile tip. Câteva mii de familii au avut acces la pământ, iar aproape 12 mii de oameni au primit animale necesare agriculturii. Au oferit împrumuturi tinerilor cupluri căsătorite și ajutor copiilor. Au fost înființate cooperative de asistență publică. Totodată, a fost introdus un impozit suplimentar pentru protecția oamenilor și a familiei, iar 27% din veniturile din impozitele de stat au fost utilizate pentru acoperirea financiară a ONCSA. Stilul de viață și managementul oamenilor care locuiesc în așezări au fost în permanență monitorizate și sprijinite cu sfaturi. Programul a fost realizat de către reţeaua Inspecţiei Sociale Naţionale. Conducerea programului la nivel local a fost preluată de inspectorii sociali din 1941. Construcția a pus capăt războiului.

Pap de Büdöspatak. [Bizușa -Băi, este un sat în comuna Ileanda din județul Sălaj, Transilvania, România. Istoric: - Numele așezării a apărut pentru prima dată la recensământul din 1564, așa că satul ar fi putut fi creat cândva între 1554 și 1564. Numele său a fost apoi scris ca Bwdwspataka, apoi în 1638 ca Feczen sau Büdöspataka, și a făcut parte din Kővár ca proprietate a familiei Drágffy. În 1556, regina Izabella a donat această moșie a lui György Drágffy, care a murit fără moștenitor, apoi lui György Báthori (Ecsedi) și soției sale Anna Báthory și fiului lor István. În 1565, după înăbușirea rebeliunii lui György Báthory împotriva împăratului Maximilian al II-lea al Sfântului Imperiu Roman, el a transferat împăratului această proprietate ca răscumpărare, împreună cu Kővár și accesoriile sale. În 1567 Ioan Sigismund Zápolya, cunoscut ca Ioan Sigismund (în maghiară János Zsigmond Zápolya) (n. 7 iulie 1540, Buda - d. 10 martie 1571, Alba Iulia) a fost rege al Ungariei sub numele de Ioan al II-lea și principe al Transilvaniei (din 1570), sub numele de Ioan Sigismund. El a purtat prima dată titlul de principe al Transilvaniei, a recucerit Kővár și accesoriile sale de la împăratul Maximilian al II-lea al Sfântului Imperiu Roman, inclusiv Büdöspataka (Bizușa -Bă), și le-a donat lui Kristóf Hagymási din Beregszó. Conform urbariumului din 1603, Bizușa -Bă a aparținut districtului Kis -Nyres și localitatea a fost complet arsă în războiul de dinainte de acest an. În acel moment au rămas doar 3 locuitori din Büdöspataka (Bizușa -Bă), care trăiau fiindcă fugiseră în pădure. În 1636 Gheorghe Rákóczi I de Felsővadász, a donat acest pustiu lui Orbán Rőti și soției sale Zsófia Mocsáry. În 1638, un certificat îl menționează pe maiorul lui Rőtiek în sălbăticia fostului sat Büdöspataka -Bizușa -Băi. După ce a fost proprietar György Rőti Orbán, Gheorghe Rákóczi al II-lea a dat satul ca gaj Ispánului Ferenc Korodi, care i l-a lăsat lui Gábor Kende și fiicei sale Klára, de la care Mihály Teleki l-a cumpărat, fapt juridic confirmat de comitele secuilor, principele Transilvaniei, Michaelu Apafi I, de Apanagyfalu Nușeni, Bistrița-Năsăud. În 1721, cea mai mare parte a moșiei aparținea încă familiei Teleki. Încă de la început, locuitorii așezării au fost români, care - de când așezarea a căzut în război, au fost expuși multor distrugeri, mai ales pe vremea generalului Basta, dar satul nu și-a mai putut reveni mult timp după aceea, chiar și la sfârşitul anilor 1800 a fost considerat un pustiu. Repere turistice: Izvorul de apă minerală fier -sulfuroasă Büdöspatak, pe care era deja construit un centru spa la sfârșitul anilor 1800, care, datorită compoziției sale, poate fi folosit pentru afecțiunile cronice de gută.], in comun’a Ormány [Orman (în maghiară Ormány) este un sat în comuna Iclod din județul Cluj, Transilvania, România. Istoric: - Ormány a fost o așezare în timpul epocii dinastiei Árpád. Numele său a fost menționat în documente încă din 1292. Numele Orman este un cuvânt preluat din limba turcă-kun, care înseamnă: pădure. La început, așezarea a fost cu siguranță pe pământul Szolnokvár, care a intrat în posesia Ispanului Renold, fiul lui János din familia Kökényes -Radnót, dintr-o donație regală. Cu toate acestea, în 1312, Renold a donat-o fiului cumnatului său Mihály Péter, din familia Kacsics, dar în 1332 Ormány a căzut din nou în mâinile familiei Renold, iar după ce fiul lui Renold, fiul lui János, Benes, mort fără moștenitor, regele Carol Robert de Anjou i-a dat Ormány lui Simon, fiul lui Mihály din familia Kachich, domnul secuilor, și acesta l-a donat surorii sale, văduva Ispanului Renold. În 1348 - conform datelor arhivei actelor Bánffy - László Iklódi și a fiilor săi Domokos și Béla, fiii lui Dénes Bánffy, au fost goniți de pe moșiile Ormány și Kerő (Kyerew) și despre uzurparea lor. În 1393, membrii familiei Bánffy, când a fost împărțită partea fiului lui István Bánffy, Dénes, ea s-a dus la Miklós, fiul lui Dezső Ormány Bánffy și fiul regretatului László, János. În 1428, regele a acordat inclusiv trezoreriei Ormány într-un proces cu privind moșia lui Simon Székely, dar în curând a revenit în posesia familiei Bánffy. În 1467, regele Mátyás dădu domeniul fiului lui István Bánffy –László- și fiilor lui Dezső Bánffy Jr. Regele Mátyás le-a luat partea din Csicóvár lui László și Zsigmond din cauza lipsei de loialitate și a donat ambele părți din Ormány care îi aparțin lui György Imrefi Szerdahelyi și fiilor săi János și Mihály Kiss. În 1540, regele Ioan Zapolya (maghiară Szapolyai János sau Zápolya János) (n. 1487 - d. 22 iulie 1540) a donat această moșie lui Ferenc Kendi și fiului său, dar se pare că a luat-o din nou, deoarece conform unui act din 1542, regina Isabella sau Isabella de Jagiello a restituit această moșie lui Ferenc Kendi. În anul 1547, voievodul Petru al Moldovei era trecut ca proprietar, dar pe la 1550 această localitate era moșie capitulară. În 1553, era proprietatea lui Ferenc Kendi, dar în 1556, regele Ferdinand I a confiscat proprietatea lui Ferenc Kendi, care a căzut în neloialitate, și i-a dat-o lui Ferenc Csakor, de la care vistieria a intrat în posesie. În jurul anului 1614, moșiile lui Bertalan Makray și ale fiului lui Erzsébet Bethlen, Péter, care au luat parte la asasinarea lui Széki, au fost lipsite de toate moșiile lor, inclusiv de partea sa de aici, iar el le-a dat cumnatului prințului Báthory, Tamás Dobay, totuși, renunțând la celelalte în favoarea lui Makray, și-a păstrat rolul aici pentru el. În 1631, fiii lui Péter Ormányi și ai soției sale Kata Kóbor: János, György și István au primit un teren de la principe. Fratele său István Ormány și Márton au primit și armaliști. În 1654, 41 de găleți cu vin au fost furnizate conacului Szamosújvár. În anii 1653 și 1658, conacul Szamosujvár avea aici 5 iobagi plătitori de impozite. În 1676, aici locuiau familii cu drepturi nobiliare: Zámbó, Fejérdi, Szenási, Ágoston, Hegyestövi, Csonka, Kún și Bab. În 1696, satul Ormány a fost inclus printre satele aflate sub stăpânire turcească. În 1712, familiile nobiliare Darabonț de aici erau: familiile Ferencz, Szabó, Balla, Kántor, Szilaj (Szilas), Lázár, Patkó, Nagy, Pap, Vancsa, Székely, Petrucz, Prelukai, Pattantyus, Vajvod, Boér, Bonta, Butuza și Girolti. În 1820, orașul Szamosújvár avea 45 de loturi, 4 1/2 loturi nobiliare libere, 3 loturi libere. Doamna Iosefina Váradi era o nobilă moșierească. În plus, descendenții lui István Fejérdi, Samuel György, János Pergő, József Rácz, Tódor Florián și József Fejérdi, sunt nobili neimpozabili cu jumătate de parcelă, împărțite de József Szigethi. Proprietari la sfârșitul secolului al XIX-lea ( 1892–98): văduvă Illésné (Ileana) Bercsán 144 h. Cumpărare de pe parcele mai mici de teren. Orașul Szamosújvár 588 h. Cumpărare de la Trezoreria Regală. Antal Preot 867 h. Cumpărare de la: József Kepri, Áron Szentesi, Illés (Ilieș) Bercsán și Bálintffy. Toate aceste moșii au aparținut cândva familiei Várady din Nagyvárad. Ormány a fost cândva un sat populat locuit doar de maghiari. Populația maghiară din Darabont a devenit victimele distrugerii voievodului Mihály și generalului Básta și, ulterior de către turci în timpul subjugării turcești. La începutul secolului al XX -lea, județul Szolnok -Doboka aparținea districtului Szamosújvár. În 1910, din cei 600 de locuitori, 67 erau maghiari, 16 germani, iar 512 români. Dintre aceștia, 520 erau greco -catolici, 55 reformați și 12 israelieni.]— Comitele secuilor, principele Transilvaniei, Michaelu Apafi I, de Apanagyfalu [Nușeni, Bistrița-Năsăud], 1681, 30 Iuniu. Scutu militariu vênatu, in acàrui’a aria se vede unu omu calare, care tiene cu drépt’a o sabia scósa ridicata in susu, désupr’a coifu militariu si diadema imperatésca; pe de laturi pletele. 3 patrifamilie.

Theodor de Bóérfalva, in comun’a Ormány[Orman (în maghiară Ormány) este un sat în comuna Iclod din județul Cluj, Transilvania, România. Istoric: - Ormány a fost o așezare în timpul epocii dinastiei Árpád. Numele său a fost menționat în documente încă din 1292. Numele Orman este un cuvânt preluat din limba turcă-kun, care înseamnă: pădure. La început, așezarea a fost cu siguranță pe pământul Szolnokvár, care a intrat în posesia Ispanului Renold, fiul lui János din familia Kökényes -Radnót, dintr-o donație regală. Cu toate acestea, în 1312, Renold a donat-o fiului cumnatului său Mihály Péter, din familia Kacsics, dar în 1332 Ormány a căzut din nou în mâinile familiei Renold, iar după ce fiul lui Renold, fiul lui János, Benes, mort fără moștenitor, regele Carol Robert de Anjou i-a dat Ormány lui Simon, fiul lui Mihály din familia Kachich, domnul secuilor, și acesta l-a donat surorii sale, văduva Ispanului Renold. În 1348 - conform datelor arhivei actelor Bánffy - László Iklódi și a fiilor săi Domokos și Béla, fiii lui Dénes Bánffy, au fost goniți de pe moșiile Ormány și Kerő (Kyerew) și despre uzurparea lor. În 1393, membrii familiei Bánffy, când a fost împărțită partea fiului lui István Bánffy, Dénes, ea s-a dus la Miklós, fiul lui Dezső Ormány Bánffy și fiul regretatului László, János. În 1428, regele a acordat inclusiv trezoreriei Ormány într-un proces cu privind moșia lui Simon Székely, dar în curând a revenit în posesia familiei Bánffy. În 1467, regele Mátyás dădu domeniul fiului lui István Bánffy –László- și fiilor lui Dezső Bánffy Jr. Regele Mátyás le-a luat partea din Csicóvár lui László și Zsigmond din cauza lipsei de loialitate și a donat ambele părți din Ormány care îi aparțin lui György Imrefi Szerdahelyi și fiilor săi János și Mihály Kiss. În 1540, regele Ioan Zapolya (maghiară Szapolyai János sau Zápolya János) (n. 1487 - d. 22 iulie 1540) a donat această moșie lui Ferenc Kendi și fiului său, dar se pare că a luat-o din nou, deoarece conform unui act din 1542, regina Isabella sau Isabella de Jagiello a restituit această moșie lui Ferenc Kendi. În anul 1547, voievodul Petru al Moldovei era trecut ca proprietar, dar pe la 1550 această localitate era moșie capitulară. În 1553, era proprietatea lui Ferenc Kendi, dar în 1556, regele Ferdinand I a confiscat proprietatea lui Ferenc Kendi, care a căzut în neloialitate, și i-a dat-o lui Ferenc Csakor, de la care vistieria a intrat în posesie. În jurul anului 1614, moșiile lui Bertalan Makray și ale fiului lui Erzsébet Bethlen, Péter, care au luat parte la asasinarea lui Széki, au fost lipsite de toate moșiile lor, inclusiv de partea sa de aici, iar el le-a dat cumnatului prințului Báthory, Tamás Dobay, totuși, renunțând la celelalte în favoarea lui Makray, și-a păstrat rolul aici pentru el. În 1631, fiii lui Péter Ormányi și ai soției sale Kata Kóbor: János, György și István au primit un teren de la principe. Fratele său István Ormány și Márton au primit și armaliști. În 1654, 41 de găleți cu vin au fost furnizate conacului Szamosújvár. În anii 1653 și 1658, conacul Szamosujvár avea aici 5 iobagi plătitori de impozite. În 1676, aici locuiau familii cu drepturi nobiliare: Zámbó, Fejérdi, Szenási, Ágoston, Hegyestövi, Csonka, Kún și Bab. În 1696, satul Ormány a fost inclus printre satele aflate sub stăpânire turcească. În 1712, familiile nobiliare Darabonț de aici erau: familiile Ferencz, Szabó, Balla, Kántor, Szilaj (Szilas), Lázár, Patkó, Nagy, Pap, Vancsa, Székely, Petrucz, Prelukai, Pattantyus, Vajvod, Boér, Bonta, Butuza și Girolti. În 1820, orașul Szamosújvár avea 45 de loturi, 4 1/2 loturi nobiliare libere, 3 loturi libere. Doamna Iosefina Váradi era o nobilă moșierească. În plus, descendenții lui István Fejérdi, Samuel György, János Pergő, József Rácz, Tódor Florián și József Fejérdi, sunt nobili neimpozabili cu jumătate de parcelă, împărțite de József Szigethi. Proprietari la sfârșitul secolului al XIX-lea ( 1892–98): văduvă Illésné (Ileana) Bercsán 144 h. Cumpărare de pe parcele mai mici de teren. Orașul Szamosújvár 588 h. Cumpărare de la Trezoreria Regală. Antal Preot 867 h. Cumpărare de la: József Kepri, Áron Szentesi, Illés (Ilieș) Bercsán și Bálintffy. Toate aceste moșii au aparținut cândva familiei Várady din Nagyvárad. Ormány a fost cândva un sat populat locuit doar de maghiari. Populația maghiară din Darabont a devenit victimele distrugerii voievodului Mihály și generalului Básta și, ulterior de către turci în timpul subjugării turcești. La începutul secolului al XX -lea, județul Szolnok -Doboka aparținea districtului Szamosújvár. În 1910, din cei 600 de locuitori, 67 erau maghiari, 16 germani, iar 512 români. Dintre aceștia, 520 erau greco -catolici, 55 reformați și 12 israelieni.]. — Comitele secuilor, principele Transilvaniei, Michaelu Apafi I, de Apanagyfalu [Nușeni, Bistrița-Năsăud], 1664, 4 Iuniu. Scutu militariu vênatu, in midiloculu lui unu delutiu verde, pe care e pusa o cununa de auru, din care iésa o mâna taiata din umeru, carea tiene o pusca lunga Tessenyi numita, désupr’a -coifu militariu si diadema reg. si de laturi pletele. 8 patrifamilie.  blaz bas  (blazon) 

Bóér de Bukuresti, in comun’a Ormány [Orman (în maghiară Ormány) este un sat în comuna Iclod din județul Cluj, Transilvania, România. Istoric: - Ormány a fost o așezare în timpul epocii dinastiei Árpád. Numele său a fost menționat în documente încă din 1292. Numele Orman este un cuvânt preluat din limba turcă-kun, care înseamnă: pădure. La început, așezarea a fost cu siguranță pe pământul Szolnokvár, care a intrat în posesia Ispanului Renold, fiul lui János din familia Kökényes -Radnót, dintr-o donație regală. Cu toate acestea, în 1312, Renold a donat-o fiului cumnatului său Mihály Péter, din familia Kacsics, dar în 1332 Ormány a căzut din nou în mâinile familiei Renold, iar după ce fiul lui Renold, fiul lui János, Benes, mort fără moștenitor, regele Carol Robert de Anjou i-a dat Ormány lui Simon, fiul lui Mihály din familia Kachich, domnul secuilor, și acesta l-a donat surorii sale, văduva Ispanului Renold. În 1348 - conform datelor arhivei actelor Bánffy - László Iklódi și a fiilor săi Domokos și Béla, fiii lui Dénes Bánffy, au fost goniți de pe moșiile Ormány și Kerő (Kyerew) și despre uzurparea lor. În 1393, membrii familiei Bánffy, când a fost împărțită partea fiului lui István Bánffy, Dénes, ea s-a dus la Miklós, fiul lui Dezső Ormány Bánffy și fiul regretatului László, János. În 1428, regele a acordat inclusiv trezoreriei Ormány într-un proces cu privind moșia lui Simon Székely, dar în curând a revenit în posesia familiei Bánffy. În 1467, regele Mátyás dădu domeniul fiului lui István Bánffy –László- și fiilor lui Dezső Bánffy Jr. Regele Mátyás le-a luat partea din Csicóvár lui László și Zsigmond din cauza lipsei de loialitate și a donat ambele părți din Ormány care îi aparțin lui György Imrefi Szerdahelyi și fiilor săi János și Mihály Kiss. În 1540, regele Ioan Zapolya (maghiară Szapolyai János sau Zápolya János) (n. 1487 - d. 22 iulie 1540) a donat această moșie lui Ferenc Kendi și fiului său, dar se pare că a luat-o din nou, deoarece conform unui act din 1542, regina Isabella sau Isabella de Jagiello a restituit această moșie lui Ferenc Kendi. În anul 1547, voievodul Petru al Moldovei era trecut ca proprietar, dar pe la 1550 această localitate era moșie capitulară. În 1553, era proprietatea lui Ferenc Kendi, dar în 1556, regele Ferdinand I a confiscat proprietatea lui Ferenc Kendi, care a căzut în neloialitate, și i-a dat-o lui Ferenc Csakor, de la care vistieria a intrat în posesie. În jurul anului 1614, moșiile lui Bertalan Makray și ale fiului lui Erzsébet Bethlen, Péter, care au luat parte la asasinarea lui Széki, au fost lipsite de toate moșiile lor, inclusiv de partea sa de aici, iar el le-a dat cumnatului prințului Báthory, Tamás Dobay, totuși, renunțând la celelalte în favoarea lui Makray, și-a păstrat rolul aici pentru el. În 1631, fiii lui Péter Ormányi și ai soției sale Kata Kóbor: János, György și István au primit un teren de la principe. Fratele său István Ormány și Márton au primit și armaliști. În 1654, 41 de găleți cu vin au fost furnizate conacului Szamosújvár. În anii 1653 și 1658, conacul Szamosujvár avea aici 5 iobagi plătitori de impozite. În 1676, aici locuiau familii cu drepturi nobiliare: Zámbó, Fejérdi, Szenási, Ágoston, Hegyestövi, Csonka, Kún și Bab. În 1696, satul Ormány a fost inclus printre satele aflate sub stăpânire turcească. În 1712, familiile nobiliare Darabonț de aici erau: familiile Ferencz, Szabó, Balla, Kántor, Szilaj (Szilas), Lázár, Patkó, Nagy, Pap, Vancsa, Székely, Petrucz, Prelukai, Pattantyus, Vajvod, Boér, Bonta, Butuza și Girolti. În 1820, orașul Szamosújvár avea 45 de loturi, 4 1/2 loturi nobiliare libere, 3 loturi libere. Doamna Iosefina Váradi era o nobilă moșierească. În plus, descendenții lui István Fejérdi, Samuel György, János Pergő, József Rácz, Tódor Florián și József Fejérdi, sunt nobili neimpozabili cu jumătate de parcelă, împărțite de József Szigethi. Proprietari la sfârșitul secolului al XIX-lea ( 1892–98): văduvă Illésné (Ileana) Bercsán 144 h. Cumpărare de pe parcele mai mici de teren. Orașul Szamosújvár 588 h. Cumpărare de la Trezoreria Regală. Antal Preot 867 h. Cumpărare de la: József Kepri, Áron Szentesi, Illés (Ilieș) Bercsán și Bálintffy. Toate aceste moșii au aparținut cândva familiei Várady din Nagyvárad. Ormány a fost cândva un sat populat locuit doar de maghiari. Populația maghiară din Darabont a devenit victimele distrugerii voievodului Mihály și generalului Básta și, ulterior de către turci în timpul subjugării turcești. La începutul secolului al XX -lea, județul Szolnok -Doboka aparținea districtului Szamosújvár. În 1910, din cei 600 de locuitori, 67 erau maghiari, 16 germani, iar 512 români. Dintre aceștia, 520 erau greco -catolici, 55 reformați și 12 israelieni.]. — Comitele secuilor, principele Transilvaniei, Michaelu Apafi I, de Apanagyfalu [Nușeni, Bistrița-Năsăud], 1676, 20 Iuliu. Scutu militanu vênetu, in a càruiu aria stà o mâna de omu din umeru taiéta, carea tiene o sulitia in susu ridicata; désupr’a coifu militariu si diadema reg. si de laturi pletele. 2 patrifamilie.  blaz bas  (blazon) 

 

 


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu