sâmbătă, 16 ianuarie 2016

CĂSĂTORII DE NEDESPĂRȚIT, VISUL ORICĂREI DOMNIȘOARE ÎNDRĂGOSTITE - SAU BĂIAT -, DEVINE REALITATE LA... BISERICA PODEANU DIN BUCUREȘTI

CĂSĂTORII DE NEDESPĂRȚIT, VISUL 

ORICĂREI DOMNIȘOARE 

ÎNDRĂGOSTITE - SAU BĂIAT -, DEVINE REALITATE LA...  BISERICA PODEANU DIN BUCUREȘTI

 PARTEA I

motto: Aşadar, toate neamurile de la Avraam până la David sunt paisprezece; şi de la David până la strămutarea în Babilon sunt paisprezece; şi de la strămutarea în Babilon până la Hristos sunt paisprezece neamuri.” (Matei 1: 17).



Articol omagiar dedicat aceleia

 care, dacă trăia, împlinea astăzi

 16 ianuarie 2016 vârsta de 79 de

 ani!



     Acest articol prezintă un argument afortiori comparativ cu alte articole prin faptul că Dendiu Gheorghe provenea dintr-un cuplu despărțit prin divorț:
     Din punct de vedere administrativ, în anul 1913, șoseaua Crângași era administrată de Județul Ilfov, comuna Militari, plasa Băneasa. Un exemplu în acest sens este oferit de Monitorul Oficial – regatul României, nr. 52 de Duminică 9 (22) Iunie 1913, secțiunea “Anunțuri judiciare”, subsecțiunea “Tribunalul Ilfov, secția II civilo- corecțională” pagina 2367 (dar nr. 45 ca document PDF). În această cerere de divorț, Ion B. Dendiu precizează astfel domiciliile:
     “Soția mea se va cita la ultimul domiciliu, șoseaua Crângași nr. 55 și cu domiciliul necunoscut, prin Monitorul Oficial. …
     Alătur actul de paupertate, liberat de Primăria comunei Militari, județul Ilfov, drept taxe și timbre, precum și extractul de căsătorie liberat de Primăria comunei Militari cu nr. 24/913 și copie depe acțiune
     Cu profund respect, Ion B. Dendiu, șoseaua Crângași nr. 55”. 



Actul de căsătorie față de care extrasul de căsătorie eliberat de Primăria comunei Militari cu nr. 24/1913 este un act subsecvent







CĂSĂTORII 

DESPĂRȚITE

 DOAR PRIN 

MOARTE, DE-

A LUNGUL A 

DOUĂ 

GENERAȚII,

 LA BISERICA PODEANU DIN 

BUCUREȘTI

Totul a pornit de la un fapt aparent banal ... mersul la Sfânta Biserică Podeanu, la data de 19 Noiembrie 1931 a unei tinere perechi pentru a primi binecuvântarea preotului și spre a putea accede la cea de-a șasea Taină a Bisericii, anume la Sfânta Taină a Nunții 
   http://www.crestinortodox.ro/biserici-manastiri/biserica-podeanu-67840.html

Biserica Podeanu din București.


[prin care, după făgăduința mirelui și a miresei, dată în mod liber în fața preotului, li se împărtășește acestora harul dumnezeiesc, care sfințește însoțirea lor după fire, prefăcând-o într-o desăvârșită și curată legătură duhovnicească, într-o unire pe viață, după chipul legăturii dintre Mântuitorul Iisus Hristos și Sfânta Sa Biserică]. 
Imagini inline 1   DENDIU GHEORGHE și ANASTASESECU-FLOREA ECATERINA – ZELLA – GRIGORINA, (funcționri publici) la data de 19 noiembrie 1931  
Din această unire fundamentată în cadrul Sfintei Biserici Ortodoxe, s-a născut la o singură zi diferență de hramul împărătesc numit “Sfântă Mărie Mare” [adică sărbătoarea Adormirii Maicii Domnului, (cinstită de Biserica Ortodoxă la 15 august, sărbătoare numită în popor și Uspenia (termenul slav) sau Sfânta Maria Mare. 

  http://www.crestinortodox.ro/biserici-manastiri/biserica-podeanu-67840.html


   Biserica Podeanu din București.

După o pioasă tradiție veche, cunoscută mai întâi în Apus și trecută apoi și în Răsărit, la trei zile după adormirea ei, Sfânta Fecioară ar fi fost ridicată cu trupul la cer, ca și dumnezeiescul ei Fiu)], mai precis pe data de 14 August 1932 Dendiu Mihail, înregistrat ca fiind născut în “orașul București, Raionul GRIVIȚA ROȘIE”.
 https://ro.wikipedia.org/wiki/Miron_Cristea#/media/File:Miron_Cristea1.jpg                                                                                     
  


preafericitul Miron Cristea

Ne întoarcem în timp pentru a-l prezenta și pe nașul copilului (născut la data de 14 August 1932 Dendiu Mihail), anume preotul Mihail Şerpoianu, primul slujitor al Bisericii Podeanu din București, târnosită abia pe data de 24 octombrie 1930 cu participarea primului patriarh al Bisricii Ortodoxe Române, preafericitul Miron Cristea (4 febr. 1925 - 6 martie 1939) și evident a preotului Mihail Şerpoianu. 



Conform mărturiei scrise, lăsată de preotul Mihail Şerpoianu (ctitorul Bisericii Podeanu), în anul 1926, biserica a fost văzută aievea de o femeie oarbă din naştere. Minunea s-a petrecut astfel: în timp ce oarba trecea pe lângă locul unde avea să fie ridicată ulterior biserica, aceasta s-a oprit deodată şi a strigat: “Pe acest loc văd o biserică albă, cu coloane, cu nimb strălucitor!”



Griviţa în timpul grevei muncitorilor de la C. F. R.

Şi, într-adevăr, în 1930, exact acolo a fost zidită Biserica Podeanu de preotul paroh Mihail Şerpoianu, pe un maidan al cartierului Griviţa.















certificatul de naștere al unicului copil al soților DENDIU GHEORGHE și DENDIU ECATERINA – ZELLA – GRIGORINA, căsătoriți la data de 19 noiembrie 1931

http://www.taifasuri.ro/taifasuri/religie/6229-apostolul-simon-zilotul-ocroteste-familia-nr371-sapt10-mai-16-mai-2012

Vedem cum reporterul ziarului “Taifasuri”  Anda Postolache, la data de 16 mai 2012, a nominalizat cartierul Griviţa [Roșie] ca incluzând în zona sa geografică - administrativă și Biserica Podeanu din București.




   funcționara DENDIU ECATERINA – ZELLA – GRIGORINA, fotografiată în port popular oltenesc, funcționară la U. C. A. BUCUREȘTI, (născută la data de 29 Noiembrie 1909 în municipiul Craiova județul Dolj) nominalizată ca fiind de religie ortodoxă, înregistrată la Spitalul Carol al II-lea ca fiind decedată la data de 24 Iunie 1933

Pentru evidențierea religiei ortodoxe a persoanelor cununate la Biserica Podeanu, de preotul paroh Mihail Şerpoianu, apelăm la principiul simetriei actelor jurice civile, conform căruia constatăm din actele de deces, moartea în religia ortodoxă a ambilor soți deveniți părinți la un an după căsătorie. O altă aplicație a principiul simetriei actelor jurice civile, o reprezintă unicul prenume al fiului spiritual al preotului paroh Mihail Şerpoianu, anume Dendiu Mihail, născut la data de 14 August 1932 din părinții Dendiu Gheorghe și Dendiu Ecaterina, născută la data de 29 Noiembrie 1909 în municipiul Craiova județul Dolj. 






 DENDIU GHEORGHE și ANASTASESECU-FLOREA ECATERINA – ZELLA – GRIGORINA, (afuncționri publici) la data de 19 noiembrie 1931

Deoarece acest aticol își propune să demonstreze o continuitate în timp a căsătoriei celebrate la Biserica Podeanu din București, despărțirea survenind doar prin moarte, continuitatea urmând de-a lungul a două generații, demonstrația se face indicându-se mai întâi cultul ortodox al itemilor acestei demonstrații, după aceea, aria geografică de arondare la Biserica Podeanu din București a părinților celui ce va continua această familie binecuvântată, certificatele de deces indicând aceeași identitate a numelui și a prenumelui avute la momentul căsătoriei ortodoxe, ca și la momentul trecerii la cele veșnice.





ANASTASESECU-FLOREA ECATERINA – ZELLA – GRIGORINA, - fotografie din anul 1927

Soții Dendiu erau ambii funcționari, soțul lucrând la Poștă iar soția fiind funcționară la Societatea UZINELE COMUNALE București, desființată în anul 1940,  viitoarea  ÎNTREPRINDERE DE CANAL ȘI APĂ BUCUREȘTI. Ecaterina a iubit foarte mult Biserica Ortodoxă Podeanu, făcând parte din primul cor înființat cu prilejul târnosirii acestei biserici și fiind cunoscută îndeaproape de preotul paroh prin participarea constantă la slujbele bisericești.

ANASTASESECU-FLOREA ECATERINA – ZELLA – GRIGORINA, - fotografie din anul 1927 cu adnotare pe verso

După ce-am prezentat prima generație cununată la Biserica Podeanu din București, trecem la a II-a generație, ce s-a bucurat de aceeași binecuvântare ca și prima deși cununia a fost oficiată la Biserica Sfântul Nicolae din Rîșnov.
       https://ro.wikipedia.org/wiki/Biserica_Sf%C3%A2ntul_Nicolae_din_Bra%C8%99ov#/media/File:BRASOV.BISERICA_SFANTU_NICOLAE.JPG
   Biserica Sfântul Nicolae din Râşnov

Cea mai veche biserică din Sud-Estul Transilvaniei
Autor: Publicat la 16 noiembrie 2013
Biserica Sfântul Nicolae din Râşnov este considerată prima ctitorie a Basarabilor în Transilvania şi a fost construită în anul 1384
Biserica Sfântul Nicolae din Râşnov este considerată drept cea mai veche biserică ortodoxă care s-a păstrat în Sud-Estul Transilvaniei. 



DENDIU MIHAIL la vârsta de 8 ani, locuind în 

cartierul Crângași din București, alături de 

bunicii adoptatori Florescu

Vechimea monumentului se bazează pe o inscripţie aflată la vedere în vechiul altar, unde este menţionat anul 1384, şi pe cea mai veche parte din arhitectura sa, respectiv de pe latura de răsărit. Biserica medievală a fost ridicată din piatră, cu elemente gotice (contraforturi în retragere, bolţi şi console), pe un plan destul de simplu, având o singură navă şi un altar închis în exterior cu cinci laturi ale unui poligon.





Tradiţia târzie a pus înălţarea acestei prime biserici ortodoxe a Râşnovului pe seama sprijinului material oferit de principele Ţării Româneşti, Radu I Basarab (cel a cărei domnie 

locul ultimului domiciliu avut de Dendiu Gheorghe, str. Călimănești nr. 11 sectorul 8 București

s-a sfârşit chiar la anul 1384), însă istoricii consideră că implicarea în ctitorie a urmaşului său, Dan I (1374- 1386) ar fi mai plauzibilă.
În jurul anului 1500, mică biserica a suferit o distrugere care a impus o refacere incisivă de la jumătatea pereţilor în sus. Urmele acestei intervenţii ies în evidenţă astăzi prin diferenţele de grosime ale zidăriei şi prin modul de îmbinare a consolelor de piatră cu arcele din cărămidă ale bolţilor.



Dendiu Gheorghe și certificatul de deces

Refacerea zidurilor de la începutul secolului al XV-lea a fost urmată de acoperirea interiorului cu un înveliş de frescă. Din acest înveliş de factură postbizantină, au fost scoase de sub văruieli şi restaurate, în perioada 2004 - 2009, suprafeţe însemnate. În nişa proscomidiei din altar se poate vedea un Iisus al Durerii cu Maica Domnului şi Sfântul Ioan, iar pe pânzele bolţilor părţii răsăritene a naosului, scene din viaţa lui Iisus (miracole: Vindecarea orbului, Învierea lui Lazăr; patimi), Iisus Pantocrator (pe boltă, în poziţie centrală), reprezentări ale evangheliştilor, medalioane cu sfinţi şi cete îngereşti etc.


certificatul de căsătorie al finului preotului Șerpoianu Mihai din Biserica Podeanu din București și cel de naștere al soției, Chifor Margareta 

Extindere în trei etape

În timp, spaţiul iniţial al bisericii, de numai zece metri, s-a dovedit neîncăpător pentru comunitatea ortodoxă locală care era în continuă creştere numerică. De aceea, zidul vechi de la închiderea medievală a naosului a fost 


dărâmat, iar biserica a fost extinsă spre vest printr-un compartiment dreptunghiular, căruia i s-a dat rol de pronaos, aşa-zisa “biserică a femeilor”. Intrarea în lăcaş a fost plasată pe latura nordică. Conform unui document scris, aceasta extindere s-a petrecut în anul 1679.




Compartimentul cel nou a fost pictat, la interior şi la exterior, în tehnica denumită “al secco”, cel mai probabil prin mâna meşterilor unui atelier de la sudul Carpaţilor, ce pare să fi avut doi zugravi, aceiaşi care au repictat apoi (culoare peste culoare) şi

Sentința civilă nr. 1508 pronunțată de completul Judecătoriei sectorului 6 București la data de 05 03 2007, legalizată - fila nr. 1

fresca medievală din spaţiul mai vechi al bisericii.
În alegerea scenelor învelişului nou, pictorii par să se fi inspirat din programul iconografic anterior, umplând bolta şi zidurile perimetrale tot cu scene din viaţa lui Iisus (Fuga în Egipt, Botezul, Învierea lui Lazăr şi scene din Ciclul Patimilor: Cina cea de Taină, Sărutul lui Iuda, Iisus la Pilat din Pont, Purtarea Crucii, Răstignirea, Punerea în Mormânt etc., pe boltă), cu evanghelişti (în jumătăţile penetraţiilor de boltă, spre vest), alături de scene din viaţa Maicii Domnului (spre exemplu, Adormirea), sfinţi redaţi în medalioane, heruvimi şi o serie de cadre cu motive florale.



A fost capelă a regimentului
După sfinţirea bisericii noi în anul 1886, care a purtat tot hramul Sfântul Nicolae, credincioşii nu au mai trecut pragul vechiului lăcaş de închinăciune, care a rămas în paragină.
În jurul anului 

Sentința civilă nr. 1508 pronunțată de completul Judecătoriei sectorului 6 București la data de 05 03 2007, legalizată - fila nr. 2

1925, biserica părăsită a intrat în grija noului comandant al garnizoanei din Râşnov, colonelul Victor Nanu, viitor primar al Braşovului (1938). După ce a fost reparată şi înzestrată cu tot ce-i lipsea, biserica istorică a devenit “capela regimentului”.
Prezenţa trăsăturilor gotice din arhitectura sa, trăsături ce decurg din şantierele bisericii parohiale săseşti din localitate, combinate cu cele de tradiţie post-bizantină, alături de implicarea donatorilor sud-carpatici, transformă acest edificiu într-un relevant reflex al relaţiilor multietnice şi multiculturale pe care Transilvania le-a exersat în timp.



Biserica îşi va recăpăta farmecul de altădată
În vara acestui an, Ministerul Culturii a demarat un proiect de refacere a lăcaşului de închinăciune. Până acum, echipa de constructori a reuşit să 

Sentința civilă nr. 1508 pronunțată de completul Judecătoriei sectorului 6 București la data de 05 03 2007, legalizată - fila nr. 3

consolideze turnul bisericii, ţinând cont că, pentru început, au fost alocate de la minister a fost de 275.000 de lei dintr-un total de peste 2,6 milioane de lei, la cât a fost estimată investiţia. “Lucrările ar urma să dureze trei ani, iar prin acest proiect de resturare se urmăreşte ca biserica să fie readusă cât mai aproape de forma iniţială. Au fost trei etape de construcţie, iar partea cea mai veche din biserică este cea unde se află altarul şi unde, de altfel avem şi inscripţia cu anul 1384. 





De exemplu, podeaua va fi refăcută şi va fi pus paviment, în funcţie de epoca în care a fost construită acea parte a bisericii”, ne-a explicat unul dintre preoţii parohi, Dorin Şerban. Şi în jurul 

Sentința civilă nr. 1508 pronunțată de completul Judecătoriei sectorului 6 București la data de 05 03 2007, legalizată - fila nr. 4


bisericii, trotuarul va fi refăcut în funcţie de vremea când a fost executată construcţia, iar în partea dinspre altar locul va fi înierbat, vechile dale de beton, care nu au nici o legătură cu epoca medievală când a fost construită biserica, urmând să fie scoase de pe tot perimetrul.
Biserica poate fi vizitată în orice zi a săptămânii, iar în fiecare duminică şi zi de sărbătoare cei doi preoţi parohi ţin prin rotaţie slujbe. Preotul paroh Dorin Şerban poate fi contactat la numărul 0746.164.287, iar preotul paroh Radu Bogdan la numărul 0726.204.325.



Căsătorii ortodoxe garantate pe viață, ocrotite de Sfântul Apostol Simon Zilotul la Biserica Podeanu din București - exemplu de continuitate pe două generații










Sentința civilă nr. 1508 pronunțată de completul Judecătoriei sectorului 6 București la data de 05 03 2007, legalizată - fila nr. 5
http://arhiva.lonews.ro/uncategorized/biserica-podeanu-bucuresti-sfantul-apostol-simon-zilotul.html



Vom fi de o conciziune dezarmantă, urmată de explicații pe larg asupra acestei manifestații a forței Domnului nostru Iisus Hristos de a face minumi chiar și în sânul familiei ortodoxe. Primează în această etapă actele oficiale ad probationem și în planul doi istoricul familiei, istoricul Bisericii ortodoxe Podeanu, etc, etc.
Demonstrația începe de la un fapt juridic petrecut la data de 19 noiembrie 1931 în registrul stării civile la nr. 861 al primăriei sectorului 8 București, se înregistra căsătoria tinerilor DENDIU GHEORGHE născut la data de 25 aprilie 1913 în comuna SINGURENI județul Giurgiu, (fiul lui DENDIU IOAN și al lui DENDIU ELENA) cu ANASTASESECU-FLOREA ECATERINA – ZULA – GRIGORINA, născută la data de 29 noiembrie 1909 în municipiul CRAIOVA județul DOLJ din ANASTASESCU ANA și un avocat rămas încă nedeclarat ca și tată.
 
Sentința civilă nr. 1508 pronunțată de completul Judecătoriei sectorului 6 București la data de 05 03 2007, legalizată - fila nr. 6

AGENȚIA DE ȘTIRI LĂCAȘURI ORTODOXE
BISERICA PODEANU – București (Sfântul Apostol Simon Zilotul)
  
Telefon parohia Podeanu: 021. 668.21.77
Localitatea Bucureşti
(Pţa.Chibrit – Bucureştii Noi)
aparţinând ierarhic de Protopopiatul I Capitală
Arhiepiscopia Bucureştilor
Mitropolia Munteniei şi a Dobrogei


HRAMURI:




SFÂNTUL APOSTOL SIMON ZILOTUL (10 Mai)
SFINŢII ÎMPĂRAŢI 










Sentința civilă nr. 1508 pronunțată de completul Judecătoriei sectorului 6 București la data de 05 03 2007, legalizată - fila nr. 7

CONSTANTIN ȘI ELENA (21 Mai)
Sfântului Apostol Simon Zilotul

CĂLĂUZIŢI
PRIN VREMURI                           
                   

În cartierul bucureștean Grivița, ascunsă pe o stradă lăturalnică, o biserică ruptă parcă din altă lume îi îndeamnă pe trecători să-i calce pragul. De cum intri, simți că aici există cu adevărat ceva “magic”. Povestea acestui lăcaș de cult este una încărcată de bucurie, sentiment pe care l-au trăit toate femeile care s-au rugat aici pentru a se căsători, și care au ajuns în fața altarului.


      Biserica Podeanu îşi are numele provenind de la Podeanu Nicolae, principalul ei ctitor, care, împreună cu soţia sa Ecaterina, au donat nu numai terenul unde se află Biserica, ci şi toată agoniseala lor.
Sentința civilă nr. 1508 pronunțată de completul Judecătoriei sectorului 6 București la data de 05 03 2007, legalizată - fila nr. 8

Adresa ctitorilor din actele de donaţie: comuna Griviţa, str. Vlad Ţepeş nr. 17. Numele parohiei vechi: Puţul lui Crăciun (a fost acoperit timp de 70 de ani cu o lespede mare şi descoperit în faţa Bisericii în timpul săpăturilor la fundaţia pridvorului).





    Certificat deces Dendiu Mihail, emis în 2016

Biserica a fost proiectată ca urmare a unei minuni: “…această femeie pe numele ei Pascalopol, era oarbă şi, trecând prin dreptul unde acum se află Biserica, a văzut o lumină şi o Biserică. Pe acest loc s-a construit Biserica de pe strada Dornei.”
Acest înscris de mână, aparţine preotului Mihail Şerpoianu, cel care a şi înfăptuit Minunea Lui Dumnezeu, şi apare pe spatele unei fotografii tip carte poștală, cu chipul femeii.   


Soții Dendiu Mihail (botezat de preotul Mihail Şerpoianu) și Chifor Margareta la momentul anului 1958, cu ocazia celebrării căsătoriei lor 

Lucrările de construcţie au început în anul 1928 şi au durat 2 ani.
Pictura bisericii datează din perioada anilor 30, când maestrul Dumitru Belizarie a pictat interiorul în stil neobizantin, folosind tehnica fresco - între anii 1930-1932.
Cutremurul din anul 1940 a deteriorat biserica, ceea ce a dus la nevoia rezidirii celor doua turle mai mici. Alte reparații au survenit bombardamentelor din anul 1944, care au adus mari stricăciuni bisericii și cartierului din jur.










certificatul de deces al ultimei persoane ce încheie demonstrația celor două generații succesive rămase nedespărțite ca urmare a căsătoriei primei generații în Biserica Podeanu - București

Vremurile grele, cutremurul din anul 1940 care a avut ca urmare căderea turlelor, reconstrucţia lor din beton greu pe structură de cărămidă simplă, au făcut ca biserica să sufere în decursul vremii. În anul 1975 a fost reparată radical în exterior, iar în anul 1976, Virginia Videa a restaurat pictura interioară și Iosif Vass a realizat icoanele în mozaic de pe fațadă, reprezentându-i pe Sfinții Petru și Pavel. Prin urmare, cutremurul din anul 1977, a determinat ca Biserica Podeanu să fie strivită practic de propria greutate.



adeverința de deces folosită în orașul Rîșnov de preotul Șerban cu ocazia îngropării doamnei DENDIU MARGARETA la data de 27 iunie 2015

Toate acestea au dus, de altfel, la hotărârea de mai târziu a Ministerului Lucrărilor Publice, de a DEMOLA actuala Biserică în anul 1996, propunându-se construirea unei alte Biserici pe terenul alăturat.
În anul 1996, în baza memoriului tehnic elaborat de inginerul Victor Nedrita de la Colonad Proex SRL, a fost întocmit un proiect de consolidare a construcției. Subzidirea și consolidarea întregului lăcaș s-au făcut cu sprijinul arhitectului Adrian și Victoria Cosmin și cu osteneala închinătorilor.

    http://www.crestinortodox.ro/biserici-manastiri/biserica-podeanu-67840.html
   Biserica Podeanu - București

  RENAŞTEREA

Sarcina grea de salvare a Bisericii Podeanu şi a anexelor parohiale a revenit Preotului Vasile Ailioaei, numit paroh în anul 1990.
 În anul 1992 a început construirea unei case parohiale, s-au introdus gaze, s-a rezolvat problema încălzirii, s-au întocmit memoriile şi documentele necesare reparaţiei Bisericii.

http://www.crestinortodox.ro/biserici-manastiri/biserica-podeanu-67840.html    
    Biserica Podeanu - București   

 În anul 1996, când Ministerul Lucrărilor Publice a hotărât demolarea Bisericii Podeanu, s-a descoperit acea fotografie a femeii oarbe, aceasta făcând ca Pr. Paroh Vasile Ailioaei să lupte pentru salvarea Bisericii. Pr. Paroh Vasile Ailioaei, împreună cu Consiliul parohial, au înfiinţat un “Comitet de salvare a Bisericii” din care au făcut parte: vrednicul de pomenire Patriarh Teoctist Arăpaşu, Președintele României Emil Constantinescu, ing. Victoria Cosmin – Director al fabricii Textila S.A., arh. Victor Nedriţă – mare maestru, om de suflet, care a întocmit documentaţia “fără de arginţi” ş.a.
Toată  manopera lucrărilor de subzidire, restaurare  şi  reparaţii, restaurare pictură, a fost suportată de pr. Vasile Ailioaei şi soţia sa,  Lorica – Paraschieva cu toată agoniseala lor, alături de fam. Victoria şi Adrian Cosmin, devenind astfel ctitorii principali ai salvării Bisericii.





vrednicul de pomenire Patriarh Teoctist Arăpaşu

Alături le-au fost preoţii slujitori pr. Constantin Drăguşin şi pr. Constantin Strugariu împreună cu mulţimea de credincioşi, timp de 8 ani, cât au durat reparaţiile. 
Restaurarea picturii a fost realizată de pictorul Dimitrie Banică. După terminarea acestor lucrări, însumând peste trei miliarde de lei, s-a restaurat 

din nou pictura murală interioară a lui Dimitrie

 Belizarie, de către renumitul pictor Dumitru 

Banică.



http://www.crestinortodox.ro/biserici-manastiri/biserica-podeanu-67840.html                                                                                    

    Biserica Podeanu - București 


BISERICA PODEANU DEVINE NEÎNCĂPĂTOARE

După salvarea Bisericii Podeanu, între timp devenită neîncăpătoare, s-a hotărât extinderea până în stradă şi construirea unei capele la subsolul extinderii. Lucrarea a durat 2 ani. În anul 2002, antepronaosul a fost lărgit, închis și apoi pictat în interior de către maestrul Dan Gogu, devenind un adevărat pronaos. 
http://www.crestinortodox.ro/biserici-manastiri/biserica-podeanu-67840.html
   Biserica Podeanu - București

La subsolul acestuia s-a amenajat o capelă cu acces printr-o scară exterioară acoperită, așezată pe latura nordică. Pictura din extindere realizată de renumitul profesor de arte Dan Gogu, a respectat stilul şi nuanţele din interiorul Bisericii. În incintă s-a construit o încăpere deschisă pe o latură, cu nișe pentru aprins lumânări. În toată această operă de rezidire, reconsolidare și restaurare, biserica a primit ajutorul fabricii Textila Dacia S. A., devenind astfel, ca odinioară în istoria poporului nostru, biserica textiliștilor. 
http://www.crestinortodox.ro/biserici-manastiri/biserica-podeanu-67840.html
    Biserica Podeanu 

Alături au fost Societatea Cris-Tim prin dir. gen. Radu Timiş cu familia şi colaboratorii săi.
Biserica parohiei Podeanu este singurul lăcaș din România care adăpostește moaștele unuia dintre cei 12 Apostoli ai Mântuitorului - Sfântul Apostol Simon Zilotul, care a propovăduit dreapta credință pe meleaguri îndepărtate de țara sa, din Egipt în Mauritania, din Bretania până în Persia - unde a fost răstignit, la Snanir.





nunta din Cana Galileei - anluminură

Moaștele Sfântului Simon Zilotul sunt păstrate într-o casetă, sub o placă din marmoră, așezată în fața iconostasului. La 24 octombrie 2004, P.F Teoctist a săvârșit slujba de resfințire a bisericii.
Împrejmuirea: un gard trainic din piatră.
S-au refăcut anexele.

Împlinirea
https://fr.wikipedia.org/wiki/Noces_de_Cana#/media/File:Paolo_Veronese,_The_Wedding_at_Cana.JPG


nunta din Cana Galileei pictură de Veronese spre 1563

 Clipa resfinţirii a fost hotărâtă pentru ziua de 24 octombrie 2004 de vrednicul de pomenire Patriarh Teoctist Arăpaşu care, fiind mereu în preajmă, a numit Biserica Podeanu, “O NOUA CATEDRALĂ”.
Şi așa a voit Dumnezeu să fie, de vreme ce, timp de aproape 20 de ani, într-una din casele parohiale a locuit, iar din 1996 îşi odihneşte rămăşiţele sale pământeşti alături de noua sa “catedrală”, regretatul nostru Episcop Valerian Zaharia, fost Episcop al Oradei, pensionat forţat de către comunişti, şi care ar fi fost mândru de cum arată astăzi “catedrala sa” căreia i-a lăsat ca scump odor, parte din Moaştele Sfântului Apostol Simon Zilotul, care din 1996 sunt depuse în Biserică.
 https://www.google.ro/searchq=VALERIAN+ZAHARIA+EPISCOP+FOTO&biw=911&bih=513&site=webhp&tbm=isch&imgil=03nRabxgDHGzAM%253A%253BcFqNZxCNUdybM%253Bhttp%25253A%25252F%25252Fvonwurttemberg.blogspot.com%25252F2016%25252F01%25252Fcasatorii-de-nedespartit-visul-oricarei.html&source=iu&pf=m&fir=03nRabxgDHGzAM%253A%252CcF-qNZxCNUdybM%252C_&usg=___8TklXx_aEmnXCKUSVz6cPmktUg%3D&dpr=1.13&ved=0ahUKEwiMmfWbkp_RAhXDDMAKHRMiBlsQyjcIOw&ei=xANoWIynH8OZgAaTxJjYBQ#imgrc=8nc9Px4240IzPM%3A
   Episcopul Valerian Zaharia, fost Episcop al Oradei

    Socotim că rugăciunile Sfântului Apostol Simon Zilotul, închinate Mântuitorului, au salvat Sfânta noastră “Catedrală”.
Mulţumind Lui Dumnezeu pentru sprijinul dat, vă regăsim în tot ceea ce am făcut, pe voi cei ce jertfind, ne-aţi fost alături în toată vremea şi în tot ceasul.
Biserica are un plan triconc de dimensiuni medii - 26.90 metri pe 10-14.30 metri. O turlă mare se înalță pe naos și două turnuri-clopotniță mai mici se ridică deasupra pronaosului, toate în plan octogonal și cu câte un acoperiș piramidal învelit cu tablă.

https://fr.wikipedia.org/wiki/Noces_de_Cana#/media/File:Julius_Schnorr_von_Carolsfeld_002.jpg

nunta din Cana Galileei pictură de Julius Schnorr 

von Carolsfeld, în anul 1820

Intrarea în biserică dinspre stradă, este mărginită de două perechi de coloane înalte, legate cu un arc în plin centru, situat la înălțimea noului antepronaos și rotunjirea acoperișului. Portalul, sculptat în lemn, este supraînălțat de o fereastră trilobată, iar deasupra acestuia, o rozasă filtrează lumina spre interior.
La trecerea către naos, nartexul (6.55 metri pe 10 metri), acoperit cu plafon orizontal, se îngustează, datorită celor două încăperi laterale, ce cuprind scările de acces la turnuri și cafas. Naosul este acoperit cu o boltă în leagăn, iar absidele cu semicalote.
http://www.crestinortodox.ro/biserici-manastiri/biserica-podeanu-67840.html
  Biserica Podeanu 

Turla-Pantocrator, octogonală în interior și exterior, se sprijină pe arce dublouri prin intermediul pandantivilor. Fațadele sunt tencuite și zugrăvite, cu ferestre terminate semicircular, împodobite cu vitralii. Un șir de iconițe așezate sub cornișă, îmbogățesc plastica arhitecturală a fațadelor laterale. Două panouri decorate în mozaic, dispuse de o parte și de alta a intrării, înfățisează icoanele Sfinților Petru și Pavel.  


     http://france-cei.net/catalog/product_info.php/products_id/7897
 icoana Sfinților Apostoli Petru și Pavel.

În incintă, există două case parohiale, una în spatele altarului, din 1929, alta la stradă, cladită în anul 1933. Pe latura de nord, se află mormintele primilor ctitori și al episcopului Oradei, Valerian Zaharia. 
                                              
                           Pr. Paroh Biserica
Podeanu – Vasile Ailioaei
   Biserica Podeanu - racla cu moaștele Sfântului Apostol Simon Zilotul

Aici ACTUALIZARE Text 22.03.2008:


     Tot în Biserica Podeanu se află o părticică din
Lemnul Sfintei Cruci pe care a fost răstignit Mântuitorul nostru Iisus Hristos, scoasă spre închinare doar în zilele în care se sărbătoreşte în mod special Sfânta Cruce, conform calendarului Ortodox.
http://www.crestinortodox.ro/biserici-manastiri/biserica-podeanu-67840.html
   Biserica Podeanu 

Sfântul Simon Zilotul ocrotește căsătoria

29 Mar 2004 - 00:00
Sfântul Simon Zilotul a murit precum Mântuitorul, răstignit pe cruce de necredincioși, în Persia. Sfântul Simon Zilotul este considerat protectorul căsătoriilor, iar moaștele sale se găsesc la Biserica Podeanu, în București.

https://ro.wikipedia.org/wiki/Nunta_din_Cana_Galileii#/media/File:Giotto_-_Scrovegni_-_-24-_-_Marriage_at_Cana.jpg
   Nunta din Cana de Giotto, sec. al XIV-lea

Este unul dintre cei 12 Apostoli ce I-au însoțit pașii Mântuitorului. Tradiția creștină spune că Simon Zilotul - răvnitorul de Dumnezeu - nu este nimeni altul decât mirele de la Cana Galileii. Nunta sa a fost binecuvântată și, pentru el, Mântuitorul a făcut din apă vin. Proaspăt căsătorit, Simon a fost cutremurat de minunea săvârșită de Iisus. S-a despărțit de familia abia întemeiată pentru a-L urma pe Mielul Domnului. 

https://ro.wikipedia.org/wiki/Nunta_din_Cana_Galileii#/media/File:Kafr_Kanna_BW_1.JPG


“Biserica nunţii” din Kafr Kanna, Israel, un loc de 

pelerinaj despre mulți creștini cred că este locul 

nunții biblice.

Biblia îl numește Zilotul pentru a-l deosebi de Simon Petru și de un alt Simon, succesor al Sfântului Iacob la Episcopia Ierusalimului. A fost prins și răstignit de necredincioși în orașul Snanir, din Persia.
Ascunse
“Fiecare biserică are în Sfântul Altar moaștele unui sfânt. Orice liturghie se săvârșește cu ajutorul sfintelor moaște. 
  https://www.google.ro/searchq=p%C4%83rintele+Vasile+Ailoaiei+BUCURE%C8%98TI+FOTO&biw=911&bih=513&tbm=isch&imgil=OS6ezQwys3UZpM%253A%253BIMoBVE_RtZja1M%253Bhttp%25253A%25252F%25252Fwww.b365.ro%25252Fstranepot-creanga-vasile-ailioaieibisericapodeanuioncreangabucurestiailioaieicreanga_195892.html&source=iu&pf=m&fir=OS6ezQwys3UZpM%253A%252CIMoBVE_RtZja1M%252C_&usg=__wWxCMiv8GhsDFiOhkRNBazXZ80%3D&dpr=1.13&ved=0ahUKEwiinOqolp_RAhUqLcAKHelYARAQyjcIMw&ei=EQhoWOLPFKragAbpsYWAAQ#imgrc=OS6ezQwys3UZpM%3A
   
  părintele Vasile Ailoaiei, preotul Bisericii Podeanu

Există sfântul antimis, o icoană pe pânză care are la spate un buzunăraș în care se pun sfintele moaște. Fără acestea două, nu se poate face nici o liturghie”, ne spune părintele Vasile Ailoaiei, preotul Bisericii Podeanu. Moaștele Sfântului Simon Zilotul au fost aduse din Insula Creta de Prea Sfințitul Valerian Zaharia, fost episcop al Oradei, și sunt compuse din bucăți, dintr-una dintre mâinile Sfântului. 
     https://www.etsy.com/fr/listing/206852600/apotre-simon-le-zelote-ou-cananite-st
     Prea Sf. Apostol Simon Zelotul sau Canaanitul, miniatură de icoană ortodoxă (minipictură) din insula Creta


Episcopul a fost pensionat forțat de comuniști,

 din cauza vorbelor sale care se îndreptau 

împotriva nedreptăților săvârșite de aceștia.

 Uneori îi permiteau să slujească la Biserica

 Amzei sau la Mănăstirea Antim. Când nu i se

 mai îngăduia nici asta, episcopul Zaharia își

 oficia liturghia acasă, într-o cameră unde

 nimeni nu avea acces. Aici bătrânul slujitor al

 Domnului avea propriul lui altar. 



    Biserica Amzei 

Aici ținea ascunse, așteptând vremuri mai bune, moaștele Sfântului Apostol Simon.
Și-a găsit refugiu la Biserica Podeanu, unde a locuit peste 21 de ani. La începutul anilor “90”, preotul Vasile Ailoaiei a primit repartiție de la Patriarhie la această biserică. Noul preot al Bisericii Podeanu, l-a “adoptat” pe bătrânul slujitor al bisericii, pentru a-i lumina ultimii ani de viață. 
    https://ro.wikipedia.org/wiki/M%C4%83n%C4%83stirea_Antim
   Biserica Mănăstirii Antim

Dumnezeu a hotărât să-l cheme la El la 13 martie 1996, în Postul Paștelui. Prin testament, fostul episcop a lăsat moștenire moaștele Sfântului Simon Zilotul Bisericii Podeanu și preotului Vasile Ailoaiei. “Am fost și noi uimiți să vedem ce avem aici, căci nu am știut niciodată nimic”, mărturisește preotul Ailoaiei.

http://www.crestinortodox.ro/calendar-ortodox/sfantul-simon-zilotul-118995.html
Sfantul Simon Zilotul    Sfântul Simon Zilotul

Femeia cu viziuni

Părintele Vasile a avut odată o enoriașă, una mai specială. Înainte să vină la Biserica Podeanu, tânăra femeie visa Casa Domnului; îi știa fiecare colțișor, fiecare icoană. A văzut moaștele înainte de a ști ce sunt și unde sunt. Când a ajuns în Biserica visată, condusă cine știe de ce sau de cine, fata a simțit că este mai aproape ca niciodată de Dumnezeu. Părintele Vasile a fost la început mai rezervat, dar ea insista și îi spunea că vede o aură în jurul oamenilor și moaștele Sfântului scăldate de razele unei lumini. 


 https://it.wikipedia.org/wiki/Maarten_de_Vos#/media/File:Marten_de_Vos_Cana.jpg 

      Nunta din Cana de Marten de Vos, circa 1596

În fiecare dimineață, fata trecea pe la Biserică, în drumul său spre Centrul de dializă, ea suferind de diabet. Într-o dimineață, preotul a găsit-o foarte speriată, plângând. Nu mai vedea lumina! Părintele a liniștit-o. De frica hoților, moaștele sunt puse, seara, într-un seif. În dimineața cu pricina, preotul, ocupat cu reparațiile bisericii, uitase să le pună-n locașul lor de peste zi. Fata avea un suflet curat. Părintele este și acum impresionat de trăirile pe care le-a avut tânăra femeie în Biserica pe care o păstorește. A fost o minune...





Nunta din Cana de Gerard David, Muzeul Louvre, 

Paris

Ruga pentru nuntă

Sfântul e considerat protectorul căsătoriilor. Cei ce vor să nu mai fie singuri, trebuie să i se adreseze așa: “Sfinte Apostole, Tu, mirele din Cana Galileii, ocrotește prin puterea ta toate familiile și îndepărtează toate neînțelegerile vieții casnice, ajută-i pe tinerii care doresc să întemeieze familii creștine, să scape de orice legătură pusă asupra lor cu răutate și ură și ascultă-i pe toți cei care se roagă pentru nunta cinstită și fără de păcat (...)”.

https://en.wikipedia.org/wiki/Marriage_at_Cana#/media/File:Jacopo_Tintoretto_-_Marriage_at_Cana_-_WGA22470.jpg


Nunta din Cana de Jacopo Tintoretto - circa 1561

 Preotul Vasile Ailoaiei a fost alături de tinerii îndurerați, care nu-și găseau perechea și i-a sfătuit. Prin rugăciuni îndelungate, adresate Sfântului Simon Zilotul, foarte mulți dintre aceștia și-au găsit jumătatea și liniștea. Acum din familiile acestor tineri, pe vremuri nefericiți, s-a format marea familie a enoriașilor Bisericii Podeanu. Dar Sfântul îi ajută și pe cei bolnavi. O altă minune a sa, înfăptuită aici, la Biserica Podeanu, se leagă de un om căruia, atunci când a sărutat pentru prima oară moaștele, i-a revenit simțul mirosului, de care fusese lipsit vreme de douăzeci de ani.

https://en.wikipedia.org/wiki/Marriage_at_Cana#/media/File:Giorgio_Vasari_-_Marriage_at_Cana_-_WGA24290.jpg
    Nunta din Cana de Giorgio Vasari

COSTIN ANGHEL
Reportaj la Biserica Podeanu, minunea mirelui din Cana Galileii
   Cristian Bostan, 01 Noiembrie 2011
La Biserica Podeanu din Capitală, fiecare zi este sărbătoare. Zeci de pelerini îi trec pragul zilnic pentru a aduce cinstire Sfântului Apostol Simon Zilotul, ale cărui sfinte moaşte se găsesc în sfântul lăcaş de închinăciune, salvat ca prin minune de la căderea în ruină.

  https://commons.wikimedia.org/wiki/File:L%27ap%C3%B4tre_saint_Simon.jpg?uselang=fr
   Sfântul Simon Zilotul (zis și Canaanitul)     


Bucureştiul e clădit pe temelii de sfinte moaşte, spune o vorbă, iar dacă ai încerca să iei la pas doar câteva biserici din bătrâna capitală, ai vedea fără prea mare greutate, că vorba nu e departe de adevăr. Dintr-un capăt în altul, pământul invadat astăzi de asfalt şi betoane este brăzdat de rămăşiţele sfinte ale unor oameni drepţi. Un exemplu greu de neluat în seamă este Biserica Podeanu, ridicată asemenea unui stâlp de lumină în cartierul Griviţa, pe strada Dornelor. 

http://jubilatedeo.centerblog.net/rub-saints-octobre-.html?ii=1
    Sfântul Simon Zilotul (zis și Canaanitul)

Ea adăposteşte moaştele Sfântului Apostol Simon Zilotul, cel care, potrivit tradiţiei bisericeşti, a fost mirele de la nunta din Cana Galileii, unde Hristos a săvârşit prima Sa minune, prefăcând apa în vin. Văzând această minune, Simon a lăsat totul în urma sa şi-l urmează pe Hristos, propovăduind cuvântul Evangheliei din Egipt, până în Mauritania şi Libia şi întreaga Africă. Are parte de o moarte martirică, fiind răstignit în Britania. Este numit "Zilotul", pentru zelul său deosebit cu care a luminat sufletele atâtor oameni. Astăzi, mulţi credincioşi vin şi se închină la moaştele sale, sfântul fiind ocrotitor şi ajutător al îndrăgostiţilor şi al familiei.

https://it.wikipedia.org/wiki/Tramutazione_dell%27acqua_in_vino#/media/File:Vitrail_Chartres_210209_07.jpg
     Nunta din Cana, 

vitraliul central al unei ferestre din secolul al XIII-

lea, cunoscut sub numele de Notre-Dame de la 

Belle Verrière, în catedrala din Chartres.

Istoria lăcaşului, începe în anul 1928, când donatorul Nicolae Podeanu, alături de soţia sa Ecaterina, de la care vine şi numele bisericii, a reuşit să facă toate cele de trebuinţă pentru începerea construcţiei.
În vremurile de demult, parohia purta numele “Puţul lui Crăciun”, probabil de la vechea fântână descoperită în timpul lucrărilor de renovare în faţa bisericii, acoperită cu o lespede imensă, vreme de aproape 70 de ani. 

https://pt.wikipedia.org/wiki/Bodas_de_Can%C3%A1#/media/File:Sebastiano_Ricci_043.jpg
   Nunta din Cana. 1712-

1716. De Sebastiano Ricci, acum în Nelson-

Atkins Muzeul de Arta din Kansas City.

Construcţia a fost gata în doi ani, astfel încât, pe 24 octombrie 1930, primul patriarh al României, Miron Cristea, a săvârşit slujba de sfinţire, paroh fiind preotul Mihail Şerpoianu. Au urmat apoi lucrările de pictură, realizate de marele zugrav bisericesc Dimitrie Belizarie, care este şi autorul picturii murale din Catedrala patriarhală. Totodată, părintele Mihail Şerpoianu s-a ocupat de construirea celor două case parohiale, una în partea dreaptă a bisericii şi una în spatele altarului, la subsolul căruia a înfiinţat şi o cantină pentru săraci.

https://www.google.ro/searchq=foto+Catedrala+patriarhal%C4%83.&biw=819&bih=514&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwiT3Iqnha_KAhUEc3IKHR4dABAQ7AkIMQ#imgrc=0ex6IK1vgdGGcM%3A
    Catedrala patriarhală

“Ne-au spus să nu mai slujim!”
Odată cu trecerea anilor, timpul a început să lase urme adânci pe trupul bisericii. La cutremurul din 1940 turlele s-au prăbuşit. Însă lucrătorii care s-au ocupat atunci de reparaţii, fără să ia în seamă alcătuirea construcţiei, au ridicat noi turle de beton peste structura simplă de cărămidă. Greutatea enormă a turlelor, la care s-a adăugat forţa cutremurului din 1977, a făcut ca zidurile să se şubrezească tot mai tare, măcinându-se sub propria greutate.

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Duccio_di_Buoninsegna_038.jpg
File:Duccio di Buoninsegna 038.jpg


Nunta din Cana pictură realizată
 între anii 1308-1311

Din anul 1990 a fost numit paroh părintele Vasile Ailioaei, care a fost însărcinat şi cu misiunea de salvare a bisericii mirelui din Cana Galileii.
“Era atât de puternic degradată, încât fisurile erau suficient de adânci ca şoarecii să treacă prin pereţi. Biserica era în pericol să se prăbuşească, încât în anul 1996, ne-au spus să nu mai slujim! Ministrul lucrărilor publice din acea vreme, Nicolae Noica, mi-a spus: «Părinte, dacă se surpă biserica peste credincioşi, eşti răspunzător!» Iniţial s-a hotărât ca lăcaşul să fie demolat şi să înceapă o nouă construcţie”, ne-a explicat părintele Vasile.

https://www.google.co.uk/searchq=Illuminated+manuscript+Marriage+at+Cana&biw=819&bih=514&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwjvkLLwiK_KAhXFwHIKHUAzCwgQsAQIJQ#imgrc=JZZASb0ybIy1YM%3A

Nunta din Cana 

“Voiam să ridicăm o biserică nouă, dar căutând prin vechile documente am descoperit o fotografie cu chipul unei femei, iar pe spate era scris: «Această femeie, pe numele ei Pascalopol, era oarbă şi trecând prin dreptul unde acum se află biserica, a văzut o lumină şi o biserică. Pe acest loc s-a construit biserica de pe strada Dornei». Descoperind minunea din spatele zidurilor vechi şi dărăpănate, mi-a pierit dorinţa de a mai face o nouă biserică, conştient fiind că repararea celei vechi ar fi mult mai costisitoare”, îşi aminteşte părintele paroh.



Nunta din Cana - anluminură

Renaşterea bisericii

Repararea zidurilor părea imposibilă, dar, spune părintele Ailioaei, totul a fost o minune a Sfântului Apostol Simon Zilotul. Subzidirea, armarea cu betoane şi stâlpi a bisericii au durat mai bine de doi ani din cauza lipsei de fonduri. Au fost refăcute turlele bisericii şi a fost restaurată pictura de către artistul Dimitrie Bănică. Oamenii veneau din ce în ce mai mulţi ca să vadă renaşterea Bisericii Podeanu, care a devenit astfel neîncăpătoare. 


  http://images.google.fr/imgresimgurl=http%3A%2F%2Ficonesalain.free.fr%2FIcones%2F64.Les.noces.de.Cana.jpg&imgrefurl=http%3A%2F%2Ficonesalain.free.fr%2FPresentations%2F64.Les.noces.de.Cana.Presentation.htm&h=3211&w=2442&tbnid=F8xrCIXSGmjifM%3A&vet=1&docid=k2qtkJhjohYFjM&ei=aAtoWOOgOurTgAb5r51Y&tbm=isch&iact=rc&uact=3&dur=441&page=4&start=35&ndsp=12&ved=0ahUKEwjj9OjAmZ_RAhXqKcAKHflXBwsQMwhHKCUwJQ&bih=462&biw=820
   Nunta din Cana
                                   

 Drept urmare, s-a hotărât extinderea bisericii până în stradă şi construirea la subsol a unei capele. Totul a însemnat opt ani de muncă grea şi cheltuieli enorme, încununate pe data de 24 octombrie 2004, când vrednicul de pomenire părinte patriarh Teoctist a resfinţit lăcaşul.
Prin sprijinul preoţilor şi al membrilor Consiliului şi Comitetului Parohial, aşezământului i s-a adăugat aer condiţionat, vitralii noi, mobilier şi strane noi, instalaţie de sonorizare şi o mulţime de alte îmbunătăţiri.



Psaltire engleză din secolul XIII reprezentând scenele din botezul Domnului și din nunta din Cana Galileei 

Episcopul de la Biserica Podeanu

De istoria lăcaşului se leagă şi numele episcopului Valerian Zaharia, fost chiriarh al Oradiei, pensionat forţat de regimul comunist şi al cărui loc de veci se află în curtea bisericii. “După ce a fost nevoit să se retragă, vreme de câţiva ani şi-a căutat un loc al său prin diverse biserici ale Capitalei, ajungând în final la biserica de pe strada Dornei în anul 1971, unde a locuit şi a slujit până în momentul mutării sale la Domnul, pe 13 martie 1996”, a spus părintele Vasile, care l-a cunoscut şi îngrijit pe episcopul Valerian Zaharia în ultimii săi ani de viaţă. 


    https://fr.wikipedia.org/wiki/Cr%C3%A8te#/media/File:Crete_Anogeia_tango7174.jpg
     insula Creta                                    


El a fost cel care a adus moaştele Sfântului Apostol Simon Zilotul din insula Creta şi le-a ţinut multă vreme în taină, de frica regimului. Înainte de a trece la cele veşnice, a descoperit sfintele moaşte părintelui paroh Vasile Ailioaei, care le-a adus în biserică, spre închinare, aşezându-le în frumosul baldachin de marmură care te întâmpină în faţa iconostasului.

 http://catejean23.free.fr/ktcm1/23.htm
 
                 nunta din Cana Galileei 


Biserica mirelui din Cana Galileii    

Augustin Păunoiu, 09 Mai 2008
Biserica Podeanu, situată în cartierul Griviţa, este singura din Capitală care păstrează moaştele unui apostol al Mântuitorului Iisus Hristos, Simon Zelotul. Astăzi, când în calendar este pomenit Sfântul Simon, credincioşii sunt aşteptaţi în număr şi mai mare la hram. Odoarele sfinte de la Biserica Podeanu, moaştele Sfântului Apostol Simon, au fost aduse de către episcopul Valerian Zaharia, care, iniţial, a dorit să le ducă la Biserica cu Lună din Oradea, dar au rămas aici, în Bucureşti.

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Biserica-cu-Luna3.jpg
File:Biserica-cu-Luna3.jpg   Biserica cu Lună din Oradea

La Biserica Podeanu, care mai are şi hramurile “Sfântul Dimitrie, Izvorâtorul de mir” şi “Sfinţii Împăraţi Constantin şi Elena”, cele mai multe persoane vin să ceară ajutorul în căsătorie. Aceasta deoarece tradiţia spune că Sfântul Simon Zelotul este mirele la care se face referire în episodul biblic al nunţii din Cana Galileii, la care Domnul a participat împreună cu Maica Sa, şi se crede, pe bună dreptate, că sfântul este grabnic ajutător celor care vin cu această rugăminte.

http://d2aohiyo3d3idm.cloudfront.net/publications/virtuallibrary/0892364505.pdf
nunta din Cana Galileei 

Drumul spre Ierusalim i-a adus un soţ

Mulţi oameni vin la această biserică să se roage pentru rezolvarea problemelor care se ivesc în căsniciile lor. Vin şi multe tinere care doresc să găsească un soţ potrivit pentru ele, dar vin şi bărbaţi şi femei de toate vârstele. “Eu vin aici de aproape patru ani. Cunosc cazuri de tineri care au fost ajutate de Sfântul Simon Zelotul să-şi găsească perechea. Îmi aduc aminte de o tânără, Roxana, care a venit aici regulat un an de zile, şi aflând de organizarea unui pelerinaj de către Patriarhia Română la Ierusalim, a mers şi ea. În acest pelerinaj, l-a întâlnit pe cel care avea să-i devină soţ. S-au cununat aici, la biserică, iar după un an, am zărit-o ţinându-şi copilul de mână. Era foarte bucuroasă şi m-a impresionat ceea ce i se întâmplase”, ne-a povestit doamna Luminiţa Gheorghe.


                                     
                     Biserica din 
  

  Cana Galileii

Mamă, ne căsătorim!”

Silvia Ţiţeica, o credincioasă din cartierul Pajura, care frecventează de 14 ani Biserica Podeanu, ne-a spus: “De obicei, mulţimea umple biserica şi, de multe ori, oamenii stau aproape în stradă. Dar credincioşii nu vin aici să se roage doar pentru dobândirea unui soţ sau soţii cu frică de Dumnezeu, ci şi pentru sănătate. E cunoscut cazul lui Cătălin Teodor, un băiat care venea aici de la vârsta de şase ani. 




Biserica din 

Cana Galileii


Avea probleme mari cu picioarele, nu putea merge. Părinţii se descurcau greu cu el. Părintele Ailioae l-a luat în altar şi a început să se roage pentru el, iar Teodor acum este cel care îi ajută pe slujitori ca ipodiacon. Are 11 ani, merge la şcoală şi viaţa lui a reintrat pe făgaşul normal”. De la aceeaşi interlocutoare am aflat că şi sora lui Teodor a simţit ajutorul pe care Sfântul Simon Zelotul i l-a dat. “Căzând dintr-o dată bolnavă, nimeni nu putea şti ce afecţiune are. S-a dus la trei-patru spitale, părinţii erau disperaţi. A fost anunţat părintele să se roage şi, cu ajutorul Sfântului Simon, s-a vindecat. Eu găsesc normale aceste vindecări, de vreme ce ne rugăm la Sfântul Simon, care a stat lângă lângă Domnul Iisus Hristos şi Maica Domnului. 


https://ro.wikipedia.org/wiki/Fi%C8%99ier:Paul_Mecet_(28).jpg
    părintele Sofian Boghiu                             


Nu mai îmi trebuie altă explicaţie. Eu, când mă apropii de icoana sfântului, mă înfior. A fost pictată de părintele Sofian Boghiu”. Silvia Ţiţeica a simţit ajutorul sfântului şi în familia sa: “Fiica mea avea de câţiva ani un prieten şi, când îi spuneam să se căsătorească, îmi replica: «Mamă, te rog frumos, nu complica lucrurile!». Atunci am început să mă rog intens la Sfântul Apostol Simon Zelotul. 


 http://catejean23.free.fr/ktcm1/23.htm
                                                                 nunta din Cana Galileei            

Dimineaţa veneam şi mă rugam, apoi când mai terminam treaba pe acasă mă repezeam iar la biserică. Iar ajutorul nu a întârziat să apară. Anul trecut, în vară, am primit un telefon de la ea: «Mamă, ne căsătorim!». Am venit la biserică şi am început să plâng înaintea icoanei. Şi acum sunt o familie fericită. Şi nu doar eu pot să dau mărturie de ajutorul pe care îl dă sfântul celor care se roagă lui. Mulţi mi-au spus că atunci când intri în această biserică simţi ceva deosebit. De când am venit aici, nici o boală nu s-a mai lipit de mine.


https://www.google.ro/searchq=episcop+Valerian+++Zaharia,++FOTO&biw=911&bih=513&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwjNw-jWpp_RAhUKB8AKHU1gAZkQ7AkIOg#imgrc=Vmby1sDNGEB9PM%3A

   Viitorul episcop Valerian 

Zaharia

Lăcaşul din Groapa lui Ouatu

Biserica Podeanu a fost ridicată în anul 1930 de preotul Mihail Şerpoianu pe un maidan, la margine de Bucureşti. O menţiune despre slujitorul altarului făcea scriitorul Eugen Barbu în romanul său, “Groapa”, în care se aminteşte atât despre Groapa lui Ouatu, unde era biserica, dar şi despre preot. “Majoritatea celor de aici erau săraci lipiţi şi aflaţi în bezna necredinţei”, era o ştire în revista “Păstorul Ortodox”, la 1 ianuarie 1933. 


 https://ro.wikipedia.org/wiki/Fi%C8%99ier:Eugen_Barbu.jpg
   scriitorul Eugen Barbu

Părintele Şerpoianu era un om mic la stat, dar foarte inimos, fiind trimis aici de patriarhul Miron Cristea mai mult ca să i se satisfacă cererea îndrăzneaţă, de a face o biserică pe maidanul rău famat. A fost primit de mahala cu o batjocură zdrobitoare. Totuşi, părintele nu s-a descurajat. A pornit o muncă stăruitoare, începând să câştige pentru împărăţia lui Dumnezeu, unul câte unul, sărmanii mahalalei sale. 


nunta din Cana Galileii

După nouă ani, acest loc a devenit o vatră de lumină, numindu-se parohia Podeanu, după numele celui ce a donat terenul pe care a fost ridicată biserica. Pictura bisericii a fost realizată de renumitul zugrav Dimitrie Belizarie, cel ce a pictat şi Catedrala patriarhală din Bucureşti. În jurul bisericii, s-au construit casa parohială, dispensarul pentru bolnavi şi cantina pentru familiile sărace, toate făcute din contribuţia benevolă a enoriaşilor trecuţi “din moarte la viaţă”.
http://vestitorul.blogspot.ro/2009/11/taina-aceasta-mare-este-iar-eu-zic-in.html

TAINA CUNUNIEI, CE TREBUIE SĂ ŞTIE CE-I CE SE CĂSĂTORESC

Subtitlu


Cabbala finului* întemeietorului Bisericii Podeanu – din București

*Dendiu Mihail 14 08 1932 – 1991 03 28 respectiv soția sa, Margareta, unica soție: 16 01 1937 – 22 06 2015. Rezultă așadar: 1991 – 1932 = 59 ani, respectiv 5+ 9 = 14, ceea ce verifică primele date de identificare - 14 08 1932.  

extras din registrul stării civile pentru născuți Craiova minora Anastasescu Ecaterina  Zella Grigorina

Pentru Dendiu Margareta se impune precizarea că fără să-i rotunjim vârsta, dumneaei a decedat la vârsta de 77 de ani. De altfel, depășise cu doar 6 zile o jumătate de an împlinit, de unde avem: 2015 – 1937 = 77, respectiv 7 + 7. Întrucât suma totală a cabbalei o reprezintă numărul 22, suntem invitați să analizăm mai atent subiectul înregistrat cu nr. 22! Margareta: 16 01 1937  - decedată la vârsta de 77 de ani, 6 luni și 6 zile!

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/ff/Casa_Dinopol.JPG
    casa Dinopol, locul unde s-a născut minora Anastasescu Ecaterina  Zella Grigorina, conform extrasului din registrul stării civile pentru născuți Craiova

Acest subtitlu, explică importanța mottoului acestui articol.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu